handdator

Visa fullständig version : Var bör jag lägga marklyft & knäböj


keffat_liv
2005-10-26, 15:09
Var bör jag lägga marklyft och knäböj som saknas i mitt schema?

Hantelpress
chins
dips
press bakom nacke i smith
hantelrodd
hantelcurl
benpress (försvinner)
vadpress
mage

Jag antar att jag bör lägga marklyft först, men var bör jag lägga knäböj? Sen undrar jag om knäböj tar något på vaderna eller om jag måste fortsätta kör vadpress?

kharon
2005-10-26, 15:23
Är det helkroppspass du har tänkt dig?

I så fall är mitt förslag att du börjar med mark, kör någon/några lätta övningar emellan, kör böj, fortsätt med resten...

Pröva på olika, du märker nog vad som fungerar bäst.

Visst tar knäböj på vaderna, om det är tillräckligt måste du själv avgöra..

keffat_liv
2005-10-26, 15:25
tack så mycket

thomast
2005-10-26, 15:26
Vore det inte smartar att börja med böj? I böjen behöver man korsryggen och efter två tunga set mark lär formen i böjen lida brutalt. Om man istället börjar med böj har man en uppvärmd/ något utmattad korsrygg som man kan mörda i marken. Bara en tanke, vad tror ni andra?

Sheogorath
2005-10-26, 15:38
Vore det inte smartar att börja med böj? I böjen behöver man korsryggen och efter två tunga set mark lär formen i böjen lida brutalt. Om man istället börjar med böj har man en uppvärmd/ något utmattad korsrygg som man kan mörda i marken. Bara en tanke, vad tror ni andra?

Håller med. Lägg böjen först och marken någonstans i mitten av schemat eller kanske t.o.m. något tidigare. Bör vara tillräckligt för att quads/glute ska ha hunnit vila sig så att man får en ordentlig start i marken.

Sen angående vader: vissa behöver inte träna vaderna och de följer ändå med. Andra (som jag) behöver en otrolig mängd set specifik vadträning för att de öht taget ska växa och inte bli ännu mer omsprungna av överkropp och lår.

kharon
2005-10-26, 15:41
Vore det inte smartar att börja med böj? I böjen behöver man korsryggen och efter två tunga set mark lär formen i böjen lida brutalt. Om man istället börjar med böj har man en uppvärmd/ något utmattad korsrygg som man kan mörda i marken. Bara en tanke, vad tror ni andra?


Låter iofs vettigt. Själv kör jag mark först och tycker att det fungerar utmärkt. Men jag ska också testa att köra böj först, det kanske blir ännu "utmärktare"... :D

keffat_liv
2005-10-26, 15:43
Tack så mycket! verkar som det blir knäböj först då. Får se om kanske fler har några synpunkter.

Sen undrar jag om det är ok att lyfta hälarna när man kör knäböj? Jag kan nämligen inte ens gå ner 90 grader utan att lyfta hälarna *screwy*

thomast
2005-10-26, 15:46
Tack så mycket! verkar som det blir knäböj först då. Får se om kanske fler har några synpunkter.

Sen undrar jag om det är ok att lyfta hälarna när man kör knäböj? Jag kan nämligen inte ens gå ner 90 grader utan att lyfta hälarna *screwy*

Ställ dig mer bredbent, vinkla fötterna utåt lite mer. De fungerade väldigt bra i mitt fall.

keffat_liv
2005-10-26, 15:50
Ställ dig mer bredbent, vinkla fötterna utåt lite mer. De fungerade väldigt bra i mitt fall.

är det okej att stå bredbent då? Om jag gör det kan jag nog komma ner till 90 grader kanske lite under, men inte mer :/ helskumt

Sheogorath
2005-10-26, 15:57
är det okej att stå bredbent då? Om jag gör det kan jag nog komma ner till 90 grader kanske lite under, men inte mer :/ helskumt

Klart du kan stå brett. Sen tycker jag att du bör träna in den här rörelsen också, om så bara hemma "på mattan" utan några vikter.

http://www.exrx.net/AnimatedEx/ErectorSpinae/BBBentKneeGoodMorning.gif

Kan du utföra en ordentlig fällning i höften där du verkligen känner att du ger anspänning i lårens baksida samtidigt som du håller ryggen i svank eller åtminstone plant, så har du också ett rörelsemönster du har stor användning för i en uppsjö olika övningar, från knäböj (naturligtvis inte en så stor fällning, men det förstår du säkert) till framåtböjd skivstångsrodd och olika varianter av marklyft.

emmzan
2005-10-26, 16:58
är det okej att stå bredbent då? Om jag gör det kan jag nog komma ner till 90 grader kanske lite under, men inte mer :/ helskumt

Stretcha stretcha stretcha och teknikträna :)

keffat_liv
2005-10-26, 19:28
kan säga att det funkade utmärkt med vikt på, behövde inte stå bredbent alls osv:)

Sheogorath
2005-10-26, 21:01
kan säga att det funkade utmärkt med vikt på, behövde inte stå bredbent alls osv:)

Det var bara ett teknikbekymmer alltså?