handdator

Visa fullständig version : Extraträning


bajsmannen
2005-10-24, 16:02
Jag undrar om det går att extraträna en speciell muskelgrupp oftare än andra muskelgrupper... t ex bröst, kan jag träna dom var fjärde dag och träna dom andra var sjunde? Hur länge ska man vänta innan man attackerar en muskel igen efter träning?

Jacksatan
2005-10-24, 16:09
Jag undrar om det går att extraträna en speciell muskelgrupp oftare än andra muskelgrupper... t ex bröst, kan jag träna dom var fjärde dag och träna dom andra var sjunde? Hur länge ska man vänta innan man attackerar en muskel igen efter träning?

Det där är väldigt individuellt, och har även att göra med hur hårt man kör varje pass.
Jag vet att det är svårt att få in i huvet att man kan växa mer av att köra en muskel mer sällan men så är det i många fall. Jag ökar mycket bättre sedan jag slutade köra bröst var 6e dag och istället ger allt på bröst var 8e dag. Jag var i princip alltid sliten och på gränsen till övertränad tidigare i vissa muskler. Men som sagt, det är individuellt och en del kan säkert köra bröst var 4e dag stenhårt utan problem. Du får helt enkelt känna efters själv vad som passar dig bäst.

mentzer
2005-10-25, 08:52
Jag kör alla muskelgrupper var tredje/fjärde dag vilket funkar mycket bra för tillfället.