handdator

Visa fullständig version : Brev från CSN. Good news or bad news?


Sheogorath
2005-10-24, 16:12
Får man brev från CSN som man inte beställt på blir man lite orolig. Och även om de inte är lika kryptiska som de från Skatteverket blir man ändå lite nojig. Kan någon med alla hönsen hemma uttolka detta åt mig?

"Avskrivning av lån för behörighetsgivande studier

Du får avskrivning av ditt annuitetslån med 7883 kr. Som underlag för avskrivningen har vi använd de uppgifter som nu finns i CSN:s register om ditt lån och om dina totala avslutade och godkända eftergymnasiala poäng. [...]"

Spontant: avskrivning av lån låter som en bra grej.

z_bumbi
2005-10-24, 16:13
Du har pluggat på komvux (eller liknande) och de lånen (eller i alla fall så mycket som nämns i brevet) är nu avskriva pga att du har fått in ett antal högskolepoäng.

Sheogorath
2005-10-24, 16:15
Du har pluggat på komvux (eller liknande) och de lånen (eller i alla fall så mycket som nämns i brevet) är nu avskriva pga att du har fått in ett antal högskolepoäng.

Ah. Det var det Tekniska Basåret jag tog. Najs :thumbup:.

elan
2005-10-24, 19:27
Hände detta utan att du behövde ansöka om något?

Surt då att man pluggade tekniska basåret på universitetet och inte på Komvux. För jag antar att det inte är samma sak vid universitetsstudier? :D

Olsson
2005-10-24, 19:36
Jag fick oxå ett sånt idag, blev lite rädd först. Trodde de ville ha pengar av mig, men se jag hade fel.

Sheogorath
2005-10-24, 20:27
Hände detta utan att du behövde ansöka om något?

Surt då att man pluggade tekniska basåret på universitetet och inte på Komvux. För jag antar att det inte är samma sak vid universitetsstudier? :D

Jag gick Tekniskt Basår genom Malmö Högskola. Tekniskt basår räknas alltid som komvux-studier eftersom det är på gymnasienivå. Jepp, fick det helt oanmält.

elan
2005-10-24, 20:52
Det låter ju spännande det där, hur länge sedan var det du gick basåret då? Och hur många poäng har du plockat efter det? Alltså, varför kom det där brevet just nu? ;)

Jag gick mitt basår för sex år sedan och har efter det läst tre år på helfart men jag har inte sett till något sådant där brev...

aliquis
2005-10-25, 08:21
jag förstår inte heller VARFÖR de skriver av det?

Jet
2005-10-25, 08:25
För att de skulder man får om man pluggar komvux, avskrivs om man går vidare till högskola, om man uppnår ett visst poängantal....

Eller så är det för att Sheo har så fin hatt (No offence)

Calleman
2005-10-25, 08:28
Jodå, en sådan avskrivning fick jag också. Halverade lånet från tiden jag pluggade in naturvetenskaplig kompetens.

CSN kan i alla fall vara liiiite bra...

Fartman
2005-10-25, 11:49
jag förstår inte heller VARFÖR de skriver av det?

För att uppmuntra fler att läsa på högskolenivå.

shibi
2005-10-25, 15:16
bara en snabb fråga om CSN studiebidrag.
ger de bara ut pengar ett visst antal år jag går i gymnasiet, eller om jag byter gymnasium i 3:an och början 1:an på nytt, kommer jag fortfarande få studiebidrag tills jag tar studenten?

:)

Helena B
2005-10-25, 15:19
För att de skulder man får om man pluggar komvux, avskrivs om man går vidare till högskola, om man uppnår ett visst poängantal....

Eller så är det för att Sheo har så fin hatt (No offence)

Jag har inte fått någon avskrivning på mina komvuxstudier, fast de varande iofs bara i ett halvår. Man kanske måste plugga längre än så på komvux för att sedan få lånet avskrivet ;)

Pez
2005-10-25, 17:13
bara en snabb fråga om CSN studiebidrag.
ger de bara ut pengar ett visst antal år jag går i gymnasiet, eller om jag byter gymnasium i 3:an och början 1:an på nytt, kommer jag fortfarande få studiebidrag tills jag tar studenten?

:)
Man får väl såvitt jag vet bara läsa på gymnasiet i sammanlagt 5 år.. sen är det komvux som gäller för gymnasiala studier.