handdator

Visa fullständig version : bostadslån


mini
2005-10-23, 10:37
Som vanligt när frågetecken uppstår i livet vänder jag mig till Kollo och den samlade intelligensreserven vi har här.
Imorgon ska mina lånepapper på min nya lägenhet skrivas under. Har nu funderingar på hur jag ska göra med räntan. Ha rörlig? Binda 3 månader? 5 år? Hjälp mig nu, ekonomer och experter.

Jet
2005-10-23, 10:45
Som vanligt när frågetecken uppstår i livet vänder jag mig till Kollo och den samlade intelligensreserven vi har här.
Imorgon ska mina lånepapper på min nya lägenhet skrivas under. Har nu funderingar på hur jag ska göra med räntan. Ha rörlig? Binda 3 månader? 5 år? Hjälp mig nu, ekonomer och experter.

Rörlig är ju klart bäst räntemässigt, men sen beror det på hur stora marginaler du har uppåt såklart. Klarar du ca 2% räntehöjning utan problem, så kör på rörligt, ligger du redan på gränsen, så kan det vara läge att binda på längre sikt.

H.Emanuel
2005-10-23, 10:51
Oj vad även jag funderat på bostadslån, men känt mig rådvill. Inte en gång har jag tänkt tanken att rådfråga på detta forum. Att bo i hyresrätt är då fan inte billigt och blir inte billigt heller för den delen. Hoppas fler som kan skriver i tråden och tipsar!

mini
2005-10-23, 10:51
Men hur snabb måste man vara om man väljer rörlig? Hur mycket kan det röra sig mellan att man beslutar sig för att binda och att man faktiskt gör det? Nordea verkar ha högre rörlig ränta än tre månaders bunden vilket i mina öron är ganska märkligt? Är tre månader bunden ett bra alternativ?
(Jag vet, många frågor med dumstruten på huvudet, men jag är humanist ffs.)

The_RobRoy
2005-10-23, 10:57
Rörligt kommer med största sannolikhet vara det mest lönsamma närmaste åren.

Dock finns ju alltid en risk att räntan sticker iväg, och när den väl går uppåt och du sitter med rörligt, då är det inte roligt att binda, för då är bindningsräntan VÄLDIGT mycket högre än nuvarande ränta, så då blir du tvingad att sitta kvar med rörligt.

Jag skulle säga att dehär ska avgöra: om du är typen som kommer ligga sömnlös om nätterna och oroa dig om din ekonomi, BIND, på lång tid, minst 5 år, om du är lite mer av en gambler och du har marginaler, alltså att du klarar en 3-4% höjning, kör på rörligt, med största sannolikhet kommer du tjäna på det, men det är ju ingen vinst, om du kommer må dåligt av rörlig.

Edit: många gör ju en kompromiss också, binder endel kör rörligt på endel

Jax
2005-10-23, 10:59
Ät gott (rörligt) eller sov gott (fast). Bara att välja. :D

melancoolio
2005-10-23, 11:04
jag hade valt att låsa lånen. Att sitta och hålla koll på räntan varje dag är inte kul! Bättre att ta en bra deal(som det förmodligen är nu).

mini
2005-10-23, 11:11
Okej, mitt lån blir totalt på 400 000. Om jag väljer att binda allt på en ränta på 3.65, vad gör det för räntekostnader då? Kanske är smartare att binda 50% eller 75% och ha resten rörligt, eller gör det inte så stor skillnad då lånet inte är så stort?

The_RobRoy
2005-10-23, 11:15
Ta chansen att betala av så mycket som möjligt på lånen nu när räntan är låg, det kanske inte känns som det gör så stor skillnad på hur mycket du får betala i ränta.

Men det gör stor skillnad om räntan skulle gå upp högt.

Lån på 1 miljon

2% ränta = 20 000 kr / år

1667 kr/mån

Om du amorterar 4000kr/mån i 5 år:


Lån kvar: 760 000

Räntan stiger till 7%:

53 200 kr/år

det blir 4433 kr/mån

Om du inte amorterat:

70 000kr / år

5833 kr / mån

Du har arbetat bort 1400kr per månad, det kan va skillnaden mellan att klara sig eller inte.

H.Emanuel
2005-10-23, 11:16
Eller ska man slå till och köpa när räntan stiger och folk tvingas sälja sina lägenheter?

The_RobRoy
2005-10-23, 11:34
Eller ska man slå till och köpa när räntan stiger och folk tvingas sälja sina lägenheter?

det kan dröjja mååånga år

skaparn
2005-10-23, 11:38
Jag skulle binda, om inte allt så iallafall en stor del. Den enda vägen för räntan att ta de närmaste åren är upp, vilket iofs återspeglas i de låna räntorna hos bolåneinstituten.

Det fina med bundet är att du redan nu kan göra en säker kalkyl på dina framtida kostnader. Ska du ha stor del rörligt måste du som tidigare sagt, ha en viss marginal för oförutsedda räntehöjningar.

Angus
2005-10-23, 11:49
Lyssna med banken om lån som är bundet på 3 månader.Jag har det hos NORDEA och jag kan låsa det när jag vill och betala av precis hur jag vill och det är lägre ränta en det som är helt rörligt. :thumbup:

H.Emanuel
2005-10-23, 11:54
Lyssna med banken om lån som är bundet på 3 månader.Jag har det hos NORDEA och jag kan låsa det när jag vill och betala av precis hur jag vill och det är lägre ränta en det som är helt rörligt. :thumbup:
Okej, ska fanimig ta steget och göra det! Nästa fråga blir var jag ska bo? Stockholmsområdet, inte mitt i smeten och helst inte de yttersta av ytterkanter eller ghetton som Hallunda/Norsborg

Allan
2005-10-23, 11:59
Lyssna med banken om lån som är bundet på 3 månader.Jag har det hos NORDEA och jag kan låsa det när jag vill och betala av precis hur jag vill och det är lägre ränta en det som är helt rörligt. :thumbup:

Chanserna för att räntan ska bli lägre är tämligen liten (och dessutom är det en marginell effekt i såna fall). Tycker precis som Angus m a o. Börjar den streta iväg går det nämligen oerhört fort att få en rejäl extrakostnad.


allan

TCOR
2005-10-23, 12:20
Räntan kommer nog ej lägre.. kanske lite marginellt.... det som är bäst just nu är nog att hålla sig till rörlig alt. en sån där 3 månaderslåsning, MEN då måste man hålla koll på räntorna och var de håller på att dra iväg..... och så finns det, som tidigare nämns en tryggetsfaktor att betänka..... Jag har själv ett lån på omkring samma summa som du tänker på som är låst i 2 år till 2,98% (FSB) vilket känns bra.....

Cilia
2005-10-23, 12:33
JAg tycker inte man ska spekulera i sitt boende har man dessutom små marginaler så ska man göra det ännu mindre då det bara leder till sömnlösa nätter.

Själv har jag allt rörligt. Det man kan säga generellt är att på lång sikt så har alltid det varit billigare att ha rörlig ränta än att binda lånen men då ska man också ha marginaler att klara av svängningarna.

Man behöver inte heller binda allt.
du kan välja att binda en del på 2 år och ngn del på 3 år och ha en del rörligt. På så sätt så kan du få en jämnare kostnad över tiden.

JJ
2005-10-23, 12:38
Historiskt sätt är rörlig ränta det billigaste, men precis som Jet skriver så är det en förutsättning att man då kan klara en höjning. Att binda räntan gör man ögonblickligen via nätet (nu har jag Handelsbanken, men det borde inte vara någon skillnad). Jag hade inte bundit hela beloppet då du då måste lägga om hela lånet samtidigt nästa gång. Skillnaden i månadskostnad däremot (rörlig gentemot bunden i 3 år) blir ju ytterst marginell. Bind halva om du känner dig tryggare, en sån liten summa hade jag dock personligen lånat för rörlig ränta. Jag tror den första räntehöjningen kommer första kvartalet nästa år, sen kommer det komma små höjningar stegvis.

Jet
2005-10-23, 12:39
Eller ska man slå till och köpa när räntan stiger och folk tvingas sälja sina lägenheter?

Om du sitter med en bra slant att trycka in snabbt, och inte har "panik" efter villa/b-rätt så JA....

Så många som sitter på gränsen idag har det knappt varit sen förra gången folk lånade ihjäl sig, så bara vänta, läget kommer förr eller senare, förmodligen förr....

Lizard
2005-10-23, 14:23
http://www.sr.se/cgi-bin/P1/program/artikel.asp?ProgramID=1279&artikel=349706

Lizard

mini
2005-10-23, 15:42
Tack för hjälpen alla. Nu känner jag mig lite tryggare. Det blir god sömn och havregrynsgröt de närmsta åren för mig.

Baha
2005-10-23, 15:52
rörligt utan tvekan skulle jag ha kört.


spara undan mellanskillnaden mellan rörlig och fast på ett konto alternativt placera dom bra om du vet vad du gör, eller ammortera skillnaden direkt.

Arnesson
2005-10-23, 16:05
Jag kör hela rörlig. Lite mer sport då :D

hangatyr
2005-10-24, 06:38
Tack för hjälpen alla. Nu känner jag mig lite tryggare. Det blir god sömn och havregrynsgröt de närmsta åren för mig.


mmmmm, havregryyyyyn.... :eating:

mini
2005-10-24, 07:31
mmmmm, havregryyyyyn.... :eating:
Jepp, men jag får en fin utsikt att avnjuta med dem.

hangatyr
2005-10-24, 07:35
Jepp, men jag får en fin utsikt att avnjuta med dem.

låter utmärkt!!!

mangs
2005-10-24, 09:25
Det här kan man diskutera i all oändlighet och det beror som redan kommit fram på hur man är som person samt vilka marginaler man har. Storleken på lånet spelar också in. Ett litet lån är ju en mindre risk än ett stort lån så därför kan man kanske vara lite modigare. Vi köpte hus för ett år sedan och valde då att dela upp lånet på rörligt och fast för att få lite av varje. Jag såg dock till att aldrig ligga på gränsen om nu inte räntorna skulle gå upp orimligt högt. Jag har ganska mycket lån (närmare 2 miljoner) men jag sover gott på nätterna. Amorterar ingenting ännu då man har så mycket andra kostnader i början men jag lägger undan en slant varje månad till eget husspar. Från denna potten kommer jag sedan göra amorteringar samt ta pengar när räntan går upp för det kommer den göra en mindre vacker dag.

Till de som väntar på att priserna skall gå ner pga att räntan sticker: Visst, det kommer att hända men tänk då på att det kan ju vara så att priserna hinner öka väldigt mycket mer innan de till sist kommer sjunka vilket gör att slutpriset ändå blir högre än idag. jag har en kompis som bott i hyresrätt i ca 10 år i Malmö. han skulle vänta till att priserna gick ner på borätter. Priserna har inte gått ner och den lägenhet han för ett antal år sedan avböjde att köpa för 250.000 ligger idag över en miljon i pris. Hade han köpt då hade han nog skrattat idag. Nu köpte han en annan lägenhet nyligen för ungefär samma summa och då sitter han med ett hyffsat lån + en hög hyra. Mindre kul men han var trött på hyresrätt. Sean är det som så att köper man på ett attraktivt område eller om objektet är attraktivt pga mycket fint skick etc. Så kan man ta ut ett högre pris även när räntorna sticker upp.

Min filosofi är dock att inte köpa över sin egen förmåga så att man en dag står där och måste sälja med stor förlust. Sedan måste man ju chansa lite också. har folk i min närhet som inte vågat köpa hus på 20 år fast de inte vill något annat än att göra just det men de vågar inte ta ett lån utan de försöker spara ihop pengar. Problemet är dock att de senaste 10 åren så sticker husen iväg i pris mer än de sparar så de ligger långre och långre ifrån.

The_RobRoy
2005-10-24, 09:44
mangs, du har delvis rätt om dedär att om man vill köpa, så kan man inte sitta och vänta på det perfekta läget att köpa.

För även när det börjar rasa, kommer ingen veta hur stort raset blir.

En sak som känns ganska säker däremot är att vissa människor kommer i framtiden köpa i ett riktigt olyckligt läge, när huspriserna verkligen står på topp och det kommer ta väldigt många år efter raset att priserna återhämtar sig till den nivån som för dom som köpte precis innan raset och det är väl just det alla är rädda för, vara losern som köpte precis i sämsta läget.

mangs
2005-10-24, 10:09
Yes, Man vill ju inte köpa dyrt för att räntan sedan skall sticka iväg vilket gör att priserna antagligen sjunker och man ej längre har råd att bo kvar vilket får till följd att man måste sälja med förlust och sitta kvar med skuld och lån.

Den risken finns alltid och det är därför man skall fösöka ha lite marginaler och försöka se till att objektet man köper kommer stå sig bra i värde även en dag när räntan går upp. Köper man ett hus som ligger helt off till ett bra pris redan idag så får man vara beredd på att priset går ner rejält en dag räntan går upp.

Sedan är det ju helt sjukt hur budgivning mm idag trissar upp priserna. Det är inte ovanligt att man får lägga på en halv miljon utöver det som står på prislappen. Dessa pengar kan man ha mycket roligt för. En borätt eller ett hus är ju normalt den största investeringen man gör och det positiva är ju i alla fall att den inte sjunker i värde som en bil eller båt utan istället ökar den i värde med tiden. Det gäller bara att man skall ha råd att bo kvar när räntan går upp.