handdator

Visa fullständig version : Äter jag hyfsat?


mvda
2005-10-23, 10:11
Skulle gärna vilja ha lite kommentarer angående mitt matschema. Jag plugga utomlands och har inte tillgång till att laga någon egen mat så det får bli att man äter lite vad som bjuds. Allt är iaf billigt :D En normal dag ser ut något i den här stilen:

8.00 - ris & 3 stekta ägg
11.00 - MAT
15.00 - MAT (något mindre portion eftersom jag tränar strax efter)
17.00 - gainer
19.00 - MAT
22.00 - proteindrink

MAT består oftast av antingen ris, kyckling, grönsaker el. pasta, kött, grönsaker. Portionerna är tyvärr inte så stora och mängden kyckling, kött är rätt snål också.

Det jag är rädd för är att jag inte får i mig tillräckligt mycket protein och samtidigt kanske får i mig för mycket kolhydrater eftersom kosten här till stor del består av mycket ris, pasta etc. Är inga problem att ändra lite i maten, tex bara beställa in kycling el kött, problemet är bara att jag inte är tillräckligt kunnig för att ha bra koll på hur mycket jag ska äta av allt. Vad tror ni?

Catstyle
2005-10-23, 10:12
Totalt omöjligt att säga, man får bara reda på att du äter, ptja, mat.

mvda
2005-10-23, 10:19
Du kanske ska låta någon "mer insatt" i ämnet svara. Och dessutom kanske du ska läsa igenom allt nästa gång :thumbup:

Fettecke
2005-10-23, 10:20
8.00 - ris & 3 stekta ägg
11.00 - MAT
13.00 - prottedrink eller någon annat mellanmål.
15.00 - MAT (något mindre portion eftersom jag tränar strax efter)
17.00 - gainer
19.00 - MAT
22.00 - proteindrink

ser ju bra ut i övrigt, käkar väll ganska tätt inpå varandra.bara på förmiddagen jga ser "problemet"...

det är ju bara att fråga hur mkt ris dom har på osv, sen kollar du närmsta rispåse va som står på dom, det är inte så stor skillnad, +/- några kcal hit och dit...

keffat_liv
2005-10-23, 11:48
det är som catstyle sa, omöjligt att säga.... vi måste ha reda på hur mycket av allt du äter.

Catstyle
2005-10-23, 12:45
Du kanske ska låta någon "mer insatt" i ämnet svara. Och dessutom kanske du ska läsa igenom allt nästa gång :thumbup:
Eller att du faktiskt lägger ner lite tid på din post. ;)

Toel
2005-10-23, 13:22
Det är nog hyfsat, tihi, om du skriver hur mycket du äter och inte bara skriver mat. Även om jag inte är någon dietist så kan jag nog säga det är omöjligt att säga om du äter tillräckligt när du inte skriver HUR mycket du äter.

Väg din mat nästa gång, så kommer du säkert få mycket hjälp!

mvda
2005-10-23, 14:49
Det är nog hyfsat, tihi, om du skriver hur mycket du äter och inte bara skriver mat. Även om jag inte är någon dietist så kan jag nog säga det är omöjligt att säga om du äter tillräckligt när du inte skriver HUR mycket du äter.

Väg din mat nästa gång, så kommer du säkert få mycket hjälp!

Fattar inte riktigt hur ni som kan mycket om ämnet inte kan ge svar/rekommendationer baserat på det jag skrev. Väga maten? Jo jag ska försöka förklara för mattanterna från thailand att dom nästa gång ska stoppa hela kön på 30 pers för att gå och väga min mat, och detta dessutom på thailändska. Ska samtidigt hoppa över disken och försöka smita in i köket och undersöka innehållet på deras rispåsar.

Om jag nu säger att jag äter ris, kyckling och grönsaker i tyvärr lite mindre portion än en "normal" portion för en som tränar i sverige så ska det väl inte vara så svårt att på egen hand göra lite antaganden?

Jakelol
2005-10-23, 15:28
Där har du svaret själv att du äter mindre än folk som tränar i sverige.

Catstyle
2005-10-23, 16:36
Du har svarat själv, ät mer.
Mer kött, mer potatis/ris etc, mer grönsaker.

Toel
2005-10-23, 16:36
Fattar inte riktigt hur ni som kan mycket om ämnet inte kan ge svar/rekommendationer baserat på det jag skrev. Väga maten? Jo jag ska försöka förklara för mattanterna från thailand att dom nästa gång ska stoppa hela kön på 30 pers för att gå och väga min mat, och detta dessutom på thailändska. Ska samtidigt hoppa över disken och försöka smita in i köket och undersöka innehållet på deras rispåsar.

Om jag nu säger att jag äter ris, kyckling och grönsaker i tyvärr lite mindre portion än en "normal" portion för en som tränar i sverige så ska det väl inte vara så svårt att på egen hand göra lite antaganden?

Vad upprörd du blir. Om du inte kan presentera några värden att analysera hur kan du då tror att någon ska kunna komma fram till ett resultat? Du är tyvärr helt ute och snurrar i Thailand i onödan, om du inte vet vad du stoppar i dig hur kan du då förvänta dig att någon annan ska veta det? Thailändska mat-tanter till trots.

mini
2005-10-23, 17:19
Hur nu mvda kan veta vem som är insatt eller ej. Jag får sälla mig till den okunniga kören och säga - hur ska man kunna veta hur mycket protein du äter om du inte kan säga ungefär hur mycket du äter av det du kallar MAT och hur det är fördelat mellan exempelvis pasta och kött?
Mitt tips är att du går hem och lagar en middag med det du brukar äta. Det brukar finnas mängd- och viktangivelser på paketen (förhoppningsvis är det även så där du är) eller så får du införskaffa en matvåg. Lär dig uppskatta hur 150 g kyckling ser ut, eller 100 g pasta.
Detta kanske låter krångligt och inte alls nödvändigt. Nå, då kanske du heller inte ska tycka att andra ska kunna svara på din icke-fråga och bli grinig när du får rimliga svar.

H.Emanuel
2005-10-23, 17:25
Fattar inte riktigt hur ni som kan mycket om ämnet inte kan ge svar/rekommendationer baserat på det jag skrev. Väga maten? Jo jag ska försöka förklara för mattanterna från thailand att dom nästa gång ska stoppa hela kön på 30 pers för att gå och väga min mat, och detta dessutom på thailändska. Ska samtidigt hoppa över disken och försöka smita in i köket och undersöka innehållet på deras rispåsar.

Om jag nu säger att jag äter ris, kyckling och grönsaker i tyvärr lite mindre portion än en "normal" portion för en som tränar i sverige så ska det väl inte vara så svårt att på egen hand göra lite antaganden?
Okej. Du äter för lite. Helt klart. Ät mer. Okej?

mvda
2005-10-23, 17:46
Där har du svaret själv att du äter mindre än folk som tränar i sverige.

Ja jag äter mindre vid de angivna måltiderna men kan man inte väga upp detta genom att ta 1-2 proteindrinkar om dagen?

För övrigt trodde jag inte det var så svårt att uppskatta om jag åt hyfsat eller inte genom att kolla på det jag skrev.

mvda
2005-10-23, 17:51
Vad upprörd du blir. Om du inte kan presentera några värden att analysera hur kan du då tror att någon ska kunna komma fram till ett resultat? Du är tyvärr helt ute och snurrar i Thailand i onödan, om du inte vet vad du stoppar i dig hur kan du då förvänta dig att någon annan ska veta det? Thailändska mat-tanter till trots.

Nja, för det första är jag i singapore, men sen ser jag utbildningen som bra mycket viktigare än fritid så helt ute och snurrar är jag nog inte :thumbup:

Toel
2005-10-23, 19:26
Nja, för det första är jag i singapore, men sen ser jag utbildningen som bra mycket viktigare än fritid så helt ute och snurrar är jag nog inte :thumbup:

Och för det andra? :confused:

keffat_liv
2005-10-23, 19:35
Alltså lägg ner din taskiga ********* attityd. Hur ska vi kunna veta hur mycket "en liten" portion är? Definiera "lite".... Skriv upp i gram hur mycket du äter, annars kan vi omöjligt svara på det. Och nej du kan inte fixa ditt "problem" med att ta 2 proteindrinkar om dagen.

keffat_liv
2005-10-23, 19:36
Och för det andra? :confused:

:laugh: *yourock*

Spannmål
2005-10-24, 01:32
Har du något mål med maten? Ska du bara överleva så räcker din kost nog till annars känns det lite tafatt med 3 små mål, 2 proteindrinkar och en gainer. Ät iaf något mer vid dina mellanmål, tillsammans med proteinet.

mvda
2005-10-24, 02:42
Och för det andra? :confused:

1) jag är i singapore
2) utbildningen går i första hand

Spannmål: ok, jag får försöka få äta lite större mängder mat vid mina mål

myggan
2005-10-24, 10:55
du är i singapore, du vill veta om du äter tillräckligt.
Om det nu visar sig att du äter för lite, vad kan du i så fall göra åt situationen, äta mer ?
Om du känner att du orkar äta mer så ät mer.
Släng in lite nötter på kvällen eller vad som helst.
Ät det du orkar och hinner och var glad.

Man behöver inte komplicera allt så mycket :)