handdator

Visa fullständig version : Ont i armbågen


Straffaren
2005-10-25, 12:07
Min vänstra armbåge blir, av och till, stel efter tricepspass. Det är ingen förlamande smärta direkt men det gör lite ont när man böjer/sträcker/vrider den. Det brukar alltid gå över av sig självt efter två-tre dagar så jag är inte så värst orolig för själva armbågen, men jag skulle vilja minimera det här så långt som möjligt.

Så min fråga: vilka tricepsövningar är snällast mot armbågen? Jag brukar basera mina pass på dips, nose breakers med EZ-stång, och sedan två valfria övningar beroende på vad som känns rätt för stunden (kan vara hantelpress, rep, smalbänk eller vad som helst).

Pez
2005-10-25, 12:09
Min vänstra armbåge blir, av och till, stel efter tricepspass. Det är ingen förlamande smärta direkt men det gör lite ont när man böjer/sträcker/vrider den. Det brukar alltid gå över av sig självt efter två-tre dagar så jag är inte så värst orolig för själva armbågen, men jag skulle vilja minimera det här så långt som möjligt.

Så min fråga: vilka tricepsövningar är snällast mot armbågen? Jag brukar basera mina pass på dips, nose breakers med EZ-stång, och sedan två valfria övningar beroende på vad som känns rätt för stunden (kan vara hantelpress, rep, smalbänk eller vad som helst).
"Nosebreakers" - är det nån variant av liggande extensions mot näsan eller?
:confused:

Piranha
2005-10-25, 12:18
Press mot pannan.

Kan utföras med hantlel eller stång med vertikalt grepp. ( snällare emot armbågarna )



Din åkomma brukar klassiskt kallas tennisarmbåge.

Har det av å till men brukar bita ihop och köra ändå ( kanske inte att rekomendera )

Straffaren
2005-10-25, 12:29
Det är tennisarmbåge det rör sig om, alltså? Finns det något sätt att bli av med den som inte innebär vila? :)

autowah
2005-10-25, 20:57
Ja, prova akupunktur, det hjälpte för mig.

Chandler
2005-11-17, 13:31
Ja, prova akupunktur, det hjälpte för mig.

Krävdes det flera "behandlingar" och isf hur många?

Metallica
2005-11-17, 13:34
testa att hoppa över "nosebreakers" en månad och så om smärtan försvinner. ersätt med t ex smalbänk eller pushdowns.