handdator

Visa fullständig version : Protein på morgonen


nudi
2005-10-25, 16:00
Jag kanske är lite fel ute med placeringen av den här tråden men det är väl bara att flytta om den inte passar in.

Jag undrar om man bör ta protein före eller efter jag cyklat på morgonen innan frukost?

Alltså om jag styrketränar på t.ex måndag (tar protein efter det passet) sen när jag går upp nästa morgon och ska cykla/gå innan frukost. Är det då bäst att ta protein före cyklingen eller efter, om jag är ute efter att förbränna fett och samtidigt behålla så mycket muskler som möjligt?

Nu blev det kanske lite luddigt men jag hoppas ni förstår ändå.

King Grub
2005-10-25, 16:02
Efter. Tar du det före ökar proteinförbränninge och du frisätter insulin som minskar fettförbränningen.

nudi
2005-10-25, 16:07
Tack så mycket för det snabba svaret!
Underbart med någon som kan ge svar med kvalité istället för kvantitet :hbang:

n1tro
2005-10-25, 17:41
Tack så mycket för det snabba svaret!
Underbart med någon som kan ge svar med kvalité istället för kvantitet :hbang:

hunnit ställa många frågor? ;)

nudi
2005-10-25, 21:36
Man kan faktiskt läsa andras frågor också. Eller har jag fel? *screwy*

Davil
2005-10-25, 21:39
Man kan faktiskt läsa andras frågor också. Eller har jag fel? *screwy*
Du har rätt ! Något många (även jag ibland) bör ta efter :)

Per B
2005-10-26, 14:22
Efter. Tar du det före ökar proteinförbränninge och du frisätter insulin som minskar fettförbränningen.

Hmm, i Fredrik Pauluns böcker om fettförbränning kan man läsa att man ska äta 20-30 gram protein 30 minuter före morgonpromenaden. Han tipsar iofs om omelett. Men jag har även läst på andra ställen om att vassleprotein INTE skulle vara bra för detta då det driver upp insulinnivåerna. Varför denna skillnad mellan "naturligt" protein och vassle?

/Per

Per B
2005-10-27, 14:47
Om det nu inte är bra att ta vassleprotein på morgonen innan man tar sin promenad, kan man då istället ta ett långsamt protein på kvällen innan läggdags istället? Verkar det fortfarande på morgonen 8 timmar senare?

Fairing rekommenderar ju sitt Sloow Protein (Kasein) som kvällsprotein, och det borde väl vara sunt att tillföra protein på kvällen så att kroppen har det under natten när den ska reparera musklerna?!? Men kasein ger väl också en insulintopp, och det kan väl inte vara bra vid läggsdags?!

Kan man blanda proteinet med nån annan vätska än vatten eller mjölk för att undvika insulintoppen?

Mitt mål, vilket också mitt resonemang och mina frågor utgår från, är att både bygga muskler och bränna fett.

Tack på förhand!
/Per

King Grub
2005-10-27, 15:10
Hmm, i Fredrik Pauluns böcker om fettförbränning kan man läsa att man ska äta 20-30 gram protein 30 minuter före morgonpromenaden. Han tipsar iofs om omelett. Men jag har även läst på andra ställen om att vassleprotein INTE skulle vara bra för detta då det driver upp insulinnivåerna. Varför denna skillnad mellan "naturligt" protein och vassle?

/Per

Vassle stimulerar insulinfrisättning med än andra proteiner.

Paulun rekommenderar inte längre metoden du nämner. Han hade fel och skrev det innan proteinet påverkan på insulin var känd; innan han kände till det i alla fall.

Äter du innan morgonaktiviteten ökar proteinförbränningen efter passet, medan den minskar om du utför den på fastande mage. Inte tvärtom.

Om det nu inte är bra att ta vassleprotein på morgonen innan man tar sin promenad, kan man då istället ta ett långsamt protein på kvällen innan läggdags istället? Verkar det fortfarande på morgonen 8 timmar senare?

Du inte bara kan, du bör äta något proteinrikt innan du går och lägger dig. Det måste inte vara i tillskottform; protein från kött, fisk, fågel, osv, är också långsamt och utmärkt.

Callek
2005-10-27, 15:13
Tror inte slooow protein räcker i 8 timmar, så det kan inte räknas till morgonpromenaden. Mjölkprodukter så som vassle och kasein driver som sagt upp insulinet. Ägg t ex är ju inte ett mjölkprotein så det funkar ju.

Frågan är ju om det nu är så viktigt att just få i sig protein innan promenaden eller om man ska satsa på att äta bra efter istället?

EDIT: Kung Grub var före :P

Per B
2005-10-27, 15:31
Paulun rekommenderar inte längre metoden du nämner. Han hade fel och skrev det innan proteinet påverkan på insulin var känd; innan han kände till det i alla fall.

Hoppas att det är åtgärdat i den reviderade upplagan som jag precis beställt! :-)

Du inte bara kan, du bör äta något proteinrikt innan du går och lägger dig. Det måste inte vara i tillskottform; protein från kött, fisk, fågel, osv, är också långsamt och utmärkt.

Makrill på knäckbröd får det bli då - mmm.....

Frågan är ju om det nu är så viktigt att just få i sig protein innan promenaden eller om man ska satsa på att äta bra efter istället?

Precis - nog borde det räcka om man intar protein EFTER promenaden... åtminstone när det inte handlar om mer än 30 minuter som är vad jag brukar promenixa. Men bör jag ta vassleprotein då? Eller räcker det med den gröt på en mix av rågflingor, fiberberikade havregryn och havrekli jag äter - med diverse torkad frukt såsom fikon, plommon och aprikoser tillsatt. Havrekli har faktiskt hela 19% protein!

Tack för alla svar från alla duktiga människor här! :-)
/Per

dj_evil
2005-10-28, 10:22
Vassle stimulerar insulinfrisättning med än andra proteiner.

Paulun rekommenderar inte längre metoden du nämner. Han hade fel och skrev det innan proteinet påverkan på insulin var känd; innan han kände till det i alla fall.

Äter du innan morgonaktiviteten ökar proteinförbränningen efter passet, medan den minskar om du utför den på fastande mage. Inte tvärtom.



Du inte bara kan, du bör äta något proteinrikt innan du går och lägger dig. Det måste inte vara i tillskottform; protein från kött, fisk, fågel, osv, är också långsamt och utmärkt.


King, var står det detta om?

Hittar ingen info om att Paulun har sagt så?

Hjälp mi att hitta den.

King Grub
2005-10-28, 10:30
Han har inte sagt det. Det är liksom poängen.