handdator

Visa fullständig version : Vingligt..


bluelight
2005-10-26, 20:40
Tjena!
Någon som har samma problem som mig? Nämligen att man vinglar en massa när man kör bänkpress, kan verkligen inte hålla stången "rak".. Tips?

emmzan
2005-10-26, 20:41
Tjena!
Någon som har samma problem som mig? Nämligen att man vinglar en massa när man kör bänkpress, kan verkligen inte hålla stången "rak".. Tips?

Börja med att se till att du ligger stabilt på bänken med bra fotfäste, svank och axlarna tillbakadragna med uppskjuten bröstkorg....

Hur brett håller du stången? Har du problem med balansen även i hantelpressar?

bluelight
2005-10-26, 20:49
Börja med att se till att du ligger stabilt på bänken med bra fotfäste, svank och axlarna tillbakadragna med uppskjuten bröstkorg....

Hur brett håller du stången? Har du problem med balansen även i hantelpressar?

Håller.. Tja, Lite utåtvinklat från axlarna, mer går inte, då klarar jag knappt någon vikt alls (blir för brett).

Hantelpressar har jag nästan aldrig kört, någon enstaka gång, gillar inte övningen alls och ja, de är ganska vingligt där med :D

emmzan
2005-10-26, 20:52
Hur länge har du tränat?

och hur ligger du på bänken?

bluelight
2005-10-26, 20:54
Har tränat i ungefär ett halvår.

Jag ligger som du säger, fötterna i backen, upp med bröstkorgen osv.

Ska jag köra på någon låg vikt (lägre då, ligger på 60 kg nu *flex* ) tills jag inte vinglar?

edit: Svanka? Har aldrig förstått det, är det när man tar upp "magen" eller vad man ska säga?

Avesta
2005-10-26, 21:00
Balansen och stabliseringen kommer med tiden, bara o mata på.

vattenbuffel
2005-10-26, 21:47
Jar har samma problem! ;*(;*(;*(;*(;*(

olwe
2005-10-26, 23:28
Som sagt, stabiliteten kommer med tiden. Även om du är haj på hur tekniken är teoretiskt tar det ju ett tag innan man fått in den. Dessutom kanske blir det kanske mindre vingligt när omkringliggande muskler får lite träning.

stahlberg
2005-10-27, 07:52
Iof kommer det med tiden. Men det är ändå konstigt att bänkpressen går vingligt ännu efter ett halvt år, det brukar vara avhjälpt på högst 1-2 månader.

Jag tippar att trådstartaren använder träningsvikter som är mycket tunga i förhållande till vad han klarar. Om han gör så, och dessutom går till failure, så att han måste tänka "bara" på att trycka upp vikten (och inte kan koncentrera sig på tekniken), så är risken stor att teknikinlärningen blir lidande. Annat som kan påverka är en dålig "grundteknik" och lyftarens kroppsbyggnad.

Jag föreslår att du använder en vikt som du kan handskas med (fastän den inte behöver vara lätt), samt att du inte går till failure.

Vill man koncentrera sig ENBART på inlärning av lyftteknik (och inte funderar på t.ex muskelutveckling) ska man minnas följande :
1. Teknik ska tränas i början av träningspasset, när man inte är trött.
2. Teknik tränas bäst med "halvtunga" vikter (t.ex ca 80 % av max).
3. Teknik tränas bäst med korta serier (t.ex 2-3 reps).