handdator

Visa fullständig version : Under ytan


H.Emanuel
2005-10-23, 08:45
Är ledig denna dag. Hade även tänkt att vila från träning. Det enda jag har som hållpunkt är en tvätttid. Har nu varit vaken i några timmar och har ungefär fem olösta konflikter surrande i skallen, alltså saker jag måste ta tag i och åtgärda. Skitsamma vad det är, men det handlar om personliga nästan kränkningar som jag normalt förtränger men som får mig rasande när de kommer upp till ytan. Alltså håller jag dessa saker stången när jag tränar och jobbar och har mig. Är det bara för undertecknad det är på detta vis?

Shadow Warrior
2005-10-23, 08:52
Samma här, jag skjuter alltid upp saker och förtrännger saker, mycket för att skydda mej själv psykiskt eftersom jag vet vad jag klarar av och inte klarar av, jag orkar inte ta itu med allt direkt eller samtidigt helt enkelt.

Men sen gäller det att avgöra vad som man kan skjuta upp och vad som bara ger ytterligare ångest genom att skjuta upp, ibland gör man det svårare för sej själv liksom.

Pepparkakssmurfen
2005-10-23, 10:35
Det är därför många håller sig sysselsatta,jobba mycket osv. ,just för att slippa känna vad de egentligen känner.
Nej,du är inte ensam.

mini
2005-10-23, 10:39
Jag är nästan tvärt om. Jag analyserar gärna saker sönder och samman. Inte bra det heller. Hur fan hittar man den där gyllene medelvägen?

H.Emanuel
2005-10-23, 10:45
Jag är nästan tvärt om. Jag analyserar gärna saker sönder och samman. Inte bra det heller. Hur fan hittar man den där gyllene medelvägen?
Ja, det kan man undra. Undrar ofta över vad harmoniska människor har för trix?

Zpliff
2005-10-23, 10:59
Själv analyserar jag sönder saker för att efter det skjuta upp dem lite till så jag kan analysera mera eller så gör jag något för att slippa tänka på det ett tag, sen försöker man lösa det.

Antar att det är mönster man kommer in i som sedan är svåra att släppa. Det är också en slags stresshantering, det finns problembaserade strategier där man aktivt försöker lösa sina problem, t ex analysera dem för att hitta en lösning. Samt att det finns emotionella strategier, man förstår och pratar om sitt problem och sina känslor med andra för att hantera stressen. Sist men inte minst finns det en dysfunktionell strategi som innebär att man helt enkelt skiter i problemet/försöker göra något annat för att slippa tänka på det.
Människor använder sig av de olika strategierna på olika sätt vid olika tillfällen men vi har ju alla "vårt" eget sätt att hantera problem och stressorer. (Atkinson & Hildergard's, Introduction to Psychology 14th Ed, 2003)

Jet
2005-10-23, 12:36
Vad för typ av kränkningar är det?

Vissa typer kommer bara att gnaga sönder dig, och det är bättre att åtgärda dem så gott det går. Men handlar såklart mycket om vad som gäller i nämnda fall....

H.Emanuel
2005-10-23, 12:44
Ja, jag måste ta tag i detta. Det gäller ett jobb jag sökte men inte fick b.la

Cilia
2005-10-23, 12:45
Jag gör nog lite som mini också

men spontant låter det inte särskilt sunt att trycka undan kränkningar genom att jobba och träna och tro att dom kommer att försvinna. Tycker nog du ska ta tag i det och försöka lösa det så du kan vara ledig utan att få ångest.

Sen att dom har byggts upp till fem stycken gör det bara värre. Fortsätter du sådär har du snart en väldigt tung ryggsäck


Ja, jag måste ta tag i detta. Det gäller ett jobb jag sökte men inte fick b.la
men det drabbas vi alla av utan att se det som en kränkning. det måste vara mer än att du bara inte fick jobbet

Tricklev
2005-10-23, 12:47
Brukar lösa diverse problem, om jag känner att dom är viktiga nog, annars struntar jag i dom, jorden kommer ju fortsätta snurra ändå.

Finns inget skäl att vara lessen/stressad/arg över småsaker, Det mesta löser sig ändå :)

s_himself
2005-10-23, 12:49
finns stora och små..

H.Emanuel
2005-10-23, 12:49
Jag gör nog lite som mini också

men spontant låter det inte särskilt sunt att trycka undan kränkningar genom att jobba och träna och tro att dom kommer att försvinna. Tycker nog du ska ta tag i det och försöka lösa det så du kan vara ledig utan att få ångest.

Sen att dom har byggts upp till fem stycken gör det bara värre. Fortsätter du sådär har du snart en väldigt tung ryggsäck



men det drabbas vi alla av utan att se det som en kränkning. det måste vara mer än att du bara inte fick jobbet
Japp