handdator

Visa fullständig version : Min DVD-brännare jäklas med mig


Coldsmith
2005-10-24, 23:33
När jag ska bränna ut en dvd (för första gången) så vägrar dvd-brännaren känna igen min dvd-r-skiva. Den känner igen cdskivor och dvd-skivor men inte dvd-r-skivan. En HP 300n är det. Har jag missat nåt? När jag matar in skivan så säger den att ingen skiva är inmatad. Blir gaalen. *grr27*

Erfarenheter? Köpt för usla dvd-r-skivor? Imation var visst märket som jag köpte hos dataexperterna på ICA MAXI

Garnax
2005-10-24, 23:38
Flasha om din brännare...

Din brännare har en lite med "godkända" skivor...och är inte denna skivan
med så funkar det inte. Att flasha om brukar fixa detta.

Eller så är skivan riktigt usel..

Garnax
2005-10-24, 23:43
det ska stå lista med godkända skivor

Coldsmith
2005-10-25, 00:04
Hittade diskussioner om just denna brännare på ett annat ställe. Uppenbarligen kan det inte hantera DVD-R bara DVD+R eller nåt sånt. Vad sjutton är det för skillnad? Jag känner mig helkorkad just nu.

aliquis
2005-10-25, 02:43
DVD-R är standarden från de som stod bakom vanlig DVD(-ROM), men det gjordes även en DVD+R som några företag ställde sig bakom, den senare har bättre felkorrigering på -RW skivor och rotationshastigheterna mäts annorlunda. Hur som helst är det inget större problem eftersom fighten över vilket format som skulle gälla i framtiden är över sedan länge och det slutade med att båda vann ;), priset är ungefär detsamma på skivorna så det enda du behöver göra är att höra dig för om du kan få byta till DVD+R eller i värsta fall köpa DVD+R och sälja dina DVD-R till en kompis.

Coldsmith
2005-10-25, 07:03
Åhå, aha. Man bockar och bugar för den informationen :). Bara att bege sig ut och skaffa nya skivor då :)