handdator

Visa fullständig version : Står still i vikten


Callister
2005-10-23, 09:44
Jaha hej. För två veckor sen började jag på diet igen, vikt var runt 99, direkt så förlorade jag 2 kg vätska eller nåt, vikten stod på 97. Nu två veckor senare väger jag fortfarande 97 kg.

Jag äter cirka 2300 kcal om dagen, min förbrukning ska vara 2800 kcal/dag. Har haft stenkoll på intaget och räknat med hälsovakten (men använt uppladdningens rekommendationer på förbrukning). Legat på cirka 400-600 kalorier underskott, sen en ätardag låg jag på cirka 600-1000 kalorier plus. Har inte ätit något godis alls under denna tid.

Nu är frågan om jag äter för lite eller om jag äter för mycket på 2300 kcal?
Enda träningen jag har är promenader och då kan jag ju äta mer pga. ökad kaloriförbrukning.


Sen en annan fråga, oavsett vad för mat jag äter så ska jag gå ner i vikt om jag ligger på ett underskott? T.ex om jag äter såhär en dag:

Vaknar 11.00, morgonpromenad 45 min.
Frukost: 80gram makrillfille, 1 dl keso, 100 gram pasta okokt vikt.

Mellanmål: 250 gram kesella med fun light

Hittils cirka 600-800 kcal

Sen en pang middag på kanske 1000 kalorier eller mer, typ biffar med fetaost och en saftig potatisgratäng. ;)

Jag ska gå ner i vikt ändå va, även om det kanske är 6 timmar mellan målen?

superforce
2005-10-23, 10:43
Att inte äta på sex timmar är verkligen inte bra för fettförbränningen, I och med att du inte gått ner något på två veckor (borde teoretiskt vara ett kilo) så borde du absolut äta oftare. Kroppen ser bara att den inte får mat på väldigt länge, alltså kommer den att hamstra energi dvs fetta på sig..

Callister
2005-10-23, 10:48
Det är det lustiga för genom hela min viktnedgångsperiod på två år (40 kilo) har jag ätit i princip bara 2-3 mål om dagen. *screwy* Haft en paus på 4 månader nu dock. :) Så kroppen lär absolut inte vara "trött på att gå ner i vikt".

superforce
2005-10-23, 10:54
Det är det lustiga för genom hela min viktnedgångsperiod på två år (40 kilo) har jag ätit i princip bara 2-3 mål om dagen. *screwy* Haft en paus på 4 månader nu dock. :) Så kroppen lär absolut inte vara "trött på att gå ner i vikt".

Men då lär det komma snart, har det fungerat tidigare så kommer det fungera även nu. Du säger själv att du har stenkoll på intaget.

Äter du något som helst mellan de "måltiderna"?