handdator

Visa fullständig version : ersätta sweet chili


mini
2005-10-23, 19:21
Jag gillar sweet chili, men vill minimera kolhydraterna. Vad kan man ersätta sweet chili med? Vad är era favoritkryddor och -såser?

userfriendly
2005-10-23, 19:35
Jag gillar sweet chili, men vill minimera kolhydraterna. Vad kan man ersätta sweet chili med? Vad är era favoritkryddor och -såser?


jag brukar köra med honung + sambal + svartpeppar.. ger ju kolhydrater oxå tyvärr men det e lite nyttigare ;) kan säkert spädas ut me vatten

m-ttias
2005-10-24, 11:26
Jag gillar sweet chili, men vill minimera kolhydraterna. Vad kan man ersätta sweet chili med? Vad är era favoritkryddor och -såser?

Hur mycket använder du egentligen? Jag tar bara högst en matsked och det gör väl inget? (Fast sweet chilisås lär ju vara 90% socker eller något)

Edit: Jag brukar nästan aldrig använda såser. Men har du att blanda ut sweet chilisåsen med yoghurt? Det är skitgott

Fettecke
2005-10-24, 11:56
köp ren chili och blanda med kvarg eller nått sånt... gott...

MUGEN
2005-10-24, 12:13
sitter med en flaska Rana Hot Sauce, ren chilisås i handen, enligt innehållsförtäckningen så ger en servering på 5ml; 0 cal, 0g fat, 0g protein, 0 g Kolh.

Mumma!

testa och blanda med sötningsmedel, själv föredrar jag stark!

mini
2005-10-24, 12:29
Rana hot sauce it is. Ska göra en raid på Ica senare idag. Ska se om jag hittar något annat kul, rapport kommer.
Jag proppar inte i mig sweet chili i parti och minut, men 35 gram blir det lätt till woken, och det innebär nästan 20 gram kolisar. Om man vill hålla dagsintaget under 100 g är varje gram viktigt. :(

z_bumbi
2005-10-24, 12:36
Krossade tomater, lök, vitlök, chili, svartpeppar, olivolja plus lite extra chili.

Värm lök och vitlök i oljan, häll i resten och koka länge.

Frys in i islådor och sen slänger man ner en kub i matlådan eller om resultatet blir lite väl starkt så använder man någon eller några kuber för att fjutta på en vanlig köttfärsås etc.

pia
2005-10-24, 13:25
Jag gör en egen sweetchilisås. Kollade lite vad det innehöll och gjorde min egen på ca en halv burk sambal Oelek, ca 1 dl äppelcidervinäger funkar nog med typ vitvinsvinäger också(inte för mycket för då blir det så rinnande, man får testa sig fram), 1 vitlök för att jag tycker om vitlök och sedan sötningsmedel. Hur mycket beror på hur söt man vill ha den men jag använder kanske 1/2 dl. Blir en kanongod sås. Man får testa hur mycket av alla ingredienser man behöver lite efter smaksak. Jag mäter aldrig utan häller bara i allt i en skål.