handdator

Visa fullständig version : frosserier


lisse
2005-10-23, 18:48
Hej! Jag har börjat med en otroligt dålig vana har fått frosseriattacker ca 1-2 ggr i veckan. Först tänker jag att jag ska unna mig kankse en bulle eller lte godis men det hela slutar med att jag stoppar i mig allt jag kommer åt...
Någon som har tips på hur jag kan få ett slut på detta? jag har funderat på att ta bort allt godis, läsk och fikabröd men har hört att det kan bli värre då det blir "förbjudet".
Hur mycket tror ni dessa attacker påverkar min vikt och fysiska form? jag tränar mellan 3-5 pass i veckan vara av ett styrka och resten innebnandy och spinning ibland. I veckorna lyckas jag äta normalt dvs 3 mål mat + två mellanmål, men sen på helgerna bryter det ut...

userfriendly
2005-10-23, 18:51
med all SÄKERHET äter du alldelles för lite under veckorna och detta vill kroppen kompensera med att vräka i sig. OM det är så att du är väldigt kontrollerad vad gäller ditt matintag kan det även vara psyket som sätter stopp för detta.
Är det så att du tränar extra mkt för att bli av med det du äter under helgerna? Du tränar väldigt mkt.

Ät mera kolhydrater och fett, mera mat över huvudtaget... detta sug försvinner efter några veckor då. Kompensera inte överätandet.

Låter som ett typiskt fall av bulimi.

userfriendly
2005-10-23, 18:57
med all SÄKERHET äter du alldelles för lite under veckorna och detta vill kroppen kompensera med att vräka i sig. OM det är så att du är väldigt kontrollerad vad gäller ditt matintag kan det även vara psyket som sätter stopp för detta.
Är det så att du tränar extra mkt för att bli av med det du äter under helgerna? Du tränar väldigt mkt.

Ät mera kolhydrater och fett, mera mat över huvudtaget... detta sug försvinner efter några veckor då. Kompensera inte överätandet.

Låter som ett typiskt fall av bulimi.


förresten, du ser ju tydligt vad det är du vräker i dig; -kolhydrater. Vad tror du själv då att du behöver? :cool:

lisse
2005-10-23, 19:11
Tack för ett så snabbt svar:)
Ibland händer det att jag kompenserar det med mer träning...
Mer mat? Jag är väldigt rädd för att gå upp i vikt, lyckades under våren och sommaren gå ner 5 kg då jag började träna hårdare p.g.a. hårdsattsning på innebandyn.Kan erkänna att jag hade lite mkt hull...

lisse
2005-10-23, 19:15
Har du något tips på hur jag ska äta för att orka träna och hålla vikten? är 160 lång och väger ca 61

mela
2005-10-23, 19:15
Räkna ut ditt totala energibehov med hjälp av Grubs deffguide (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881).

Där står även mkt annat som är bra att veta

userfriendly
2005-10-23, 19:27
Om du nu själv tycker att du har ev. problem med maten .. eftersom du oxå vill veta hur du ska hålla vikten så BÖRJA INTE RÄKNA KALORIER... EN JÄVLA FÄLLA...


träna 2-5ggr/veckan... så mkt du tränar "normalt" sett, en timme åt gången.. sträva efeter det "normala".
Ät frukost, lunch, middag + mellanmål 1-3st.
Ät tills du blir mätt o ät när du är hungrig.
Förösk följa tallriksmodellen - det ger ett bra riktvärde när du ska sluta "hetsäta".
Ät regelbundet, mkt kolhydrater...

du SKA vara mätt... suget försvinner efter ett tag o då balanserar sig vikten oxå.

userfriendly
2005-10-23, 19:38
www.capioanorexicenter.se/com har hjälp och olika behandlingar för alla slags ätstörningar... riktiga proffs!

Cerberus
2005-10-23, 20:04
Man kan få ett sug för godis, kolhydrater om man har låg nivå av serotonin i kroppen(=nedstämd/deprimerad). Kolhydrater ska hjälpa att stimulera utsöndringen av serotonin i kroppen och på så sätt mår man gott när man käkar.

mini
2005-10-23, 20:12
Jag har samma problem som du. Jag har svårt att sluta när jag börjat. Det enda som hjälper är att inte ha massa godsaker hemma. Det jag inte har kan jag inte äta. Tråkigt kanske men sant.

Whey
2005-10-23, 21:16
Vad jag rekommenderar till en början är att se till att de gånger du känner att du måste ha mer käka frukt eller grönsaker. Till skillnad från sötsaker eller vanlig mat så får man inte känslan av att vara "äcklad" efteråt. Det brukar även vara lättare att sluta om man gör så. Du bör även se till att dricka ordentligt...

Om du inte lyckas få stopp på detta inom kort bör du försöka få hjälp via kognitiv terapi.

Bonnie
2005-10-23, 22:27
Finns det något annat sätt att få igång produktionen av serotonin?
(än att frossa massa godis/glass :cryout: )
Man kan få ett sug för godis, kolhydrater om man har låg nivå av serotonin i kroppen(=nedstämd/deprimerad). Kolhydrater ska hjälpa att stimulera utsöndringen av serotonin i kroppen och på så sätt mår man gott när man käkar.

mela
2005-10-24, 06:10
Finns det något annat sätt att få igång produktionen av serotonin?
(än att frossa massa godis/glass :cryout: )


Har för mig i kakao har den effekten *screwy* Ät typ 99% choklad, tro mig. Du vill inte ha mkt ;)

userfriendly
2005-10-24, 06:32
Även serotoninet tror jag kommer höjas om du vilar o äter bättre. Tror dock inte att detta är problemet.

Serotoninhöjande livsmedel: choklad, varm mjölk... eeeh.. banan?

Serotonin är det som i princip "styr" vår känsla av lycka, att vara glas osv.
Om du är deprimerad/nedstämd så beror det nog mycket på det.
Men som sagt, vila och bättre mat tror jag hjälper i ditt fall.

Bonnie
2005-10-24, 10:31
I vilka livsmedel (inte godis eller procaz ;) ) hittar jag tryptofan?


"Och att man ska tröst äta choklad då man är deprimerad det är ingen myt. Då man äter choklad frigörs stora mängder socker vilket leder till att bukspottkörteln producerar insulin. Sockret tas upp av celler men det blir en sidovinst av insulin som ser till att nervcellerna tar upp aminosyran tryptofan som sen bildar serotonin som i sin tur frigörs i kroppen och man blir mår bättre."

Från:
http://xray.bmc.uu.se/Courses/Bke1/2001/Projects/Endorfins/#3SerotoninochExtacy