handdator

Visa fullständig version : Spara Pengar?


hobbitar
2005-10-25, 09:19
Efter att jag betalat alla mina räkningar idag så fick jag endast 6000 spänn kvar, det känns lite surt eftersom jag dessutom måste lägga undan pengar till en resa som jag skall göra till våren. Jag undrar om det är någon som har lite tips på hur man kan spara pengar på ett effektivt sätt, ska man storhandla varannan vecka eller kanske tom månadshandla?

Jag upplever det som om jag "slösar" på min mat om jag handlar för mycket dvs äter mer om jag har mer mat hemma.

Börje H
2005-10-25, 09:22
Efter att jag betalat alla mina räkningar idag så fick jag endast 6000 spänn kvar
Faan va synd det var om dig då *cry*
Mitt råd till dig är att om du inte lyckas spara pengar då du badar i dem så har du problem som blir svåra att lösa.

AngelLove
2005-10-25, 09:26
6000 kvar när allt är betalat är väl relativt hyfsat ändå ??

Storhandlar du så sänker du såklart dina matutgifter, men det kommer ju inte vara ex flera tusenlappar i månaden på ett en-mans-hushåll.

Gör som jag, se över vilka räkningar du har möjlighet att justera på egen hand, ex telefon-mobil-ev alkohol. Där har du mer pengar att spara än på matkassan...

hobbitar
2005-10-25, 09:27
Faan va synd det var om dig då *cry*
Mitt råd till dig är att om du inte lyckas spara pengar då du badar i dem så har du problem som blir svåra att lösa.

Öhh badar i dem? jag skrev ju att jag även skulle lägga undan pengar till en resa. Jag är jäkligt dålig på att spara mina pengar därför ville jag ha lite tips.

JJ
2005-10-25, 09:30
Veckohandla är nog en bra ide, det är något jag själv borde göra oftare. Annars är tipset att lägga undan pengarna så fort man får dem i näven. Dra pengarna direkt efter lön och sätt in dem på ett sparkonto.

Henke
2005-10-25, 09:33
Att stoppa undan pengar direkt efter lön är det enda sätt som funkar för mig, annars ryker de kvickt, sparar mha autogiro, funkar faktiskt ganska bra.

Arnesson
2005-10-25, 09:34
Är säkert inga problem att äta billigare heller (?)
Ät billig tonfisk/alasa polloc/böner/linser o så, så spar du pengar.

norsk_gadd
2005-10-25, 09:36
"Bara" 6000 kvar.... stackars liten....... *rolleyes*

hobbitar
2005-10-25, 09:37
"Bara" 6000 kvar.... stackars liten....... *rolleyes*


Jag vet inte hur mycket ni andra tjänar men för mig är det lite pengar eftersom jag OCKSÅ måste spara ihop en stor slant pengar till slutet av FEBRUARI.

norsk_gadd
2005-10-25, 09:39
Jag vet inte hur mycket ni andra tjänar men för mig är det lite pengar eftersom jag OCKSÅ måste spara ihop en stor slant pengar till slutet av FEBRUARI.

Okej det kanske var lite orättvist sagt, är mest bitter för att jag själv lever på 6900 innan räkningar och har en växande hund... inte ditt fel. *kissass*

hobbitar
2005-10-25, 09:42
Okej det kanske var lite orättvist sagt, är mest bitter för att jag själv lever på 6900 innan räkningar och har en växande hund... inte ditt fel. *kissass*

Jo jag vet att många tjänar mer än mig och många mindre (studerande, arbetssökande m.m..). Jag kanske inte skulle ha skrivit "endast 6000".

Börje H
2005-10-25, 09:51
Ok, eftersom du på allvar anser att du har för lite pengar med 6000 kr efter alla räkningar så skall du få lite tips. Med alla räkningar så antog jag att du även satte in pengar på typ ICA eller Willys-kort.
1. Var grymt restriktiv med vad du handlar på mataffären, billiga basvaror är försvinnande billiga om du handlar på "rätt" ställe.
2. Nu vet jag inte ditt kosttillskottskonto, men om du använder det så köp billigaste tänkbara storpack av protein eller gainers (beroende på vad du använder). Övriga kosttillskott kan du genast lägga ner.
3. Har du bil? Dyr? Behöver du verkligen en dyr bil? :D
4. Mobiltfn, har du abonemang? Säg upp! Skaffa kontantkort och fyll på med en 100-ing. Räcker garanterat 2 månader om du inte är en fjortis.
5. Kör med aggressivt sparande, sätt undan 4000 direkt på sparkontot och inse att du inte kan spendera då övriga pengar är slut.

hobbitar
2005-10-25, 10:09
Tack för tipsen Börje!

Bilen slutade fungera i förrgår så det problemet är löst :)

Perry_G
2005-10-25, 10:25
Storhandla och storlaga! Storpack är alltid billigare, samt att har man alltid mat klar så är det enklare att hålla disciplinen, dvs. inte hänga dra ut och käka dyrt. För mig är det också så att jag ofta kan bli sugen på något som jag behöver handla ingredienser till, men så tar lättjan över när jag vet att det står en färdig rätt i frysen och väntar :)

hasse36
2005-10-25, 10:31
För kassabok i ett par månader så märker du vart pengarna tar vägen. Det funkar inte att göra det i två veckor för då missar man att skafferiet är en buffert och att man ibland måste köpa saker som man köper med ganska långt mellanrum.

Tex diskmedel, tvättmedel, hygienartiklar, glödlampor, dammsugarpåsar etc.

Själv har jag aldrig pallat med att föra kassabok någon längre tid. I stället har jag gett mig själv "veckopeng" som skall täcka allt man handlar kontant.

mangs
2005-10-25, 10:44
Som sagt. Att spara undan pengarna redan när du får lönen är ju enklast. Sätt då in dem på ett konto som är öronmärkt för semestern och bara användas i nödfall i övrigt. Vad som är ett nödfall får du själv definiera. Har man det tufft en månad får man helt enkelt inse att man har begränsat med pengar och leva därefter. Saker som de flest kan dra ner på är:


1. Alkohol ute på krogen (Drick mindre och mer sällan)

2. Luncher (Ta med matlåda med left-overs sedan gårdagens middag, laga mer mata hemma!)

3. Fika inte ute på stan så ofta.

4. Slå två flugor i en smäll när du skall någonstans. Dvs gör flera ärenden på samma gång, sparar både tid och pengar)

5. Mat (veckohandla och handla alltid mätt, då undviker du att köpa onödiga grejor som du inte behöver)

6. Kolla upp dina mobilvanor.

7. Kolla över dina löpande räkningar, vad kan du minska på, Prenumerationer,mycket bensinanvändning,telefon etc?

8. Leta reda på bästa pris på det du sparar till. Om du nu sparar till en resa så kanske du kan komma undan med 16.000 istället för 20.000 genom att resa smart och i rätt tid till rätt plats.

9. Behöver du mer tillskott så kan du ju jobba extra eller kanske sälja något som du har som du inte längre använder. Det finns förvånansvärt mycket grejor av värde som man tröttnar på och sedan lägger i en låda när någon annan är villig att betala för den.

Ett exempel på sakerna ovan:

En typisk månad

-------------- Före --------Efter

1. Krogen 1000 ---------- 200
2. Lunch 1400----------- 0
3.Fika 800----------- 100
4.Ärenden 200------------100
5.mat 3000-----------2500 (inklusive lunch)
6.mobil 200-----------50
7.räkningar 1000----------800
8.billigare alternativ 0---------- +400
9. tjäna extra 0------------ +1000


Dessa siffro är helt tagna ur luften men skulle kunna passa in i många fall. Summerar vi det hela så får vi fram

Utgifter före:1000+1400+800+200+3000+200+1000-0-0=7600
Utgifter efter:200+0+100+100+2500+50+800-400-1000= 2350

Skillnad: 5300 spänn /månad

Nu vet inte jag hur du lever idag men ALLA kan spara pengar. Se bara till att spara undan dem direkt så löser sig resten.

Lycka till och ha en trevlig semester!

Helena B
2005-10-25, 12:23
Nu vet inte jag hur du lever idag men ALLA kan spara pengar. Se bara till att spara undan dem direkt så löser sig resten.


Alla, inte jag iaf ;) Jag kommer ha 500 kr över nästa månad och det måste jag handla mat för och samtidigt spara för att köpa julklappar. Kommer att bli en intressant månad *screwy*

z_bumbi
2005-10-25, 12:33
hobbitar: Du har 4500 kr att sätta undan på sparkontot den här månaden, om det var en något så när normal månad vad gäller räkningar så har du lika mycket att sätta undan i november, december och januari.

Det blir 18000 kr vilket kanske räcker till resan?

PowPow
2005-10-25, 15:17
Wow. 6000kr över. Det är 900 kronor mindre än jag har innan jag har betalt något över huvud taget.

Baan
2005-10-25, 15:21
Tycker inte det låter så hemskt men vil du försöka spara maximalt så tycker jag hasse kom med ett bra förslag att helt enkelt föra lite kostnadsdagbok, lättast är väl spara kvitton från när du handlar. Det klassiska är väl att snåla lite på allting så kan man säkert spara någon tusenlapp i månaden, fast det gäller ju motivera sig själv att spara 10-20kr per gång, inte alltid lätt att göra det när man har svårt att se snålheten i det stora hela :D

Jense
2005-10-25, 20:43
har också runt 6k kvar, efter hyra på 5,5k, telefonräkning på runt 1200, el på 1500.

sluta köp kläder så in i helvete. 6000 SKA du klara av att leva på utan problem. ditt problem är kanske att du

köper kläder, förmycket kläder.
eller att du kanske är prylbög?

petersson
2005-10-25, 21:33
Spela black jack på www.bet365.com där har du ca 170$ på ett par timmar!

pilt77
2005-10-25, 23:01
Efter att jag betalat alla mina räkningar idag så fick jag endast 6000 spänn kvar, det känns lite surt eftersom jag dessutom måste lägga undan pengar till en resa som jag skall göra till våren. Jag undrar om det är någon som har lite tips på hur man kan spara pengar på ett effektivt sätt, ska man storhandla varannan vecka eller kanske tom månadshandla?

Jag upplever det som om jag "slösar" på min mat om jag handlar för mycket dvs äter mer om jag har mer mat hemma.

Nu blir jag nästan förbannad. Vill du veta hur mycket jag har kvar efter alla räkningar är betalda? Jo ca 2000spänn varje månad. Det ska räcka till att försörja mig själv, min sambo och min dotter. Men på något sätt så klarar vi oss alltid tills nästa lön kommer, gör inte du det på 6000spänn så är det något allvarligt fel på dig.

Wain
2005-10-25, 23:21
Fasiken vad alla skall gnälla och gny på stackarn? Är det den svenska avundsjukan som kommer fram?
:laugh:

Om ni har ont om pengar kan ni få städa hemma hos mig för 20 kr/h...
:thefinger

mela
2005-10-25, 23:23
Screw snabbmaten.. Ät mkt grönsaker och rotfrukter.. Samt köttfärs *läser ut en bok från samhällskunskapen*

snus och cigg är dyrt står det :D (newsflash 2k liksom)

Rataxes
2005-10-25, 23:38
Nu blir jag nästan förbannad. Vill du veta hur mycket jag har kvar efter alla räkningar är betalda? Jo ca 2000spänn varje månad. Det ska räcka till att försörja mig själv, min sambo och min dotter. Men på något sätt så klarar vi oss alltid tills nästa lön kommer, gör inte du det på 6000spänn så är det något allvarligt fel på dig.
Men, det är ingen som har martyrförklarat sig över sina knapra levnadsförhållanden. Är det så oförskämt att be om tips för att få pengarna att räcka till mer även om man inte råkar ligga på existensminimum?

Johan O
2005-10-25, 23:43
Jag brukar göra så här...

En normal månad utan övertid tjänar jag 16000kr (efter skatt)

5000 av dom används som förbrukningspengar under månaden. Typ bensin, mat och kläder.

De 11000 som är kvar avsätts till att betala räkningar. En bra månad kanske jag bara har hyran att betala (4000) och i sämsta fall kanske dessutom både bostadslånet, bredband och bilförsäkring ska betalas samma månad, då kanske slutnotan hamnar på uppåt 10.000kr i räkningar den månaden.

Så...
De slantar som blir över av 11000kr efter räkningarna är betalda , sätter jag in på ett e-sparkonto så jag kan köpa roliga leksaker jag egentligen inte behöver.
Enligt exemplet ovan så kan jag alltså en bra månad spara 7000kr och i sämsta fall en tusenlapp.

Ett enkelt, men ändå optimalt system. :thumbup:

PowPow
2005-10-25, 23:46
Nu blir jag nästan förbannad. Vill du veta hur mycket jag har kvar efter alla räkningar är betalda? Jo ca 2000spänn varje månad. Det ska räcka till att försörja mig själv, min sambo och min dotter. Men på något sätt så klarar vi oss alltid tills nästa lön kommer, gör inte du det på 6000spänn så är det något allvarligt fel på dig.

Det var ju inte snack om att han inte skulle överleva. Killen ville ha tips så att han kunde lägga så mycket pengar som möjligt åt sidan, för att ha råd med sin resa. Inget för dig att bli förbannad över. Lika lite som en person som endast har 1000 pix över varje månad blir förbannad på dig.