handdator

Visa fullständig version : Torkade fikon


Lizzie
2005-10-23, 20:41
Jag har fått smak på torkade fikon....sååå gott!
Brukar inte föredra torkad frukt annars med dessa, Mmmm...
All torkad frukt blir ju rätt söt när vattnet är borta och fruktsockret blir så konsentrerat. Förresten - är det fruktsocker i eller är det glukos?
Har kollat på Finelli's sida på fikon, där står det 85% digrerbara kolhydrater.
Hjälp mig...jag har nog fått hjärnsläpp, digrerbara bör väl vara glukos då eller?
Hur illa är det att äta 2-3 fikon som mellanmål egentligen, rätt snabba kolhydrater där va?

King Grub
2005-10-23, 20:55
http://www.slv.se/templates/ldb_result.asp?lk=&ln=fikon%20torkade&ug=&lg=&na=&ng=F%3AKolhydrater/fett/protein&nd=1&ma=&tb=0&un=1&tn=

GI 85 (Jenkins DJA, Wolever TMS, Taylor RH, et al. Glycemic index of foods: a physiological basis for carbohydrate exchange. Am J Clin Nutr 1981; 34: 362-6).

Lizzie
2005-10-23, 21:18
jovisst det står 58 g monosackarider. Är det glukos eller fruktos?

Cess
2005-10-24, 07:41
Det här kanske är en dum fråga, men varför får torkad frukt ett GI som skiljer sig från det som den otorkade varianten har? Torkade aprikoser, torkade äpplen och katrinplommon verkar få lägre GI än färska, russin har högre GI än vindruvor...osv... Varför är det så? Det borde ju bara vara vatten som försvinner? *screwy*

Håller med dig Lizzie annars! Fikon är mums!

King Grub
2005-10-24, 07:47
Därför att mängden av sockerarterna skiftar beroende på torkning och mogningsgrad, olika beroende på frukt, och fruktos har ett nästan obefintligt GI medan glukos har ett högt. Ju högre GI, desto mer glukos kan man anta att den torkade frukten innehåller; dadlar är ett exempel. Fikonens GI borde peka på en någorlunda jämn fördelning.

Cess
2005-10-24, 07:56
Därför att mängden av sockerarterna skiftar beroende på torkning och mogningsgrad, olika beroende på frukt, och fruktos har ett nästan obefintligt GI medan glukos har ett högt. Ju högre GI, desto mer glukos kan man anta att den torkade frukten innehåller; dadlar är ett exempel. Fikonens GI borde peka på en någorlunda jämn fördelning.

Tack för snabbt svar!

Jo, jag har förstått att någon form av omvandling måste till, men VAD är under torkprocessen som omvandlar tex glukos till fruktos i sån stor utsträckning som med aprikoser? GI torkade=30, GI färska= 57 (om man kollar tabellen från www.glycemicindex.com)

vetgirig... :D