handdator

Visa fullständig version : Combo med koffeintabletter


Brattström
2005-10-22, 21:04
tja.

Har hört att man kan ta koffeintabletter innan träningen för att bli piggare och få mer energi detta tilltalar mig eftersom jag ibland kan känna mig ganska hängig villket bidrar till nedsatt motivation....

min fråga är om koffeinet har motsatt efekt på andra kosttillskott?
främst KCG, LEAN och kreatin monohydrat men gärna om ni vet något om andra kosttillskot kombinerat Koffein.

också om det finns något kosttillskott som ger ökad efekt i kombination med koffein :P

Brattström
2005-10-22, 21:08
juste glömde en liten sak om nikotin (snus) har försämrande efekter på kosttillskott? igen fråmst dom jag nämner ovan men också andra om ni kommer på några

....vet jag borde inte snusa......men det e ju så jävla GOTT! ;D

mangemani
2005-10-22, 21:12
koffein har en negativ effekt på kreatin.
koffein går att kombinera med LEAN och KCG,jag själv tar 1 kopp tillsammans med det.
men du behöver inte oroa dej,du tar ju kreatinet direkt efter träningen,så om du dricker kaffe/äter koffein tabbleter innan träningen,så gör det inget.


snusa på du,har inte märkt av nått negativt utav kosttillskotten iaf.

Brattström
2005-10-22, 22:09
tack! låter jäkligt bra :)

agahowa22
2005-10-22, 23:30
brattstrom kola pm :)

Langster
2005-10-24, 09:37
koffein har en negativ effekt på kreatin.
koffein går att kombinera med LEAN och KCG,jag själv tar 1 kopp tillsammans med det.
Om koffein är så negativt för kreatin borde inte kreatinet i KCG må dåligt av koffeinet också då?
Själv tycker tycker att det går utmärkt att kombinera koffein och kreatin, även om man tar dem tätt inpå varandra.

Angående snus så tror jag man vinner en del på att inte snusa timmarna före träning och heller inte snusa under träningen.

The Draf
2005-10-24, 12:49
Enda nackdelen med koffein är dess vätskedrivande effekt. En eller två koppar kaffe / dag borde inte ha någon effekt. Däremot innehåller kaffe syror som påverkar negativt på kreatinet. Därför är det fördelaktigt att ta koffeintabletter i samband med träning

mela
2005-10-24, 14:31
Koffeintabletter är väl inte det vettigaste kanske...
Finns en anledning till att det blivit receptbelagt, och 4 pers dog av överdos förra året.

Gäller ju att inte missbruka det.

Langster
2005-10-24, 14:45
Koffeintabletter är väl inte det vettigaste kanske...
Finns en anledning till att det blivit receptbelagt, och 4 pers dog av överdos förra året.

Gäller ju att inte missbruka det.
4 personer överdoserade det rejält, genom att ta en eller flera burkar tabletter på en gång. Ingen som vill sig själv väl tar så många samtidigt.
Vad är det för skillnad på att äta en tablett och att dricka en kopp kaffe?

Koffeintabletter är inte receptbelagt.

Dk1ng
2005-10-24, 14:48
Koffeintabletter är väl inte det vettigaste kanske...
Finns en anledning till att det blivit receptbelagt, och 4 pers dog av överdos förra året.

Gäller ju att inte missbruka det.

Anledningen till att de "stora burkarna" blev receptbelagda (30-orna finns än receptfritt) var just att någon eller några dog av överdoser och i dessa fall handlade det inte om 100-300 mg koffein utan om folk som proppat i sig avsevärda mängder mer. För en frisk person torde det vara tämligen riskfritt med koffeintabletter om man doserar i intervallet ovan...

Baha
2005-10-24, 14:50
fortfarande inte receptbelagt, dock har dom minskat ned i burkarna från 100 tabletter till 30 bara. då måste man iaf köpa flera burkar om man vill ta livet av sig med koffeintabletter.

Callek
2005-10-24, 14:51
koffein har en negativ effekt på kreatin.
koffein går att kombinera med LEAN och KCG,jag själv tar 1 kopp tillsammans med det.
men du behöver inte oroa dej,du tar ju kreatinet direkt efter träningen,så om du dricker kaffe/äter koffein tabbleter innan träningen,så gör det inget.


snusa på du,har inte märkt av nått negativt utav kosttillskotten iaf.

LEAN är ju i pincip koffein + anti-oxidanter har jag för mig?

Nitrometan
2005-10-24, 14:54
Koffeintabletter är väl inte det vettigaste kanske...
Finns en anledning till att det blivit receptbelagt, och 4 pers dog av överdos förra året.

Gäller ju att inte missbruka det.
Har du nån källa på att 4 dog av att ha överdoserat koffein under 2004?

Jag tittade hos läkemedelsverkets sida men hittade inget om nåt sånt.

Jag tittade på biverkningar, senaste listan var från 2003.
http://www.mpa.se/biverkningar/biv04/040902_biv2003.shtml

Där fanns 144 dödsfall, man tycker att fyra fall med koffein borde ha märkts.

Det närmaste jag hittade var beslutet att receptbelägga koffeinet.
Fyra svenska fall av allvarlig förgiftning, med dödlig utgång, efter intag av större mängd koffeintabletter publicerades i Forensic Science International 6 januari 2004. Därefter följde en diskussion på Läkemedelsverket angående tillgängligheten av tabletter innehållande koffein. Artikeln uppmärksammades även i media.

Om man då letar upp artikeln hittar man:
Caffeine fatalities - four case reports, Per Holmgren, Lotta Nordén-Pettersson and Johan Ahlner
Abstract: Four cases of fatal intoxications with caffeine are described. Caffeine is widely available in beverages and in different OTC-products, in many of them in combinations with other drugs like ephedrine. Caffeine is not as harmless as one might believe. An overdose of caffeine alone, intentional or not, might be deadly. It seems to be warranted to include caffeine in the drug-screening of forensic autopsy cases. It is not motivated from a medical point of view to sell pure caffeine over the counter.

Det är alltså inte fyra fall under 2004, utan fyra undersökta fall under flera år. Artikeln publicerades i januari 2004 och då kom diskussionen igång.

Det krävs omkring 100 tabletter för att uppnå en livsfarlig överdos.

Däremot krävs det inte så mycket för att få darrningar hjärtarytmier m.fl. otrevliga biverkningar.

Jag försöker inte påstå att koffein är ofarligt eller förringa det du säger.

Jag vill bara se en källa på att fyra pers dog av koffeinöverdos under 2004.

Nitrometan
2005-10-24, 14:58
fortfarande inte receptbelagt, dock har dom minskat ned i burkarna från 100 tabletter till 30 bara. då måste man iaf köpa flera burkar om man vill ta livet av sig med koffeintabletter.
100 och 250 burkarna är receptbelagda.

Receptbelagt (http://www.mpa.se/observanda/obs04/041005_koffein.shtml)

Koffein Recip har försålts som receptfri vara i förpackningar innehållande 100 respektive 250 tabletter per burk, men kommer nu att förses med receptbeläggning. En receptfri förpackning av Koffein Recip med 30 tabletter kommer dock att tillhandahållas. Beslutet träder i kraft den 5 oktober 2004.

Philippp
2005-10-25, 18:21
dem 4 som tog det tog ju EFEDRIN till so no shit att dem kollapsar då undrar vad dem skulle med all den energin till.