handdator

Visa fullständig version : Ishockey!


rookie
2005-10-23, 13:30
Ja, detta kanske låter lite dumt. Men jag är 14 år och tänker börja hockey, jo jag vet att det är sent, men jag gick två säsonger när jag var typ 10,11 år så jag kan åka skriskor och så. Men nu behöver jag hjälp av er erfarna att lägga upp ett stenhårt träningsschema åt mig så jag kan komma ikapp. jag kan tillägga lite stats: 182cm lång, 74kg tung, 5km löpning på 20 och 36, bänkpress: 50-60kg

Fettecke
2005-10-23, 13:54
Ja, detta kanske låter lite dumt. Men jag är 14 år och tänker börja hockey, jo jag vet att det är sent, men jag gick två säsonger när jag var typ 10,11 år så jag kan åka skriskor och så. Men nu behöver jag hjälp av er erfarna att lägga upp ett stenhårt träningsschema åt mig så jag kan komma ikapp. jag kan tillägga lite stats: 182cm lång, 74kg tung, 5km löpning på 20 och 36, bänkpress: 50-60kg

marklyft, knäböj + starka armar och mage... det är vad du mestadels behöver som hockeyspelare... har själv lirat hockey i 10 år tidigare...
ja, det är nog lite sent att börja lira vid 14 års ålder... hoppas du kan lite inann, annars så blir det troligen bänknötning under matcherna =(

sedan är det inte styrkan som gör spelaren, det är tekniken i hockey.!
Styrkan är enormt viktig i närkamper (det blir ju inte så mkt sånt för dig när du inte får tacklas ännu)
men tekniken att undvika smällar, ta dig förbi spelare, göra mål, läsa spelet osv...

lira hockey så blir du bättre.!

rookie
2005-10-23, 14:10
marklyft, knäböj + starka armar och mage... det är vad du mestadels behöver som hockeyspelare... har själv lirat hockey i 10 år tidigare...
ja, det är nog lite sent att börja lira vid 14 års ålder... hoppas du kan lite inann, annars så blir det troligen bänknötning under matcherna =(

sedan är det inte styrkan som gör spelaren, det är tekniken i hockey.!
Styrkan är enormt viktig i närkamper (det blir ju inte så mkt sånt för dig när du inte får tacklas ännu)
men tekniken att undvika smällar, ta dig förbi spelare, göra mål, läsa spelet osv...

lira hockey så blir du bättre.!
okej, jo jag vill ju spela så mycket hockey som möjligt men det är aldrig allmän åkning där jag bor förutom då man går i skolan.så det här är vad jag har lyckats tänka ut:
mån:innebandy + rygg och bröst
tis:hockey
ons:intervallträning
tor:ben och mage
fre:innebandy
lör:armar och axlar
sön:hockey

Fettecke
2005-10-23, 14:23
okej, jo jag vill ju spela så mycket hockey som möjligt men det är aldrig allmän åkning där jag bor förutom då man går i skolan.så det här är vad jag har lyckats tänka ut:
mån:innebandy + rygg och bröst
tis:hockey
ons:intervallträning
tor:ben och mage
fre:innebandy
lör:armar och axlar
sön:hockey

måste ju fråga om du är med i någon lag?, för det ser inte ut som det på ditt schema.

Du vet att du får stoppa i dig mat så det täcker ditt behov också, om du ska hålla på varje dag i veckan.

rookie
2005-10-23, 14:41
måste ju fråga om du är med i någon lag?, för det ser inte ut som det på ditt schema.

Du vet att du får stoppa i dig mat så det täcker ditt behov också, om du ska hålla på varje dag i veckan.
innebandy lag spelar jag i lag. hockey spelar jag med kompisar

Fettecke
2005-10-23, 14:59
innebandy lag spelar jag i lag. hockey spelar jag med kompisar

men vafan ;), då är det ju bara att leka med pucken och göra vad du vill... ingen press om du inte spelar i lag.

styr träningen så det gynnar bandyn då iaf...

rookie
2005-10-23, 15:05
men vafan ;), då är det ju bara att leka med pucken och göra vad du vill... ingen press om du inte spelar i lag.

styr träningen så det gynnar bandyn då iaf...
men grejen är ju den att jag vill börja på hockey *screwy* Och inte komma dit helt nollställd :)

Fettecke
2005-10-23, 15:08
men grejen är ju den att jag vill börja på hockey *screwy* Och inte komma dit helt nollställd :)
´
ju senare du börjar i lag, desto mer tid förlorar du ju på att bli bättre, sak samma om du är "kass" i jämnförelse, så kommer du vara mer "kass" sen, när dom kan mer pga sin tränare och matcherfarenhet, än du med dina polare och slappspel...

börja spela i lag så fort som möjligt innan säsongen börjar (den kanske redan har gjort der?), och kör styrketräning eller valfri träning vid sidan om som komplement...

så skulle jag nog ha gjort iaf...

Fredrik_
2005-10-23, 19:40
Satsa på att få riktigt mycket istid istället om du ska komma ikapp i hockeyn. Det är garanterat där du halkar efter mest med att börja sent.

hulken
2005-10-24, 14:18
kan väl säga att i dagens läge bland dom yngre så läggs en stor del ner på just skridskoåkningen, min son spelar i Skellefteå AIK´s -95 lag, han är alltså 10 år, och dom kör ca: 50-60 min enbart skridskoåkning varje pass. Och ser man på lag som inte kör lika mycket skridskoåkning så är det stor skillnad på utvecklingen.

Så mitt svar till dig är ÅK SKRIDSKOR det är det viktigaste i den åldern, styrketräning kan du alltid kompletera med.

rookie
2005-10-29, 12:12
var på min första träning igår och märkte att jag inte låg så långt efter med varken skridskoåkning eller klubbteknik utan det svåra var koordinationen i övningarna man gjorde tillsamans med folk. det vart liksom helt :confused: i huvet. så har ni nått tips på hur jag kan öva upp min koordination?

Fettecke
2005-10-29, 12:17
var på min första träning igår och märkte att jag inte låg så långt efter med varken skridskoåkning eller klubbteknik utan det svåra var koordinationen i övningarna man gjorde tillsamans med folk. det vart liksom helt :confused: i huvet. så har ni nått tips på hur jag kan öva upp min koordination?

mer istid.!
åk skridskor och lär dig övningarna ni gör på träning... oftast är dom matchrelaterad, så dom kan nyttjas i matchsituationer...

du kommer lära dig dom ganska snabbt när du komme in i de hela.

Fredrik_
2005-10-29, 12:27
var på min första träning igår och märkte att jag inte låg så långt efter med varken skridskoåkning eller klubbteknik utan det svåra var koordinationen i övningarna man gjorde tillsamans med folk. det vart liksom helt :confused: i huvet. så har ni nått tips på hur jag kan öva upp min koordination?

Koordinationen kommer ju mer du övar. Går ju köra en del grejer på egen hand också.. försöka komma ihåg rörelsemönster, tänka ut vad det var som gick fel och ha en plan för att förbättra det.

Tycker fortfarande du ska satsa järnet på skridskoåkningen.. ska du bli riktigt duktig på hockey så är det det som gäller. Det har du igen i alla lägen.

rookie
2005-10-29, 13:39
jupp, nu är det höstlov så nu ska jag köra flera timmars skridskoåkning varje dag :)