handdator

Visa fullständig version : Idealism


blasr
2005-10-26, 17:07
Någon som kan komma med några vettiga argument om varför världen behöver idealister?

Idealister är personer som kämpar för det "goda", till exempel green peace osv. Klaga nu inte på min förklaring av idealist, har för mig att min lärare sa något sådant.

mini
2005-10-26, 17:11
Vad tror du själv?

Baan
2005-10-26, 17:13
... som motvikt till navelluddssamlare..

Mandus
2005-10-26, 17:13
En fråga bara: Är detta en läx-hjälps-tråd eller en provocerande fråga för att starta en debatt? Är den menad som det senare kan jag tänka mig att svara, handlar det om din läxa får du klura ut det själv ;-)

blasr
2005-10-26, 17:16
Kan se det som både och, men mest är det nog läxhjälp. Har svårt att komma på fler argument än att just Afrika förmodligen skulle vara värre drabbat än det är idag. Men sen finns det nog en nackdel med att bara ha idealister också *screwy*. Tror det skulle bli ganska kaos då.

mini
2005-10-26, 17:16
Klart det är en fråga om läxor. H*n vet ju knappt vad en idealist är...

blasr
2005-10-26, 17:21
Klart det är en fråga om läxor. H*n vet ju knappt vad en idealist är...

Kan vara mycket möjligt att jag inte riktigt hajade vad en idealist var. Men som jag förstod det så var det folk som kämpade för det "goda" mot de stora profithungriga företagen. Alltså folk som arbetade för att göra det bättre för andra människor fast utan egen vinning.

PS. Jag är en han.

LBacker
2005-10-26, 17:22
Någon som kan komma med några vettiga argument om varför världen behöver idealister?

Idealister är personer som kämpar för det "goda", till exempel green peace osv. Klaga nu inte på min förklaring av idealist, har för mig att min lärare sa något sådant.

Blasr, kolozzeum fungerar inte riktigt så. Du får starta en tråd om sex eller raggning så ska du se att svaren på dina frågor ploppar upp inom 20-30 sidor. :)

blasr
2005-10-26, 17:23
Blasr, kolozzeum fungerar inte riktigt så. Du får starta en tråd om sex eller raggning så ska du se att svaren på dina frågor ploppar upp inom 20-30 sidor. :)

Det är värt ett försök, även om det redan nu känns som att tråden kommer att dö utan några svar på min första fråga.

Yes
2005-10-26, 17:26
Kan vara mycket möjligt att jag inte riktigt hajade vad en idealist var. Men som jag förstod det så var det folk som kämpade för det "goda" mot de stora profithungriga företagen. Alltså folk som arbetade för att göra det bättre för andra människor fast utan egen vinning.

PS. Jag är en han.
Det är isåfall en förklaring som färgats extremt av din lärares egna ideal.

Baan
2005-10-26, 17:30
Det är isåfall en förklaring som färgats extremt av din lärares egna ideal.

håller fullständigt med. Idealist är någon som strävar mot något mål, oftast något egentligen omöjligt. Förknippas förvisso oftast med något positivt (tycker att japanerna värdesätter idealism högt, även om det innebär att människor dör osv), men behöver ju uppenbarligen inte alls vara det.

Yes
2005-10-26, 18:13
håller fullständigt med. Idealist är någon som strävar mot något mål, oftast något egentligen omöjligt. Förknippas förvisso oftast med något positivt (tycker att japanerna värdesätter idealism högt, även om det innebär att människor dör osv), men behöver ju uppenbarligen inte alls vara det.
Jo, såhär i vardagligt tal innebär det väl strävan efter några högt uppsatta värden.
Det bör dock nämnas att idealism är en filosofisk inriktning som härstammar från Platon. Dom grundläggande idéerna är något i stil med att metafysiskt finns det bara idéer och kunskapsteoretiskt säger idealismen att det enda vi kan veta säkert är idéer. Kort och gott, att vi lever i en idévärld.
Nu finns väl det här i lite olika tappningar och jag har inte någon vidare bra koll på ämnet, så jag skall väl inte ge mig in djupare på det.