handdator

Visa fullständig version : STOR med basövningar?


hobbitar
2005-10-23, 18:03
Kan man bygga en stor kropp om man bara kör tre basövningar (Mark, Böj och Bänk)??

thomast
2005-10-23, 18:06
Jag funderade på samma sak igår faktiskt. Du får ursäkta om jag stjäl lite av utrymmet i din tråd men jag har en följdfråga: Hur ser en kropp ut som mer eller mindre enbart tränat med dessa tre övningar?

The Draf
2005-10-23, 18:11
Ja, har du aldrig sett styrkelyftare?

rosto
2005-10-23, 18:20
En gammal tråd visade lite bilder på en SL som deffat ner sig. OBS tråden länkar till ett annat forum hoppas jag inte klivit över gränsen nu :em:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=47530&highlight=westside

thomast
2005-10-23, 18:26
Ja, har du aldrig sett styrkelyftare?

Styrkelyftare tränar oftast inte för massa och det är just människor med mål att utveckla så mycket massa som möjligt jag är intresserade av att se. Det blir inte bättre med att de ofta har rätt mycket hull på kroppen.

Styrkelyftaren som visas upp i inlägget under ditt har fint utvecklade kropp, jag har svårt att tro att han inte har bicepscurlat under stora delar av sitt liv.

GymTT
2005-10-23, 18:30
Kan man bygga en stor kropp om man bara kör tre basövningar (Mark, Böj och Bänk)??


Grofv blir du nog alltid, men ska du ha de där fina konturerna får du kanske lägga till lite andra övningar också?!

z_bumbi
2005-10-23, 18:37
Jag funderade på samma sak igår faktiskt. Du får ursäkta om jag stjäl lite av utrymmet i din tråd men jag har en följdfråga: Hur ser en kropp ut som mer eller mindre enbart tränat med dessa tre övningar?

Ungefär som Amit Selberg i tävlingsform.


Det är inte bra att bara köra tre övningar resten av livet då man med all säkerhet får någon obalans men som bas funkar de utmärkt.

Shadow Warrior
2005-10-23, 18:40
Mer komplett är nog att basera träningen på clean n press, mark, böj, dips.

hobbitar
2005-10-23, 18:47
Axlarna borde väl inte få så mycket träning av basövningarna? Vad är Clean n press?

z_bumbi
2005-10-23, 18:54
En frivändning följt av en militärpress.

Jag förstår inte riktigt meningen med att träna så få övningar som möjligt under resten av sitt liv, det blir mycket roligare om man varierar sig vartefter och så kan man få nya utmaningar längs vägen då man börjar bli så stark att utvecklingen går ganska långsamt i de stora övningarna (Onödigt långsamt t o m då man inte tränar något komplement.).

hobbitar
2005-10-23, 19:00
En frivändning följt av en militärpress.

Jag förstår inte riktigt meningen med att träna så få övningar som möjligt under resten av sitt liv, det blir mycket roligare om man varierar sig vartefter och så kan man få nya utmaningar längs vägen då man börjar bli så stark att utvecklingen går ganska långsamt i de stora övningarna (Onödigt långsamt t o m då man inte tränar något komplement.).

Clean `n press, det får jag prova någon gång!

Jag tränar bara styrketräning 2ggr i veckan och en annan sport 3ggr i veckan.
Tänkte att basövningar kanske räcker om jag bara vill bli större/starkare.

chidde
2005-10-23, 19:21
mitt nuvarande schema bygger just kring basövningarna bänkpress, marklyft och knäböj

har bara kört det i några veckor så jag kan knappast säga att det har gett mig nåt. styrkan har ökat markant iallafall, så jag hoppas att massan kommer hand i hand även om det inte har gett några märkbara skillnader på vågen

kharon
2005-10-24, 08:36
mitt nuvarande schema bygger just kring basövningarna bänkpress, marklyft och knäböj

har bara kört det i några veckor så jag kan knappast säga att det har gett mig nåt. styrkan har ökat markant iallafall, så jag hoppas att massan kommer hand i hand även om det inte har gett några märkbara skillnader på vågen

Chidde! Hur ser dina pass ut? Kör du helkropps eller?


Jag hade tänkt köra en period med endast mark, böj, bänk, chins och militärpress.

shibi
2005-10-24, 10:00
Chidde! Hur ser dina pass ut? Kör du helkropps eller?


Jag hade tänkt köra en period med endast mark, böj, bänk, chins och militärpress.

Låter som det finska porgrammet Slarti postat, låter fint.

MASSAA! VOIMAA! (Massa! Styrka!) verkar vara grundstenen för många finska byggare. Har just läst igenom den och fastnade för dethär programmet:

Knäböj 3 x 5-20
Bänk 3 x 5-20
Chins 3 x 5-20
militärpress 3 x 5-20
marklyft 1 set

Detta program körs tre gånger i veckan. Varannan vecka 5-10 reps och varannan 10-20. marklyft görs varannan träning.
efter ett sådant hårt pass, passar en Kossuvissy bra :whipped:

napzor
2005-10-24, 10:16
Låter som det finska porgrammet Slarti postat, låter fint.

MASSAA! VOIMAA! (Massa! Styrka!) verkar vara grundstenen för många finska byggare. Har just läst igenom den och fastnade för dethär programmet:

Knäböj 3 x 5-20
Bänk 3 x 5-20
Chins 3 x 5-20
militärpress 3 x 5-20
marklyft 1 set

Detta program körs tre gånger i veckan. Varannan vecka 5-10 reps och varannan 10-20. marklyft görs varannan träning.
efter ett sådant hårt pass, passar en Kossuvissy bra :whipped:

Ska man gå till failure i något set? Tänkte om man gör det bör det inte slita rätt hårt på CNS?

shibi
2005-10-24, 14:29
man ska hålla sig en bit ifrån failure. ganska långt. annars pallar man aldrig köra efter det programmet en längre tid.

kharon
2005-10-24, 14:36
Låter som det finska porgrammet Slarti postat, låter fint.

MASSAA! VOIMAA! (Massa! Styrka!) verkar vara grundstenen för många finska byggare. Har just läst igenom den och fastnade för dethär programmet:

Knäböj 3 x 5-20
Bänk 3 x 5-20
Chins 3 x 5-20
militärpress 3 x 5-20
marklyft 1 set

Detta program körs tre gånger i veckan. Varannan vecka 5-10 reps och varannan 10-20. marklyft görs varannan träning.
efter ett sådant hårt pass, passar en Kossuvissy bra :whipped:

Ah! Det programmet hade jag totalt glömt bort.

Som jag skrev i http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=53720 så hade jag tänkt köra något liknande. Periodiseringen med lätta/tunga veckor låter bra, ska jag nog ta till mig.

Jag vill dock köra marklyft varje pass...!!! Tror ni det är helt fel?

jwzrd
2005-10-24, 14:40
Marklyft tre gånger i veckan... är det inte jobbigt nog med en gång i veckan tycker du? :)

kharon
2005-10-24, 14:59
Marklyft tre gånger i veckan... är det inte jobbigt nog med en gång i veckan tycker du? :)

Jo visst, men jag tycker också att knäböj är jobbigt. Kanske jag är speciell, men jag skulle att de är så gott som lika jobbiga, böj och mark. Men mark skall man bara köra ett set, medan böj skall köras 3 set varje pass..

Skall man inte träna en muskelgrupp lika hårt för att det är lite "jobbigt"? Jag inser ju själv att man ska va speciellt aktsam om ryggen, för där vill man ju inte skadas. Men är marklyftet verkligen så påfrestande? Visst är det jobbigt men som jag sa så upplever jag böjen som lika jobbig.

Jag har precis börjat med sumostil och håller på att försöka få till en riktigt bra teknik, för en gångs skull, i marklyft, så jag tänkte att jag kanske skulle ta det passet som annars skulle skippas till att bara satsa på tekniken. Bra idé eller dålig?

jwzrd
2005-10-24, 15:09
Jag vet bara att jag själv inte skulle klara dom där passen om jag inte ska träna med en seriöst tantig handväska.

kharon
2005-10-24, 15:50
Jag vet bara att jag själv inte skulle klara dom där passen om jag inte ska träna med en seriöst tantig handväska.

:)

Jo jag vet också att jag inte kan ge 100% eller gå till absolut fail heller, men det är väl inte meningen att man ska göra det i helkroppspass heller. Man måste ju kunna känna sina gränser.

jwzrd
2005-10-24, 15:59
:)

Jo jag vet också att jag inte kan ge 100% eller gå till absolut fail heller, men det är väl inte meningen att man ska göra det i helkroppspass heller. Man måste ju kunna känna sina gränser.

Jag snackar inte om träning till failure heller, men hur man tränar samma muskelgrupper varannan dag på nånting annant än 50% av 1RM kan jag inte se. Jag har testat att köra igenom kroppen två varv i veckan med en övning per muskelgrupp och det funkar bara några veckor tills styrkan ligger på runt 90-95% av max, sen tar det en vecka (minst) att återhämta passen.

Naesetgrabb
2005-10-24, 16:25
Men sl lyftare kompletterar väl även sina övningar? det är ju flera faktorer som spelar in om man kör ex. Bänkpress? Axlar, armar, vingar etc. :$

KRILLE!
2005-10-25, 08:58
Men sl lyftare kompletterar väl även sina övningar? det är ju flera faktorer som spelar in om man kör ex. Bänkpress? Axlar, armar, vingar etc. :$

Styrkelyftare lägger sällan tid på att köra annat än det de ska bli bra på. De kompletteringsövningar som är vanliga gällade då bänkpressen är smalbänk och klossbänk och kanske dips då. Det är främst just i början av sin styrkelyftarkarriär som man kör lite biceps, axlar, vingar och sånt för att få en grund att bygga på. sen förvinner det alltmer. Under lätta träningsperioder kanske man slänger in något set axlar och biceps men aldrig under toppning inför tävling.

HookersUnited
2005-10-25, 10:31
Styrkelyftare lägger sällan tid på att köra annat än det de ska bli bra på. De kompletteringsövningar som är vanliga gällade då bänkpressen är smalbänk och klossbänk och kanske dips då. Det är främst just i början av sin styrkelyftarkarriär som man kör lite biceps, axlar, vingar och sånt för att få en grund att bygga på. sen förvinner det alltmer. Under lätta träningsperioder kanske man slänger in något set axlar och biceps men aldrig under toppning inför tävling.
Det är väl ytterst induviduellt?

Bjorne
2005-10-25, 10:38
Det är väl ytterst induviduellt?Min erfarenhet (men då har jag heller inte speciellt mycket erfarenhet) säger att de flesta kör så.

Jag är den enda i mitt lag som ex kör tunga latsdrag :p

HookersUnited
2005-10-25, 10:49
Är själv inspirerad av Westsidelyftarnas träning och dom kör en hel del mer än de tre tävlingslyften.

z_bumbi
2005-10-25, 11:42
Ungefär som Amit Selberg i tävlingsform.


Det är inte bra att bara köra tre övningar resten av livet då man med all säkerhet får någon obalans men som bas funkar de utmärkt.

Hittade det här av just Amit Selberg.

"Som styrkelyftare i lägre viktklasser så står man inför problemet muskelmassafördelning, för mycket muskler som hjälper indirekt måste prioriteras lägre än vid högre viktklasser. Av denna andledning så blev det inte alltför mycket komplementövningar förr som jag idag får betala. Idag försöker jag hålla en viss symmetri med hjälp av komplement övningar, detta för jag tror att kroppen fungerar bäst om den är symetrisk, dock så finns det gränser."

http://www.styrkelyft.com/BAKen_kraver_svar_av_amit_selberg.shtml

kharon
2005-10-25, 12:30
Hittade det här av just Amit Selberg.

"Som styrkelyftare i lägre viktklasser så står man inför problemet muskelmassafördelning, för mycket muskler som hjälper indirekt måste prioriteras lägre än vid högre viktklasser. Av denna andledning så blev det inte alltför mycket komplementövningar förr som jag idag får betala. Idag försöker jag hålla en viss symmetri med hjälp av komplement övningar, detta för jag tror att kroppen fungerar bäst om den är symetrisk, dock så finns det gränser."

http://www.styrkelyft.com/BAKen_kraver_svar_av_amit_selberg.shtml


Finns det bilder på Amit Selberg, skulle ju vara intressant att se om han inte kört komplementövningar tidigare.


Men jag ser inget som helst problem med att köra ett liknande program som omväxling under en period, för att prioritera grundövningarna. Jag vet att jag själv skulle tjäna mycket på att bli bättre i böj, mark, bänk för att nämna några "stöttepelare" i vilket program som helst. Kör man så år ut och år in kanske är en annan sak, men som omväxling... Eller?

z_bumbi
2005-10-25, 12:35
Men jag ser inget som helst problem med att köra ett liknande program som omväxling under en period, för att prioritera grundövningarna. Jag vet att jag själv skulle tjäna mycket på att bli bättre i böj, mark, bänk för att nämna några "stöttepelare" i vilket program som helst. Kör man så år ut och år in kanske är en annan sak, men som omväxling... Eller?

Det bör funka riktigt bra om det just bara är en period, så funkar det för många styrkelyftare som kör en period med fler övningar för att sen plocka bort mer och mer ju närmare en stortävling det är.

Börje H
2005-10-25, 18:29
Nu är jag ju inte renodlad SL:are och definitivt ingen byggare, men jag är då övertygad om att det går att bygga en riktigt bra fysik med bänk, böj, mark. Om de tre kompletteras med olika chinsmodeller och mage är det ingen som helst tvekan om att det skulle gå.

kharon
2005-10-26, 09:13
Nu är jag ju inte renodlad SL:are och definitivt ingen byggare, men jag är då övertygad om att det går att bygga en riktigt bra fysik med bänk, böj, mark. Om de tre kompletteras med olika chinsmodeller och mage är det ingen som helst tvekan om att det skulle gå.

Och nu är jag bara en teoretiker i det här fallet men jag måste bara hålla med.
Beror ju på exakt vilken fysik man vill uppnå naturligtvis, men den fysik säg 90% av befolkningen här på kolozzeum någonsin kommer att uppnå tror jag definitivt är möjligt!

Det går helt enkelt inte att komma ifrån resonemanget att då man lyfter XXXkg så har man en ståtlig fysik om man satsar på att bygga massa.

Frågan är ju bara vilka muskelgrupper som kommer att släpa, om några. Dessutom kan man ju komplettera träningen med några övningar för dessa muskler om man märker att något börjar släpa.

-AG-
2005-10-26, 09:52
Jörgen är hyfsat stor, även om han kanske inte har världens största armar eller axlar...

http://www.borasatletklubb.com/bilder/vm2003/2003_1109_141518aa.jpg

Från nordiska i strongman:

http://unixgen.com/~thul/Bilder/konkurranse/?image=157

jwzrd
2005-10-26, 10:02
Jörgen är kung!

The Draf
2005-10-26, 11:09
Jörgen är stor

Snake
2005-10-26, 17:16
Va fan har han på fötterna? Sockeplast?!?! *rolleyes*

emmzan
2005-10-26, 17:55
Va fan har han på fötterna? Sockeplast?!?! *rolleyes*

Japp. Man måste ha någon form av fotbeklädnad och sockiplast är mycket vanligt förekommande bland styrkelyftare när det ska dras marklyft!

shibi
2005-10-26, 18:12
vad är sockiplast? :confused:

Ulf A Big
2005-10-26, 18:29
Jag tycker att all styrketräning bygger på basövningarna bänk, knäböj och marklyft som kompletteras med sk komplementövningar.
Om man nu skall bli byggare eller SL handlar det mycket om prioriteringar och om man vill bli ordentligt stark så måste man träna ganska nära sitt max större delen av året, och när man inriktar sig på byggning så blir det något mindre vikter som är en bit från maxvikterna större delen av året.

emmzan
2005-10-26, 20:03
vad är sockiplast? :confused:

http://www.sockiplast.nu/

emmzan
2005-10-26, 20:05
Jörgen är kung!

OT. jag mötte lassie etc.
Jörgen har haft ett plåster av wetwrap (djurbandage) som han fick av mig och z_bumbi när började blöda från ett finger på Lag-SMfinalen 2004

H.Emanuel
2005-10-26, 20:08
OT. jag mötte lassie etc.
Jörgen har haft ett plåster av wetwrap (djurbandage) som han fick av mig och z_bumbi när började blöda från ett finger på Lag-SMfinalen 2004
Haha