handdator

Visa fullständig version : Fryst kyckling


cardio
2005-10-23, 00:44
Om jag rycker ut en fryst kycklingfilé ur frysen och väger den och vi säger att den väger ca 200 gram. Sen tillagar jag den och efteråt väger den bara 150 gram. Är det fortfarande 40 gram protein i filén eller är det bara 30 gram, om vi räknar på att det står att den innehåller 20 gram protein /100 gram på förpackningen.

Komplicerat detta ... :D

mela
2005-10-23, 00:46
Hmm.. Det är väl en hel del vatten i kyckling, vilket lär försvinna när du tillagar den ? Så det borde inte påverka proteinet...

Vet dock inte helt 100.. Jag väger min färdiglagade kyckling när jag äter det :thumbup:

timoat
2005-10-23, 01:20
Jag tror de flesta tillverkar sprutar fileerna fulla med typ sockervatten har jag för mig, (rätta mig alla som kan det) för att göra så de ser fina o feta ut. Det märksa väl ifall man steker dem utan olja, då de lätt bränner fast och det blir en slags sörja i stekpannan. Jag vill ha detta till sockret bränns och smälter i pannan. Fenomenet försvinner om man kokar fileerna först, och sen eftersteker. Jag brukar tärna den, koka o sen steka. Käkas kallt med minikeso me lite krydda o gröna kalla ärtor. Gott ja!
Men jag tror att det de syftar på förp. är tillagad vara. Annars borde de ju ta upp fler kolisar?

MyungChul
2005-10-23, 01:34
Fryst kyckling är i regel saltvattenmarinerad.

Tillagningen påverkar inte proteinet om du inte grillar dom helt kolsvarta då du förstör proteinet.

ca 27g/100g för tillagad kyckling

Sverker
2005-10-23, 06:47
Allt kött, fisk/fågel/gris/vattenbuffel tappar vikt när den steks eller kokas. Desto längre du steker desto mer vatten släpper från köttet och det blir torrare att tugga.
Det är anledningen till att rostbiff inte ska ( enligt vissa ) vara genomstekt utan lite rosa i mitten. Genomstekt rostbiff blir torr att tugga på.

Tanken på att rimma kyckling eller skinka är att ersätta precis så mycket vatten som köttet skulle förlora när det stektes och på så sett inte bli så torrt.



Tänk ! Tänk nu på att fläskkött och kyckling skall ALLTID vara genomstekt för att undvika smitta av t e x salmonella.

Pellefant
2005-10-23, 17:36
Om jag rycker ut en fryst kycklingfilé ur frysen och väger den och vi säger att den väger ca 200 gram. Sen tillagar jag den och efteråt väger den bara 150 gram. Är det fortfarande 40 gram protein i filén eller är det bara 30 gram

40 gram kvar, vätskan(mest vatten) som försvinner innehåller inget protein.

Censored
2005-10-24, 07:09
Sverker is the shit