handdator

Visa fullständig version : Fisk farligt?


Skrollovicz
2005-10-25, 18:34
Såg nyss Sylvester Stallone hos Jay Leno... han sa att han blivit förgiftad av att ha käkat för mkt fisk??? Kan man det? Han såg pigg o glad ut, verkar inte vara allvarligt iaf...
Själv kränger man 2 tuna-burkar/dag...

King Grub
2005-10-25, 18:47
Ja, men inte av fisk i sig, utan av tungmetaller som kvicksilver dessa kan innehålla. Just tonfisk är högt upp i näringskedjan och kan samla på sig mycket kvicksilver.

nnan man kan ge en generell rekommendation måste man veta var fisken är fångad.

"Det generella gränsvärdet för kvicksilver i fisk är 0,5 mg/kg men för ett antal namngivna fiskarter, bl a gädda, ål, hälleflundra, marulk och tonfisk är det 1 mg/kg. Det högsta tolerabla veckointaget av kvicksilver i form av metylkvicksilver har av FAO/WHO angivits till 3,3 µg/kg kroppsvikt (ca 33 µg/person och dag) men detta är baserat på effekter hos vuxna och kommer sannolikt att sänkas. Det amerikanska naturvårdsverket har angivit 0,1 µg/kg kroppsvikt och dag (ca 7 µg/person och dag) som en referensdos för att skydda mot effekter hos foster."

Institutet för Miljömedicin, Karolinska Institutet.

Amerikanska Livsmedelsverket rekommenderar högst 170 gram tonfisk i veckan. Svenska Livsmedelsverket har inte följt efter, annat än vad gäller redan gravida.

http://www.nrdc.org/health/effects/mercury/tuna.asp

Skrollovicz
2005-10-25, 18:50
King Grub/

Kan selen motverka detta? *popcorn*

King Grub
2005-10-25, 18:57
Ja, selen kan ha en skyddande effekt.

"For example, whereas humans can consume fish that have absorbed mercury from contaminated bay water, selenium can act as a natural antagonist for mercury poisoning. (Naturally, too much selenium itself can be detrimental!)"

Int J Toxicol. 2002 Sep-Oct;21(5):419-24.

Skrollovicz
2005-10-25, 18:59
Tack... kan pusta ut då... vet du om det är dyrt?
Ursäkta om jag är för frågvis...

Hazed
2005-10-25, 19:03
Tack... kan pusta ut då... vet du om det är dyrt?
Ursäkta om jag är för frågvis...

Selen är inte särskilt dyrt, du finner det ofta tillsammans med E-vitamin i vilken hälsokostaffär som helst. Jag har t ex Friggs E+selen.

King Grub
2005-10-25, 19:03
Vilket är dyrt? Selen? Jag har tyvärr ingen koll på priser, men selen i sig är kraftigt toxiskt i högre doser; akuta och dödliga överdoseringar finns rapporterade. Övre tolererbara gränsen för vuxna ligger på 400 mcg/dag.

Skrollovicz
2005-10-25, 19:49
Jag hade inte tänkt att överdosera, men tack för omtanken ;)

Hazed/ Hur ofta tar du Selen?