handdator

Visa fullständig version : Alla kan göra nåt åt sitt utseende?


beckman88
2005-10-25, 23:54
har disskuterat lite fram och tillbaka med vänner om hur vi ser ut. Jag har delat upp mäniskan i 2 Delar

Del 1
Snygg
Rik
Fin kropp ("smal"/tränad)
Bra hälsa
Bildad


Del 2
Ful
Fattig
Ful kropp (Tjock/otränad)
Dålig hälsa
obildad

Kombinationer:

Snygg kan vara fattig/rik, fin/ful kropp, dålig/bra hälsa, Outbildad/bildad.
Snygg kan alltså ha allt eller inget. Om du redan är snygg så behöver du inga pengar för att göra dig snyggare.

Är du ful/obildad/ful kropp/dålig hälsa, men du har PENGAR Så kan du om du bara lägger manken till vara som den snygga.
Du har nog med pengar för tex operationer, kläder, hygienprodukter, träning, utbildning.

Detta är ett rätt ihoptryckt och kortsynt sätt att ställa upp ett liv på.
Men jag anser att alla personer kan göra saker för att se bättre ut!

Varför gjorde jag denna tråden?
1. Skolarbete
2. Tvingad
3. Inget att göra (hint, hint)

Griip
2005-10-26, 01:03
Men vadå ändå utav dem som man inte skulla kunna ändrå på egentligen är ju kroppen då, har du ett fult skelett eller vafan man ska säga så kan du inte göra något åt saken. Sen är det rätt dumt att säga att om man är ful så kan man bara operera för så lätt är det nog inte serru. Det sämsta hur som helst är ju kasst psyke, för du har ju rätt i att man kan göra saker för att förbättra sig på dessa "kategorier".

Griip
2005-10-26, 01:04
Fattar knappt att jag ens svarade på denna tråden.. no offense men dumma/smarta/djupa diskussioner är inte min grej

Fatalist
2005-10-26, 01:06
Är du full? Jag fattade ingenting :booty:

pocoloco
2005-10-26, 01:17
fan Beckie en sånn här tråd måste du lägga upp dagtid...inte nattetid... tar alderles för mycket kraft att ens läsa igenom den o att sedan sätta sig ned o läsa igenom den igen för att försöka förstå den (norsk som du vet) och sedna ge någon for av responce är juuh bara att glömma... *rolleyes*

//Trym

Allan
2005-10-26, 03:49
Men jag anser att alla personer kan göra saker för att se bättre ut!



Och varför skulle det vara nödvändigt? Och vem avgör vad som är "bättre"?


allan

Angel
2005-10-26, 06:18
Klart alla kan bli snygga (re)...


Just take a deep breath and smile....

Piranha
2005-10-26, 07:44
Verkar inte spela så stor roll då "PENGAR" är den stora avgörande faktorn enligt författaren själv.

Hellre ful å lycklig än snygg rik å uttråkad.

Lallle
2005-10-26, 08:55
Vadå skolarbete??

egge
2005-10-26, 09:04
.. no offense men dumma/smarta/djupa diskussioner är inte min grej

Vilka slags diskussioner är din grej då?? :D

skaparn
2005-10-26, 09:12
Inte för att jag, som endel andra är tillräckligt gammal för att minnas Dackefejden, men måste ändå säga att det verkar som trådskaparen inte passerat 20. Med tiden brukar de allra ytligaste värderingarna mattas och man skulle nog inte göra samma "uppdelning" av människan.

prime^
2005-10-26, 09:14
Då får du gärna lov o berätta vad som e snyggt? Hur ska man se ut för ova snygg? Så ska vi se ifall alla tycker samma sak som dig då

skaparn
2005-10-26, 09:16
Då får du gärna lov o berätta vad som e snyggt? Hur ska man se ut för ova snygg? Så ska vi se ifall alla tycker samma sak som dig då

Den här mannen verkar veta, han har ju nämligen en sjukt vältränad kropp och det är enligt honom snyggt.

http://guldgalan.adeprimo.se/bilder/artister/siepen.jpg

everete
2005-10-26, 09:18
Och varför skulle det vara nödvändigt? Och vem avgör vad som är "bättre"?


allan

är väl morsan som säger att man är stilig ibland ;)

skaparn
2005-10-26, 09:22
är väl morsan som säger att man är stilig ibland ;)

Så sant.

Det är konstigt vad man tycker konstigt om sig själv. Min mamma sa ju alltid att jag var söt och rar.

prime^
2005-10-26, 09:34
Den här mannen verkar veta, han har ju nämligen en sjukt vältränad kropp och det är enligt honom snyggt.

http://guldgalan.adeprimo.se/bilder/artister/siepen.jpg
haha ja jo, självförtroende lika stort som sthlm den killen..

tyckte bara d va en sånn dum fråga, finns väl inte non som ALLA tycker e snygg.. allting beror ju på individen..

hangatyr
2005-10-26, 09:36
jag fattar inte, beckman88?

kan du förklara lite tydligare?

beckman88
2005-10-26, 11:56
jag fattar inte, beckman88?

kan du förklara lite tydligare?

Sorry sommnade efteratt ha postat tråden, vaknade just.
Det jag vill säga med denna tråden är alla alla (SOM VILL) kan göra något för att se bättre ut.

"Hellre fattig och ha roligt än att vara rik och ta tråkigt"

ÄR du rik så kan du ju köpa saker som förgyller din vardag.
JAg har inte sagt att tråden är riktad till någon, jag ahr heller inte sagt att jag är BÄST/SNYGGAST/RIKAST så enough with the påhopp nu *screwy*

Tack

Besserwisser
2005-10-26, 12:03
Sorry sommnade efteratt ha postat tråden, vaknade just.
Det jag vill säga med denna tråden är alla alla (SOM VILL) kan göra något för att se bättre ut.

"Hellre fattig och ha roligt än att vara rik och ta tråkigt"

ÄR du rik så kan du ju köpa saker som förgyller din vardag.
JAg har inte sagt att tråden är riktad till någon, jag ahr heller inte sagt att jag är BÄST/SNYGGAST/RIKAST så enough with the påhopp nu *screwy*

Tack

Tack för visdomsorden.

Slartibartfast
2005-10-26, 12:05
Jag förstår inte.

hangatyr
2005-10-26, 12:06
kontentan är alltså att alla kan se snyggare ut än de gör?

där ser man.

prime^
2005-10-26, 12:09
Jag förstår inte.
Nä inte jag heller..

Om du ser ut som ett rövhål i ansiktet lär du knappast bli snyggare av o styrketräna och du lär inte kunna köpa dig ett helt nytt ansikte om du e rik.. Då ser du bara ut som ett plastigt rövhål, men det ifnns säkert nån som tycker det e snyggt o då har du egentligen lyckats?

Förstår faktist inte syftet med tråden, kan man bli snyggare enligt va man själv tycker eller enligt med va andra tycker?

Är man rik kan man köpa saker osm förgyller tillvaron, d räknar nog dom flesta ut.. *newsflash* *slap*

mini
2005-10-26, 12:09
Samt att alla som är snyggare har roligare.

prime^
2005-10-26, 12:09
kontentan är alltså att alla kan se snyggare ut än de gör?

där ser man.
han kanske tycker alla på kolo ser dumma ut så nu informerar han oss hur vi ska bli snyggare? :confused:

stahlberg
2005-10-26, 12:24
Sådant här beror väl mest på vilka värderingar man har.

Det är klart det är trevligt om man är snygg. Men om man INTE är särskilt snygg så behöver detta inte på något sätt göra livet sämre. Psykiska egenskaper - ett gott självförtroende, framåtanda, auktoritet, karisma, positiv livsinställning - är mycket viktigare än fysisk skönhet.

Det är klart det är viktigt att man har pengar. Detta är dock inte detsamma som att vara rik. Rikedom KAN ge ökade möjligheter, bättre livskvalitet - men det BEHÖVER inte vara så. Det kan t.om vara TVÄRTOM. Men däremot tycker jag man behöver så mycket pengar att man inte är DIREKT FATTIG.

God hälsa är synnerligen viktig. Framförallt är det viktigt att ha SÅ GOD HÄLSA att man inte har någon ALLVARLIG (kanske livshotande) sjukdom. Man kan bara i viss mån påverka sin hälsa. Pengar kan förvisso hjälpa en att bevara eller återfå sin hälsa, men det behöver inte alls vara så.

"Fin kropp" - att vara vältränad - tycker jag inte spelar i samma division som snygg eller rik, än mindre god hälsa. Ibland kan "fin kropp" höra ihop med en god hälsa, men det behöver inte alls vara så. Alla kan träna sig till en "fin kropp" (eller åtminstone finaRE kropp). Detta kan iof påverka skönheten (kanske tillsammans med operationer). Visst är det viktigt att vara vältränad, men "fin kropp" av annan orsak tycker jag har mindre betydelse. Igen är det så, att det är betydligt viktigare att inte ha en "ful kropp" (t.ex en oformligt fet otränad kropp) än att ha en "fin", topptränad.

Bildning betyder nästan ingenting för mig. Det är viktigt att inte vara SÅ OBILDAD att man t.ex är analfabet. Men i övrigt behöver bildning inte ge något överhuvudtaget (utom möjligen att den bildade känner sig tillfreds över att vara bildad). En viss intelligens (som inte alls behöver vara kombinerad med bildning) och sunt förnuft är vida överlägsna bildning. UTbildning kan däremot för många människor ha betydelse, t.ex när det är fråga om att söka arbete.

I de egenskapspar som trådstartaren räknat upp tycker jag det är MYCKET VIKTIGT att INTE vara väldigt ful, mycket fattig, helt otränad, allvarligt sjuk eller totalt obildad. Däremot är det inte alls lika viktigt att nå långt på den positiva skalan (att vara mycket snygg, verkligt rik, topptränad, 100 % frisk eller synnerligen bildad). Och jag tycker fortfarande att psykiska egenskaper (av vilka jag räknat upp några tidigare i mitt inlägg) är BETYDLIGT VIKTIGARE.

Men jag håller med om att jag - och säkert de flesta andra - önskar ETT VISST MÅTT av skönhet, rikedom, god fysik, god hälsa och bildning.

Pez
2005-10-26, 12:26
kontentan är alltså att alla kan se snyggare ut än de gör?

där ser man.
OCH på så sätt bli både lyckligare och rikare..?

jwzrd
2005-10-26, 12:29
OCH att jag hellre är smart än beckman88.

Griip
2005-10-26, 12:32
Vilka slags diskussioner är din grej då?? :D


Det jag skrev utesluter ju knappast alla diskussioner, men nu när du sa det så kom jag på att jag inte gillar att diskutera något alls på kolozzeum, typ :D

Zpliff
2005-10-26, 12:33
Är man rik/har makt behövs det i de flesta fall inga ingrepp eller åtgärder, du får vad du vill ha för det mesta ändå, sorgligt men sant.

stahlberg
2005-10-26, 12:33
beckman88 behöver inte alls vara "osmart". Han är kanske bara oerfaren ; så oerfaren att han förväxlar rikedom och/eller skönhet med "lycka" och dessutom inte förstår att "lyckan" är stationerad innanför huden och inte utanpå.

jwzrd
2005-10-26, 12:34
beckman88 behöver inte alls vara "osmart". Han är kanske bara oerfaren ; så oerfaren att han förväxlar rikedom och/eller skönhet med "lycka" och dessutom inte förstår att "lyckan" är stationerad innanför huden och inte utanpå.

Ok då. Inte osmart, men han verkar definitivt ha otur med resonemangen ;)

Slartibartfast
2005-10-26, 12:34
Skulle jag se ut som Brad Pitt så skulle jag vara lycklig.

stahlberg
2005-10-26, 12:36
Zpliff : Jag är inte rik eller mäktig, men jag får det mesta jag vill ändå. Kanske det beror på att jag anpassat mina önskningar efter mina resurser. Vem vet?

skaparn
2005-10-26, 12:37
OCH på så sätt bli både lyckligare och rikare..?

Vilket leder dig in i en oändlig lopp av lycka eftersom rikedom ger dig möjligheten att köpa ännu mer lycka.

Multiplikatorn blir

dL = Rs*dS + Lr*dR

där:
Rs är derivata av rikedom med avseende på snygghet
dS förändringen i snygghet
Lr är derivata av lycka m.a.p. rikedom
dR definierat som förändringen i rikedom vilket i sin tur är RL*dL

Bara att skatta värden på variablerna och sedan använda geometrisk summa så har man svaret.

Man blir nog riktigt riktigt lycklig.

stahlberg
2005-10-26, 12:43
jwzrd : Otur, oskicklighet, oerfarenhet.

Det bottnar i att gräset är grönare där man inte är. OM jag vore rik vore jag lycklig. Om jag hade en snygg kropp vore jag lycklig. Om jag skulle se ut som Brad Pitt skulle jag vara lycklig (sagt på skoj, kanske?). Vad är allt detta? Jo, kvalificerat struntprat.

Om man starkt önskar att man är rik, mäktig, snygg, vältränad eller att man liknar Brad Pitt, så känner man sig säkert lycklig efter att ha nått sitt mål. Men denna lyckokänsla försvinner så snart nyhetens behag är förbi. Sedan är man precis lika lycklig eller olycklig som man var förut (med vissa gradskillnader).

Det är bättre att satsa på att utveckla sitt psyke - självförtroende, framåtanda, positivt tänkande, livsinställning etc etc - och försöka uppnå det som är möjligt att uppnå, istället för att "spara sin lycka" tills man är rik eller vacker.

olwe
2005-10-26, 12:45
"You can allways get thinner and look better" Christian Bale aka Pat Bateman, Amarican psycho

Zpliff
2005-10-26, 12:47
Zpliff : Jag är inte rik eller mäktig, men jag får det mesta jag vill ändå. Kanske det beror på att jag anpassat mina önskningar efter mina resurser. Vem vet?

Självklart att man anpassar sig efter det man har :)
Pengar och makt är dock fortfarande faktorer som påverkar många andra tillräckligt mycket att utseende inte spelar så stor roll. Lycka är ju bara en subjektiv definition av vad som får en att må bra. Det är inte alla som bryr sig direkt mycket om sitt utseende förutsatt att de ändå får vad dem vill ha på andra sätt.

Se på Donald Trump, han har en frisyr som kan få döda att att återuppstå bara för att komma bort från åsynen av den. Han är helt enkelt inte direkt snygg (egen åsikt), men han lyckas ändå.

(kanske inte direkt hör till tråden, men den är ganska knepigt definierad från början så..)

keffat_liv
2005-10-26, 12:49
beckman88 behöver inte alls vara "osmart". Han är kanske bara oerfaren ; så oerfaren att han förväxlar rikedom och/eller skönhet med "lycka" och dessutom inte förstår att "lyckan" är stationerad innanför huden och inte utanpå.

men pengar e iofs lycka.

stahlberg
2005-10-26, 13:40
Zpliffs begrepp "att må bra" är bättre än begreppet "lycka".

Jag tar upp "ATT VARA SNYGG". Att vara snygg har betydelse för "lyckan" (att man mår bra) bara i två fall :
1. att man är snygg från början, och (åtminstone delvis) har byggt upp sitt psyke (självförtroende, välmående) kring detta. Ändras "snyggheten" till det sämre (t.ex som följd av att man är med om en bilolycka) måste värderingarna ändras, eller också blir man "olycklig".
2. att man är VERKLIGT FUL från början, och att detta påverkar ens psyke (självförtroende, välmående) negativt. Då kan en skönhetsoperation ge "lycka" (välmående).

I alla andra fall är "lyckan" av att bli "snyggare" kortvarig och/eller marginell. EXEMPEL. Person A lå¨ter tatuera sig. Han blir "snyggare". Han känner sig "lycklig". Om han känner en STARK lyckokänsla pga sin tatuering kommer denna känsla ganska snart att försvagas. Känslan har varit kortvarig. Tatueringen kanske dock fortfarande gör A "lyckligare". Lyckokänslan på lång sikt är dock inte särskilt stark. Tatueringen har gjort A "lyckligare", men lyckokänslan är marginell. I värsta fall går det tvärtom : A ångrar att han tagit tatueringen och hans "grad av lycka" minskar.

Pengar är INTE lycka. Var och en behöver TILLRÄCKLIGT pengar för sina behov, för att inte vara "OLYCKLIG". I övrigt är det med pengarna/rikedomen som med snyggheten/skönheten. Lyckan av att ha blivit rik är antingen kortvarig eller marginell (eller också kan graden av "lycka" minska). Man kan naturligtvis få mer av det man vill ha, och t.om förbättra sin hälsa, om man är rik - och på det viset bli (åtminstone tillfälligt) "lyckligare" - men rikedom i sig har inget med "lycka" att göra, i synnerhet om man med att vara "lycklig" menar att man "mår bra" (känner välbefinnande).

Scratch89
2005-10-26, 13:50
Jag måste väl säga att Stahlberg är vis även här.

Sen tycker jag inte att ytliga och materiella saker spelar så stor roll. Iallafall inte i val av vänner och flickvänner. Så länge flickan har något som jag tycker om (fina ögon, humor osv) så kan resten vara som det vill. Jag vet iallafall att jag inte skulle falla för en rik tjej bara för att hon var rik, än mindre för en snygg tjej som bara var snygg.

beckman88
2005-10-26, 14:44
Jag må vara oerfaren men jag är bara 17 år. Snacket om att vara smartare än mig är ju bara omoget.

Hur skulle det gå till? *screwy* *flex*

Zpliff
2005-10-26, 14:59
Zpliffs begrepp "att må bra" är bättre än begreppet "lycka".

Jag tar upp "ATT VARA SNYGG". Att vara snygg har betydelse för "lyckan" (att man mår bra) bara i två fall :
1. att man är snygg från början, och (åtminstone delvis) har byggt upp sitt psyke (självförtroende, välmående) kring detta. Ändras "snyggheten" till det sämre (t.ex som följd av att man är med om en bilolycka) måste värderingarna ändras, eller också blir man "olycklig".
2. att man är VERKLIGT FUL från början, och att detta påverkar ens psyke (självförtroende, välmående) negativt. Då kan en skönhetsoperation ge "lycka" (välmående).

I alla andra fall är "lyckan" av att bli "snyggare" kortvarig och/eller marginell. EXEMPEL. Person A lå¨ter tatuera sig. Han blir "snyggare". Han känner sig "lycklig". Om han känner en STARK lyckokänsla pga sin tatuering kommer denna känsla ganska snart att försvagas. Känslan har varit kortvarig. Tatueringen kanske dock fortfarande gör A "lyckligare". Lyckokänslan på lång sikt är dock inte särskilt stark. Tatueringen har gjort A "lyckligare", men lyckokänslan är marginell. I värsta fall går det tvärtom : A ångrar att han tagit tatueringen och hans "grad av lycka" minskar.

Pengar är INTE lycka. Var och en behöver TILLRÄCKLIGT pengar för sina behov, för att inte vara "OLYCKLIG". I övrigt är det med pengarna/rikedomen som med snyggheten/skönheten. Lyckan av att ha blivit rik är antingen kortvarig eller marginell (eller också kan graden av "lycka" minska). Man kan naturligtvis få mer av det man vill ha, och t.om förbättra sin hälsa, om man är rik - och på det viset bli (åtminstone tillfälligt) "lyckligare" - men rikedom i sig har inget med "lycka" att göra, i synnerhet om man med att vara "lycklig" menar att man "mår bra" (känner välbefinnande).


:bow:

Zpliff
2005-10-26, 15:08
Blah, kan inte editera..

Hursomhelst, pengar i sig gör inte att man magiskt mår bra helt plötsligt.
Pengar (som är en sekundär faktor) kan göra det lättare att skaffa sig saker eller göra saker så att man mår bättre, vilket i sin tur påverkar självförtroendet och en massa andra psykiska (primära) faktorer. Pengar kan ju faktiskt få motsatt effekt. Man kan må sämre, man kan bli paranoid och så vidare.

Det bottnar ju egentligen i hur människor uppfattar och värderar alla saker, vissa bryr sig som sagt inte om utseende för att dem accepterat att de ser ut som de gör fysiskt sett vilket givetvis återspeglar sig i hur de känner sig också, vissa bryr sig inte om kläder i större mån och så vidare.

skaparn
2005-10-26, 16:03
Tänkte fortsätta med en analytisk approach:

Angående pengar och lycka brukar man säga följande om nytta, vilket är det enda begrepp jag sett beräkningar av, lycka får därför antas vara nytta.

Nytta = U = U(C,L)
Där C = Konsumtion och L = Fritid (Leisure time), det senare håller vi konstant i vårt expriment.

dU/dC > 0
MEN
dU/(dC^2) < 0

Med andra ord, man ökar sin nytta genom konsumtion, men ju mer man redan konsumerar, desto mindre ökar nyttan vid ytterligare en ökning, beskrivet av negativ andraderivata.

Således är den mängd lycka man kan uppnå genom pengar varierande från person till person. Kommer osökt att tänka på Maslow och behovstrappa.

Kwon
2005-10-26, 16:03
Så länge man är lycklig är man väl nöjd.

Vad är lycka för dig?

Om du tex har en fru som älskar dig, barn, vänner, tak över huvudet och ett trevligt liv men ser ut som ONETWOSTEVE kan du ju fortfarande vara lycklig.

Du kanske är lite missnöjd med utseendet=tanken att klart man skulle kunna sett bättre ut , men om du har allt du vill ha och är lycklig i livet har du väl inget större behov att förändra utseendet.

beckman88
2005-10-26, 17:09
Så länge man är lycklig är man väl nöjd.

Vad är lycka för dig?

Om du tex har en fru som älskar dig, barn, vänner, tak över huvudet och ett trevligt liv men ser ut som ONETWOSTEVE kan du ju fortfarande vara lycklig.

Du kanske är lite missnöjd med utseendet=tanken att klart man skulle kunna sett bättre ut , men om du har allt du vill ha och är lycklig i livet har du väl inget större behov att förändra utseendet.


Är DU = jag?

Kwon
2005-10-26, 17:34
Är DU = jag?

Huh? Har jag råkat logga in som beckman88 på Kolo igen?
:laugh:

HookersUnited
2005-10-26, 17:38
Haha! Jag trodde det stod "Allan kan göra nåt åt sitt utseende?" :D

Kwon
2005-10-26, 17:39
Haha! Jag trodde det stod "Allan kan göra nåt åt sitt utseende?" :D

:laugh:

Allan behöver inte, han är kolozzeums "filet mignon" medan vi andra är blodpudding! :thumbup:

stahlberg
2005-10-26, 17:39
Jag uttalar mig inte om vad "lycka" är för mig. Däremot vet jag precis vad jag behöver för att "må bra". Detta gäller dock bara mig själv, inte andra.

Jag mår INTE bra då jag är sjuk och sängliggande. Jag mår inte heller bra då jag mist min frihet (är inlåst). Jag brukar säga att mår bra bara jag är frisk och fri. Då jag är sjuk mår jag naturligtvis fysiskt illa, vilket påverkar mitt mående. Då jag är inlåst är jag ensam, det är långtråkigt, jag förlorar åtminstone delvis mitt tidsbegrepp. Men "att vara sjuk" och att "ha mist min frihet" har också något gemensamt : då jag är sjuk mister jag kraften att påverka min situation och mitt liv, då jag mist min frihet mister jag möjligheten till samma påverkan.

För mig personligen innebär "må dåligt" att jag mist möjligheten att påverka mitt liv/min situation. "Må bra" innebär att jag HAR MÖJLIGHET ATT PÅVERKA mitt liv/min situation. Jag är nöjd med min skönhet, min hälsa (så länge jag är frisk). Jag är inte helt nöjd med min rikedom - fastän tillräckligt nöjd för att "må bra" - och jobbar på detta. Jag är inte i tillräckligt god form ("snygg kropp") för att vara nöjd, men i tillräckligt god form för att "må bra". NYCKELN till "må bra" (lycka?) är för mig helt enkelt att jag har möjlighet att påverka mitt liv/min situation (varvid jag förstås själv så långt det är möjligt kan påverka allt i livet).

Andra människor upplever naturligtvis "må bra"/"lycka" helt annorlunda. Men jag tror inte att tillfälliga eller varaktiga förändringar i skönhet, rikedom etc kommer att öka NÅGONS "lycka" mer än kortvarigt eller marginellt. Som jag redan sagt så sitter "lyckan" under huden, inte utanpå.