handdator

Visa fullständig version : Bodypump - bra eller anus?


Hazed
2005-10-25, 12:47
Jaha, då var man övertalad att medverka i ett bodypump-pass. Sjukt nervös, misstänker att min muskelkondition är sisådär. Men vad säger ni generellt, är det ett bra komplement till vanligt gymmande med tyngre vikter och låga reps?

Är det bra för formen men dåligt för volymen kanske..?

Kul med feedback.

*flex* :)

Helena B
2005-10-25, 13:00
Ha ha du kommer att få höra att det är skit av majoritet här. Men jag tycker det är jättekul. Eftersom det är många reps man kör så är det för att bli stark och inte för att bygga muskler. Då skulle väl alla byggare köra och det gör dem inte (tack för det :bow: ). Men testa och bilda din egen uppfattning :thumbup:

Hazed
2005-10-25, 13:04
Ha ha du kommer att få höra att det är skit av majoritet här. Men jag tycker det är jättekul. Eftersom det är många reps man kör så är det för att bli stark och inte för att bygga muskler. Då skulle väl alla byggare köra och det gör dem inte (tack för det :bow: ). Men testa och bilda din egen uppfattning :thumbup:

He he, misstänkte att det skulle vara som att svära i kyrkan här. Men en allsidig och varierad träning borde ligga i de flestas intresse tycker jag. Kul att du gillar det iallafall, känns bättre nu! :)

z_bumbi
2005-10-25, 13:04
Ha ha du kommer att få höra att det är skit av majoritet här. Men jag tycker det är jättekul.

Eftersom det får folk att träna är det bra, bara de håller utförandet i aerobicshallen och inte släpar in det på gymet.

Eftersom det är många reps man kör så är det för att bli stark och inte för att bygga muskler.

Uthållig, inte stark.

Helena B
2005-10-25, 13:23
Eftersom det får folk att träna är det bra, bara de håller utförandet i aerobicshallen och inte släpar in det på gymet.



Uthållig, inte stark.

Men man blir ju stark också iaf jag. När jag kan höja vikterna precis som inne på gymmet så blir man ju starkare.

z_bumbi
2005-10-25, 13:38
Men man blir ju stark också iaf jag. När jag kan höja vikterna precis som inne på gymmet så blir man ju starkare.

Jo men det primära du tränar är uthållighet i musklerna, styrka och volym är en bieffekt.

Hazed
2005-10-25, 13:42
Jo men det primära du tränar är uthållighet i musklerna, styrka och volym är en bieffekt.

Fair enough, tror att lite mer muskelkondis kan vara på sin plats...

:smokin:

Piranha
2005-10-25, 13:56
Och imflamerade leder , det har hänt flera jag vet som kört styrka ett tag och sen provat bodypump ..

Vet inte varför , men de verkar stressa lederna.

Erik__
2005-10-25, 14:05
Ha ha du kommer att få höra att det är skit av majoritet här. Men jag tycker det är jättekul. Eftersom det är många reps man kör så är det för att bli stark och inte för att bygga muskler. Då skulle väl alla byggare köra och det gör dem inte (tack för det :bow: ). Men testa och bilda din egen uppfattning :thumbup:

Okej så styrkelyftare som är ute efter styrka kör då allstå bodypump?

och man blir allstå inte heller sklödpadda men människa blir man, annars skulle väl alla sköldpaddor köra det?

jwzrd
2005-10-25, 14:05
Och imflamerade leder , det har hänt flera jag vet som kört styrka ett tag och sen provat bodypump ..

Vet inte varför , men de verkar stressa lederna.

Jag tror det handlar om att bodypump i sig bara innebär att röra lemmarna typ. Ingenting om kontraktioner osv. Kommer man dit och börjar kontrahera så får man ju ett svinhårt träningspass istället.

Piranha
2005-10-25, 14:09
Jag tror det handlar om att bodypump i sig bara innebär att röra lemmarna typ. Ingenting om kontraktioner osv. Kommer man dit och börjar kontrahera så får man ju ett svinhårt träningspass istället.


Jag läser ditt inlägg om och om igen , och kan fan inte läsa det utan att tänka på sex ..

Jag behöver fan hjälp

Stack overflow ..

Hazed
2005-10-25, 14:13
Och imflamerade leder , det har hänt flera jag vet som kört styrka ett tag och sen provat bodypump ..

Vet inte varför , men de verkar stressa lederna.

Okej, nu försvan plötsligt all min lust igen! :(

Hazed
2005-10-25, 14:14
Nej då, du förstod precis innebörden av det. Varför ska man annars stå i ett rum fullt av framåtlutade fruntimmer - om inte för att fantisera alltså? :D


... Bara för att återkomma sekunden senare! :bow:

Helena B
2005-10-25, 14:56
Nej då, du förstod precis innebörden av det. Varför ska man annars stå i ett rum fullt av framåtlutade fruntimmer - om inte för att fantisera alltså? :D

Träna kanske ;)

Frisk
2005-10-25, 14:59
Se till att ha ganska tungt, kolla på de killar som tränat bodypump ett tag o kör samma vikter eller mer med strikta rörelser så borde du få grym träninsvärk.

Testade detta för ett tag sedan o fick träningsvärk som kändes som skada tills det släppte ca 4 dagar senare. Iaf så är inte jag van att köra mellan 60-100 reps per muskel i ett set... ( men det är kul o kolla in vissa kvinnor som tränar detta. :naughty: )

jwzrd
2005-10-25, 14:59
Träna kanske ;)

För pensionärer kanske. Det är på tok för lätt belastning för att öka styrka eller volym och för låg intensitet för att använda speciellt mycket energi.

Hazed
2005-10-25, 15:06
För pensionärer kanske. Det är på tok för lätt belastning för att öka styrka eller volym och för låg intensitet för att använda speciellt mycket energi.

Jo jo, men att döma av din avatar så är du ju lyftare, klart att det inte är optimalt som komplement till din träning, ni kör ju väldigt få reps.

För egen del, förutom att kolla lite damer då, så inbillar jag mig att det kan ge en ökad muskelkondition vilket kanske kan hjälpa mig att trycka ut ett par extra reps nästa gång jag tränar vanligt. Om inte så har jag iallafall provat på skiten.

Men om man får träningsvärk i fyra dagar tycker man ju spontant att det borde kunna ske någon form av muskeltillväxt eller åtminstone förstärkning. Kanske inte i avseendet att man kan ta mer i marklyft efteråt men i allround-perspektiv.

jwzrd
2005-10-25, 15:10
Jo jo, men att döma av din avatar så är du ju lyftare, klart att det inte är optimalt som komplement till din träning, ni kör ju väldigt få reps.

För egen del, förutom att kolla lite damer då, så inbillar jag mig att det kan ge en ökad muskelkondition vilket kanske kan hjälpa mig att trycka ut ett par extra reps nästa gång jag tränar vanligt. Om inte så har jag iallafall provat på skiten.

Men om man får träningsvärk i fyra dagar tycker man ju spontant att det borde kunna ske någon form av muskeltillväxt eller åtminstone förstärkning. Kanske inte i avseendet att man kan ta mer i marklyft efteråt men i allround-perspektiv.

Att du har ont i fyra dagar efter 100 reps med lätt belastning tyder snarare på en akut inflammation i muskeln än något annat.

Det jag menar är heller inte att bodybump inte är bra för att ta mig till mina mål (det är det helt klart inte) utan att jag har svårt att se syftet annat än att det eventuellt är en social träningsform som kanske är skön att träna. Resultatmässigt finns det långt mer effektiva sätt.

Kebab-Arne
2005-10-25, 15:10
Vänta bara tills Arne ser den här tråden... :D

Är det på Bodypump man lär sig ha armbågarna i en vinkel på 90 grader när man kör hantellyft åt sidan?

Arne Persson
2005-10-25, 15:13
Jag har sett den! Urk! Jag skulle vilja behandla Body Pump-varbölden med väteperoxid! :booty:

Ps. när får vi en "jag spyr"-smileys?

Helena B
2005-10-25, 15:14
Vänta bara tills Arne ser den här tråden... :D

Är det på Bodypump man lär sig ha armbågarna i en vinkel på 90 grader när man kör hantellyft åt sidan?

Hantlar eller viktplatta. Jo det kan nog stämma men det är väldigt få reps man gör det.

Helena B
2005-10-25, 15:14
Jag har sett den! Urk! Jag skulle vilja behandla Body Pump-varbölden med väteperoxid! :booty:

Ps. när får vi en "jag spyr"-smileys?

Du kan få en av mig, just för ditt gulliga inlägg *spy*

Arne Persson
2005-10-25, 15:15
Du kan få en av mig, just för ditt gulliga inlägg *spy*

Merci! :)

Hazed
2005-10-25, 18:58
Anyway, nu har jag iallafall varit på det där passet. Återstår att se hur det kommer att kännas i kroppen de närmaste dagarna.

Jag kan berätta att det var mycket jobbigt tidvis, framför allt på benövningarna eftersom jag redan hade träningsvärk i benen när jag gick dit. Annars var det väl inte det enorma antalet reps som var det giftiga, tror faktiskt inte att vi gjorde så himla många, utan snarare att det var som konstanta superset för varje muskelgrupp. På axel t ex så var det hantelpress, flyes, drag mot hakan, breda armhävningar etc i ett flygande fläng. Så lite hardcore tycker jag nog allt att det var även om vikterna förstås var mycket lätta.

Som en bonus fick jag stå längst bak och se ut över ett trettiotal hyfsat vältränade tjejer och endast två andra snubbar. Det ratiot är man inte van vid från gymmet! :naughty:

elan
2005-10-25, 19:04
Om vikterna är lätta eller inte är väl upp till varje deltagare att avgöra? Det är väl ingen som hindrar en från att lassa på så mycket man orkar?

fonzie
2005-10-25, 19:13
Hatar att bodypump uttalas "bâdypamp" av de som förespråkar det. det låter ååh så coolt..... *spy*

HerrArne
2005-10-25, 19:17
Om vikterna är lätta eller inte är väl upp till varje deltagare att avgöra? Det är väl ingen som hindrar en från att lassa på så mycket man orkar?

Tror du inte det möter ett visst motstånd från övriga deltagare om man kör 3-6 reps _med olympisk stång_ i varje delmoment samt kräver ordentlig vila mellan seten?
;)

Inte för att jag vet, alltså, men jag gissar att det är så... *innocent*

skaparn
2005-10-25, 19:18
Jag tror BP nog skulle vara bra för de normalt icketränande individerna då den går igenom de flesta muskelgrupper. Många går nog omkring med ryggproblem just för att de aldrig aktiverar vissa muskler förutom då de lyfter in ett tungt bilbatteri i sin gamla 240. Jaja, dåligt exempel.
Det ser då iallafall ut som att de går igenom allt, när jag stått på IKSU och kollat från läktaren, vilket förövrigt känns lite pervo eftersom det hälften av tiden putas en massa stjärt och det nästan bara är kvinnliga deltagare. Då fick jag det av hjärtat...

Hazed
2005-10-25, 19:28
Tror du inte det möter ett visst motstånd från övriga deltagare om man kör 3-6 reps _med olympisk stång_ i varje delmoment samt kräver ordentlig vila mellan seten?
;)

Inte för att jag vet, alltså, men jag gissar att det är så... *innocent*

Ha ha, kunde inte sagt det bättre själv! Visst kan man lassa på men saken är ju liksom den att man inte är så pigg på att köra 5 minuter non-stop tricpes med femtio pannor. Tror inte att det är idén med båddypammp... *rolleyes*

Hazed
2005-10-25, 19:31
Jag tror BP nog skulle vara bra för de normalt icketränande individerna då den går igenom de flesta muskelgrupper. Många går nog omkring med ryggproblem just för att de aldrig aktiverar vissa muskler förutom då de lyfter in ett tungt bilbatteri i sin gamla 240. Jaja, dåligt exempel.
Det ser då iallafall ut som att de går igenom allt, när jag stått på IKSU och kollat från läktaren, vilket förövrigt känns lite pervo eftersom det hälften av tiden putas en massa stjärt och det nästan bara är kvinnliga deltagare. Då fick jag det av hjärtat...

Pervo? Nu förstår jag inte? Är du 60 bast eller? Jag skulle vilja säga att det hittills har varit det klart främsta argumentet FÖR bodypump... *screwy*

muddler
2005-10-25, 20:03
prövade faktiskt ett pump-pass här för ett par veckor sedan, trodde inte att det skulle va hälften så jobbigt som det var :=) kul träningsform men det är inget jag kommer fortsätta med

Ziso
2005-10-25, 20:34
Som en bonus fick jag stå längst bak och se ut över ett trettiotal hyfsat vältränade tjejer och endast två andra snubbar. Det ratiot är man inte van vid från gymmet! :naughty:

Åhå! :)

elan
2005-10-25, 21:21
Tror du inte det möter ett visst motstånd från övriga deltagare om man kör 3-6 reps _med olympisk stång_ i varje delmoment samt kräver ordentlig vila mellan seten?
;)

Inte för att jag vet, alltså, men jag gissar att det är så... *innocent*

Hehe, lite kan man väl vila mellan varven utan att någon annan påverkas av det. ;)

Jag har varit på pump-pass men inser att det nog inte har varit BodyPump(tm) för vi gjorde inga 100 reps utan vila. Jag lassade på rejält med vikt och jag tyckte också att instruktören lät oss vila ordentligt mellan set:en. Men som sagt så är det säkert olika från pass till pass. :)