handdator

Visa fullständig version : Fråga ang marklyft...


stoney_king
2005-10-25, 12:30
Häromdagen laddade jag ner en lite film från forumet, det va en mörk stor kille som snackade om marklyft, när han visade hur han bruka göra så tänkte jag på att han drog upp vikten och sen släppte den handlöst ner i marken för att sen dra upp den igen...
Min fråga är, ska man släppa vikten sådär?

Jag har alltid fått höra att man inte ska släppa vikten alls i någon övning utan hålla emot hela vägen... vad säger ni som kan om det?

thomast
2005-10-25, 12:32
Släpper du 122 kg i golvet varje gång du marklyft lär du ganska snart bli utkastad från ditt gym.

kharon
2005-10-25, 12:51
Ulf A Big förklarade detta med att säga att han inte slösade energi med att sätta ner stången försiktigt på träningen. Eller liknande.

Men för oss vanliga dödliga motionärer så är nog kutymen att man sänken vikten kontrollerat, som tomast säger så blir dina medmänniskor på gymmet skärrade om du börjar slänga runt dina vikter, för att inte tala om gymägarna...

Popeye
2005-10-25, 13:17
Jag brukar släppa ned vikten ganska bryskt men det handlar inte om att släppa den handlöst från stående.

stoney_king
2005-10-25, 13:17
Ulf A Big förklarade detta med att säga att han inte slösade energi med att sätta ner stången försiktigt på träningen. Eller liknande.

Men för oss vanliga dödliga motionärer så är nog kutymen att man sänken vikten kontrollerat, som tomast säger så blir dina medmänniskor på gymmet skärrade om du börjar slänga runt dina vikter, för att inte tala om gymägarna...

Ok, då kör jag som förut.... lugnt och kontrollerat...

Bjorne
2005-10-25, 13:20
Gör du en maxning så är det väl en sak, men du behöver ju inte göra det varje gång. Precis som man får ta det lite lugnt när man kör frivändningar, även om det inte är det roligaste att köra den negativa fasen också, så får man helt enkelt bita ihop, hade varit jobbigt ifall alla slängde sina vikter i marken...

z_bumbi
2005-10-25, 13:39
Har gymet ett podie, gummivikter och riktiga stänger så är det inget som hindrar att man inte bromsar vikten på nervägen.

Bjorne
2005-10-25, 14:17
Har gymet ett podie, gummivikter och riktiga stänger så är det inget som hindrar att man inte bromsar vikten på nervägen.Kör man frivändningar, så låter det rätt mycket när man släpper skivstången från toppläget :P

KRILLE!
2005-10-25, 15:39
Kör man frivändningar, så låter det rätt mycket när man släpper skivstången från toppläget :P

Ja, och vid stöt/ryck låter det ännu mer :devil: , men som sagt: med podium och gummi vikter blir det lite mildare.

Baan
2005-10-25, 15:47
det är ju inga större problem om du tränar på styrkelyftargym eller liknande, bara köra på. visst det går säkert överdriva där också och få en tillsägning men då överdriver man ordentligt :) på mer finare gym utan podie så är frågan om man ens får köra marklyft på några högre vikter..

stoney_king
2005-10-25, 15:50
det är ju inga större problem om du tränar på styrkelyftargym eller liknande, bara köra på. visst det går säkert överdriva där också och få en tillsägning men då överdriver man ordentligt :) på mer finare gym utan podie så är frågan om man ens får köra marklyft på några högre vikter..

????
Får man inte köra så tung som man behöver? Eller vad menar du? Lite OT men måste veta...

Baan
2005-10-25, 15:58
????
Får man inte köra så tung som man behöver? Eller vad menar du? Lite OT men måste veta...

Nja jag var väl lite otydlig. Säg att du går in i ett gym som inte har podium eller något liknande och börjar marklyfta. Lyfter du hyffsat lite (allt är ju relativt men wtf) så kanske ingen säger till, men klart lastar du på 300kg, hur försiktigt du än kör, lär du bli tillsags. Förutsatt att du inte ser förbannat våldsam ut kanske.

kharon
2005-10-25, 15:58
????
Får man inte köra så tung som man behöver? Eller vad menar du? Lite OT men måste veta...

Finns historier om folk här på forumet som blivit tillsagda då de använt "för tunga" vikter på de "finare" gymkedjorna... *screwy*

stoney_king
2005-10-25, 19:13
Nja jag var väl lite otydlig. Säg att du går in i ett gym som inte har podium eller något liknande och börjar marklyfta. Lyfter du hyffsat lite (allt är ju relativt men wtf) så kanske ingen säger till, men klart lastar du på 300kg, hur försiktigt du än kör, lär du bli tillsags. Förutsatt att du inte ser förbannat våldsam ut kanske.

Hehe, men kör man med 300 kg så ser man se lite elak ut för andra... :devil:

chidde
2005-10-25, 21:22
jag brukar släppa vikterna, och det é när greppet släpper
visst kan det låta lite, men det é ett gym... ingen kyrkogård

sen tycker jag inte att det é mer irriterande än dem som inte hänger tillbaka vikterna

BigForre
2005-10-25, 21:49
Mmm podie...skönt med ett gym med stora styrkelyftare...ingen som märker när jag släpper mina små lågreppare i mark :)

Jompi
2005-10-25, 22:31
Släpper du 122 kg i golvet varje gång du marklyft lär du ganska snart bli utkastad från ditt gym.

Inte på mitt.

Dissector
2005-10-25, 22:48
Det där med podium, var är vitsen med det hela? Sådant har vi på vårt gym, men har inte fattat förrän nu att det verkar vara någon vits med det hela. OT, sorry, men onödigt att skapa ny tråd för det. Blev nyfiken nu =)

Baan
2005-10-26, 19:09
1. klent golv går sönder av marklyftande
2. starkt golv går inte sönder av marklyftande

slutsats starkt golv är bra om man vill lyfta

bubbe
2005-10-26, 19:57
1. klent golv går sönder av marklyftande
2. starkt golv går inte sönder av marklyftande

slutsats starkt golv är bra om man vill lyfta

starkt golv går sönder till slut, ett podium är lätt att byta plank på eller
byta ut.

emmzan
2005-10-26, 20:01
jag brukar släppa vikterna, och det é när greppet släpper
visst kan det låta lite, men det é ett gym... ingen kyrkogård

sen tycker jag inte att det é mer irriterande än dem som inte hänger tillbaka vikterna

Har man inte lämpligt underlag så bör man inte släppa stången, då bör man hellre avbryta setet repetitionen innan greppet ger vika :)

Trots att jag tränat på SL/OL gym och utfört största delen av träningen i lyftarrummen så blir jag fortfarande störd av skivstänger som släpps från olika höjd. OL-lyftarna som släpper från raka armar över huvudet med gummivikter och styrkelyftarna som släpper från marklyftshöjd med järnvikter. Själv sätter jag också ner stången relativt hårt (dock ej helt obromsat) i marken och visst f-n låter det, men kan ändå inte riktigt koppla bort alla andra som slänger stänger :(

bubbe
2005-10-26, 20:07
irriterar mig mindre när gummivikter studsar än när hantlarna flyger i backen stup i kvarten.

Baan
2005-10-26, 22:57
starkt golv går sönder till slut, ett podium är lätt att byta plank på eller
byta ut.

OMFS. Jag menade podium, ville dock använda ordet golv. Sen är lyftarpodium, iaf det jag testat genrellt stryktåligare än vanliga parkett eller linoleumgolv

TrasMannen
2005-10-27, 08:11
Mmm podie...skönt med ett gym med stora styrkelyftare...ingen som märker när jag släpper mina små lågreppare i mark :)

Det verkar ju vara en del vikt på din avatar där i alla fall? :P