handdator

Visa fullständig version : Vad skrämmer er?


fothermucker
2005-10-24, 00:25
Berätta vad som ger er de kallaste kårarna. Kan vara en situation (gärna filmbar :D ) eller ja, någon typ av skräckscenario helt enkelt.
Inte att familjemedlemmar blir sjuka utan bara ren skräck.

Till exempel någon mardröm som spelar på klaustrofobi eller att ni jagas osv.
Det kan vara hämtat ur en film eller vad som helst. Ge mig idéer. Highlander eller någon annan kunnig får gärna bidra med tips på rent tekniska detaljer för att skapa stämning.

Tack tack tack

Mago
2005-10-24, 00:45
Tanken att bli uppäten av pirayor skrämmer mig. :)

Eller bli attackerad av en tiger.

prime^
2005-10-24, 00:58
Ormar, spindlar och scorpioner.. Värsta jag vet, ifall vi ska verklighetstroget

Annars ogillar jag väldigt mkt supernaturliga saker, så filmer som the ring 1 gjorde mig helt koko *screwy* :)

OCH potatisskalare som e uppsatta med bladen uppåt när man ska ta ut ur diskmaskinen, haha har faktist fobi för detta *grr*

fothermucker
2005-10-24, 01:01
Tanken att bli uppäten av pirayor skrämmer mig. :)

Eller bli attackerad av en tiger.

Ok, tack ändå.

Kanske var lite otydlig men tanken är att det ska bli en film av detta sedan så småningom och då får det gärna vara något billigare än tigrar, thihi.

Låt säga ett scenario där man känner sig utelämnad och människorna kring en upplevs som ovanligt obehagliga på ett eller annat sätt. Kafkainspirerade situationer tror jag skulle kunna fungera men bara kötta på allt möjligt hyfsat rimligt.

mangemani
2005-10-24, 01:04
vad har 8 ben,är luden,dyker upp på alla ställen där man inte vill att dom ska dyka upp,spinner ett nät som man alltid går in i när man är ute och går och som man vill köra över med en bulldozer så fort man ser en?

Helena B
2005-10-24, 01:09
Skräckfilmer, helst med barn och ögon.

Att bli inlåst i ett solarium eller bastu.

Kvävas till döds i rymden eller i vatten.

Döden...

prime^
2005-10-24, 01:09
vad har 8 ben,är luden,dyker upp på alla ställen där man inte vill att dom ska dyka upp,spinner ett nät som man alltid går in i när man är ute och går och som man vill köra över med en bulldozer så fort man ser en?
Helena_B? *popcorn*




















förlåt :)

mangemani
2005-10-24, 01:11
Helena_B? *popcorn*




















förlåt :)


japp :( *cry*

närå,spindlar förstås

Helena B
2005-10-24, 01:13
*slap* :whipped: :smash: :thefinger




:D

prime^
2005-10-24, 01:17
haha förlåt :)

jaaa, spindlar usch.. hatar också dom! :furious:

High1ander
2005-10-24, 03:12
Berätta vad som ger er de kallaste kårarna. Kan vara en situation (gärna filmbar :D ) eller ja, någon typ av skräckscenario helt enkelt.
Inte att familjemedlemmar blir sjuka utan bara ren skräck.

Till exempel någon mardröm som spelar på klaustrofobi eller att ni jagas osv.
Det kan vara hämtat ur en film eller vad som helst. Ge mig idéer. Highlander eller någon annan kunnig får gärna bidra med tips på rent tekniska detaljer för att skapa stämning.

Tack tack tack
Finns inga direkta varelser som skrämmer mig. Mer "känslor" framförallt i filmer så är det en läbbig känsla bättre än monster.

Ta Terminator 2, i hela filmen känner man sig "jagad".

Men om du vill få saker läskigt så finns det olika saker att gå till väga.

Hitchcock snackade om att "there is no thrill in the kill". Att det är mer spännande att se en bomb sitta under ett bord och två personer sitter vid bordet och inte vet om det. Än att bomben bara sprängs.

Men saker jag tycker är vidrigt, är typ djur i en människas kropp, typ larver som äter på benen då man fortfarande lever, eller råttor.

Sen om du vill få ett monster att se större ut, filma det från en låg vinkel, men filmar du "fel" kommer det ge en komisk effekt.

Exponera (ljuset) så att man inte ser allt, skräckfilmer är oftast "low-key lighting" vilket innebär att man har väldigt lite ljus, finns ingen anledning att se en massa onödigt skit, sen är det lättare för dig att filma då du inte behöver lägga lika mycket tid på rekvisita.

Ge mig en story eller monster, så kan jag ge mer ingående tips på hur man antagligen skulle filma, men inom konst så finns det inga regler man måste följa, men det är bra att kunna reglerna innan man bryter dem.

Sen för att återgå till Hitchcock så kan du också köra på att man som publik inte vet mer än skådisarna vad det är man slåss mot om det är ett monster/alien/psykopat osv.

High1ander
2005-10-24, 03:16
Hjälplöshet och utsatthet gör en bra skräckfilm, dvs att man kanske vet att det är aliens som vill käka upp en, men man kan inte göra ett skit åt det.

Det som gör Terminator 2 bra, de vet vad som försegår, men kan egentligen inte göra något åt dem. Maktlöshet är något vi människor ogillar.

Samma sak i Alien(s) 1-3

The Thing

Mr. Moose
2005-10-24, 04:46
Jag är höjdrädd.

Hoppade på en fallskärms kurs för att se om jagkunde komma över det. Gjorde 12 hopp innan jag "hoppa" av. Var fortfarande lika skitskraj var gång jag skulle hoppa, Så för mig fungerade det inte med "face your fear".

Claes

H.Emanuel
2005-10-24, 05:16
Kommer till jobbet jag haft sedan sju år och märker att ingen känner igen mig där. Först tror jag det rör sig om ett practical joke, men jag blir varse att det inte är så. Jag går fram till de människor jag skojat med och jobbat sida vid sida med och de blir generade och jag ser hur obekväma de känner sig. Jag tänker ringa, men alla nummer på min mobiltelefon är borta. När jag sätter mig vid min dator kommer jag inte in med mina inloggningsuppgifter och snart kommer två av mina medarbetare och ber mig dra och säger att de just ringt snuten. Kommer inte på något annat än att åka hem och då står det ett annat namn på min ytterdörr och nycklarna passar inte

Mikeman
2005-10-24, 05:18
Små flygande gulsvarta surrande fanskap med en giftdrypande gadd gör mig faktiskt rädd. Har stor fobi för dem.

Det sitter nog i sen jag var barn då jag blev attackerad av en svärm jordgetingar.

keffat_liv
2005-10-24, 05:23
sjukdomar --> döden.

King Grub
2005-10-24, 05:34
Höjder.

mela
2005-10-24, 06:08
Att gå ensam hem från tåget, på natten, på en sträcka där jag känner 4 personer som blivit överfallna av en skäggig gubbe med kniv *cry*



Är även frukstansvärt rädd för att stå under höga hus och kyrkor, som kyrkan i Lysekil. Den är skitläskig!

Eller att vara på kajkanten bredvid Stena Line, får sån äcklig känsla i magen och börjar nästan gråta :em:

Bjorne
2005-10-24, 06:24
Situationer där man måste förlita sig på att främlingar inte beter sig som idioter.

AngelLove
2005-10-24, 07:03
Situationer där man måste förlita sig på att främlingar inte beter sig som idioter.

Livet.. ?

Hades
2005-10-24, 07:16
Djupt, mörkt vatten.

Jax
2005-10-24, 07:20
Inget som inte borde göra det.

HenrY
2005-10-24, 07:24
Höjder, har ofta mardrömmar om detta! Att jag ramlar från någ hög bro osv..

Sen gillar jag inte heller gamla hus med tavlor med döda människor på! Sånt blir jag fan rädd för! :(

Big_Vik
2005-10-24, 07:38
Kommer till jobbet jag haft sedan sju år och märker att ingen känner igen mig där. Först tror jag det rör sig om ett practical joke, men jag blir varse att det inte är så. Jag går fram till de människor jag skojat med och jobbat sida vid sida med och de blir generade och jag ser hur obekväma de känner sig. Jag tänker ringa, men alla nummer på min mobiltelefon är borta. När jag sätter mig vid min dator kommer jag inte in med mina inloggningsuppgifter och snart kommer två av mina medarbetare och ber mig dra och säger att de just ringt snuten. Kommer inte på något annat än att åka hem och då står det ett annat namn på min ytterdörr och nycklarna passar inte

Tog fel på jobb eller? :confused:

Dissector
2005-10-24, 07:43
Ormar och katabolism ^^

Nä, svårt att säga ett exakt scenario, men att vara långt långt ifrån all räddning och känslan av total hopplöshet, när man vet att det krävs ett mirakel, eller ren tur för att överleva. Sitta i ett vietnamesiskt fångläger under vietnamkriget t.e.x, och se genom springor i buren hur de vietnamesiska soldaterna plockar en efter en av fångarna och spelar rysk roulette... minns inte vilken film det var, men den känslan av total hjälplöshet är ganska skrämmande måste jag säga.

Jay-Z
2005-10-24, 07:55
Höjder.

Brukar ibland, några gånger om året, ha nån bisarr dröm att jag högt uppe i någon byggnadsställning/ej färdigbyggd skyskrapa.

Jag uppskattade inte när berg-och-dalbanan på Liseberg fastnade längst uppe på toppen.

Jet
2005-10-24, 07:57
Känslor......


Och för tillfället dessutom det faktum att jag nog kommer, med största sannolikhet, att dö av min magsjukdom

Rock'nRoll
2005-10-24, 09:30
Tänk er att ni ligger och flyter mitt ute på havet. Horisont 360 grader runt er. Plötsligt ser man en skitstor jävla haj komma underifrån i 180.
Drömmde om det en gång, jag ryser fortfarande när jag tänker på det.

Mozart
2005-10-24, 09:35
Mest rädd för psykologiska saker, att någon man litar på till 100% visar sig vara någon helt annan än den man alltid trott att denne är. Att någon man känner eller en själv ska få något fel i hjärnan och bli helt galen! Att leva i en värld där den enda man kan lita på är en själv...

shibi
2005-10-24, 09:38
jag klarar inte av grund i havet. när jag kör båt, och ser ett grund, då jävlar är jag rädd. säkert pga av att jag körde in i ett grund när jag var liten, i allt för hög fart. sen pallar jag inte att dyka i vatten, och se havsbotten...

iallafall i mörka vatten. samma sak gäller att jag gillar inte att dyka/simma vid bojar etc, då jag inte klarar av att se kedjan under vattnet. en rostig kedja, som sitter i en betongklump. i mörkt vatten...

förövrigt är jag inte rädd för havet, men just dessa saker undviker jag till vilket pris som helst.
:(

H.Emanuel
2005-10-24, 09:52
Tänk er att ni ligger och flyter mitt ute på havet. Horisont 360 grader runt er. Plötsligt ser man en skitstor jävla haj komma underifrån i 180.
Drömmde om det en gång, jag ryser fortfarande när jag tänker på det.
Inte så stor sannolikhet att du skulle se hajen om den bestämt sig för att sluka dig på det viset. Desto större chans att se den vore om den var lite nyfiken och cirklade runt dig. Runt runt, för att eventuellt ta sig en tugga såsmåningom som den skulle spotta ut eftersom den inte gillar människokött

Tomten
2005-10-24, 09:59
Värsta jag kan tänka mig är nog att vakna en morgon och inte kunna se. Bli blind med andra ord.

Nästan lika illa skulle det vara att vakna upp och märka att man inte kan röra en muskel.

Pingu
2005-10-24, 10:02
Att något skulle hända Eric eller Sara. Annars så är ormar höjder och flygning saker som inte gillas

Kebab-Arne
2005-10-24, 10:22
Delvis vatten, scenariot med ensam ute i havet...

Sen vetifan, ormar är jag inte överförtjust i. Spindlar går bra, iaf de spindlar vi har här i Sverige.

hammerchest
2005-10-24, 10:59
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=54292

Att sånt här finns...

skillz
2005-10-24, 11:44
vargar.

Oskis
2005-10-24, 12:04
Spindlar..