handdator

Visa fullständig version : varför bulkar man upp sig?


Philippp
2005-10-23, 18:58
varför går så många upp 10 kilo i fett på typ 2 månader, är det något som bevisligen säger att man bygger mer muskler då, för att sen går ner typ 10 kilo på 2 månader igen? Jag kan ärligt talat NOLL om bulk.
Vore kul om ni svarar på om ni håller er någorlunda smala året om eller om ni bulkar upp er och deffar ner er.

zanzi
2005-10-23, 19:12
Finns det någon här som går upp 5 kilo per månad!?
Själv väger jag några kilo extra då jag inte vill följa ett matschema slaviskt.

Beast
2005-10-23, 19:17
HAHA akilles du är bra.

Det finns INGEN anledning att bulka upp sig så som du säger Philippp, jo om man har dålig självdiciplin.

keffat_liv
2005-10-23, 19:18
HAHA akilles du är bra.

Det finns INGEN anledning att bulka upp sig så som du säger Philippp, jo om man har dålig självdiciplin.

och man klarar lyfta tyngre på gymmet...

Philippp
2005-10-23, 19:21
så grabbar, det finns ingen anledning för mig att kasta mag rutor då? utan man kan behålla dem utan att förlora något i extra muskel tillväxt?

keffat_liv
2005-10-23, 19:24
så grabbar, det finns ingen anledning för mig att kasta mag rutor då? utan man kan behålla dem utan att förlora något i extra muskel tillväxt?

du bygger muskler lättare genom att ligga på ett kaloriöverskott och ett kaloriöverskott innebär att du lägger på dig fett. Hur mycket beror på hur stort ditt kaloriöverskott är. Går du upp 10kg på en månad kommer du också kunna lyfta tyngre på gymmet.

mangemani
2005-10-23, 19:30
jag missuppfattade totalt ordet bulk förut,jag trodde det inebar att man kunde trycka i sej ALLT i enorma mängder,trodde att ju mer man åt desto fortare kom resultaten....visst kom resultaten,men inte fan var det mycket muskler inte,resultatet blev att man gick upp i fett vikt.
i dags läget har man lärt sej den läxan nu och kommer aldrig aldrig mer göra om detta vansinne.
när och om jag går ner det jag nu ska gå gå ner,så ska jag vara strikt med kosten och vara försiktig med +kcalorierna,för min egen erfarenhet säger mej att jag då inte kommer ångra mej.

Philippp
2005-10-23, 20:16
tack så extremt mycket, för jag hör ofta från folk att "du kan ju inte väga så lite och gå upp i muskler etc etc. Jag märker att jag bygger muskler ändå fastän att jag inte går upp så extremt som "10 kilo fett på 2 månader".

Cerberus
2005-10-23, 21:40
Jag tror mest att de som bulkar bara vill "pig out", alltså grisa i sig vad de känner för och sen tänka att de ändå bygger muskler..

Beast
2005-10-23, 22:18
och man klarar lyfta tyngre på gymmet...

Bara för du tränat några veckor och kollar på kolo så kan du inte allt. Förklara för mig hur 10kg fettvikt ska kunna hjälpa dig? Kontrollerad bulk är långt från detsamma som katastrof bulk.

Rock'nRoll
2005-10-23, 22:19
Ju mer du äter desto starkare blir du. Du kommer kanske öka en del i fett men du blir betydligt starkare vid tex 1000 kcla+ per dyngn än 300 kcla+

toreld
2005-10-23, 22:26
Bara för du tränat några veckor och kollar på kolo så kan du inte allt.

Killen som mäter kunskap i posts!! :thumbup:

pia
2005-10-23, 22:56
Jag har testat att äta vanligt och att såkallat bulka upp mig. Jag åt fortfarande bara nyttig mat men mycket och gick upp mycket i vikt också. Blev nog ca 16 kg på ca 4 månader sist som är det mesta, men då deffade jag innan uppbyggnaden så i början gick det fort. Jag har sammanlagt kört 3 uppbyggnadsperioder och jag har aldrig fått sådana resultat innan som jag fick av det. Ökade upp en hel del i muskelmassa och styrka. Det går bra mycket fortare att öka om man tillåter sig att lägga på sig lite. Jag trivs dock inte att med att se ut som jag gör under uppbyggnad, men har fått en bra grund så nu gör det inget om det går långsamt.

Beast
2005-10-24, 00:21
Killen som mäter kunskap i posts!! :thumbup:

Och om du nu hade haft förstånd nog att fatta vad jag skrev hade alla varit glada (antal posts totalt oviktigt).

wintzell
2005-10-24, 00:43
Bara för du tränat några veckor och kollar på kolo så kan du inte allt. Förklara för mig hur 10kg fettvikt ska kunna hjälpa dig? Kontrollerad bulk är långt från detsamma som katastrof bulk.

Fy, vilken tråkig kommentar!

Ju mer du väger desto mer tyngd har du att "sätta emot" i diverse lyft. Sen fall det stämmer vet jag inte, men det är så jag har fått det förklarat för mig som hastigast.

keffat_liv
2005-10-24, 05:15
Bara för du tränat några veckor och kollar på kolo så kan du inte allt. Förklara för mig hur 10kg fettvikt ska kunna hjälpa dig? Kontrollerad bulk är långt från detsamma som katastrof bulk.

Läs vad wintzell skrev. Sen kan jag referera till egna erfarenheter. Sen att det förmodligen är idiotiskt att gå upp 10kg på 1-2 månader är ju en annan sak.

H.Emanuel
2005-10-24, 05:26
Det gäller att träna sk "progressivt", alltså se till att träna hårt och verkligen öka på vikterna, lura musklerna osv. Orkar man inte öka vikterna så förlänger man repsantalet, antal set osv. Alltså inte vräka i sig en massa fettflytande mat hela dagarna och köra nån halvdan träning som en del nog gör. Då blir det verkligen katastrof-bulk.

MyungChul
2005-10-24, 06:24
Finns det någon här som går upp 5 kilo per månad!?
Själv väger jag några kilo extra då jag inte vill följa ett matschema slaviskt.

det är väl ingen som säger att man måste följa ett matschema slaviskt för att hålla sig på +-0?

Baha
2005-10-24, 08:14
För att det är ett överlägset sätt att lägga på sig muskler och styrka snabbt. ens om man inte tränar och bara lägger på sig en del fett så blir ju en hel del av vikten muskler väl.


tråkigt är ju dock att man blir lite tjock och för dom flesta är det ju inte nödvändigt spec. om man sedan skall banta bort all den vikten. men kul att träna är det under tiden iaf.

Slartibartfast
2005-10-24, 08:38
Bulk är överlägset om man inte orkar ha någonslags koll på vad man äter. Gå upp 20 kilo på ett år och du har garanterat lagt på dig en hel del massa och styrka.

Sen är det ju upp till var och en om de vill se ut som en sjöko största delen av året. Det vill inte jag.

pia
2005-10-24, 09:33
Bulk är överlägset om man inte orkar ha någonslags koll på vad man äter. Gå upp 20 kilo på ett år och du har garanterat lagt på dig en hel del massa och styrka.

Sen är det ju upp till var och en om de vill se ut som en sjöko största delen av året. Det vill inte jag.

Varför skulle man inte ha koll på vad man äter under bulk. Jag hade bra koll. Visste vad jag ungefär tryckte i mig varje dag eftersom jag äter ganska lika och jag åt bra mat 6 dagar i veckan och åt godis eller något annat onyttigt en dag i veckan. Funkade skitbra för mig för jag tycker inte det finns någon anledning att trycka i sig en massa skit för att gå upp i vikt utan äta bra näringsrik mat, men mycket.

Slartibartfast
2005-10-24, 09:42
Varför skulle man inte ha koll på vad man äter under bulk.

Kan man ju fråga sig. Det verkar dock som om många inte vill ha det, och då är ju bulk överlägset, som jag skrev.

Jag har också alltid bra koll när jag "bulkar".

jwzrd
2005-10-24, 10:33
Jag tror mest att de som bulkar bara vill "pig out", alltså grisa i sig vad de känner för och sen tänka att de ändå bygger muskler..

Men Cerberus. Du visar en bild på dig själv som avatar och vill ändå säga att det finns andra som tror att dom bygger muskler men att du kan det på riktigt. Du är modig du!

Som Pia säger, man ökar oerhört mycket i allting när man ligger plus i näring från bra källor. Ingen snackar om att äta flottiga pizzor och bakelser varje dag utan bara om att äta mer av det vanliga.

Det finns inga jag ser på gymmet/gymmen som ökar så mycket som dom som bulkar respektive deffare i perioder (och då snackar jag inte om nybörjare som springer från kur till kur). Samtidigt finns det inte en mer patetisk grupp människor än dom som kör tighta halv-deff-scheman månad in och månad ut utan att öka så mycket som ett halvdussin kg i cablecrossen.

Om jag INTE ökar minst 5kg i minst en övning per muskelgrupp och träningspass vecka in och vecka ut i en tung träningsperiod så börjar jag titta på vad jag gör för fel och om jag kanske tjuvhåller i handväskan utan att tänka på det.

Lizard
2005-10-24, 11:23
Men Cerberus. Du visar en bild på dig själv som avatar och vill ändå säga att det finns andra som tror att dom bygger muskler men att du kan det på riktigt. Du är modig du!

Som Pia säger, man ökar oerhört mycket i allting när man ligger plus i näring från bra källor. Ingen snackar om att äta flottiga pizzor och bakelser varje dag utan bara om att äta mer av det vanliga.

Det finns inga jag ser på gymmet/gymmen som ökar så mycket som dom som bulkar respektive deffare i perioder (och då snackar jag inte om nybörjare som springer från kur till kur). Samtidigt finns det inte en mer patetisk grupp människor än dom som kör tighta halv-deff-scheman månad in och månad ut utan att öka så mycket som ett halvdussin kg i cablecrossen.

Om jag INTE ökar minst 5kg i minst en övning per muskelgrupp och träningspass vecka in och vecka ut i en tung träningsperiod så börjar jag titta på vad jag gör för fel och om jag kanske tjuvhåller i handväskan utan att tänka på det.


Nu har du ju ifos rätt jwzrd, men ändå är det knas i flertalet fall och jag ska försöka förklara nedan:

Byggare runt om i Sverige är antingen älskade (av andra byggare) eller föraktade (av de flesta andra). Vad det beror på är till stor del attityd, en klassfråga och , dristar jag mig att påstå, en samling vaggande elskåp med dubbelhakor och för stora (tränings)kläder. Vältrimmade kroppar står annars högt i kurs så det är inte potential till beundran som saknas, snarare underlag.
Många, men naturligtvis inte alla, "proffsbulkare", de som du och pia nämner som gör fina resultat för att sedan trilla ned till Adonisfigurer, har faktiskt god hjälp att se pluffsiga ut beroende av att de kurar. När de går av eller skiftar i kemiskåpet så ser de fina och slanka ut.

Själv lever jag med mina 10%bf året runt - come rain, snow or sunshine, och visst går det trögare med vikterna än om jag låtit kroppen bli bastant välmatad med uppåt 20%. Men så vill jag inte se mig själv och inte heller låta andra göra det.

Vad som behövs på Kollo är kanske en tråd i "best of" som heter "Bulka Rätt"?
Själv skulle jag skriva i den att det viktigaste är intensiv träning, mycket vila, ständigt tillflöde av essenciella aminosyror i plasma och att inte vara rädd för insulin på träningsdagarna.

Lizard

Davil
2005-10-24, 11:33
Vad som behövs på Kollo är kanske en tråd i "best of" som heter "Bulka Rätt"?


Lizard[/QUOTE]

Ja tack ! :thumbup:

aliquis
2005-10-24, 11:39
tack så extremt mycket, för jag hör ofta från folk att "du kan ju inte väga så lite och gå upp i muskler etc etc. Jag märker att jag bygger muskler ändå fastän att jag inte går upp så extremt som "10 kilo fett på 2 månader".Skall du behålla rutorna går du dock eventuellt misste om en del resultat, det är ju skillnad på att nå "normal" kroppsfettsnivå eller öka 20kg fläsk på några månader (vilket ingen gör?).

aliquis
2005-10-24, 11:50
Själv har jag gått upp en del i vikt, och allt är ju inte muskler, men det märks fortfarande bra på styrkeökningarna när man har ätit tillräckligt eller när det inte räckte till för viktuppgång, ökar man 2kg i kroppsvikt så ökade ju styrkan lite samtidigt, 100% muskler eller inte.

jwzrd
2005-10-24, 12:10
Nu har du ju ifos rätt jwzrd, men ändå är det knas i flertalet fall och jag ska försöka förklara nedan:

Byggare runt om i Sverige är antingen älskade (av andra byggare) eller föraktade (av de flesta andra). Vad det beror på är till stor del attityd, en klassfråga och , dristar jag mig att påstå, en samling vaggande elskåp med dubbelhakor och för stora (tränings)kläder. Vältrimmade kroppar står annars högt i kurs så det är inte potential till beundran som saknas, snarare underlag.
Många, men naturligtvis inte alla, "proffsbulkare", de som du och pia nämner som gör fina resultat för att sedan trilla ned till Adonisfigurer, har faktiskt god hjälp att se pluffsiga ut beroende av att de kurar. När de går av eller skiftar i kemiskåpet så ser de fina och slanka ut.

Själv lever jag med mina 10%bf året runt - come rain, snow or sunshine, och visst går det trögare med vikterna än om jag låtit kroppen bli bastant välmatad med uppåt 20%. Men så vill jag inte se mig själv och inte heller låta andra göra det.

Vad som behövs på Kollo är kanske en tråd i "best of" som heter "Bulka Rätt"?
Själv skulle jag skriva i den att det viktigaste är intensiv träning, mycket vila, ständigt tillflöde av essenciella aminosyror i plasma och att inte vara rädd för insulin på träningsdagarna.

Lizard

Jag menar inte dom som kurar (även om jag inte utesluter dom som kurar men tar det lugnt) utan folk som tar träningen seriöst. Det finns en del massa på Slartiblortblart som gick att deffa fram. Efter nuvarande bulkning (förutsatt att han inte stirrar på vågen) och efterföljande deffning tror jag att det sitter en till fläskfile någonstans ( :D osv ).

Det finns ett fåtal såna på gymmet och det är klart det inte går att veta om alla är rena, reaktionen är inte mot såna som dig lizard som verkar nöja er med att inte göra framsteg utan om såna som gärna pinkar på Bulkarna(tm) trots att dom själva inte kommer någonstans.

Extra patetiskt är dock nybörjare som tagit en kur eller två för att upptäcka att dom ökar snabbt i fettfri massa och därför Vet hur man gör(tm) nu och att bulkning inte krävs.

zanzi
2005-10-24, 12:47
det är väl ingen som säger att man måste följa ett matschema slaviskt för att hålla sig på +-0?

Då min fråga var mer ett antydande (om användarna på kolo) än en fråga så förmodar jag att din post är detsamma. Då skulle jag vilja påstå att de flesta här vill hålla (inte sagt att de gör det) en fett% på <10 och ha sex magrutor året om: Vi har spinkiga 16-åringar som vill "deffa", "folk" som frågar om II på tomatsåsen som makrillen badar i och ett ideal som är Brad Pitt (hans "toppform" i ett få utvalda filmer).
Visst finns det få som "bulkar" men c:a 40 kg per år? (Räknar med att man bulkar 7-8 månader.) Kan tänka mig att de som "bulkar" går upp runt 5-7 kg (vilket jag tänker göra detta året) men det kan man väl inte kalla för en bulk?
Om trådskaparen syftade på detta fast överdrev och skrev 10 kg så skulle jag säga att det finnas anledning till att gå upp 2-3 kilo fett på ett år.

Om det nu är så att du ställde en fråga och att det inte var ett antydande så svarar jag först med :em: och sen: Ja, jag har inte provat men skulle tro att det är väldigt svårt att bibehålla maximal muskelutveckling samtidigt som man håller en +-0 "fettutveckling" och dessutom ligger på ett lågt fett% från början.

kharon
2005-10-24, 13:50
Ah det känns om denna diskussion är evigt återkommande.. Alltid två, eller kanske fler, olika läger där några svär vid det ena sättet och fördömmer det andra, utan att tänka på att det finns inget rätt och fel sätt att öka i muskelvikt. Det finns sätt som passar individen bättre och sämre.

jwzrd
2005-10-24, 13:57
Ah det känns om denna diskussion är evigt återkommande.. Alltid två, eller kanske fler, olika läger där några svär vid det ena sättet och fördömmer det andra, utan att tänka på att det finns inget rätt och fel sätt att öka i muskelvikt. Det finns sätt som passar individen bättre och sämre.

Jo det finns ett rätt sätt att öka i muskelvikt och det är att faktiskt göra det. Mer än hälften, vågar jag påstå, av dom som bara kör +- 0 hela tiden ökar inte ett piss men vill ändå tala för sin metod. Dom som bulkar och/eller äter dynga och blir feta utan att öka nämnvärt i muskelmassa brukar inte i samma utsträckning propsa för att det är fetma som gäller. DET tycker jag är det som är själva problemet i den här debatten.

Har man inte tränat längre än 1-2 år så vet jag inte vad det är man tror man tillför när man helt säkert säger: Nej bulk/deff suger, det funkar inte. Hur fan vet han eller hon det liksom? Har man ett par hyffsat dokumenterade perioder av alternativen som diskuteras där man kan visa på att det ena är bättre än det andra så har man något att komma med, utan något att komma med så.. ja då blir det bara skrammel ur tomma tunnor.

z_bumbi
2005-10-24, 14:07
En teori jag har är även att det är stor skillnad på bulknivå för en som tränat <5 år jämfört med en som tränat >5 år (På ett ungefär.).

En som tränat ganska kort tid har massor att vinna på att äta rejält samtidigt som den börjar träna tungt, annars begränsar den sina framsteg.

En som har tränat länge, har haft sina största naturliga tillväxtperioder osv får inte ut lika mycket av träningen längre och kan då kanske tjäna på att styra kosten mer noga.

KRILLE!
2005-10-24, 14:09
Jag bulkar när jag känner att resultaten rent styrkemässigt avtar. Ett par kg extra på kroppen, mesta fläsk men en del muskler, och ökningarna kommer igen.

Sen är det ju skillnad på bra och dålig bulk. Bra bulk är för mig att man äter hälsosamt och stora lass, dålig är när man slänger i sig massa skitmat (pizza, godis, bakelser...). Är inne på Pias och Jwzards linje.

Dk1ng
2005-10-24, 14:37
Min erfarenhet i denna bulkhysteri som råder hos många nybörjare är att majoriteten verkar glömma av att den stora skillnaden mellan bulk och deff inte är vad man stoppar i sig utan mängden.

En bra tumregel är att stoppa i sig precis samma matvaror som under deff men att justera upp mängden tills man märker att man så sakteliga lägger på sig lite fett, då har man antagligen hittat den vettigaste "bulken". Om man sväller som en säl så bör man se över vad man stoppar i sig för det handlar inte enbart om antalet kcal utan kanske ännu viktigare är vart kalorierna som slinker ner genom strupen kommer ifrån.

Urban
2005-10-24, 15:18
Jag grisbulkar för att jag älskar mat och snask, och jag älskar inte att röra på mej.

kharon
2005-10-24, 15:58
Jo det finns ett rätt sätt att öka i muskelvikt och det är att faktiskt göra det. Mer än hälften, vågar jag påstå, av dom som bara kör +- 0 hela tiden ökar inte ett piss men vill ändå tala för sin metod. Dom som bulkar och/eller äter dynga och blir feta utan att öka nämnvärt i muskelmassa brukar inte i samma utsträckning propsa för att det är fetma som gäller. DET tycker jag är det som är själva problemet i den här debatten.

Har man inte tränat längre än 1-2 år så vet jag inte vad det är man tror man tillför när man helt säkert säger: Nej bulk/deff suger, det funkar inte. Hur fan vet han eller hon det liksom? Har man ett par hyffsat dokumenterade perioder av alternativen som diskuteras där man kan visa på att det ena är bättre än det andra så har man något att komma med, utan något att komma med så.. ja då blir det bara skrammel ur tomma tunnor.

Håller med dig! Men jag är trött på de som säger att man inte skall bulka, och inte gå så långt att inte magrutorna syns, hålla sig under 10%BF o.s.v. för det är fel. Och likaså tycker jag det är fel att säga att det enda sättet att öka muskelmassan är att bulka och deffa i perioder Det är ju fan upp till var och en vilken stil man trivs med att köra.

Jag vet att jag personligen ökar riktigt fint om jag bulkar och äter MASSOR och jag vet att jag trivs med att göra det, även om jag lägger på mig ett och annat kilo fett. Att jag sedan får deffa ner lite för att kunna spänna rutorna på sommaren har jag inga problem med.

Jag skulle kunna gå runt med 10%BF och ändå öka i muskelmassa om jag ville. Men jag vill inte leva på det sättet. Och det är synd om folk ser ner på mig för att jag väljer den linjen, då det tydligen är fel. Jag tränar inte för att se snygg ut 365 dagar i året, även om jag är mån om mitt utseende.

Slartibartfast
2005-10-24, 16:05
Sen går det ju att tokbulka också, och inte öka ett skit. Som jag gjorde.

Jacksatan
2005-10-24, 16:13
Bulk är överlägset om man inte orkar ha någonslags koll på vad man äter. Gå upp 20 kilo på ett år och du har garanterat lagt på dig en hel del massa och styrka.

Sen är det ju upp till var och en om de vill se ut som en sjöko största delen av året. Det vill inte jag.

Vart kommer den garantin ifrån?

Jacksatan
2005-10-24, 16:18
En teori jag har är även att det är stor skillnad på bulknivå för en som tränat <5 år jämfört med en som tränat >5 år (På ett ungefär.).

En som tränat ganska kort tid har massor att vinna på att äta rejält samtidigt som den börjar träna tungt, annars begränsar den sina framsteg.

En som har tränat länge, har haft sina största naturliga tillväxtperioder osv får inte ut lika mycket av träningen längre och kan då kanske tjäna på att styra kosten mer noga.

Borde iofs va tvärtom. Att en nybörjare ökar även om han inte grisbulkar(dock inte optimalt), medans man sedan man tränat nåra år måste tillföra ett högre kaloriöverskott för att överhuvudtaget öka nånting.

GymTT
2005-10-24, 16:20
Jag tror mest att de som bulkar bara vill "pig out", alltså grisa i sig vad de känner för och sen tänka att de ändå bygger muskler..


Så tror jag verkligen inte det är, jag t.e.x, har inte ätit n g t skit vill jag säga.
Har bulkat i kanske 6månader.

jwzrd
2005-10-24, 16:21
Så tror jag verkligen inte det är, jag t.e.x, har inte ätit n g t skit vill jag säga.
Har bulkat i kanske 6månader.

Hur mycket har du ökat i kroppsvikt och någon övning?

Slartibartfast
2005-10-24, 16:23
Vart kommer den garantin ifrån?

*rolleyes* Från din farsa och en annan kille. :)

z_bumbi
2005-10-24, 16:25
Borde iofs va tvärtom. Att en nybörjare ökar även om han inte grisbulkar(dock inte optimalt), medans man sedan man tränat nåra år måste tillföra ett högre kaloriöverskott för att överhuvudtaget öka nånting.

Om du har tränat i fem år så äter du förhoppninigsvis redan tillräckligt med energi eftersom du är van vid din aktivitetsnivå och även din förbränning samtidigt som din ökningstakt har avtagit så du kan i alla fall inte tillgodogöra dig allt överskott på samma sätt.

Är du nybörjare så har du allt att vinna på att se till att äta tillräckligt och i de flesta fall upplevs det som att man grisbulkar även om det bara är normal mängd käk för en som tränat ett tag.

Fartman
2005-10-24, 16:42
Killen som mäter kunskap i posts!! :thumbup:

haha, det där prickade nog så fel som det bara kan bli. om du är lite uppmärksam kanske du ser att Beast har hängt här sedan 03 och ändå fortfarande har under 1000 posts, det finns folk som hängt här i några få månader och säkert har det fyrdubbla antalet.

kharon
2005-10-24, 16:56
Sen går det ju att tokbulka också, och inte öka ett skit. Som jag gjorde.

Haha! :thumbup:

kharon
2005-10-24, 17:08
Vart kommer den garantin ifrån?

T.ex. ifrån det att överätning i sig stimulerar proteinsyntesen?

Jacksatan
2005-10-24, 17:50
Om du har tränat i fem år så äter du förhoppninigsvis redan tillräckligt med energi eftersom du är van vid din aktivitetsnivå och även din förbränning samtidigt som din ökningstakt har avtagit så du kan i alla fall inte tillgodogöra dig allt överskott på samma sätt.

Är du nybörjare så har du allt att vinna på att se till att äta tillräckligt och i de flesta fall upplevs det som att man grisbulkar även om det bara är normal mängd käk för en som tränat ett tag.

Jomen då är du ju inne på definitioner, vad som betraktas som bulk och inte av personer.

Jacksatan
2005-10-24, 17:51
T.ex. ifrån det att överätning i sig stimulerar proteinsyntesen?

Måste man inte träna också? Att bara äta upp sig 20kg ger ju inte så mycket, det är ju inte så att 2kg muskler följer med av sig självt.

z_bumbi
2005-10-24, 17:59
Jomen då är du ju inne på definitioner, vad som betraktas som bulk och inte av personer.

En stor överätning av en nybörjare är vettigare än en stor överätning av en som tränat ett tag.
Jag vet ingen annan definition på bulk än en stor överätning.

Jay-Z
2005-10-24, 18:15
... att inte vara rädd för insulin på träningsdagarna.

Lizard

Men hur är det egentligen med insulin och dess (påstådda?) egenskaper som muskelbyggande hormon? Själv har jag hört både och.

Beast
2005-10-24, 19:52
Men Cerberus. Du visar en bild på dig själv som avatar och vill ändå säga att det finns andra som tror att dom bygger muskler men att du kan det på riktigt. Du är modig du!

Och din anledning är?

Snälla du är ju bara förmycke, din enda jävla anledning till att folk faktiskt kan öka mer än mysteriet jwzrd är att dom kurar, du hade själv kurat om jag inte missminner mig, och tränar (eller maxar) 110kg i bänk... *slap* Säger väl lika mycket som du går o gnäller om Cerberus, skillnaden är att han har rätt.

thezet
2005-10-24, 21:18
T.ex. ifrån det att överätning i sig stimulerar proteinsyntesen?
Vilket praktiskt saknar relevans, av samma skäl som det är meningslöst att gå upp i vikt snabbt. Det intressanta är nettoresultatet på dietens sista dag. Deff utan fusk innebär alltid muskelförlust. Är fettökningen stor i förhållande till muskelökningen är mycket av den nya muskulaturen endast temporär, eftersom inte mycket återstår efter en utdragen diet.

Det är i övrigt lätt för nybörjare att låta sig luras av den illusion som rutinerade byggare skapar. Byggarproffs kan inte lära en amatör någonting om vare sig bulk eller deff utöver vad som är allmänt känt. Tror man något annat är man korkad eller dåligt påläst. Vilken medelmåtta som helst kan bli kanonhård med bibehållen massa med "lite" hjälp av syntetiskt testosteron, thyroid, insulin, GH, IGF-1, clen m.m. För majoriteten av alla som tränar finns det däremot ett pris att betala för extra fläskkilon. Grisbulk går fetbort. Å andra sidan är det ett defintivt misstag att ständigt försöka konservera formen året runt. Majoriteten presterar helt enkelt inte bra utan lite marginal. Extremer är löjeväckande, här som annars.

King Grub
2005-10-24, 21:20
Men hur är det egentligen med insulin och dess (påstådda?) egenskaper som muskelbyggande hormon? Själv har jag hört både och.

Insulin över fastenivåer saknar anabol effekt hos människa.

"The nature of the involvement of insulin, classically thought of as the most important anabolic hormone, is bizarre because it appears that in adult humans insulin does not do what it does in the growing animals traditionally used for metabolic research, such as rats, mice and even pigs."

Exp Physiol 90.4 pp 427-436, April 15, 2005.

"There appears to be a requirement for a minimal concentration of plasma insulin to stimulate muscle protein synthesis in response to resistance exercise and AA ingestion."

Eur J Appl Physiol. 2005 May;94(1-2):1-10. Regulation of mTOR by amino acids and resistance exercise in skeletal muscle.

Däremot är det antikababolt, och kan bidra till en bättre proteinbalans, men bara i samband med fysisk ansträngning, inte i vila.

"Hyperinsulinemia suppresses accelerated muscle protein breakdown after exercise, but not normal resting breakdown."

Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2001 Dec;11 Suppl:S164-9. Control of muscle protein breakdown: effects of activity and nutritional states.

King Grub
2005-10-24, 21:21
Vilket praktiskt saknar relevans, av samma skäl som det är meningslöst att gå upp i vikt snabbt. Det intressanta är nettoresultatet på dietens sista dag. Deff utan fusk innebär alltid muskelförlust. Är fettökningen stor i förhållande till muskelökningen är mycket av den nya muskulaturen endast temporär, eftersom inte mycket återstår efter en utdragen diet.

Det är i övrigt lätt för nybörjare att låta sig luras av den illusion som rutinerade byggare skapar. Byggarproffs kan inte lära en amatör någonting om vare sig bulk eller deff utöver vad som är allmänt känt. Tror man något annat är man korkad eller dåligt påläst. Vilken medelmåtta som helst kan bli kanonhård med bibehållen massa med "lite" hjälp av syntetiskt testosteron, thyroid, insulin, GH, IGF-1, clen m.m. För majoriteten av alla som tränar finns det däremot ett pris att betala för extra fläskkilon. Grisbulk går fetbort. Å andra sidan är det ett defintivt misstag att ständigt försöka konservera formen året runt. Majoriteten presterar helt enkelt inte bra utan lite marginal. Extremer är löjeväckande, här som annars.

:thumbup:

Jacksatan
2005-10-25, 08:04
Vilket praktiskt saknar relevans, av samma skäl som det är meningslöst att gå upp i vikt snabbt. Det intressanta är nettoresultatet på dietens sista dag. Deff utan fusk innebär alltid muskelförlust. Är fettökningen stor i förhållande till muskelökningen är mycket av den nya muskulaturen endast temporär, eftersom inte mycket återstår efter en utdragen diet.

Det är i övrigt lätt för nybörjare att låta sig luras av den illusion som rutinerade byggare skapar. Byggarproffs kan inte lära en amatör någonting om vare sig bulk eller deff utöver vad som är allmänt känt. Tror man något annat är man korkad eller dåligt påläst. Vilken medelmåtta som helst kan bli kanonhård med bibehållen massa med "lite" hjälp av syntetiskt testosteron, thyroid, insulin, GH, IGF-1, clen m.m. För majoriteten av alla som tränar finns det däremot ett pris att betala för extra fläskkilon. Grisbulk går fetbort. Å andra sidan är det ett defintivt misstag att ständigt försöka konservera formen året runt. Majoriteten presterar helt enkelt inte bra utan lite marginal. Extremer är löjeväckande, här som annars.

:bow:

jwzrd
2005-10-25, 10:13
Vilket praktiskt saknar relevans, av samma skäl som det är meningslöst att gå upp i vikt snabbt. Det intressanta är nettoresultatet på dietens sista dag. Deff utan fusk innebär alltid muskelförlust. Är fettökningen stor i förhållande till muskelökningen är mycket av den nya muskulaturen endast temporär, eftersom inte mycket återstår efter en utdragen diet.

Det är i övrigt lätt för nybörjare att låta sig luras av den illusion som rutinerade byggare skapar. Byggarproffs kan inte lära en amatör någonting om vare sig bulk eller deff utöver vad som är allmänt känt. Tror man något annat är man korkad eller dåligt påläst. Vilken medelmåtta som helst kan bli kanonhård med bibehållen massa med "lite" hjälp av syntetiskt testosteron, thyroid, insulin, GH, IGF-1, clen m.m. För majoriteten av alla som tränar finns det däremot ett pris att betala för extra fläskkilon. Grisbulk går fetbort. Å andra sidan är det ett defintivt misstag att ständigt försöka konservera formen året runt. Majoriteten presterar helt enkelt inte bra utan lite marginal. Extremer är löjeväckande, här som annars.

Sedär, ett kanoninlägg!

Beast> Hade du nånting att säga i debatten eller ville du bara torka tårarna mot min skjortkrage? Vad har mitt bänkpressresultat eller hur mycket testo jag ätit förr i tiden med något att göra?

Beast
2005-10-25, 11:31
Beast> Hade du nånting att säga i debatten eller ville du bara torka tårarna mot min skjortkrage? Vad har mitt bänkpressresultat eller hur mycket testo jag ätit förr i tiden med något att göra?

Du går själv och hackar på någon (med bättre form än du), vad hade detta i debatten att göra? Om du sen kan läsa har jag sagt mitt i debatten. Ditt bänkresultat med din mägd träning.. suger ganska kraftigt och än mer när du har vatt på, världens största krasch kankse?
Om man nu skulle bulka upp sig för att växa, varför är du inte större?

Vad ska jag torka tårarna mot din skjorta för?
Du har inget att komma med, resultat går först.

Jacksatan
2005-10-25, 11:44
En stor överätning av en nybörjare är vettigare än en stor överätning av en som tränat ett tag.
Jag vet ingen annan definition på bulk än en stor överätning.

Du skrev ju iofs själv att äta normalt för en som tränat länge kan uppfattas som överätning av en nybörjare. För att kallas bulk borde man vara tvungen att ligga ett visst antal kalorier över det man förbrukar, och vad man själv känner är "mycket mat" eller inte är egentligen inte relevant.
Skitsamma, jag håller inte med dig eftersom det är lättare att öka i början utan att göra allting rätt. Efter nåra års träning måste man nog ligga en bit över det man förbrukar för att överhuvudtaget öka. Men vi har olika åsikter så inte så mycket mer att diskutera.

bergan
2005-10-25, 11:51
Du går själv och hackar på någon (med bättre form än du), vad hade detta i debatten att göra? Om du sen kan läsa har jag sagt mitt i debatten. Ditt bänkresultat med din mägd träning.. suger ganska kraftigt och än mer när du har vatt på, världens största krasch kankse?
Om man nu skulle bulka upp sig för att växa, varför är du inte större?

Vad ska jag torka tårarna mot din skjorta för?
Du har inget att komma med, resultat går först.


HAHAHAHHAA, Beasten du har så rätt! Resultat går först!!!! /Jonne

jwzrd
2005-10-25, 11:53
Du går själv och hackar på någon (med bättre form än du), vad hade detta i debatten att göra? Om du sen kan läsa har jag sagt mitt i debatten. Ditt bänkresultat med din mägd träning.. suger ganska kraftigt och än mer när du har vatt på, världens största krasch kankse?
Om man nu skulle bulka upp sig för att växa, varför är du inte större?

Vad ska jag torka tårarna mot din skjorta för?
Du har inget att komma med, resultat går först.

Vadå världens största krash? Du har ingen aning om särskillt mycket i mitt privatliv och om du tyckte det jag sa till Cerebrus var onödigt frö att det var personligt så förstår jag inte hur du rättfärdigar detta.

Beast, det finns fler övningar än bänkpress. Jag vet att du kanske även känner till bicepscurl i alla sina former, men hur är det med resten av kroppen? Och med formen på kroppen, undrar om du verkligen har alla hästar hemma. I en diskussion om BULK så är det inte formen man snackar om. Anledningen till att man bulkar är inte för att bli hårdare, eller hur? Man bulkar för att lägga på sig muskelmassa. Det du skrivit i övrigt i tråden är sånt jag håller med om och sånt jag säger själv också så jag förstår inte att du behöver komma här och vifta med kuken framför mig.

Om du tog och läste det jag sa till Cerbereus istället för att bara hänga upp dig på _att_ jag säger saker så hade du sätt att jag inte tyckte man skulle komma med definitiva tips på det bästa sättet att lägga på sig muskelmassa när man själv inte har det i drivor eller helt enkelt inte tränat särskillt länge.

"Ditt bänkresultat med din mägd träning.. suger ganska kraftigt och än mer när du har vatt på" <-- vad menar du med det?

Sen antyder du att du vet hur jag ser ut. Det är intressant eftersom du varken bor i helsingborg, någonsin träffat mig eller sett bilder på mig mer än dom 2-3 som ligger på kolozzeum som är GAMLA.

Hur är det själv. Vad har du gjort i dom tre lyften, finns det bilder på dig och vilka doser körde du själv i senaste kuren?

z_bumbi
2005-10-25, 11:59
Du skrev ju iofs själv att äta normalt för en som tränat länge kan uppfattas som överätning av en nybörjare.

Om någon som äter för lite och tränar halvdant (Man har inget annat val om man inte äter ordentligt.) en dag bestämmer sig för att äta mer och börja träna seriöst så blir det mycket mer mat över den personens tidigare nollnivå. Många får något som kan liknas vid panik när man berättar att de bör äta 1000-2000 kcal mer per dag för att få ut så mycket som möjligt av träningen och att denna siffra t o m kan behövas höjas efter ett tag underlättar ju inte för den tränande.
Matmängden är däremot inte så mycket högre (om den nu är högre) än vad någon som tränat ett tag ligger på.

För att kallas bulk borde man vara tvungen att ligga ett visst antal kalorier över det man förbrukar,

Och då är det mer onödigt för någon som tränat en längre period då man inte utnyttjar överskottet till tillväxt på samma sätt som en nybörjare gör.

Skitsamma, jag håller inte med dig eftersom det är lättare att öka i början utan att göra allting rätt. Efter nåra års träning måste man nog ligga en bit över det man förbrukar för att överhuvudtaget öka. Men vi har olika åsikter så inte så mycket mer att diskutera.

Varför ska man begränsa sig i början när man det är lättast att bygga/bli stark? Det syns ganska ofta på tränande när de en dag upptäcker kostens betydelse och då framför allt mängden mat. Jag har sett folk få nybörjarökningar efter några års tränande bara för att de hittar mer rätt i kosten och då kan man ju fundera på var de skulle varit om de startat tidigare med den biten.

snickers
2005-10-25, 12:01
jwzrd:

vad otrevlig stämning det blev nu´... *screwy*
Och med tanke på att hälften av det du skriver är relevant i denna tråd tycker jag att ni kan skicka varandra PM istället.

Beast
2005-10-25, 13:04
Med krash menar jag efter din(a?) kur(er). Tror jag vet relativt fler övningar än bänk men denna är endå en av dom stora 3 och jag har läst nånstans om ditt resultat. Bulk - kaloriöverskott, inte ENORMA mängder, det är vad jag vill få fram. Nybörjare som är här får ju för sig att dom ska gå och bli helt feta och sen tror dom att dom bygger såpass mycket mer? Jag har ökat 6kg detta året och har fortfarande ådror på magen.

Vill påpeka att du faktiskt oftast skriver relativt vettiga inlägg men ibland är du bara så jävla dryg.



(Vad jag lyfter är relativt ovesäntligt, enda du har mig i är marken och just nu kör jag inte den övningen ens. Ska upp på scen nästa år då är du välkommen att titta)

jwzrd
2005-10-25, 13:16
Med krash menar jag efter din(a?) kur(er). Tror jag vet relativt fler övningar än bänk men denna är endå en av dom stora 3 och jag har läst nånstans om ditt resultat. Bulk - kaloriöverskott, inte ENORMA mängder, det är vad jag vill få fram. Nybörjare som är här får ju för sig att dom ska gå och bli helt feta och sen tror dom att dom bygger såpass mycket mer? Jag har ökat 6kg detta året och har fortfarande ådror på magen.

Vill påpeka att du faktiskt oftast skriver relativt vettiga inlägg men ibland är du bara så jävla dryg.



(Vad jag lyfter är relativt ovesäntligt, enda du har mig i är marken och just nu kör jag inte den övningen ens. Ska upp på scen nästa år då är du välkommen att titta)

Jo jag mådde inte bra varken på eller av kurerna, därför kurar jag inte längre. Det funkar inte för mig. Men hur det hör hit förstår jag inte. Min styrka (eller brist på den) i bänkpressen har miljoner anledningar om man vill leta. Jag letar inte särskillt mycket utan biter ihop och förbättrar den bit för bit. Det finns orsaker till att jag inte är i min bästa form nu heller, men det är lika ointressant det med i den här tråden. Jag ser inte hur det hör hemma i den här tråden bara. Det var bara ett fulgrepp av dig för att, tja, fan vet varför.

Sen är det lite intressant att du tycker att mina resultat och kurhistoria är intressant utan att vilja dela med dig av din egen. Vad kör du på nu då? Vilka doser pratar vi om? Oops, helt ointressant för alla andra kanske? Hur jävla svårt är det att vara hård och grov samtidigt med AAS annars?

När jag säger bulk så menar jag inte, som jag redan skrivit, att trycka i sig en massa skit utan om att äta mycket mer av bra mat. Dietmat mer eller mindre, men rejält av det. Det fungerar svinbra för mig själv och några av dom jag snackat med som får bra resultat av sin träning.

GymTT
2005-10-25, 13:26
Hur mycket har du ökat i kroppsvikt och någon övning?

Gått upp ca 13-14kg.
Ökat bra i allt.

Naesetgrabb
2005-10-25, 13:57
Sen går det ju att tokbulka också, och inte öka ett skit. Som jag gjorde.

Varifrån fick du din styrka och din nuvarande muskelmassa ifrån då? Kom det mirakulöst fram under din deffperiod? :) *innocent*

Slartibartfast
2005-10-25, 13:58
Varifrån fick du din styrka och din nuvarande muskelmassa ifrån då? Kom det mirakulöst fram under din deffperiod? :) *innocent*

Nej, den kom under mina första två träningsår.

Edit: Har jfrewzd kurat? *anteckar*

Lepras
2005-10-25, 14:00
Gått upp ca 13-14kg.
Ökat bra i allt.

hur mycket har du ökat? jämför några övningar.

jwzrd
2005-10-25, 14:06
Nej, den kom under mina första två träningsår.

Edit: Har jfrewzd kurat? *anteckar*

Fruktansvärt intressant *rolleyes*

Jacksatan
2005-10-25, 14:29
Varför ska man begränsa sig i början när man det är lättast att bygga/bli stark? Det syns ganska ofta på tränande när de en dag upptäcker kostens betydelse och då framför allt mängden mat. Jag har sett folk få nybörjarökningar efter några års tränande bara för att de hittar mer rätt i kosten och då kan man ju fundera på var de skulle varit om de startat tidigare med den biten.

Jag skulle hellre välja att nå 100kg i bänk som nybörjare på säg 1.5års träning och va i hygglig form än att nå 100kg i bänk på 1.2års träning och vara rejält degig. Du har ju ett genetiskt max och det är ju inte så att du förstör framtida ökningar genom att inte öka optimalt i början. Jag skulle isåfall hellre hålla en helt ok form och öka lite långsammare om jag var ny i gamet.

GymTT
2005-10-25, 14:30
hur mycket har du ökat? jämför några övningar.



i bänk ca 20kg
Samma sak i mark.

Sedan måttligt i allt smått.

kharon
2005-10-25, 14:34
Vilket praktiskt saknar relevans, av samma skäl som det är meningslöst att gå upp i vikt snabbt. Det intressanta är nettoresultatet på dietens sista dag. Deff utan fusk innebär alltid muskelförlust. Är fettökningen stor i förhållande till muskelökningen är mycket av den nya muskulaturen endast temporär, eftersom inte mycket återstår efter en utdragen diet.

Det är i övrigt lätt för nybörjare att låta sig luras av den illusion som rutinerade byggare skapar. Byggarproffs kan inte lära en amatör någonting om vare sig bulk eller deff utöver vad som är allmänt känt. Tror man något annat är man korkad eller dåligt påläst. Vilken medelmåtta som helst kan bli kanonhård med bibehållen massa med "lite" hjälp av syntetiskt testosteron, thyroid, insulin, GH, IGF-1, clen m.m. För majoriteten av alla som tränar finns det däremot ett pris att betala för extra fläskkilon. Grisbulk går fetbort. Å andra sidan är det ett defintivt misstag att ständigt försöka konservera formen året runt. Majoriteten presterar helt enkelt inte bra utan lite marginal. Extremer är löjeväckande, här som annars.

Jag utgår ifrån att vi snackar träning utan doping och jag förespråkar inte grisbulk med godis och skit.

Det jag däremot tror är att vanliga människor/nybörjare/motionärer, folk som INTE är proffs/tävlingssatsande, har större glädje av att kontrollerat överäta säg 500 kcal, i varje fall en bra bit över sin kalorigräns, och lägga på sig en gnutta fläsk tillsammans med muskelökningarna. Och sedan då kalendern/vågen/spegeln säger det övergå till att deffa bort fläsket och sedan flexa biccarna vid midsommarstången...

Jag tycker rådet "ÄT!" är helt kanon för en vanlig människa/motionär/nybörjare som vill få sina efterlängtade muskler. Jag tror detta är bättre än "räkna dina kalorier! Öka bara ett liiiitet snäpp då du står stilla i vikt!". Räknar man inte exakt och tar en extra promenad till kiosken kanske kalorierna hamnar på minus... Avslappnat på den säkra sidan är bättre än maniskt helt enkelt. Oder?

Jag vet också att jag vantrivs med att räkna kalorier och gå hungrig hela tiden. Då spelar det ingen som helst jävla roll om jag inte behöver deffa senare. Att deffa är skit, men inte omöjligt. Jag tycker det är stark av folk som kör dödsstrikt, och gillar man det så är det bara att köra på! Jag vet att jag också kan få ett mycket bra resultat ett givet datum från idag, även om ni kanske ser bättre ut i bastun halvvägs dit! Det är jag fullkomligt nöjd med också, magrutorna och julgranen är inte allt i livet ändå. Mycket och god mat har också sin ringa del! :)

Lets agree to disagree, eller va fan brukar man säga? :thumbup:

z_bumbi
2005-10-25, 14:41
Jag skulle hellre välja att nå 100kg i bänk som nybörjare på säg 1.5års träning och va i hygglig form än att nå 100kg i bänk på 1.2års träning och vara rejält degig.

Och sen bulkar du för att det är viktigare när du tränat länge?

Edit: Ska man satsa på att bli så stor och stark som möjligt så är varje ökning man gör efter vägen viktig, att då klara ett viktmål på 80% av tiden mot vad någon annan gör är ganska bra. Slår man ut den typen av lite snabbare ökningar på 10 år så är man kanske på rätt väg.

Jacksatan
2005-10-25, 14:53
Och sen bulkar du för att det är viktigare när du tränat länge?

Edit: Ska man satsa på att bli så stor och stark som möjligt så är varje ökning man gör efter vägen viktig, att då klara ett viktmål på 80% av tiden mot vad någon annan gör är ganska bra. Slår man ut den typen av lite snabbare ökningar på 10 år så är man kanske på rätt väg.

Då jag räknar med att de flesta vill se ut som folk och inte gödsvin så måste man ju deffa nån gång då och då, vilket gör att du i princip tappar på att äta upp dig ur en sammanräknad tidsaspekt.

Philippp
2005-10-25, 15:19
jag gillar ju inte att vara fet så man föredrar ju att hålla sig någorlunda smal :P

z_bumbi
2005-10-25, 16:06
Då jag räknar med att de flesta vill se ut som folk och inte gödsvin så måste man ju deffa nån gång då och då, vilket gör att du i princip tappar på att äta upp dig ur en sammanräknad tidsaspekt.

I princip tappar?

Alt 1 Äta mycket och bra i två år, låta styrkan och muskelmassan utvecklas för fullt och sen plocka bort lite överskott i tre månader. Upprepa samma cykel en gång till.

Alt 2 Ligga på gränsen i 4,5 år.

kharon
2005-10-25, 16:08
jag gillar ju inte att vara fet så man föredrar ju att hålla sig någorlunda smal :P

Då är det ju viktigt för dig att se till att du inte lägger på dig för mycket fett då. ;)

Det gäller både om du gör en "traditionell" bulk, eller om du hela tiden ligger på en strikt kalorinivå runt din energiförbrukning. Det är upp till dig själv att välja vilket sätt du vill göra det på. :thumbup:

Jacksatan
2005-10-25, 18:50
I princip tappar?

Alt 1 Äta mycket och bra i två år, låta styrkan och muskelmassan utvecklas för fullt och sen plocka bort lite överskott i tre månader. Upprepa samma cykel en gång till.

Alt 2 Ligga på gränsen i 4,5 år.

I 4.5år rör det sig inte för mig att vara nybörjare. Jag pratar om att ge fan i att överäta det första året då man ändå ökar. Sen kan man öka kalorierna eftersom. Men det är bara min teori, mycket möjligt att det inte alls är optimalt.

z_bumbi
2005-10-25, 19:09
I 4.5år rör det sig inte för mig att vara nybörjare. Jag pratar om att ge fan i att överäta det första året då man ändå ökar. Sen kan man öka kalorierna eftersom. Men det är bara min teori, mycket möjligt att det inte alls är optimalt.

"En teori jag har är även att det är stor skillnad på bulknivå för en som tränat <5 år jämfört med en som tränat >5 år (På ett ungefär.)."

Från inlägget du började med att citera.

tegel
2005-10-25, 19:23
I princip tappar?

Alt 1 Äta mycket och bra i två år, låta styrkan och muskelmassan utvecklas för fullt och sen plocka bort lite överskott i tre månader. Upprepa samma cykel en gång till.

Alt 2 Ligga på gränsen i 4,5 år.


Jag har kört på Alt 1. Har nu 2 månader kvar, sen blir det deff! Ska bli fruktansvärt skönt, planerar att ha en bra form kring 1 april. Jag har gått upp cirka 20 kg, på 1½ år. Så det är inte bara muskler, men jag har gjort enorma ökningar, både i styrka och massa. Nu är det på gränsen att jag trivs med min vikt.. men allting har ett pris. Jag ville göra hyggligt snabba ökningar, och betalar priset i att lägga på mig extra fett. Vill man inte lägga på sig onödigt fläsk så får man istället betala genom att ökningarna tar längre tid.

Kom ihåg, allting har ett pris. Vad du är beredd att betala är upp till dig.