handdator

Visa fullständig version : Träna in tekniken i lös bänk


keffat_liv
2005-10-24, 20:35
Just nu kör jag hantelpress och det är väl tänkt att jag ska köra det ett tag till framför (förmodligen tills jag tröttnar) innan dess körde jag bänk i smith. Nu är det tänkt att när jag slutar med hantelpress och går över till bänk så ska det vara lös bänk denna gång.

Då undrar jag om jag nu under varje pass kan köra lite med bara stången i lös bänk för att få in tekniken, eller det hjälper inte alls? Blir kanske helt annorlunda och fortfarande väldigt okontrollerat med vikter på sen?

Sheogorath
2005-10-24, 20:39
Just nu kör jag hantelpress och det är väl tänkt att jag ska köra det ett tag till framför (förmodligen tills jag tröttnar) innan dess körde jag bänk i smith. Nu är det tänkt att när jag slutar med hantelpress och går över till bänk så ska det vara lös bänk denna gång.

Då undrar jag om jag nu under varje pass kan köra lite med bara stången i lös bänk för att få in tekniken, eller det hjälper inte alls? Blir kanske helt annorlunda och fortfarande väldigt okontrollerat med vikter på sen?

Verkar vara en överdrivet försiktig variant. Dra av en 15-20 kg från vad du har i smithen och kör långsamma kontrollerade reps så blir det nog jättebra, och du kommer öka tokfort till mer respektabla vikter allteftersom alla stabiliserande funktioner kommit på plats. Prepare for träningsvärk.

keffat_liv
2005-10-24, 20:41
Okej. Ville inte köra för tungt bara och så vill jag inte att det ska ta allt för lång tid heller då jag redan kör hantelpress och passen är skitlånga redan:)

6-Pack
2005-10-24, 20:44
som Sheogorath sade "Prepare for träningsvärk". :hbang:

Varför har du inte tränat med lös stång i bänk tidigare för?

Sheogorath
2005-10-24, 20:45
Okej. Ville inte köra för tungt bara och så vill jag inte att det ska ta allt för lång tid heller då jag redan kör hantelpress och passen är skitlånga redan:)

Hantelpressen är väldigt annorlunda bänkpressen sett till balans och allt annat också egentligen, men det hade nog varit mycket knepigare om du bara smithat. Då hade det nog blivit jäkligt mycket vingligare än det kommer bli nu. Testa att gå ut rätt tungt. Det kanske kommer gå bättre än du tror! Jag minns första gången jag körde bänkpress. Hade BARA kört hantelpressar under hela mitt första träningsår, och gick ut på 80 kg och gjorde en fyra eller något. Visst kändes det skumt (fick sådan kramp i bröstmusklerna efter första setet att jag trodde de skulle gå av, men det släppte rätt fort), men det gick bra. Kör hårt!

z_bumbi
2005-10-24, 20:46
Bara stången gör nytta, lägg det som en del av uppvärmingen så tar det ingen nämvärd tid heller.

Edit: och du kommer ha igen det när du sen börjar lägga på vikter på stången.