handdator

Visa fullständig version : ryggont


mangemani
2005-10-24, 17:13
stog och körde tricepspress idag när hela kroppen helt plötsligt vek ihop sej på vänster sida....tog det lite lugnt med träningen efter detta,men senare så kände jag av en outhärdlig smärta i nedre delen av vänstra ryggen..smärtan gick från övere delen av ändan upp en bit på ryggen.
fick lov att avsluta passet och klänga mej på maskinerna för att nå dörren ut.
så nu sitter man här,kan ej gå pga att det gör så ont,var ett under att jag ens lyckades ta mej upp för trappan här hemma.

så,vad rekomenderar ni att man gör nu?läkare ska jag uppsöka om det inte har blivigt åtminstånde lite bättre tills imorgon,men vad rekomendrar ni att man gör tills dess?ligga rakt i sängen/golvet eller vad?

Sve
2005-10-24, 17:17
stog och körde tricepspress idag när hela kroppen helt plötsligt vek ihop sej på vänster sida....tog det lite lugnt med träningen efter detta,men senare så kände jag av en outhärdlig smärta i nedre delen av vänstra ryggen..smärtan gick från övere delen av ändan upp en bit på ryggen.
fick lov att avsluta passet och klänga mej på maskinerna för att nå dörren ut.
så nu sitter man här,kan ej gå pga att det gör så ont,var ett under att jag ens lyckades ta mej upp för trappan här hemma.

så,vad rekomenderar ni att man gör nu?läkare ska jag uppsöka om det inte har blivigt åtminstånde lite bättre tills imorgon,men vad rekomendrar ni att man gör tills dess?ligga rakt i sängen/golvet eller vad?

på med is direkt. kör 20min på 20 av i någon timme minst.
läkare är onödigt, de säger ta några alvedon och vila en vecka.

mangemani
2005-10-26, 14:59
prövade med is,blev inget bättre skulle jag nog kunna säga.
efter jag hade skrivigt det där inlägget så var det bara att hoppa ner i säng,full med smärtor,och där har jag legat nu i 2 dagar på värmeplatta.
blir det inte bättre så blir det akuten.
lyckades ta mej upp nu(med nöd och näppe).
det är alltså en muskelbristning jag har åkt dit på och jag kan säga att det iiinte är trevligt,fick ju en mildare i axeln,men en rejäl sådan och i ryggen desutom,är inte inte ens i närheten av axel skadan.

ska sen upp till en sjukgymnast för att höra vad dom säger,har man otur så är det bye bye med styrketräningen i 1-2 månader=/.

mangemani
2005-10-26, 22:12
hur ska jag nu göra under den här skade perioden för att inte lägga på mej så mycket fett samt kunna behålla muskelmassan?

när jag fick skadan i axeln så fick jag då också lägga av helt med träningen men jag åt då jäkligt mycket i hopp om att inte förlora muskler,gick då upp en jäkla massa i vikt och den situationen vill jag inte återvända till igen.

så vad kan jag göra?kan eventuellt börja gå ut och gå igen på morgonen när jag har varigt uppe hos sjukgymnasten och ryggen har blivigt bättre,men jag tror inte att jag kommer att återvända till gymmet dom närmaste månaderna.

så hur ska jag gå tillväga?

Börje H
2005-10-27, 08:18
hur ska jag nu göra under den här skade perioden för att inte lägga på mej så mycket fett samt kunna behålla muskelmassan?

kan eventuellt börja gå ut och gå igen på morgonen när jag har varigt uppe hos sjukgymnasten och ryggen har blivigt bättre,men jag tror inte att jag kommer att återvända till gymmet dom närmaste månaderna.

Hur är läget idag? När har du tid till sjukgymnasten?
När det gäller akut ryggsmärta så finns det mängder av olika teorier om vad som är felet och vad man skall göra åt dem. Vad de allra flesta är överens om är dock att man inte skall lägga sig i sängen och vila för mycket. Försök att smärtlindra med någon form av antiinflamatorisk/smärtstillande läkemedel typ Ipren eller Ibumetin och försök att röra dig så mycket som det känns ok.

Edit: Ang att inte kunna träna på gymet på flera månader så finns det massvis med övningar du kan utföra även om du är dålig i ryggen! Det gäller bara att hitta stabila utgångspositioner.

mangemani
2005-10-27, 12:35
Hur är läget idag? När har du tid till sjukgymnasten?
När det gäller akut ryggsmärta så finns det mängder av olika teorier om vad som är felet och vad man skall göra åt dem. Vad de allra flesta är överens om är dock att man inte skall lägga sig i sängen och vila för mycket. Försök att smärtlindra med någon form av antiinflamatorisk/smärtstillande läkemedel typ Ipren eller Ibumetin och försök att röra dig så mycket som det känns ok.

Edit: Ang att inte kunna träna på gymet på flera månader så finns det massvis med övningar du kan utföra även om du är dålig i ryggen! Det gäller bara att hitta stabila utgångspositioner.


har nu gått snart 4 dagar och ryggen blir allt bättre och bättre,idag tog jag mej tex upp ur sängen själv,förut så var det stört omöjligt även om jag fick hjälp,så det är betydligt mycket bättre idag än vad det var i förrgår,så jag kan väl säga att det är på bättringsvägen,men det hugger till lite smått i ryggen om jag skulle råka göra en liten konstig rörelse(typ som att svänga med överkroppen för hastigt),men det lär väl också gå bort så småning om(?)....så så ser det ut i dagsläget.

jag käkar smärtstillande tabletter 3 ggr om dagen och det har hjälpt rätt så mycket.
har varigt uppe i går och vandrat runt lite,samt hela morgonen idag så har man sträckt på ryggen och gått runt lite och det känns bra för ryggen.....men det som jag är så jäkla rädd för(och jag tror det är den rädslan som får mej att undvika olika saker)är att det ska smälla till i ryggen om jag skulle resa mej för fort eller liknande och sen få lika ont som den dagen skadan skedde.

du skulle inte kunna nämna någon övning?marklyft/knäböj bänkpress,lats drag osv går väl bort direkt misstänker jag?

edit:på måndag ska jag ringa och beställa tid hos sjukgymnasten.

Börje H
2005-10-27, 13:34
har nu gått snart 4 dagar och ryggen blir allt bättre och bättre....jag käkar smärtstillande tabletter 3 ggr om dagen och det har hjälpt rätt så mycket......men det som jag är så jäkla rädd för är att det ska smälla till i ryggen om jag skulle resa mej för fort eller liknande och sen få lika ont som den dagen skadan skedde.
du skulle inte kunna nämna någon övning?marklyft/knäböj bänkpress,lats drag osv går väl bort direkt misstänker jag?

Det naturliga förloppet brukar vara precis som du beskriver det. Till en början tror man att det aldrig skall bli bra men efter några dagar ser man lite ljusare på tillvaron. Det är dessutom helt naturligt att vara rädd att smärtan skall komma tillbaka vid någon otänkt rörelse. Fortsätt bara att röra dig så mycket som det känns ok. ett tips kan vara att knalla iväg till badhuset och röra dig lite i vattnet. Inte nu dra iväg 60 längder utan mera promenera omkring och göra lite lättare gymnastik.

Vad gäller ryggträningen de första veckorna så bruka olika roddar i maskin fungera bra (med stöd för bröstkorgen) samt olika typer av drag uppifrån och då även vanliga latsdrag.

mangemani
2005-10-27, 13:48
tack så mycket för råden,kändes bra för psyket att höra det där.

ska ta dina råd om olika gymnastik övningar,ska köra dom lite lätt då och då och känna mej fram tills man känner sej trygg när man gör övningarna.

jaha,trodde allvarligt att alla övningar för ryggen automatiskt gick bort när man fick en skada i ryggen,men då vet jag att jag kan köra det då:),(med lätta vikter givetvis till en början).

men hur är det med bänkpress,sittande biceps curl,stående triceps övningar osv osv?dom anstränger väl ryggen en aning?

Börje H
2005-10-28, 08:27
men hur är det med bänkpress,sittande biceps curl,stående triceps övningar osv osv?dom anstränger väl ryggen en aning?
Går att modifiera dessa övningar om det känns för mycket i ryggen. I bänken tex kan du prov att köra med fötterna på bänken och på så sätt räta ut svanken mot bänken. Denna ställning avlastar ryggen mkt bra. Gällande övriga övningar så är det bara att prova på med lätt vikt och känna dig för :thumbup:

mangemani
2005-10-28, 14:49
blir det inte vingligt om man har fötterna på bänken?ska pröva att göra så iaf och se hur ryggen svarar på det:)

ringde och sa att jag ville komma upp idag istället till sjukgymnasten vilken sen började känna och ha sej på mej samt göra vissa övningar och det visade sej att det var en muskelbristning,ingen alvarlig sådan.
så jag fick nån medicin som gör att det "läker" fortare som jag nu ska ta i 2 veckor,under tiden så ska jag röra på mej så mycket som möjligt(vilket passar mej utmärkt nu när jag är under deff) samt att jag kan besöka gymmet när jag väl känner för det men att jag nu ska fokusera på lite mer övningar som involverar nedre delen av ryggen enbart.
hon sa att det nog kommer att ta 3 veckor tills jag är "fullt läkt" och det ringde bra i mina öron att höra,trodde det handlade om flera månader här.

så,det är väl bara att kämpa på med detta nu förmodrar jag,ut och gå mycket och sen när ryggen känner sej redo,ner på gymmet där man kör med lätta vikter i början.

mangemani
2005-10-29, 15:38
prövade på att ta mej en promenad idag,inget allvarligt,utan i medelsnabb takt och inte i den långa sträcka jag brukar egentligen gå och det gick faktiskt rätt så bra...men på slutet så började det väl kännas lite stelt och man kände väl av ryggskadan en aning,men inget allvarligt.
nu,typ 2 timmar efter man hade kommit hem,så värkte det väl lite granna,men det är väl kanske normalt efter man har ansträngt ryggen den första gången?

mangemani
2005-11-04, 16:17
första styrke passet idag.
rygg och biceps.
allt gick bra och jag kände inte av skadan något(förutom när man körde ryggresningar,då kanske den där stelheten kändes av i typ 3:e repset).
blev jäkligt kaxig när jag märkte att det inte gjorde något ont och ville höjja till mina vanliga vikter,men erfarenheten sa starkt ifrån.

jaja,det är på en rejäl bättrings väg,om sisådär 1-2 veckor till så är jag så gott som ny igen*wiiiii*

Liten Men Fet
2005-11-04, 17:03
första styrke passet idag.
rygg och biceps.
allt gick bra och jag kände inte av skadan något(förutom när man körde ryggresningar,då kanske den där stelheten kändes av i typ 3:e repset).
blev jäkligt kaxig när jag märkte att det inte gjorde något ont och ville höjja till mina vanliga vikter,men erfarenheten sa starkt ifrån.

jaja,det är på en rejäl bättrings väg,om sisådär 1-2 veckor till så är jag så gott som ny igen*wiiiii*

Bra att du kan träna igen men ta det lugnt bara, inte för tunga vikter.
Jag fick en bristning i en axelmuskel i julas och vilade en månad innan jag tyckte det var bra. Sen lyfte jag en lätt kompis på raka armar och det gick ju självklart å helvete så då fick jag vila 2 månader till.

Så tänk inte med arslet utan använt huvudet så är du säkert tillbaka snart.
Krya på dig!

mangemani
2005-11-04, 17:44
Bra att du kan träna igen men ta det lugnt bara, inte för tunga vikter.
Jag fick en bristning i en axelmuskel i julas och vilade en månad innan jag tyckte det var bra. Sen lyfte jag en lätt kompis på raka armar och det gick ju självklart å helvete så då fick jag vila 2 månader till.

Så tänk inte med arslet utan använt huvudet så är du säkert tillbaka snart.
Krya på dig!

tack tack för råden:).

jorå,lätta vikter ska jag köra med i typ 1-2 månader,oavsett om det känns helt läkt i ryggen eller inte,för jag vill fan inte gå igenom det där helvetet en gång till=/.
min syrra har också haft problem i ryggen och är inne på ett rehab program nu,så hon är och kommer vara min tränare under dessa månader...rätt så smidigt också,hon tränar på samma gym som jag så är det nått man undrar eller om det skulle råka göra ont,så finns hon ju där,och det känns skönt.

blev faktiskt rätt förvånad att jag ens lyckades träna,trodde det skulle smälla till i ryggen vilken sekund som helst,men det gick hur bra som helst,inga problem alls:)....farsan som har haft samma problem är nästan chockad över hur snabbt skadan har läkt för mej.

mangemani
2005-11-28, 18:00
fy fan vilket dåligt pass det blev idag.
skulle köra ben och axlar.
jag gick till gymmet(3 kilometer) samt cyklade i 10 min innan passet,så jag var rejält uppvärmd.
stälde mej i smithen för att köra lätt knäböj(gjorde 1 uppvärmnings set med inga vikter),första setet(med vikter) gick helt ok,men i det andra så small det till i ryggen och jag fick ont.
smärtan var långt ifrån den smärta jag kände när skadan skedde,men det gjorde rätt så ont iaf.
bara att byta om och åka hem.

nu sitter man här och gruvar sej för hur det kommer kännas när musklerna väl har kallnat....när skadan hade skett och musklerna hade kallnat så kunde jag inte röra mej pga smärtan....hoppas det nu inte blir så igen,eller att jag måste ligga flera dagar i sängen igen=/

The_RobRoy
2005-11-28, 19:17
Vafasen kan du inte lugna dig lite med träningen tills det läkt helt :smash:

mangemani
2005-11-28, 19:22
jag under rehab,dvs jag tränar för att stärka upp musklerna kring det skadade området.
en ryggskada kan inte läka helt :smash: den finns alltid kvar även fast man är "fullt läkt".

mangemani
2005-11-28, 21:31
ni som har lite bättre erfarenhet utav detta....måste jag börja om nu?alltså måste jag upp på sjukhuset,få medicin och låta det läka igen eller blir det bättre av sej själv utan medicin?