handdator

Visa fullständig version : Tid till boxningen och gym.


gear
2005-10-25, 10:08
Hejsan.

Nu är det så att jag vill börja gymma. Jag tränar boxning 3ggr i veckan redan så jag vet inte riktigt hur jag ska lägga upp träningen. Eftersom jag tränar boxning på ganska hög nivå så vill jag inte vara så trött i kroppen dagen då jag ska träna boxning. Jag tränar boxning mån,ons,torsdag. Blir det för mycket att klämma in 3 dagar gym? Det jag vill få ut av gymningen är såklart att bli starkare, men ändå ligga kvar på samma vikt.

delta_mats
2005-10-25, 10:24
Hejsan.

Nu är det så att jag vill börja gymma. Jag tränar boxning 3ggr i veckan redan så jag vet inte riktigt hur jag ska lägga upp träningen. Eftersom jag tränar boxning på ganska hög nivå så vill jag inte vara så trött i kroppen dagen då jag ska träna boxning. Jag tränar boxning mån,ons,torsdag. Blir det för mycket att klämma in 3 dagar gym? Det jag vill få ut av gymningen är såklart att bli starkare, men ändå ligga kvar på samma vikt.


Jag tränar också boxning och kombinerar detta med styrketräning. Jag upplever att det fungerar bäst med halvkroppsupplägg, basövningar.

Jag kör styrketräning endast 2 dagar i veckan just nu. Delar upp dessa övningar på två pass. Knäböj, marklyft, bänkpress, stående axelpress med skivstång, chins... Och så brukar det slinka in någon övning för biceps och triceps med, även baksida lår kompletterar jag med någon curl. Men annars blir det dessa övningar.
Jag kör runt 5 set och 5 reps på dom flesta av dessa övningar.
Om du tränar på hög nivå så tävlar du förmodligen också. Då rekomenderar jag dig att skippa styrketräningen veckan innan du ska gå match. Då hinner kroppen återhämta sig maximalt och du kommer känna dig riktigt fräsh...
I början är det vanligt att man känner sig lite sliten från styrketräningen på boxningsträningen och vise versa. Men det är en vanesak och kommer inte märkas lika tydligt senare.

Mats

gear
2005-10-25, 12:39
okej. Om jag kör två gympass i veckan, så det ser ut såhär:

Mån:Boxning
Tis:Vila
Onsdag:boxning
Torsdag:Boxning
Fredag:Gym
lördag:vila
Söndag:gym

sen att jag kör domhär passen:

Marklyft 3*8
Skivstångsrodd 3*10
Latsdrag 3*10
Benböj 3*10
Rakbensmark 3*10
Omvända ryggresningar 2*10
Bicepscurl med stång 3*10
Stående vadpress 3*10

Dag 2
Bänkpress 3*10
Axelpress 3*10
Baksida axlar med hantlar (Omvända flyes) 2*10
Smal bänkpress 3*10
Tricepspress 2*10
Situps 3*10-20
Rope crounches alternerande sidor 2*10-20
Rotator cuff, utåtrotation 3*15
Rotatorcuff, innåtrotation 2*15

Ser det bra ut? synpunkter?

delta_mats
2005-10-25, 13:39
okej. Om jag kör två gympass i veckan, så det ser ut såhär:

Mån:Boxning
Tis:Vila
Onsdag:boxning
Torsdag:Boxning
Fredag:Gym
lördag:vila
Söndag:gym

sen att jag kör domhär passen:

Marklyft 3*8
Skivstångsrodd 3*10
Latsdrag 3*10
Benböj 3*10
Rakbensmark 3*10
Omvända ryggresningar 2*10
Bicepscurl med stång 3*10
Stående vadpress 3*10

Dag 2
Bänkpress 3*10
Axelpress 3*10
Baksida axlar med hantlar (Omvända flyes) 2*10
Smal bänkpress 3*10
Tricepspress 2*10
Situps 3*10-20
Rope crounches alternerande sidor 2*10-20
Rotator cuff, utåtrotation 3*15
Rotatorcuff, innåtrotation 2*15

Ser det bra ut? synpunkter?

Jodå det fungerar säkert bra. Men jag hade bytt ut latsdrag mot chins istället.

armbrytarn
2005-10-25, 18:18
hallå! ni kör alldeles för få reps :/ om ni går boxning ska ni satsa på jättehöga reps, så ni blir uthålligare å inte tappar slagstyrkan i dom senare ronderna *flex*

JoelR
2005-10-25, 18:24
hallå! ni kör alldeles för få reps :/ om ni går boxning ska ni satsa på jättehöga reps, så ni blir uthålligare å inte tappar slagstyrkan i dom senare ronderna *flex*

lägg ner.

delta_mats
2005-10-25, 19:56
hallå! ni kör alldeles för få reps :/ om ni går boxning ska ni satsa på jättehöga reps, så ni blir uthålligare å inte tappar slagstyrkan i dom senare ronderna *flex*

Vet du någonting om träning överhuvudtaget? Har sett två inlägg av dig och båda har varit helt grundlösa. Att köra styrketräning riktigt tungt och explosivt är bra för slagstyrkan, och den övriga explosiviteten. Muskeluthålligheten får man från boxningsträningen.

gear
2005-10-25, 20:29
okej, blir nog att köra igång med gymmandet på fredag :)

armbrytarn
2005-10-26, 11:02
Vet du någonting om träning överhuvudtaget? Har sett två inlägg av dig och båda har varit helt grundlösa. Att köra styrketräning riktigt tungt och explosivt är bra för slagstyrkan, och den övriga explosiviteten. Muskeluthålligheten får man från boxningsträningen.


men hållkäften! du kan höra med vilken proffsboxare som helst att om man ska kunna leverera bra smällar så ska armen kunna va avslappnad och slängig till den tar emot :P man ska kunna va uthållig i armarna å, annars så svimmar du dir :devil:

delta_mats
2005-10-26, 12:14
men hållkäften! du kan höra med vilken proffsboxare som helst att om man ska kunna leverera bra smällar så ska armen kunna va avslappnad och slängig till den tar emot :P man ska kunna va uthållig i armarna å, annars så svimmar du dir :devil:

Varför ska jag hålla käften?
Jag vet att man måste vara avslappnad för att kunna slå hårt och snabbt. Bara för att man styrketränar tungt och explosivt blir man inte seg och långsam. Det är en vanlig myt inom många kampsporter som lever kvar sen långt tillbaka.

Griip
2005-10-26, 12:27
hallå! ni kör alldeles för få reps :/ om ni går boxning ska ni satsa på jättehöga reps, så ni blir uthålligare å inte tappar slagstyrkan i dom senare ronderna *flex*


Det där är nog den vanligaste och samtidigt dummaste kommentaren där finns om styrketräning till boxning. Som sagt så får man uthålligheten på boxningsträningen, till gymmet går man för att bli starkare/öka i kvalitativ massa.


Det andra inlägget har en rolig effekt, känns som någon kittlar mig.