handdator

Visa fullständig version : om protein syntesen


Philippp
2005-10-24, 21:18
jag har läst att bara 30-40 gram protein kan gå till den anabola protein syntesen, om det är så, hur långt ska jag isåfall vänta innan jag kastar i mig 30-40 gram protein igen?

Jay-Z
2005-10-24, 21:22
Det vet Barbapappa aka King_Grub

Originally posted by The_man_with_the_plan :D

Efter styrketräning är proteinsyntesen så kraftigt stimulerad att den dosen (20 gram EAA eller så) kan tillgodogöras varje timme i en 3-4 timmar.

"It appears that only modest amounts of dietary amino acids would be needed to achieve maximal stimulation of the muscle anabolic processes i.e. for adults of average weight, kg × 0.260 mg/kg/h × 2 h, or of the order of 30-40 g of protein."

J Physiol. 2003 Oct 1;552(Pt 1):315-24. Epub 2003 Aug 8, Human muscle protein synthesis is modulated by extracellular, not intramuscular amino acid availability: a dose-response study, Bohe J, Low A, Wolfe RR, Rennie MJ.

"The individual effects of carbohydrate and amino acids are likely dependent on the amount of each that is ingested. Further, prior intake of amino acids and carbohydrate does not diminish the metabolic response to a second comparable dose ingested 1h later."

Med Sci Sports Exerc. 2003 Mar;35(3):449-55. Independent and combined effects of amino acids and glucose after resistance exercise.

"The response of net muscle protein balance
to two doses of 6 g each of essential amino acids
was about double that of two
doses of 6 g each of mixed amino acids.
The mixed amino acids contained approximately
3 g of essential amino acids in each dose or
about half the amount in the two 6-g doses. Thus, there
may be a point of essential amino acid availability above
which no further stimulation occurs. Support for this
concept comes from the fact that net muscle protein
synthesis was similar when 20 g and 40 g of essential
amino acids were ingested after resistance exercise.
Any further stimulation must occur following the next meal."

J Sports Sci. 2004 Jan;22(1):65-79. Protein and amino acids for athletes. Tipton KD, Wolfe RR.

"Further, the difference in the dose of essential amino
acids given was two-fold (3 g and 6 g) and response was scaled
to dose, implying that these small protein doses do not “top out”
the synthetic response. In addition, Tipton et al showed that,
after resistance exercise, consumption of two 15-g boluses of
essential amino acids before and 1 h after resistance exercise
elicited similar anabolic responses. Exactly which oral dosage of
protein or amino acids would elicit a plateau is not known, but the
findings of Bohe et al. showed that synthesis does plateau; hence,
at some point the system would become unresponsive to increasing
amino acid delivery."

Nutrition. 2004 Jul-Aug;20(7-8):689-95. Protein requirements and supplementation in strength sports. Phillips SM.

King Grub
2005-10-24, 21:25
En tre timmar är väl en bra tid mellan måltiderna för det saken. Oftare direkt efter träning: det anabola gensvaret på ett intag av essentiella aminosyror efter träning minskar inte det anabola gensvaret på motsvarande mängd en timme senare.

Att äta för ofta tjänar man inte på; mättas vävnaden med aminosyror sjunker proteinsyntesen tillbaka ned till eller t o m under basnivåer och aminosyrorna oxiderar till energi eller lagras in som kroppsfett i stället för att stimulera någon muskeltillväxt.

"Overfeeding protein does not increase the size of the lean body mass, and amino acids supplied in excess of the requirements of protein synthesis are simply oxidized and their carbon skeletons used for fuel or stored as fat.

During a normal day, the extent of fed state accretion of muscle protein may become limited by an inhibitory mechanism (as yet unknown) whenever the substrate requirement for protein synthesis is exceeded."

Journal of Physiology (2001), 532.2, pp. 575-579.

Efter styrketräning har du stimulerat proteinsyntesen så kraftigt att den maximala mängden EAA som kan användas i proteinsyntesen kan tillföras varje timme utan minskad effekt.

"It appears that only modest amounts of dietary amino acids would be needed to achieve maximal stimulation of the muscle anabolic processes i.e. for adults of average weight, kg × 0.260 mg/kg/h × 2 h, or of the order of 30-40 g of protein."

J Physiol. 2003 Oct 1;552(Pt 1):315-24. Epub 2003 Aug 8, Human muscle protein synthesis is modulated by extracellular, not intramuscular amino acid availability: a dose-response study, Bohe J, Low A, Wolfe RR, Rennie MJ.

"The individual effects of carbohydrate and amino acids are likely dependent on the amount of each that is ingested. Further, prior intake of amino acids and carbohydrate does not diminish the metabolic response to a second comparable dose ingested 1h later."

Avesta
2005-10-24, 21:31
King! :bow:

Philippp
2005-10-24, 21:35
tack grabbar ;)

MUGEN
2005-10-25, 06:23
dom 30-40 gram som refereras till är väll ändå essentiella aminosyror? vilket gör att man får trycka i sig bra mycket mer än så från i princip alla proteinkällor för att fylla max-kvoten(om man inte tuggar tillskott med endast eaa, vilket blir grymt kostsamt).

King Grub
2005-10-25, 06:29
dom 30-40 gram som refereras till är väll ändå essentiella aminosyror? vilket gör att man får trycka i sig bra mycket mer än så från i princip alla proteinkällor för att fylla max-kvoten(om man inte tuggar tillskott med endast eaa, vilket blir grymt kostsamt).

Nej, det är totalt protein från fullvärdig källa. Vad gäller EAA finns det en gräns, men jag vet inte var taket går. 12 gram ger dubbel effekt jämfört med 6, men 40 gram ger inte större effekt än 20. Då lär inte 30 gram göra det heller. 20 gram eller lägre bör alltså maxdosen vid ett tillfälle vara.

Hazed
2005-10-25, 08:16
[QUOTE=King Grub]En tre timmar är väl en bra tid mellan måltiderna för det saken. Oftare direkt efter träning: det anabola gensvaret på ett intag av essentiella aminosyror efter träning minskar inte det anabola gensvaret på motsvarande mängd en timme senare.

Att äta för ofta tjänar man inte på; mättas vävnaden med aminosyror sjunker proteinsyntesen tillbaka ned till eller t o m under basnivåer och aminosyrorna oxiderar till energi eller lagras in som kroppsfett i stället för att stimulera någon muskeltillväxt.

"Overfeeding protein does not increase the size of the lean body mass, and amino acids supplied in excess of the requirements of protein synthesis are simply oxidized and their carbon skeletons used for fuel or stored as fat.

During a normal day, the extent of fed state accretion of muscle protein may become limited by an inhibitory mechanism (as yet unknown) whenever the substrate requirement for protein synthesis is exceeded."

QUOTE]

Så summan av kardemumman är att det inte finns en chans i helvetet att hela tiden befinna sig i ett tillstånd av maximal proteinsyntes och förmodligen ingen som helst anledning för folk som inte ligger på yttersta elitnivå att fundera på såna här saker.

Med all respekt Grub och ni andra så tycker jag att det vore bra om vi kan hålla ämnena på en greppbar och realiserbar nivå, d v s hur mycket protein ska jag sätta i mig och när (ex före och efter träning). Att ta si och så många centiltrar aminosyror eller dittan o dattan specialXXXmultiOptiSuper-protein exakt 46 minuter efter ett pass känns bara så hopplöst teoretiskt.

Jag respekterar att kunskapen finns, kan säkert hjälpa någon, men inte 99 procent av medlemmarna på forumet.

/Johan

King Grub
2005-10-25, 08:19
[QUOTE=King Grub]Med all respekt Grub och ni andra så tycker jag att det vore bra om vi kan hålla ämnena på en greppbar och realiserbar nivå, d v s hur mycket protein ska jag sätta i mig och när (ex före och efter träning). Att ta si och så många centiltrar aminosyror eller dittan o dattan specialXXXmultiOptiSuper-protein exakt 46 minuter efter ett pass känns bara så hopplöst teoretiskt.

Alla värden står i SLV:s tabeller som är gratis. Pratar du vassle som kanske är vanligaste proteinet i samband med träning innehåller det >40% essentiella aminosyror. Enkla kunskaper, och inte ens svåra att applicera i praktiken.

Hazed
2005-10-25, 08:39
Alla värden står i SLV:s tabeller som är gratis. Pratar du vassle som kanske är vanligaste proteinet i samband med träning innehåller det >40% essentiella aminosyror. Enkla kunskaper, och inte ens svåra att applicera i praktiken.

Ja men just den typen av kunskap är väl ganska matnyttig. Jag vänder mig mer mot den "vetenskapligfiering" som ofta görs i ämnet byggning/styrketräning. Det finns som sagt ingen större anledning att dra det för långt för gemene man. Jag respekterar som sagt din kunskap men du får väl hålla med om att den är av större intresse för Jay Cutler än för Kalle, 16 år, som försöker lägga på sig lite muskler. Om man gör det för teoretiskt så tror jag att det blir ogreppbart och ohållbart. Finns det någon större vits för oss dödliga att ha järnkoll på den exakta proteinsyntesen tycker du?

I mina ögon är det som att prata med en normal golfare om hur du slår ett slag med backspin, fade, draw, punch etc. Vi behöver snarare lära oss att slå bollen rakt än att skruva den.

På samma sätt, som jag tror också Allan har varit inne på, är det nog viktigare att ha med grunderna för att få med glädjen och resultaten.

Dvs, t ex: Ät vassleprotein före samt strax efter träning, ät mycket generellt om du vill lägga på dig, och ta gärna ett långsammare protein som t ex kasein innan sänggående för att kroppen ska ha energi till anabola aktiviteter under natten. Keep it simple!

King Grub
2005-10-25, 08:53
Så om frågan om mängder och detaljer dyker upp skall man svara "skit i det, ät mycket"? Bara för att du inte är intresserad av att ta till dig detaljfrågor betyder det inte att andra inte är intresserade, och diskussioner på högre nivå än den du förespråkar har sin plats lika väl som frågor av typen som rör grunderna. Det är inte enbart ett nybörjarforum, och inte enbart ett högnivåforum, utan ett forum där alla kunskaps- och intressenivåer kan mötas och diskutera. Passar inte en nivå: ignorera den eller vänta till den passar. Den passar säkert någon, även om den inte passar dig.

HerrArne
2005-10-25, 09:22
Det passar mig... Klart intressant och användbar info.
Även om jag inte har mycket att tillföra diskursen. ;)

Hazed
2005-10-25, 09:39
Så om frågan om mängder och detaljer dyker upp skall man svara "skit i det, ät mycket"? Bara för att du inte är intresserad av att ta till dig detaljfrågor betyder det inte att andra inte är intresserade, och diskussioner på högre nivå än den du förespråkar har sin plats lika väl som frågor av typen som rör grunderna. Det är inte enbart ett nybörjarforum, och inte enbart ett högnivåforum, utan ett forum där alla kunskaps- och intressenivåer kan mötas och diskutera. Passar inte en nivå: ignorera den eller vänta till den passar. Den passar säkert någon, även om den inte passar dig.

Klart att det finns ett läsvärde i det och jag har också tagit åt mig av det men jag ifrågasätter fortfarande nyttan med det. Normalt sett finns det varken tid, resurser eller anledning att fokusera särskilt mycket på mikroperspektivet utan det är viktigare att få med sig makron. Men visst, är alla andra förytsättningar redan uppfyllda (sömn, mat, optimal träning) så kanske man kan börja kika lite närmare på näringsfysiologin.

Egentligen är inte detta någon kritik, jag blir bara lite trött när jag läser i de olika trådarna ibland. Folk, ofta unga, har så jäkla mycket frågor som gör att man funderar kring om de har fattat vad byggning handlar om. När man t ex ser vissas matscheman (typ hoppar över lunchen i skolan) så förstår man ju att den optimala proteinsyntesen inte är deras huvudvärk för tillfället. Men detta var bara ETT exempel. :eating:

Hazed
2005-10-25, 09:41
Det passar mig... Klart intressant och användbar info.
Även om jag inte har mycket att tillföra diskursen. ;)

Ja det tror jag säkert men du har säkert också järnkoll på alla fundamenta och har kanske tränat i ett tiotal år..?

Jag sa 99%... :D

HerrArne
2005-10-25, 09:56
Jajo, jag är kanske varken typisk forumit eller nybörjare.

Men, funderar man lite kring den info som givits i denna tråd så inser man nog att det i allra högsta grad påverkar hur man borde se på kosthållningen i ett makroperspektiv? Inte ett nytt makroperspektiv, kanske, men det är ju alltid skönt att veta _varför_ och _hur_ saker fungerar... :)