handdator

Visa fullständig version : Fötter och knän i knäböj


Akilles
2005-10-25, 07:13
Vad har ni att säga om fötternas position i förhållande till knäna i knäböj? Får de vandra framåt så att de hamnar framför fötterna, eller ska de alltid vara i samma position? Jag har alltid låtit knäna vandra framför fötterna, men så snackade jag med en SL:are och han lärde mig att det var fel, i alla fall om man ska lyfta så mycket vikt som möjligt.

KRILLE!
2005-10-25, 08:45
Det är nästan omöjligt att hålla knäna helt fixerade så att böja dom lite framåt gör inget. Men en regel är väl att de inte ska vara framför tårna så man får ändå lite svängrum.

ETK_TIS
2005-10-25, 08:48
Vad har ni att säga om fötternas position i förhållande till knäna i knäböj? Får de vandra framåt så att de hamnar framför fötterna, eller ska de alltid vara i samma position? Jag har alltid låtit knäna vandra framför fötterna, men så snackade jag med en SL:are och han lärde mig att det var fel, i alla fall om man ska lyfta så mycket vikt som möjligt.

Båda fungerar , men tar lite olika på musklerna , SL stil = mer rumpa baksida lår , Byggar stil tar mer på hela benet + rumpa.

Akilles
2005-10-25, 12:13
Båda fungerar , men tar lite olika på musklerna , SL stil = mer rumpa baksida lår

Förutsatt att man inte ramlar baklänges, eller?

Popeye
2005-10-25, 13:24
Hum? Stången på axlarna -> ner -> upp -> Börja om.
JAg tror att för mkt tänkande kan vara destruktivt. Personligen så upplever jag att kroppen talar om för mig när jag har en bra teknik. Dålig teknik -> Dålig balans -> Dåliga vikter osv.
Ok, om man skall tävla men då har man ju en coach som studerar tekniken och kommer med förslag på hur man skall förbättra.

ETK_TIS
2005-10-25, 13:36
Förutsatt att man inte ramlar baklänges, eller?

Mina underben-fotled 90 grader , (utan att ramla bak) , och för att få till det så har jag en ganska bred fotställning .

Baan
2005-10-25, 15:51
knäna ska inte åka fram hur långt som helst, det handlar nog inte om styrkelyft vs byggning fasoner utan hur man belastar kroppen på bästa sätt om man vill lyfta tungt. är ingen expert på området så ska inte försöka filosoera alltför mycket men det handlar om att belasta benmusklerna på bästa sätt så man inte har något läge där man tappar styrka som fan och har en liten svacka, oftast är det där man vanligtvis fastnar. Det beror nog i en del fall fall på att knäna åker frammåt, man fäller ryggen och lite såna missar.
Tycker inte själv det är några problem att inte ltåa knäna fälla för mycket och att trycka fram höften när man trycker uppåt, dock kan det vara ett stort problem om man är lite viktkåt