handdator

Visa fullständig version : 2 snabba frågor!


CroCop
2005-10-24, 17:12
Hej!
Behöver kroppen just dextro eller malto efter träningen eller "går det lika bra" om man dricker säg 40g dextro och 50g vitt bröd istället för 90g dextro? Får sån sjuk ångest efter att jag svept 90g dextro känns som diabetesen kommer som ett brev på posten.
Andra frågan som jag funderar över är vad överskottet i kcal för muskelbygge (förutsatt att man äter tillräckligt mkt protte 2,5g ca ) bör bestå av, jag har nämligen rätt svårt att öka i vikt nu. Äter så mycket kolisar som jag orkar från pasta och potatis, men det räcker tydligen inte.. Om jag börjar äta mer fettrikt lite mer nötter tex, blir effekten densamma som om jag åt mer kolisar då, dvs ökad vikt i muskler, eller fungerar det på nåt annat sätt med fett? Tänkte eftersom det är ju mer kcal i fett så är det lite lättare att dra i sig lite nötter istället för att pressa i sig potatis tills man spyr.

King Grub
2005-10-24, 17:19
1. Även långsamma kolhydrater lagras in som muskelglykogen, även om det går långsammare. Kolhydrat efter träning är inte nödvändigt alls för proteinsyntes, så visst kan du det, om du inte har bråttom med glykogeninlagringen.

2. Varken kolhydraterna eller fettet "blir" muskler i kroppen. Det ger energi. Så länge du har en hälsosam fördelning av näringsämnen går det utmärkt att lägga till bra fettkällor för att öka energiintaget.

CroCop
2005-10-24, 17:26
Med bråttom menas att träna samma muskel nästa dag ? Just nu får ryggen träning med 2 dagars mellanrum, det hinns med va?
Jag antar att det inte är någon skillnad i energin då, jag är nog lite för lite påläst av vad som blir muskler och inte, söker lätta svar :P Lägger till lite mer fett från och med nu, så man slipper käka ihjäl sig på potatis.. är lite jobbigt nu att gå upp utan att dricka mjölk för kalciumet, blev lätt 2 liter per dag innan..