handdator

Visa fullständig version : Gillar du Sagan Om Ringen?


Sidor : [1] 2

wintersnowdrift
2005-10-22, 15:40
Ikväll går tydligen de Två Tornen på TV4 (jag ska inte se filmen på den kanalen - hur många timmar får man spendera framför tv:n då med all reklam?).

Har ni sett filmerna/läst böckerna? Man brukar antingen hata eller älska Tolkien; han är ganska långt ifrån mellanmjölk. Vad säger opinionen på Kolozzeum?

//Kristin

Kwon
2005-10-22, 15:41
Ikväll går tydligen de Två Tornen på TV4 (jag ska inte se filmen på den kanalen - hur många timmar får man spendera framför tv:n då med all reklam?).

Har ni sett filmerna/läst böckerna? Man brukar antingen hata eller älska Tolkien; han är ganska långt ifrån mellanmjölk. Vad säger opinionen på Kolozzeum?

//Kristin

Tack gumman! Jag undrade just i en annan tråd vicken kanal den gick på!

Larsson
2005-10-22, 15:42
Är inte så insatt i tolkien fantasy är inte min grej. De två första filmerna var väl rätt bra som filmer, lite långa kanske.

Jay-Z
2005-10-22, 15:43
Har ni sett filmerna/läst böckerna? Man brukar antingen hata eller älska Tolkien; han är ganska långt ifrån mellanmjölk. Vad säger opinionen på Kolozzeum?


Jag tycker att filmerna och böckerna är väldigt bra.

Kwon
2005-10-22, 15:43
Har hört att Episod 2 skall vara bra då det skall vara en ganska tuff och effektfull upgörelse på slutet med lasersablar!

Ska bli kul å se! Alltid kul med lite sci-fi komedi etc...

:thumbup:

Rock'nRoll
2005-10-22, 15:44
Dom filmerna är riktigt bra. Jag hadde sagan om ringen race(extended version) i videoäffären jag jobbar i för ett tag sen. Allt som allt så tog det väl upp mot 11-12 timmar. Enda problemet var alla kunder som kom och störde.

Edit: Trean är bäst.

King Grub
2005-10-22, 15:44
Jag läste Bilbo och trilogin om Härskarringen första gången 1979, och sedan dess har det blivit mellan 6 och 7 genomläsningar (på engelska, då Ohlmarks översättning är en slakt och en travesti). Tveklöst en av hörnstenarna i mitt litterära liv, och lika tveklöst en av dom främsta verken inom genren (det är endast nu på senare år som ett par författare utmanat på allvar inom High Fantasy).

Filmerna är utmärkta för vad dom är: filmer. Episka och storslagna, och lyckas med det jag och många andra trodde var omöjligt innan premiären: att fånga en hel del av känslan i böckerna. Men böckerna är bättre.

JJ
2005-10-22, 15:44
Jag älskar båda böckerna och filmerna, även om jag tycker att just "Sagan om de två tornen" kunde filmatiserats på ett bättre sätt.

Rock'nRoll
2005-10-22, 15:45
Men böckerna är bättre.

Vilken skräll *rolleyes*

christian
2005-10-22, 15:45
Tycker tveklöst att filmerna är bättre underhållning än böckerna. Alla detaljer hit och dit som man slipper memorera i filmerna.. ;)

Jay-Z
2005-10-22, 15:46
Tveklöst en av hörnstenarna i mitt litterära liv, och lika tveklöst en av dom främsta verken inom genren (det är endast nu på senare år som ett par författare utmanat på allvar inom High Fantasy).



Vilka är det? Och vilka är deras "epos"?

Kwon
2005-10-22, 15:46
Man kanske inte orkar se igenom hela, men på slutet skall det vara en spännande uppgörelse på en rymdstation med lasersvärd (far och son!).

Ska bli kul att se hur Al Pacino slåss med svärd!

Diana
2005-10-22, 15:46
Har inte hållit mej vaken genom nån av filmerna.. :em: :D
Hmm, ska göra ett försök till den bandade versionen imorrn vare tänkt, men vågar inte hoppas på för mkt :D

Hört att de ska va superbra iaf :thumbup:

King Grub
2005-10-22, 15:48
Vilka är det? Och vilka är deras "epos"?

Martin: A Song of Ice and Fire.

Williams: Memory, Sorrow and Thorn.

Erikson: The Malazan Book of the Fallen.

Donaldson's Covenanttrilogier är också utmärkta.

Sedan finns det ju folk som tycker att Eddings och Jordan är lika bra, t ex... men där är det brist på litterär smak som talar. ;)

Toel
2005-10-22, 15:49
Ah, vilken smörja. När Sagan om de två tornen hade premiär i Sverige tvingade en polare med mig för att se den på bio. Efter cirka 1h ville jag bara gå hem. Men eftersom jag betalt, och därför att jag är en snål jäkel, tvingade jag mig genom hela sörjan. Men oj, vad låååååång-tråkig den var!

Det är lite för mycket "magic" för mig alltså. Tomtar och troll är inte så ball. Eller i alla fall bara en gång om året.

Kwon
2005-10-22, 15:49
Att det är en filmatisering av en roman skriver av Ernest Hemingway gör det ju inte sämre! :hbang:

JJ
2005-10-22, 15:50
Martin: A Song of Ice and Fire.

Jag kan bara instämma, så jävla bra.

AxelFoley
2005-10-22, 15:50
Extremt överskattad som film!

Cilia
2005-10-22, 15:51
Jag läste böckerna som barn men har inte sett en enda av filmerna
Tyckte mycket om böckerna fast dom var läskiga som bara den.

Kwon
2005-10-22, 15:52
Cilia, 2:an är dock ganska trevlig! :thumbup:

Har hört att det skall vara en hel del maffiga scener efter halva rullen!

Fältslag a la Troja, Kingdom of Heaven etc!

wintersnowdrift
2005-10-22, 15:52
Jag läste Bilbo och trilogin om Härskarringen första gången 1979, och sedan dess har det blivit mellan 6 och 7 genomläsningar (på engelska, då Ohlmarks översättning är en slakt och en travesti).

Nu ska jag inte göra den här tråden till ännu en hetsjakt på Ohlmarks (han måste nästan vara en av Sveriges mest attackerade översättare? ;)), men självklart håller jag med - han gör inte Tolkien rättvisa. Jag har inte hunnit läsa nyöversättningen än, man kan ju hoppas att den är bättre (och framför allt att de reda felaktigheterna är rättade - Éowyn och ingen annan dödar Häxmästaren!).

//Kristin

King Grub
2005-10-22, 15:55
Rent språkligt gör Ohlmarks en bra insats... men att tolka om och ändra i texterna något helt ohemult är oförsvarbart. Uppskattningsvis 5000 (!) översättningsfel gjorde han sig skyldigt till i Ringtrilogin. Tolkien själv kunde läsa svenska och var måttligt förtjust i Ohlmarks bedrifter, något som sedan ledde till att Christopher Tolkien krävde en annan översättare när The Silmarillion skulle översättas till svenska.

MasterChief
2005-10-22, 16:03
Världshistoriens bästa trilogi. Men den ska avnjutas i de långa versionerna och gärna i följd UTAN reklam. Köp eller hyr dem!

Kwon
2005-10-22, 16:09
Att den har soundtrack av Kraftwerk gör den inte sämre heller! :thumbup:

Johan O
2005-10-22, 16:09
Böckerna är helsköna. Filmerna är helmäktiga!
Fan, när jag var på bio och såg sista filmen (Return of the king) så satt en medelålders kvinna bredvid mig och snyftade sig igenom sista halvtimmen. Det var nästan så jag fällde en tår själv. Ja, så bra är den.

Fan jag avundas nästan er som ska se tvåan för första gången ikväll. Första gången man ser slaget om Helm's Deep är det gåshud som gäller. Så jävla mäktigt! Och inte fan blir det sämre i trean om man säger så. :bow:

Jax
2005-10-22, 16:10
Klart jag gillar sagan om ringen, även filmerna.
Av någon outgrundlig anledning har jag inte läst böckerna på engelska än. Borde ta och köpa dem snart. Dilemmat är att bokhyllan är full och jag har inte plats för en till. Får nog ta och packa ner lite böcker i en låda. Det känns inte riktigt bra.

Kwon
2005-10-22, 16:13
Fan jag avundas nästan er som ska se tvåan för första gången ikväll. Första gången man ser slaget om Helm's Deep är det gåshud som gäller. Så jävla mäktigt! Och inte fan blir det sämre i trean om man säger så. :bow:

Helm's Deep e bästa scenen imho!
:thumbup:

userfriendly
2005-10-22, 16:14
ÖVERSKATTAD!!!

somnade under första filmen (försökt se den tre ggr) .. har dock sett tvåan o trean oxå.. men inget för mig.. tacka vet jag Kill Bill o secretary (o Sunes sommar + alla Bert filmer ;) )

Fatalist
2005-10-22, 16:15
Sjukt bra filmer, speciellt trean! Den var riktigt, JÄVLA bra!

Har nog aldrig varit på så helspänn som när det gick genom den där spindelns gångar och den kröp runt... :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Kwon
2005-10-22, 16:16
ÖVERSKATTAD!!!

somnade under första filmen (försökt se den tre ggr) .. har dock sett tvåan o trean oxå.. men inget för mig.. tacka vet jag Kill Bill o secretary (o Sunes sommar + alla Bert filmer ;) )

Första delen e lite mer sömnpiller än de andra två, men fältslagen i 2 o 3 går inte av för hackor!

Däremot den "gröna vågen" i trean var lite väl dock.

Johan O
2005-10-22, 16:18
Böckerna är helsköna. Filmerna är helmäktiga!
Fan, när jag var på bio och såg sista filmen (Return of the king) så satt en medelålders kvinna bredvid mig och snyftade sig igenom sista halvtimmen. Det var nästan så jag fällde en tår själv. Ja, så bra är den.

Fan jag avundas nästan er som ska se tvåan för första gången ikväll. Första gången man ser slaget om Helm's Deep är det gåshud som gäller. Så jävla mäktigt! Och inte fan blir det sämre i trean om man säger så. :bow:

Ska sluta skriva fan så mycket hädanefter. Det där såg ju bara löjligt ut... *slap*

MasterChief
2005-10-22, 16:19
Fem som vill att de ska brännas? *Tar fram oljan, fjädrarna och skampålen*

Tricklev
2005-10-22, 16:20
Inget för mig.

Även om soundtracket gjort av Kraftwerk är oerhört bra.

Pingu
2005-10-22, 16:25
Röstade mästerverk. Bästa triologin sen Starwars kom 1977

agahowa22
2005-10-22, 16:25
endast sevärt :)

bosse_brutal
2005-10-22, 16:26
läst böckerna (på svenska) och sett filmerna, tyvärr i den ordningen, annars hade jag tyckt att filmerna var ännu bättre än vad jag tyckte när jag såg dem.

Måste läsa böckerna på engelska också, men jag har inte orkat låna dem än.

Kwon
2005-10-22, 16:26
Inget för mig.

Även om soundtracket gjort av Kraftwerk är oerhört bra.

Ninjorna och Al Pacino höjer dock del 3 en hel del! :thumbup:

Pudzianovski
2005-10-22, 16:26
Sevärt är det. Har inte läst och orkar inte heller.

skaparn
2005-10-22, 16:31
Inget för mig.

Jag blir så trött när minsta lilla pryl ska ha anor från fem kungaätter, sju gömda byar och fjorton magiska torn. Alla förstås helt outtalbara namn likt The sword shagaaaggrthotohthh of the êhéëgghhttoth.

Bao-Bao
2005-10-22, 16:32
Väldigt trevlig läsning på engelska. Filmerna är helt ok fast jag tycker inte alverna ser så alviska ut.

Kwon
2005-10-22, 16:33
Inget för mig.

Jag blir så trött när minsta lilla pryl ska ha anor från fem kungaätter, sju gömda byar och fjorton magiska torn. Alla förstås helt outtalbara namn likt The sword shagaaaggrthotohthh of the êhéëgghhttoth.

Jojo, men feta fältslag! :thumbup:

Kwon
2005-10-22, 16:33
Väldigt trevlig läsning på engelska. Filmerna är helt ok fast jag tycker inte alverna ser så alviska ut.

Hur hade du velat se alverna? 100 % CGI eller? :)

Har du några exempel på skådisar som kan göra alverna rättvisa?

Diana
2005-10-22, 16:34
De jobbiga me filmerna är att de är så mkt datagjort kraffs,
allt flyter ihop *screwy*
..nä de va bättre förr! :D

Kwon
2005-10-22, 16:36
De jobbiga me filmerna är att de är så mkt datagjort kraffs,
allt flyter ihop *screwy*
..nä de va bättre förr! :D

Du menar Ben Hur? Vilka scener/saker i rullarna skulle du helst velat se gjorda utan dator? Nazgulernas flygande riddjur kanske? :D (I papier mache flygandes med tråd?)

mangemani
2005-10-22, 16:37
första delen var jäkligt bra måste jag säga,men i del 2 så började serien urarta,urarta till nån slags krigsfilm och del 3,ja,ännu värre än del 2.

Kwon
2005-10-22, 16:39
första delen var jäkligt bra måste jag säga,men i del 2 så började serien urarta,urarta till nån slags krigsfilm och del 3,ja,ännu värre än del 2.

Jag som tycker tvärtom! Ettan va för trist o långsam, men i 2 och 3 hettade det till med fältslag och "ALL OUT WARFARE"!!!TWOTHREESTEVE!! :D

Bao-Bao
2005-10-22, 16:41
Hur hade du velat se alverna? 100 % CGI eller? :)

Har du några exempel på skådisar som kan göra alverna rättvisa?

Jag vet inte ens vad CGI betyder. Har inget förslag alls, jag ville bara klaga utan att kunna framföra nåt konkret. :D

Diana
2005-10-22, 16:43
Du menar Ben Hur? Vilka scener/saker i rullarna skulle du helst velat se gjorda utan dator? Nazgulernas flygande riddjur kanske? :D (I papier mache flygandes med tråd?)
HAHAHAH
exakt va ja menade,
visst skulle filmen bli mkt mer 'intressant' om de gjorde rubbet utan data.. :D
Har en kortväxt kusin som skulle kunna axla rollen som de där små människorna tex, resten är mindre viktigt

Kwon
2005-10-22, 16:43
Jag vet inte ens vad CGI betyder. Har inget förslag alls, jag ville bara klaga utan att kunna framföra nåt konkret. :D

Ah, det e ju alltid nice! :) Bara klaga på! :D

100 % CGI hade ju varit 100 % dataanimerade alver (hade ju sett fuxxored ut).

Du har dock inget alternativ till bättre alver?

Lou Ferrigno med spetsiga öron kanske? Danny DeVito? etc etc osv

Loke
2005-10-22, 16:44
Själva berättelsen är riktigt bra, men böckerna är inga mästerverk. Jag tyker att filmerna och böckerna är ungefär lika bra, fast på olika sätt.

Kwon
2005-10-22, 16:45
HAHAHAH
exakt va ja menade,
visst skulle filmen bli mkt mer 'intressant' om de gjorde rubbet utan data.. :D
Har en kortväxt kusin som skulle kunna axla rollen som de där små människorna tex, resten är mindre viktigt

Jojo men Balrogs, Troll, Flygfän, Spöken och allehanda fantasi-djur hade du velat se gjorda modellvis då a la Harryhausen? Stop-Motion animering? :D

Eller Skådisar med gummidräkt a la Godzilla?

Eller skippa alla fantasifoster o göra ett relationsdrama av trilogin istället? :)

Merry o Pippin har en affär etc... Gandalf har börjat bli senil och Frode har börjat med narkotika och ligger inne? :laugh:

Loke
2005-10-22, 16:47
De jobbiga me filmerna är att de är så mkt datagjort kraffs,
allt flyter ihop *screwy*
..nä de va bättre förr! :D

Håller med. Vissa saker var snygga, andra inte. Fattar inte varför gollum fick så mycket beröm, det såg ju bara dumt ut med de där enorma ögonen. Slagen och så var ju därmot snygga, men sånna saker har man ju gjort ett tag, så där har man lite mer erfarenhet inom branchen.

Helena B
2005-10-22, 16:50
Har sett filmerna (nästan). Men tycker de är alldeles för komplicerade och om man inte har läst böckerna så är det mycket man inte förstår. Efter att ha läst filmvetenskap tycker jag att man har blivit helt förstörd och kan inte bara uppskatta en film. Fast jag gillar iofs fantasy men jag skulle velat haft någon som kunde förklara allt som jag inte förstod. Men de är rätt gulliga och söta, förutom alla krigsscener som borde tas bort och när de är nere i grottan och härjar (alla läskiga monster borde också tas bort).

Kwon
2005-10-22, 16:51
Har sett filmerna (nästan). Men tycker de är alldeles för komplicerade och om man inte har läst böckerna så är det mycket man inte förstår. Efter att ha läst filmvetenskap tycker jag att man har blivit helt förstörd och kan inte bara uppskatta en film. Fast jag gillar iofs fantasy men jag skulle velat haft någon som kunde förklara allt som jag inte förstod. Men de är rätt gulliga och söta, förutom alla krigsscener som borde tas bort och när de är nere i grottan och härjar (alla läskiga monster borde också tas bort).

LOL! Du vill ju ta bort alla bra delar i filmen och bara ha kvar allt snuttegull!
:laugh:

OBS! Dom krigar inte på riktigt Helena, det är bara film! Inga Ollifanter blev skadade under inspelningen! :thumbup:

Helena B
2005-10-22, 16:53
LOL! Du vill ju ta bort alla bra delar i filmen och bara ha kvar allt snuttegull!
:laugh:

OBS! Dom krigar inte på riktigt Helena, det är bara film! Inga Ollifanter blev skadade under inspelningen! :thumbup:

Kanske gillar snuttegull :D

H.Emanuel
2005-10-22, 16:54
Jag är väldigt stolt och glad över att jag inte sett dessa Ring-filmer. Kanhända jag ser nån om tio år eller så? De enda filmer på senare tid som jag verkligen känt att jag MÅSTE se har varit
Nyversionen av Motrorsågsmassakern
Nyversionen av Dawn of the dead
Nyversionen av Huset som Gud glömde
Nyversionen av Land of the dead
På bio, alltså.
När det gäller utkomna filmer på VHS (äger ingen dvd) så har det rör sig om betydligt fler som jag känt att jag MÅSTE se
Typ Kill Bill-filmerna och så några jag inte kommer på i skrivandets stund.

Kwon
2005-10-22, 16:54
Kanske gillar snuttegull :D

Jojo, lite snuttegull e aldrig fel men i en fantasy-rulle liksom!

Gulliga sagor i all ära, men lite action får det allt vara!

XroW
2005-10-22, 16:55
Kanske gillar snuttegull :D

nååå :) har du Nallebjörnen med dig när du går och tränar också? ;P

"snuttegull" passar kanske inte alltid in överallt ;P

mangemani
2005-10-22, 16:56
Jag som tycker tvärtom! Ettan va för trist o långsam, men i 2 och 3 hettade det till med fältslag och "ALL OUT WARFARE"!!!TWOTHREESTEVE!! :D


baah.

ja,det är väl bara jag då...tror fan jag var den enda utav dom som satt och kollade på filmen,som snarkade genom alla krigsscener=/

Kwon
2005-10-22, 16:57
baah.

ja,det är väl bara jag då...tror fan jag var den enda utav dom som satt och kollade på filmen,som snarkade genom alla krigsscener=/

Tror det e många som håller med dig mange! :)

Vissa gillar att se mer djup i karaktärerna och mer handling, medan andra vill se mer action etc...

Fältslag e alltid kul på film! IMHO

Diana
2005-10-22, 16:57
Jojo men Balrogs, Troll, Flygfän, Spöken och allehanda fantasi-djur hade du velat se gjorda modellvis då a la Harryhausen? Stop-Motion animering? :D

Eller Skådisar med gummidräkt a la Godzilla?

Eller skippa alla fantasifoster o göra ett relationsdrama av trilogin istället?

Merry o Pippin har en affär etc... Gandalf har börjat bli senil och Frode har börjat med narkotika och ligger inne? :laugh:
:laugh: :laugh:

EXAKT! gummidräkter is the shitt! här ska fan inte tafsas på en enda data, ge publiken va den vill ha! :D

XroW
2005-10-22, 16:57
Någon fler än jag som e sjukt sugen på att se hela Striden som dem visar i början av 1an ? alltså då dem huger av ringen från sauron's finger

skaparn
2005-10-22, 16:58
Jojo, men feta fältslag! :thumbup:

Feta fältslag, men dataanimerat så det förslår. Nästan så att man måste rena sig efter en LOTR-film med att se inte mindre än 100.000 kostymer och 8000(!) statister i vilken film...???? Ledtråd; den är bäst.

wintersnowdrift
2005-10-22, 16:58
Rent språkligt gör Ohlmarks en bra insats... men att tolka om och ändra i texterna något helt ohemult är oförsvarbart. Uppskattningsvis 5000 (!) översättningsfel gjorde han sig skyldigt till i Ringtrilogin. Tolkien själv kunde läsa svenska och var måttligt förtjust i Ohlmarks bedrifter, något som sedan ledde till att Christopher Tolkien krävde en annan översättare när The Silmarillion skulle översättas till svenska.

Det kan man ju förstå att han krävde - jag läste någonstans, någongång (är inte lika bra på att källhänvisa som du ;)) att ett av Ohlmarks argument för att han t.ex. översatte ordet "hobbit" till "hob" var att svenskar kunde förknippa "hobbit" med "sockerbit" (*screwy*).

//Kristin

Kwon
2005-10-22, 16:58
Någon fler än jag som e sjukt sugen på att se hela Striden som dem visar i början av 1an ? alltså då dem huger av ringen från sauron

Helt klart! Mer Sauron in action hade vart (som dansken sa) FEDT!

Han kunde ju ta hand om tre-fyra troppar helt själv!

Johan O
2005-10-22, 16:59
Jag är väldigt stolt och glad över att jag inte sett dessa Ring-filmer.

För att?

Kwon
2005-10-22, 17:00
:laugh: :laugh:

EXAKT! gummidräkter is the shitt! här ska fan inte tafsas på en enda data, ge publiken va den vill ha! :D

Latexrullar i all ära Diana...

Till och med jag kan avnjuta en latex o läder-rulle sent på natten men... :laugh:

Nån måtta får det vara!

Själv så kan det vara tunn handling bara fältslagen är bra gjorda, oavsett datanimerat eller ej! Kingdom, Troja, Ben Hur etc :thumbup:

Diana
2005-10-22, 17:01
Håller med. Vissa saker var snygga, andra inte. Fattar inte varför gollum fick så mycket beröm, det såg ju bara dumt ut med de där enorma ögonen. Slagen och så var ju därmot snygga, men sånna saker har man ju gjort ett tag, så där har man lite mer erfarenhet inom branchen.
Håller med :D
fjäskades på tok för mkt för de här filmerna på alla galor och prisutdelningar, men det hade väl mkt att göra me att folk/(amerikaner) va i så stort bahov av fantasy-filmer just under den perioden(WTC osv).. så en enorm förkärlek föddes till kraffset redan från början :thumbup:

H.Emanuel
2005-10-22, 17:02
För att?
För att alla bara skulle se dem och att alla bara snackade om filmerna och för att det stod spaltmetrar i varenda tidning. Gillar inte att ledas som ett kreatur, så det kändes bra att stå emot

Runda Grodan
2005-10-22, 17:03
Jag är väldigt stolt och glad över att jag inte sett dessa Ring-filmer. Kanhända jag ser nån om tio år eller så? De enda filmer på senare tid som jag verkligen känt att jag MÅSTE se har varit
Nyversionen av Motrorsågsmassakern
Nyversionen av Dawn of the dead
Nyversionen av Huset som Gud glömde
Nyversionen av Land of the dead
På bio, alltså.
När det gäller utkomna filmer på VHS (äger ingen dvd) så har det rör sig om betydligt fler som jag känt att jag MÅSTE se
Typ Kill Bill-filmerna och så några jag inte kommer på i skrivandets stund.
Vilken bra filmsmak du har. :thumbup:

Ringenfilmerna är helt okej men inte så mycket mer tycker jag. Jag tycker dom är lite för snygga och det blir lite jobbigt när precis allt ska vara så otroligt storslaget. Jag antar att det måste vara det för att göra böckerna rättvisa...

Jag tyckte det var lite läbbigt i sista filmen när Frodo och den tjocka hoben skulle hålla på som de gjorde (av respekt för alla ringenfantaster så beskrev jag det lite annorlunda än vad jag egentligen skulle vilja göra *innocent* ).

Helena B
2005-10-22, 17:05
nååå :) har du Nallebjörnen med dig när du går och tränar också? ;P

"snuttegull" passar kanske inte alltid in överallt ;P

Kwons ordval inte mitt. Men jag tycker det bara är för mycket slagsmålsscener, en av filmerna består ju nästan bara av slagsmål. Därför jag inte har sett hela. Men det "snuttigulliga" jag såg gillade jag :D

H.Emanuel
2005-10-22, 17:07
Vilken bra filmsmak du har.
Tack.
Och jag tror säkert att ringen-filmerna är bra, men det känns inte så angeläget att se dem bara

Diana
2005-10-22, 17:07
Latexrullar i all ära Diana...

Till och med jag kan avnjuta en latex o läder-rulle sent på natten men... :laugh:

Nån måtta får det vara!

Själv så kan det vara tunn handling bara fältslagen är bra gjorda, oavsett datanimerat eller ej! Kingdom, Troja, Ben Hur etc :
Ja.. är väl bara för oss gammalmodiga jevlar att foga oss då :booty: :whipped:
lär ju inte direkt bli mindre av denna vara i frammtiden,
har vi tur kommer kometen snart :thumbup: :D

mangemani
2005-10-22, 17:07
snuttigull?vad är det för snuttigulligt med sagan om ringen:)?
är det golum ni syftar på eller=/?

XroW
2005-10-22, 17:09
Kwons ordval inte mitt. Men jag tycker det bara är för mycket slagsmålsscener, en av filmerna består ju nästan bara av slagsmål. Därför jag inte har sett hela. Men det "snuttigulliga" jag såg gillade jag :D

haha ok , själv tycker jag inte man klara sig utan nått av dem , blire förmkt våld blir det segt samma om det blir för mkt "snuttigulligt" ;P hahaha
vad är det för ord igentligen?!

Rataxes
2005-10-22, 17:09
Böckerna är mycket bra. Läst igenom hela trilogin 4 gånger, och det är väl det enda verk inom genren som har intresserat mig (eller, tills jag upptäckte A Song of Ice and Fire förra året, tack vare Kolo).

Filmerna är ok, o ena sidan satt man med hakan i golvet nästan konstant första gången jag såg varje del, och många scener är så mäktiga (ex scenen där en varningssignal skickas med vårdkasarna i ROTK) att man fortfarande ryser av förtjusning när man ser dem. Fast det förstörs av att nästan all dialog är så högtravande och levereras av skådisar som inte klarar av att göra såna repliker levande (med undantag för Ian McKellen och några till), att all dramatisk effekt förtas och gör att man bara vrider och suckar sig igenom dessa scener. Sen finns ju några undantag här med, den där bortklippta scenen med Mouth of Sauron i ROTK:EE var fan helt underbar rakt igenom, men jag lär inte se om någon av filmerna igen utan en snabbspolningsknapp.

Helena B
2005-10-22, 17:11
snuttigull?vad är det för snuttigulligt med sagan om ringen:)?
är det golum ni syftar på eller=/?

Han är nog den som minst är det ;)

Davil
2005-10-22, 17:13
Har inte läst böckerna, filmerna är mästerverk tycker jag.

Kwon
2005-10-22, 17:20
snuttigull?vad är det för snuttigulligt med sagan om ringen:)?
är det golum ni syftar på eller=/?

Tror Helena B syftar på Ollifanterna alt Honmonstret.

XroW
2005-10-22, 17:21
Tror Helena B syftar på Ollifanterna alt Honmonstret.
tror hon menar kärleks tjafset

Kwon
2005-10-22, 17:22
tror hon menar kärleks tjafset

Mellan Ollifanterna och Honmonstret?

XroW
2005-10-22, 17:23
Mellan Ollifanterna och Honmonstret?

Nej Mellan paret brevid i bio sallongen

Slayerized
2005-10-22, 17:23
Jag gillar filmerna. Riktigt mycket.
Böckerna också, även om jag inte läst klart sista delen än.

Har läst nästan hela Silmarillion också. Helt ok, men grymt jobbigt att hålla reda på alla namn!

På tal om Ohlmarks. Skrev inte han någon bok på senare dar där han hävdade att Tolkien var ondskefull eller något liknande? Vad heter den boken i så fall?

Kwon
2005-10-22, 17:24
Nej Mellan paret brevid i bio sallongen

Jo, det är ju lite snuttegulligt, men detta är ju ett fenomen som ej enbart gäller för Sagan om Rinken.

XroW
2005-10-22, 17:25
Jo, det är ju lite snuttegulligt, men detta är ju ett fenomen som ej enbart gäller för Sagan om Rinken.

ja det e ju klart , hände ju sennare igen vid sagan om ändtarmen

Helena B
2005-10-22, 17:31
Tror Helena B syftar på Ollifanterna alt Honmonstret.

Vilka är det då? Beskriv, namn kommer jag inte ihåg?

Helena B
2005-10-22, 17:33
Nej Mellan paret brevid i bio sallongen

Ha ha...Bra där :thumbup: Fast jag ser inte filmer som är över 2 h långa på bio, man kan varken spola eller pausa och så är det svårt att somna när det är så högt ljud :D

XroW
2005-10-22, 17:35
Ha ha...Bra där :thumbup: Fast jag ser inte filmer som är över 2 h långa på bio, man kan varken spola eller pausa och så är det svårt att somna när det är så högt ljud :D

såg världspremiären på sista filmen 20 min efter filmen börjar var jag tvungen att gå på toa... men tjurig som man är höll man sig igenom hela filmen .. då saknar man Paus knappen

mangemani
2005-10-22, 17:58
Tror Helena B syftar på Ollifanterna alt Honmonstret.



jo det är ju riktigt gulliga varelser det ;)

Wain
2005-10-22, 18:01
På tal om Ohlmarks. Skrev inte han någon bok på senare dar där han hävdade att Tolkien var ondskefull eller något liknande? Vad heter den boken i så fall?

"Tolkien och den svarta magin" av Ohlmarks. Påstår väl inte direkt att Tolkien är ondskeful, men man får akta sig för Tolkienisterna...
:hbang:

Här kan du läsa lite om det:
http://home.swipnet.se/corbie/ohlmarks.html

Yankeee
2005-10-22, 18:04
Gillade filmerna mycket, till slutet på trean. Så sjukt uruselt slut, sabbade hela trilogin.

Diana
2005-10-22, 18:08
och så är det svårt att somna när det är så högt ljud :D
Nej :laugh:

Helena B
2005-10-22, 18:11
Nej :laugh:

Vaddå är det inte svårt att somna ;) :D

Diana
2005-10-22, 18:12
Vaddå är det inte svårt att somna ;) :D
Nä, inte om man jagat förrymd jävvla väsk-hund hela dagen :D

Kwon
2005-10-22, 18:17
Gillade filmerna mycket, till slutet på trean. Så sjukt uruselt slut, sabbade hela trilogin.


Du menar den gröna röran? Snacka om overpowered units! Ingen balans alls!

Helena B
2005-10-22, 18:17
Nä, inte om man jagat förrymd jävvla väsk-hund hela dagen :D

Väsk-hund :D Så jag drar den slutsatsen att du faktiskt somnade? Gjorde jag med men jag såg den som sagt inte på bio, inte hade jag jagat hundar eller barn heller. ;)

Yankeee
2005-10-22, 18:18
Du menar den gröna röran? Snacka om overpowered units! Ingen balans alls!

Vetifan vad du snackar om nu? :D

Det var iaf så sjukt förutsägbart, man satt ju bara och väntade och blev irriterad. Trist när det är så.

Kwon
2005-10-22, 18:19
Vetifan vad du snackar om nu? :D

Det var iaf så sjukt förutsägbart, man satt ju bara och väntade och blev irriterad. Trist när det är så.

Trodde du menade de gröna spökena aka den gröna röran som var lite för bra.

Vad var förutsägbart?

Yankeee
2005-10-22, 18:21
Trodde du menade de gröna spökena aka den gröna röran som var lite för bra.

Vad var förutsägbart?

De kommer jag inte ens ihåg :P

Kommer inte ihåg speciellt mycket nu, men iaf scenen när frodo och gollum fightas om ringen var såå olidlig. Typisk b-rulle hjälten vinner alltid fight. Hade kanske lite för höga förväntningar.

Grahn
2005-10-22, 18:22
Tja eftersom böcker som blir film 9 gånger av 10 suger pung för de som gillade boken från början så blev jag iaf positivt överraskad av filmerna. Gillade iofs den första bäst.

Nog för att det finns mycket i filmerna man stör sig på och ogillar att han ändrat på men överlag tycker jag de var över förväntan.

Kwon
2005-10-22, 18:23
De kommer jag inte ens ihåg :P

Kommer inte ihåg speciellt mycket nu, men iaf scenen när frodo och gollum fightas om ringen var såå olidlig. Typisk b-rulle hjälten vinner alltid fight. Hade kanske lite för höga förväntningar.

Hade vart kewlt om Gollum snodde ringen, blev härskare över allt och alla, införde spöstraff på "The FellowShip" som sedan utvecklades till en orgie av S/M-sex, mycke latex etc...oh wait...wrong movie

Grahn
2005-10-22, 18:26
De kommer jag inte ens ihåg :P

Kommer inte ihåg speciellt mycket nu, men iaf scenen när frodo och gollum fightas om ringen var såå olidlig. Typisk b-rulle hjälten vinner alltid fight. Hade kanske lite för höga förväntningar.

Hmmmmm Frodo vinner väl iofs inte mest Gollum som är 100% fokuserad på ringen och klantar sig ju.

Diana
2005-10-22, 18:27
inte hade jag jagat hundar eller barn heller. ;)
Bra, sånt ska man inte förpesta sitt liv me frivilligt :D
Japp somnade :em: såg den på hyrfilm sen oxå..
sommnade då ännu fortare :D

Yankeee
2005-10-22, 18:28
Hmmmmm Frodo vinner väl iofs inte mest Gollum som är 100% fokuserad på ringen och klantar sig ju.

Jaja, såna detaljer skiter man ju när man väl koller på filmen :)
Det slutade iaf precis som man trodde, sånt är alltid trist :|

Kwon
2005-10-22, 18:28
De kommer jag inte ens ihåg :P

Kommer inte ihåg speciellt mycket nu, men iaf scenen när frodo och gollum fightas om ringen var såå olidlig. Typisk b-rulle hjälten vinner alltid fight. Hade kanske lite för höga förväntningar.

hade dock varit kewlt om Gollo och Frodum hade haft en shootout at noon utanför närmaste Saloon. Snacka om otippat!

Grahn
2005-10-22, 18:30
Jaja, såna detaljer skiter man ju när man väl koller på filmen :)
Det slutade iaf precis som man trodde, sånt är alltid trist :|

Ont om stora sagor som slutar med att världen går under och att hjältarna misslyckas iofs. :D
Tror inte Tolkiensamfunden världen över hade tolererat ett sådant avsteg från orginalstoryn fredligt heller. ;)

Diana
2005-10-22, 18:30
Tja eftersom böcker som blir film 9 gånger av 10 suger pung för de som gillade boken från början så blev jag iaf positivt överraskad av filmerna. Gillade iofs den första bäst.

Nog för att det finns mycket i filmerna man stör sig på och ogillar att han ändrat på men överlag tycker jag de var över förväntan.
Eller hur va det kan förstöra att läsa en bok och sen se filmen :MrT:
99,999% av fallen lämnar man biografen/soffan äcklad :D

Grahn
2005-10-22, 18:31
Eller hur va det kan förstöra att läsa en bok och sen se filmen :MrT:
99,999% av fallen lämnar man biografen/soffan äcklad :D

Och nästa gång du läser boken är din bild av karaktärerna bortblåst och allt du ser är filmen...
*grr*

Yankeee
2005-10-22, 18:32
Ont om stora sagor som slutar med att världen går under och att hjältarna misslyckas iofs. :D
Tror inte Tolkiensamfunden världen över hade tolererat ett sådant avsteg från orginalstoryn fredligt heller. ;)

Det är sant, men det betyder ju inte att det _måste_ sluta på samma sätt hela tiden. T.ex gladiator lyckas ju få ett hjälten vinner slut på ett snitsigt sätt.

Grahn
2005-10-22, 18:35
Det är sant, men det betyder ju inte att det _måste_ sluta på samma sätt hela tiden. T.ex gladiator lyckas ju få ett hjälten vinner slut på ett snitsigt sätt.

Hmmm men de har ju rätt liknande slut, Maximus dör för att rädda "världen" och Frodo är sårad fysiskt och psykiskt för resten av livet vilket leder till att han lämnar midgård och Fylke. Hjälten offrar allt storyn mao.....

Yankeee
2005-10-22, 18:37
Hmmm men de har ju rätt liknande slut, Maximus dör för att rädda "världen" och Frodo är sårad fysiskt och psykiskt för resten av livet vilket leder till att han lämnar midgård och Fylke. Hjälten offrar allt storyn mao.....

Tyst nu :)

Kwon
2005-10-22, 18:37
Precis, Frode fick psykiska men för livet, ett öde värre än döden...

Grahn
2005-10-22, 18:38
Tyst nu :)

Hehehe ;)

Arne Persson
2005-10-22, 19:40
Ah, vilken smörja. När Sagan om de två tornen hade premiär i Sverige tvingade en polare med mig för att se den på bio. Efter cirka 1h ville jag bara gå hem. Men eftersom jag betalt, och därför att jag är en snål jäkel, tvingade jag mig genom hela sörjan. Men oj, vad låååååång-tråkig den var!

Det är lite för mycket "magic" för mig alltså. Tomtar och troll är inte så ball. Eller i alla fall bara en gång om året.


Du har lite problem va? Det är väl Ingmar Begmans psykosfilmer kanske som roar dig?

Spinkot
2005-10-22, 20:30
Har vuxit upp med böckerna och älskar dem,filmerna är rätt kassa.inte så pass bra att man vill slösa tre timmar man kunde hängt på kolo

Toel
2005-10-22, 22:05
Du har lite problem va? Det är väl Ingmar Begmans psykosfilmer kanske som roar dig?

Det är smickrande att du visar intresse för mig.

Men det är okey Herr Persson, även för en man i din ålder, att tycka det är häftigt med älvor och magiska ringar. Men det är väl lite onödigt att projicera dina problem på andra och beskylla mig för att se på, som du kallar det, psykosfilmer.

The_RobRoy
2005-10-22, 22:09
Jag har alla tre filmerna i High Definition *popcorn*

Mikeman
2005-10-22, 22:19
Har bara läst 2 av böckerna.

Filmerna är dock de mest storslagna jag sett, speciellt konungens återkomst. :bow:

JustinCredible
2005-10-22, 22:21
Det där stora slaget var ju bara långtråkigt

Kwon
2005-10-22, 22:26
Det där stora slaget var ju bara långtråkigt

Stora slaget i Konungens Återkomst regerar! Massa Ollifanter och krejjer!
:thumbup:

grisbil3n
2005-10-22, 22:29
Dom är bra helt klart men inte mer. Första filmen har ett par rejält fina scener dock.

the_PL_man
2005-10-22, 22:38
Miljöerna är fångade bra, men man har petat allt för mkt i storyn för min del......
Dessutom att göra Gimli till en löjlig figur gör mig mkt störd. :furious:

Har iofs bara läst böckerna ett 40-tal ggr (har jag inget att läsa så plöjer jag igenom dem), vilket hände oftare innan man fick barn......

Silmarillion är klart läsvärd, Sagor från Midgård ockspå, men De förlorades sagornas bok I-? är väl överkurs.

/the_PL_man

aliquis
2005-10-22, 22:39
helt ok men lite långa, jag e rastlös :D

jakke
2005-10-22, 23:27
Miljöerna är fångade bra, men man har petat allt för mkt i storyn för min del......


Dessutom att göra Gimli till en löjlig figur gör mig mkt störd. :furious:

/the_PL_man
Miljöerna :thumbup:

Sen undrar jag varför dom även töntat till legolas på detta vis. Tragist att se när han surfar fram en sköld mm..Jag skulle betala mer för en produkt med allt detta trams bortklippt.

Ryska_raketen
2005-10-30, 11:50
http://www.santoalt.com/videos/255_Nerd_Phone_Sex.html


lite sagan om ringen :D

Baan
2005-10-30, 12:10
läste väl en hel del olika fantasyserier innan jag läste tolkien, visst är böckerna välskrivna men dom känndes lite töntiga jämfört med modernare fantasy, lite mer som sagor helt enkelt. djävligt bra sagor dock.

filmerna känndes riktigt bra när dom kom, men nu har man lärt sig se lite kritiskt även på den serien, bland annat lite stel dialog (fast det här kan man kanske försvara med att dom försöker efterlikna boken (?))..

fonzie
2005-10-30, 12:25
Läste böckerna precis innan filmerna kom ut, väldigt bra böcker men svårlästa.
Filmerna är underbara även om PJ var tvungen att ändra i storyn så har han gjort ett skitbra jobb att få fram rätt stämning vilket är mycket viktigt. Han fick mig att bita på naglarna när jag såg filmerna första gången på bio. *popcorn*

HookersUnited
2005-10-30, 13:53
De jobbiga me filmerna är att de är så mkt datagjort kraffs,
allt flyter ihop *screwy*
..nä de va bättre förr! :D
Kan inte annat än att hålla med.
Visst var en hel del nödvändigt. Men det blev för mycket.

tano
2005-10-30, 14:26
Du menar Ben Hur? Vilka scener/saker i rullarna skulle du helst velat se gjorda utan dator? Nazgulernas flygande riddjur kanske? :D (I papier mache flygandes med tråd?)

Hahaha!! :laugh:

Mycket bra filmer! Men responsen beror väldigt mycket på tittarens inställnig, som med alla filmer.

I just dessa filmer krävs det att tittaren har lite fantasi kvar, kan vara svårt för riktigt gamla personer...

/Tano

palme
2005-10-30, 14:33
Miljöerna :thumbup:

Sen undrar jag varför dom även töntat till legolas på detta vis. Tragist att se när han surfar fram en sköld mm..Jag skulle betala mer för en produkt med allt detta trams bortklippt.

Ja det är pinsamt att de lagt in brädåkning i rullen, men det är väl för att fimparna ska bli glada.

Vackra miljöer.

Böckerna är dock bättre (som vanligt).

chidde
2005-10-30, 15:12
jag är inte så mycket för tolkien, men bränna skitet vill jag inte att man gör
det måste ju vara välgjort om dem fick så många oscar som dem fick
så det blev inget för mig, diplomatiskt svar :)

däremot é det filmer som man måste se, så man hänger med i kurvorna
men inget man väljer att titta på en sysslosös söndageftermiddag

alla jag känner som tycker om tolkien tycker också om starwarstrilogin, é det fakta eller é det imagination? (kommer inte på det svenska ordet)

Kwon
2005-10-30, 21:49
Hahaha!! :laugh:

Mycket bra filmer! Men responsen beror väldigt mycket på tittarens inställnig, som med alla filmer.

I just dessa filmer krävs det att tittaren har lite fantasi kvar, kan vara svårt för riktigt gamla personer...

/Tano

Helt klart, fantasi är viktigt. Finns även äldre som har.

porja
2005-10-30, 23:07
alla tre Sagan om ringen har jag missat att se + Titanic *screwy*

Hades
2005-10-31, 10:20
Röstade Sevärt/Läsvärt. Jag har dock bara läst översättningen av Ohlmarks och när jag läste böckerna tyckte jag inte att det var någon aha-upplevelse direkt. Jag minns även att jag tyckte det var lite segdraget emellanåt. Det var dock ett tag sedan och jag ska nog ge orginalet en chans innan jag kan ge ett ordentligt utlåtande.

Piranha
2005-10-31, 10:29
Är det filmerna eller böckerna som skall bedömmas .. ?

AngelLove
2005-10-31, 10:58
Finns ingen bok som berört mig mer i mitt liv än Ringen-trilogin. Har läst igenom dem väldigt många gånger och fastän jag vet exakt vad som händer när jag läser dem så är de lika fascinerande och gripande nu som första gången jag läste dem. Man kan inte sluta läsa när man välä börjat..

Filmerna i den korta versionen är jag inte vidare förtjust i, de är ändrade för att den amerikanska publiken inte skall tröttna pga för mkt prat. Även många saker som är ändrade jmf med böckerna. Extended Editions är de som gäller och de följer även böckerna på ett betydligt bättre sätt. Har väl sett varje del i EE ~5-6ggr nu, senaste gången var det sträcktittning en hel lång kall lördag med massa pepparkakor och glögg samt tända ljus.. Grym stämning..
Behövs väl inte tilläggas att jag såg alla tre filmerna på världspremiärerna...

Mästerverk är ett alldeles för svagt ord för dessa böcker.... :bow:

LindaK
2005-10-31, 11:15
Jag har läst böckerna å sett filmerna.... Jag gillade filmerna dom var så himla fint gjorda ;)

Ryska_raketen
2006-07-25, 17:01
http://www.krazyshow.com/media/playvideo.aspx?f=flash7&cid=2E450AB40B844B0787B1049511CF0124&v=newest

Bartman
2006-07-25, 17:08
http://www.krazyshow.com/media/playvideo.aspx?f=flash7&cid=2E450AB40B844B0787B1049511CF0124&v=newest
hehe:D

Dissector
2006-07-25, 17:30
http://www.krazyshow.com/media/playvideo.aspx?f=flash7&cid=2E450AB40B844B0787B1049511CF0124&v=newest


Haha! Den där är grymt bra! Finns dock några spån till svenskar som försökt göra något YTTERLIGARE av parodin (Nej, inte Sagan om de bannlysta, något helt annat som använt Jack Black-klippet), och sabbat vitsen fullständigt. Den du har länkat till dock, är riktigt bra :D

EDIT: Här är det värdelösa svenska försöket till humor. Rent pinsamt. http://www.youtube.com/watch?v=t1J7hMcVD1o&search=Sagan%20om

LadyG
2006-07-25, 17:59
Filmerna - sevärda
Böckerna - mästerverk

Svarade därför sevärt i pollen, minsta gemensamma nämnare typ.

dynamo
2006-07-25, 18:11
Jag tycker både böckerna och filmerna är suveräna. Jag var lite besviken på att vissa saker var saknades och/eller var ändrade i filmerna, men trots detta så är de riktigt bra.

ManuelIT
2006-07-25, 18:14
jag somnade faktiskt under två av filmerna när jag såg dem på bio, tyckte de var rätt långtråkiga

jag köpte dock extended edition boxarna senare och kolla igenom dem plus allt extramaterial, när man fick reda på lite mer bakgrundshistoria blev de mycket roligare att kolla på (jag hade inte läst böckerna). nu är de bland mina favoritfilmer

Kabuto
2006-07-25, 18:24
Läst igenom trilogin och några böcker runt om, bilbo,silmarillion etc.. Tycker att böckerna är väldigt bra.

Har alla extended versioner på filmerna som jag sett igenom i streck några gånger. Filmerna är väldigt bra också.

När får vi se Peter Jacksson göra Bilbo då? ;)

Niclaaas
2006-07-25, 19:02
mästerverk.


EDIT: Här är det värdelösa svenska försöket till humor. Rent pinsamt. http://www.youtube.com/watch?v=t1J7hMcVD1o&search=Sagan%20om

det där var nog, helt seriöst, det tråkigaste klippet jag någonsin sett.

LarsK
2006-07-26, 04:31
En sak som inte gor denna trilogin till ett mastervark; ELIJAH WOODS.
Fy fan vad dalig skadis han ar! Jag satt och retade mig pa honom genom alla 3 filmerna. En annan skadis sa hade det gransat pa mastervark.

Jag gillar inte heller att det lades till scener i filmen som inte finns med i bockerna.

Kwon
2006-07-26, 05:10
En sak som inte gor denna trilogin till ett mastervark; ELIJAH WOODS.
Fy fan vad dalig skadis han ar! Jag satt och retade mig pa honom genom alla 3 filmerna. En annan skadis sa hade det gransat pa mastervark.

Jag gillar inte heller att det lades till scener i filmen som inte finns med i bockerna.

Nä precis, dom skulle haft Woody Allen, Danny DeVito eller The Rock som Frodo istället.

Vin Diesel hade funkat åsse o möjligtvis Brad Pitt.

Men men, man kan inte få allt.

skaparn
2006-07-26, 08:57
En sak som inte gor denna trilogin till ett mastervark; ELIJAH WOODS.
Fy fan vad dalig skadis han ar! Jag satt och retade mig pa honom genom alla 3 filmerna. En annan skadis sa hade det gransat pa mastervark.

Jag gillar inte heller att det lades till scener i filmen som inte finns med i bockerna.

Tack! Jag håller helt med, han har inget att göra framför en kamera. Såg nyligt Green Street Hooligans där han är med och förstör det lilla sevärda som filmen hade. Till och med Macaulay Culkin hade gjort ett bättre jobb som ringbärare.

LarsK
2006-07-26, 10:25
Tack! Jag håller helt med, han har inget att göra framför en kamera. Såg nyligt Green Street Hooligans där han är med och förstör det lilla sevärda som filmen hade. Till och med Macaulay Culkin hade gjort ett bättre jobb som ringbärare.
Jag stängde av Hooligans när jag såg hans tryne. Ash Wednesday hade kunnat varit bra om han och den andra snubben inte varit med.

Kwon; när jag läste början av denna tråden trodde jag du hade ADD. Maken till försök att få uppmärksamhet med dåliga skämt har jag inte varit maken om. Sista inlägget var inte bättre. Respekten skönk..................
Håll dig till MMA trådarna.

Kwon
2006-07-26, 10:29
Kwon; när jag läste början av denna tråden trodde jag du hade ADD. Maken till försök att få uppmärksamhet med dåliga skämt har jag inte varit maken om. Sista inlägget var inte bättre. Respekten skönk..................


sjönk! :D :thumbup:

LarsK
2006-07-26, 10:39
sjönk! :D :thumbup:
Pwned :hbang:
Jag har inget försvar förutom att jag bott utomlands i 9 år.

No offence, men du var aningen dryg i början av tråden.

Kwon
2006-07-26, 10:43
Pwned :hbang:
Jag har inget försvar förutom att jag bott utomlands i 9 år.

No offence, men du var aningen dryg i början av tråden.

Jag vet, hade en svacka där! :D

Hur e det i Tokyo?

Har du läst dessa? Handlar om en amerikan i Japan.

Känns något igen?

Klickiz (http://outpostnine.com/editorials/index.html)

LarsK
2006-07-26, 10:57
Jag vet, hade en svacka där! :D

Hur e det i Tokyo?

Har du läst dessa? Handlar om en amerikan i Japan.

Känns något igen?

Klickiz (http://outpostnine.com/editorials/index.html)
Jag har faktiskt funderat på att starta en tråd om Japan. Folk i allomänhet har en uppfattning om Japan som inte riktigt stämmer med verkligheten.
Jag lägger ett bokmärke på sidan och får läsa den sen. Nu ska jag packa väskorna, drar till underbara Ystad imorgon med sonen för 14 dagars semester.

Big_Vik
2006-07-26, 12:08
Jag saknar alternativet har inte sett filmen.

sunkan
2009-01-03, 13:34
såg slutet av konungens återkomst igår och började fundera på en sak. Finns det böcker som är en fortsättning på sagan om ringen serien? På samma sätt som att bilbo är en berättelse hur det var innan allt började.

LoTiX
2009-01-03, 13:43
Det var flera år sedan jag satt med böckerna. Första boken minns jag var någonting mellan rätt bra och mycket bra. Fick sedan kämpa mig genom halva andra boken innan jag tröttnade.

Samma sak med filmerna. Första filmen är väldigt bra och framförallt mysig och småspännande. Sedan drar de på det stora fyverkeriet och jag är inte längre lika intresserad. Sista filmen kändes plottrig, konstig och saknade allt vad mysfaktor hette.

LadyG
2009-01-03, 13:50
såg slutet av konungens återkomst igår och började fundera på en sak. Finns det böcker som är en fortsättning på sagan om ringen serien? På samma sätt som att bilbo är en berättelse hur det var innan allt började.

Although we have no records of the later Fourth, or any following Age, Tolkien makes a brief allusion to the future of Middle-earth in a letter written in 1958: "I imagine the gap [between the Fall of Barad-dûr and modern times] to be about 6000 years; that is we are now at the end of the Fifth Age, if the Ages were of about the same length as S[econd] A[ge] and T[hird] A[ge]. But they have, I think, quickened; and I imagine we are actually at the end of the Sixth Age, or in the Seventh."
http://www.glyphweb.com/ARDA/f/fourthage.html

Inte mer än så.

Scratch89
2009-01-03, 14:00
Jag älskar både böckerna och filmerna. Bara läst svenska översättningen, dock. Funderar på att skaffa mig allihopa på engelska.
Bilbo är först, men vart hör Silmarillion hemma? Innan eller efter? Fristående? Vilka böcker finns det mer än de fem?

Mourten
2009-01-03, 14:03
Sagan om härskarringen trilogin äger, både som bok och film.
Men Robers Jordans Wheels of time är bättre, ibland har du fel king grub ;)

lectris
2009-01-03, 14:05
Jag är inget fan av varken böckerna eller filmerna, fantasy är inte min grej alls.

stevebc
2009-01-03, 14:09
Filmerna mästervärk.

Böckerna, mjaeh, lite sega. Gillar inte språket heller men det kan bero på att jag läst dem på översatt svenska, gamla versionen.

Yankeee
2009-01-03, 14:10
Filmerna är hur bra som helst.
Har sett EE tre vändor, och de är lika grymma varje gång.

forslund
2009-01-03, 14:12
Jag älskar både böckerna och filmerna. Bara läst svenska översättningen, dock. Funderar på att skaffa mig allihopa på engelska.
Bilbo är först, men vart hör Silmarillion hemma? Innan eller efter? Fristående? Vilka böcker finns det mer än de fem?

Silmarillion är före både Bilbo och LOTR. Det tar upp hur gudarna skapade Midgård och hur Sauron(och hans härskare) kom till makten, bla.

Oooooootroligt jobbig bok att ta sig igenom stundtals, men den är värd att läsa en gång om man är intresserad. Vissa kapitel är riktigt bra.

Jag älskar både böckerna och filmerna. Har läst hela serien varje år i 5 år. Nu börjar jag snart på omgång 6. :thumbup:

Bästa LOTR-minnet är nog när jag och en lika galen fanatiker glodde igenom alla tre Extended-versionerna och spelade 3 timmar return of the king på playstation efteråt. Från 10 på morgonen till 1 på natten. :D

Snabel
2009-01-03, 14:13
Fantastiskt tråkiga filmer :-(

frambogir
2009-01-03, 14:13
Det filmerna har som inte böckerna har är främst ett bra persongalleri, undantaget Gimli som blivit ett sorts narr av sällan skådat slag.
Miljöerna är hänförande i filmerna, däremot klår inget Tolkiens egen beskrivning av Moria, maken till stämning är svår att hitta någon annanstans!

forslund
2009-01-03, 14:15
Det filmerna har som inte böckerna har är främst ett bra persongalleri, undantaget Gimli som blivit ett sorts narr av sällan skådat slag.
Miljöerna är hänförande i filmerna, däremot klår inget Tolkiens egen beskrivning av Moria, maken till stämning är svår att hitta någon annanstans!

Där håller jag med. Men det är ju dock att vänta när man trycker ihop böcker till 12 timmar film.
De karaktärerna som ändrats mest är nog Merry & Pippin, enligt mig. De är inte alls lika. Men det passar filmen, no doubt.

Edit: oj, missförstod ditt inlägg. Jag håller med till viss del. Vissa karaktärer är förbättrade, vissa lämnas utanför en hel del. Tyvärr.

Kabuto
2009-01-03, 14:24
Någon jag saknar är helt klart Tom Bombadil

King Grub
2009-01-03, 14:25
Tom är trevlig i böckerna, men hade varit en show-stopper i en film.

Yes
2009-01-03, 14:27
Håller med Grub, hade blivit för mycket comic-relief... typ som med Gimli, fast värre.

KlopFer
2009-01-03, 14:29
Ja

Dreas
2009-01-03, 14:35
Har läst Bilbo och även Trilogin. Filmerna är i mitt tycke mästerverk. De är välgjorda och musiken i filmerna är helt underbar. Har sett första filmen (den bästa) säkert över 10ggr.

coxie
2009-01-03, 14:37
På tok förmycket är ändrat för att jag ska uppskatta filmerna. Visst är de sevärda men vissa saker är så sjukt mycket sämre i filmerna.

Ett par nerdrage exempel på vad som gör att jag retar mig på filmerna.

- Varför i helvete är det inte Merry som dödar Angmar med svärdet han fick från Barrow-wights? Sjukt jävla löjligt att han dödas med ett vanligt vapen av en kvinna.

- Varför har de gjort om hela kriget utanför Minas Tirith? Aragorn släpper ju spökarmen efter Pelargir.

olander08
2009-01-03, 14:54
Hur kan valet "bränn materialet" vara med som val? Det är knappast ett rationellt val då det inte går att förneka att det är mästerverk, både filmerna och böckerna. Tycker man inte om det är trilogin helt enkelt inte för dig. Det är samma sak som idioterna som ratear en film som 1 på IMDB bara för att dom inte tycker om storyn.

shut teh face
2009-01-03, 14:58
Jag tycker om filmerna och böckerna men jag är minst lika intresserad av övriga verk som förlorade sagor och silmarillion. Jag har nördat runt på forum i flera år och kan extremt mycket onödiga saker om Arda. För två år sedan kunde jag quenya och sindarin

Sofia4_4
2009-01-03, 15:02
Jag blev jävligt besviken att Sam och Frodo inte fick ****** på slutet. De fick förespela i hela 3 filmer och det blev aldrig av.
så, som bögfilm var det helt ok.
som speciella effekter - wow.
som en saga - it sucked.

KlopFer
2009-01-03, 15:03
Jag blev jävligt besviken att Sam och Frodo inte fick ****** på slutet. De fick förespela i hela 3 filmer och det blev aldrig av.
så, som bögfilm var det helt ok.
som speciella effekter - wow.
som en saga - it sucked.

hahaha

King Grub
2009-01-03, 15:08
Ett par nerdrage exempel på vad som gör att jag retar mig på filmerna.

- Varför i helvete är det inte Merry som dödar Angmar med svärdet han fick från Barrow-wights? Sjukt jävla löjligt att han dödas med ett vanligt vapen av en kvinna.

Det är Eowyn som gör det i boken också. Att Merry gör det är ett översättningsfel av Åke Ohlmarks i den svenska upplagan. Ett av uppskattningsvis 5000 översättningsgrodor han gjorde sig skyldig till. Tolkien kunde själv läsa svenska och var mycket kritisk till Ohlmarks katastrofala översättning, vilket ledde till att Christopher Tolkien krävde en annan översättare för att Silmarillion överhuvudtaget skulle få ges ut på svenska.

Det du retar dig på är som det skall vara, inte något fel. Läs om, på originalspråk.

wintersnowdrift
2009-01-03, 15:17
På tok förmycket är ändrat för att jag ska uppskatta filmerna. Visst är de sevärda men vissa saker är så sjukt mycket sämre i filmerna.

Ett par nerdrage exempel på vad som gör att jag retar mig på filmerna.

- Varför i helvete är det inte Merry som dödar Angmar med svärdet han fick från Barrow-wights? Sjukt jävla löjligt att han dödas med ett vanligt vapen av en kvinna.

- Varför har de gjort om hela kriget utanför Minas Tirith? Aragorn släpper ju spökarmen efter Pelargir.

Jag har inga problem med att Éowyn får döda Angmar. Jag har för mig att det är hon som ger "dödsstöten" även i böckerna men att det är lite av en team effort mellan henne och Merry? (Edit: Pucktvåa på King Grub...) Spökarmen däremot gav mig "Pirates of the Carribean"-vibbar vilket drar ner mitt betyg för tredje filmen minst två snäpp.

Jag såg inte tredje filmen igår, däremot fastnade jag på "Två Tornen" när den gick i helgen och jag måste säga att slaget vid Helm's Deep är betydligt mer gripande än sista striden i "Konungens Återkomst", som är alldeles för utdragen och TV-spelsactionspäckad imho. Scenen när Rohirrim spränger ner i klyftan i gryningsljuset med Gandalf på Shadowfax i spetsen är nog min favoritstridsscen; oerhört effektfull.

Sen är musiken till hela trilogin oerhört bra.

//Kristin

King Grub
2009-01-03, 15:19
Eowyn "får" döda häxmästaren? Men det gör hon ju. Det är en översättningsgroda att någon annan gör det. Ohlmarks översätter "she" med "han" och låter "honom" göra det med ett svärd som redan har slagits i spillror. Det mest kända översättningsfelet i böckerna. Det är som det är i filmen som är det rätta, i och med att det är så Tolkien skrev.

MasterChief
2009-01-03, 15:19
Det är Eowyn som gör det i boken också. Att Merry gör det är ett översättningsfel av Åke Ohlmarks i den svenska upplagan. Ett av uppskattningsvis 5000 översättningsgrodor han gjorde sig skyldig till. Tolkien kunde själv läsa svenska och var mycket kritisk till Ohlmarks katastrofala översättning, vilket ledde till att Christopher Tolkien krävde en annan översättare för att Silmarillion överhuvudtaget skulle få ges ut på svenska.

Det du retar dig på är som det skall vara, inte något fel. Läs om, på originalspråk.

Bra ägning.

För övrigt älskar jag filmerna över alla andra filmer.

wintersnowdrift
2009-01-03, 15:26
Eowyn "får" döda häxmästaren? Men det gör hon ju. Det är en översättningsgroda att någon annan gör det. Ohlmarks översätter "she" med "han" och låter "honom" göra det med ett svärd som redan har slagits i spillror. Det mest kända översättningsfelet i böckerna. Det är som det är i filmen som är det rätta, i och med att det är så Tolkien skrev.

I stand corrected. Jag har läst böckerna på originalspråket men det var några år sedan och jag vet att Ohlmarks gjort många tabbar. Minnet är bra men kort.

//Kristin

Edit: Hur är den nya översättningen till svenska förresten? Förutom att alla missar förhoppningsvis är rättade, är den mer trogen Tolkiens sätt att skriva?

King Grub
2009-01-03, 15:30
Jag har inte läst och jämfört den - det känns inte nödvändigt, när originalet finns. Men det kan ju inte bli sämre i alla fall. :D Ohlmarks skrev förvisso ett vackert språk, men det var inte Tolkiens. Väldigt långt från originalet, även stilmässigt. Och det faktum att han tolkade om texten som det passade honom själv medan han översatte, plus alla rena felaktigheter han smög in, gör att man tycker lite synd om dom som bara har läst den svenska originalöversättningen.

Ohlmarks gjorde sig också känd för en... mindre lyckad översättning av Koranen. Tydligen kunde han inte ett ord arabiska, utan översatte från en engelsk översättning...

Diggler
2009-01-03, 15:30
inte något ultra-fan, men både filmerna och böckerna är riktigt bra. Saruman är min favoritkaraktär i sagan.

Jens Hellberg
2009-01-03, 15:31
tveklöst världens bästa filmer !

frambogir
2009-01-03, 15:32
Jag har inte läst och jämfört den - det känns inte nödvändigt, när originalet finns. Men det kan ju inte bli sämre i alla fall. :D Ohlmarks skrev förvisso ett vackert språk, men det var inte Tolkiens. Väldigt långt från originalet, även stilmässigt. Och det faktum att han tolkade om texten som det passade honom själv medan han översatte, plus alla rena felaktigheter han smög in, gör att man tycker lite synd om dom som bara har läst den svenska originalöversättningen.

Ohlmarks gjorde sig också känd för en... mindre lyckad översättning av Koranen. Tydligen kunde han inte ett ord arabiska, utan översatte från en engelsk översättning...

Jag äger ett exemplar av nämnda Koranöversättning :D

Till Ohlmarks försvar måste jag ändå säga att alla hans fadäser har skapat en ovärderlig kulturskatt, namnet Bagger till exempel, som i den nya översättningen blivit Secker.

wintersnowdrift
2009-01-03, 15:48
Jag har inte läst och jämfört den - det känns inte nödvändigt, när originalet finns. Men det kan ju inte bli sämre i alla fall. :D Ohlmarks skrev förvisso ett vackert språk, men det var inte Tolkiens. Väldigt långt från originalet, även stilmässigt. Och det faktum att han tolkade om texten som det passade honom själv medan han översatte, plus alla rena felaktigheter han smög in, gör att man tycker lite synd om dom som bara har läst den svenska originalöversättningen.

Ohlmarks gjorde sig också känd för en... mindre lyckad översättning av Koranen. Tydligen kunde han inte ett ord arabiska, utan översatte från en engelsk översättning...

Jag var inbiten Tolkienfan i 13-14-års åldern och att kunna läsa "Sagan om ringen"-trilogin på originalspråket var en stor morot för mig att bli bättre på engelska. Efter att ha tagit mig igenom Ohlmarks översättning minns jag att jag blev förvånad över hur lättläst jag uppfattade Tolkiens stil. Ohlmarks måste ha broderat ut endel och blev nog stundtals väl omständig.

När jag läser om böckerna blir det nog trots allt på engelska. Jag får läsa den nya svensköversättningen i kvalitetssäkringssyfte innan jag sätter den i händerna på mina framtida barn (min egen far hade bara Ohlmarks att tillgå när jag var 11 år och inte behärskade engelska tillräckligt väl).

//Kristin

MasterChief
2009-01-03, 15:49
Det brann ju ut fullständigt i Ohlmarks huvud när han skrev denna bok som en slags "hämnd":
http://sv.wikipedia.org/wiki/Tolkien_och_den_svarta_magin

frambogir
2009-01-03, 15:51
Något säger mig att Ohlmarks kritiktålighet inte var den bästa :)

Nitrometan
2009-01-03, 15:57
Till Ohlmarks försvar måste jag ändå säga att alla hans fadäser har skapat en ovärderlig kulturskatt, namnet Bagger till exempel, som i den nya översättningen blivit Secker.
Ja, att få Baggins (som har med bag - väska/säck - att göra) till Bagger (Anki Bagger?) (som verkar ha nåt med bagge att göra) är en prestation.

Något säger mig att Ohlmarks kritiktålighet inte var den bästa :)
Jodå. Bara man inte kritiserade honom eller hans arbete. ;)

capture
2009-01-03, 16:01
Det om Eowyn dödar häxmästaren. Är det inte så att det är någon profetsia som säger att han inte kan bli dödad av någon man och inte med ett vanligt vapen.

Så Eowyn som inte är man dödar han med ena vapnet pippin och merry fick utav tom bombadill när de räddades ur gravarna utanför hans skog. Dessa vapnen var inte utav denna värld så inget vanligt vapen där.

jaosef
2009-01-03, 16:05
Älskar filmerna. Ska det inte komma någon sorts "fortsättning"? The Hobbit eller vad det var..

capture
2009-01-03, 16:07
Nu kom jag på en sak jag inte gillade och det var hur sauroman dog. Skulle varit spännande att se hur allt skulle gestaltats när de kommer tillbaka till "the shire".

wintersnowdrift
2009-01-03, 16:07
Det brann ju ut fullständigt i Ohlmarks huvud när han skrev denna bok som en slags "hämnd":
http://sv.wikipedia.org/wiki/Tolkien_och_den_svarta_magin

Men herregud, hur bitter kan man bli? Vet inte om jag skulle palla att läsa en sådan bok, däremot hade det varit intressant att höra radiodebatten som det refereras till i wiki-artikeln. Lever Ohlmarks fortfarande förresten?

//Kristin

KlopFer
2009-01-03, 16:12
Men herregud, hur bitter kan man bli? Vet inte om jag skulle palla att läsa en sådan bok, däremot hade det varit intressant att höra radiodebatten som det refereras till i wiki-artikeln. Lever Ohlmarks fortfarande förresten?

//Kristin

Åke Ohlmarks, född 3 juni 1911 i Kristianstad, Kristianstads län, Sverige, död 1984 i Crist di Niardo, Brescia, Lombardiet, Italien

...

Evensar
2009-01-03, 16:16
Älskar filmerna. Ska det inte komma någon sorts "fortsättning"? The Hobbit eller vad det var..
Antagligen det här du tänker på:
http://www.imdb.com/title/tt0903624/

jaosef
2009-01-03, 16:21
Antagligen det här du tänker på:
http://www.imdb.com/title/tt0903624/

Aah, det var nog det. Synd att det är så lång tid kvar...

reinholdsson
2009-01-03, 16:53
Men herregud, hur bitter kan man bli? Vet inte om jag skulle palla att läsa en sådan bok, däremot hade det varit intressant att höra radiodebatten som det refereras till i wiki-artikeln. Lever Ohlmarks fortfarande förresten?

//Kristin

Nej det verkar inte så, http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%85ke_Ohlmarks

Tolkia
2009-01-03, 17:08
"Tolkien och den svarta magin" är en underhållande bok. :D

Jag har svårt med att man i filmerna plockat bort så mycket handling till förmån för strid - jag förstår hur man tänkt, men det stör mig (kan iofs bero på att jag inte är överdrivet road av att se folk hugga varandra i bitar med svärd oavsett). Sedan stör jag mig på att man i vissa fall plockat in saker som inte ens finns med i böckerna; typ utbroderandet av kärlekshistorien mellan Arwen och Aragorn. Skildringen av Gimli och Faramir är något av övergrepp på karaktärerna. Med detta inte sagt att jag tycker att filmerna är dåliga, som filmer betraktat.

Jag fick f.ö.. off topic, ett exemplar av "Lord of the rings" i skinnband, med guldsnitt i disputationspresent. Sjukt snyggt.

kalajset
2009-01-03, 17:26
tveklöst världens bästa filmer !

Kan bara hålla med.

Blir lätt lite löjligt när man säger det, (låter ju som någon typ av fanatiskt Star Wars-fan), men det är en absolut sanning. Trodde inte det var sant första gången jag såg ettan. Det var obeskrivligt mycket bättre än allt jag tidigare sett, var helt mållös efter föreställningen, (såg såklart alla på bio). Tvåan var inte riktigt lika bra, men ändå bättre än allt annat jag då sett, (förutom just ettan då). Trean var möjligtvis egentligen bättre än ettan, men eftersom man då vant sig vid kvalitén är fortfarande ettan min favorit.

Minns att jag däremot tyckte de första 20 minuterna eller så av ettan var lite "jaa, stämingsfullt, men sen då?", sedan tog det fart ordentligt... Finns inga mer spännande, episka, mäktiga filmer, jag är nog ett fanboy. :hbang:

CVN
2009-01-03, 17:36
Bara jag som reagerade på att först visade kanal 3 dom två första filmerna och kanal 4 den sista filmen?

Scratch89
2009-01-03, 18:21
Jag har svårt med att man i filmerna plockat bort så mycket handling till förmån för strid - jag förstår hur man tänkt, men det stör mig (kan iofs bero på att jag inte är överdrivet road av att se folk hugga varandra i bitar med svärd oavsett). Sedan stör jag mig på att man i vissa fall plockat in saker som inte ens finns med i böckerna; typ utbroderandet av kärlekshistorien mellan Arwen och Aragorn. Skildringen av Gimli och Faramir är något av övergrepp på karaktärerna. Med detta inte sagt att jag tycker att filmerna är dåliga, som filmer betraktat.

Jag tycker snarare att kärlekshistorian mellan Aragorn och Eowyn var alldeles för upphaossad i filmerna. Jag kommer inte ens ihåg att de höll på med varandra i böckerna. Angående Gimli så håller jag med; i böckerna är han en väldigt respekterad man och krigare, i filmerna behandlas han som en liten skämtande tönt.

Om man nu ska se hur karaktärerna behandlas, så kan man alltid tita på hoberna. Jag fick uppfattningen att Merry och Pippin var betydligt dystrare i böckerna, medan de alltid är väldigt glada och stojiga i filmen. Det är egentligen bara i sista filmen man får fram den oro och ångest som de faktiskt har genom hela resan.

En kärlekshistoria som däremot är nedtonad i filmerna är den mellan Frodo och Sam. I böckerna fick man en väldigt stark känsla av sann kärlek, och att anledningen till att Sam aldrig vågat bjuda ut Rosa var för att han, på riktigt, var kär i Frodo.

LadyG
2009-01-03, 20:16
Detaljer som inte stämmer i filmerna finns det gott om, det var t ex Erkenbrandt (inte Éomer) som kom till kungens undsättning vid Helms Deep och det var inte Arwen som mötte Aragorn och hobbitarna efter Weathertop och förde Frodo i säkert. Det var Elrond och Gandalf i samarbete som spolade bort de svarta ryttarna vid Rivendell etc. Man kan göra listan ganska lång om man ids, fast är det på den nivån man ska detaljstudera filmerna?

Om jag inte missminner mig hade Eowyn känslor för Aragorn men blev betuttad i Faramir när de möttes i House of healing efter slaget vid Pelennor.

Tolkia
2009-01-03, 20:32
Jag tycker snarare att kärlekshistorian mellan Aragorn och Eowyn var alldeles för upphaossad i filmerna. Jag kommer inte ens ihåg att de höll på med varandra i böckerna.
Det beskrivs ju att de har en historia med varandra, men nä, det hålls inte på. Hålls på gör det ju överhuvudtaget inte (jag vill minnas att Ohlmarks, när han ballade ur, kritiserade frånvaron av sex i böckerna). Jag tycker nog att filmerna hade kunnat leva på handlingen utan hållande på; så oehört populistiskt att slänga in lite kärleksscener bara för att man tror att publiken inte orkar hålla sig vaken utan tillräckligt mycket sex och våld.
Om man nu ska se hur karaktärerna behandlas, så kan man alltid titta på hoberna. Jag fick uppfattningen att Merry och Pippin var betydligt dystrare i böckerna, medan de alltid är väldigt glada och stojiga i filmen.
Ja, arrgh. Pippin beskrivs ju i filmen som fullständigt debil och Merry som något slags lustigkurre (jag vet inte om det är att peta i detaljer, men det stör mig verkligen att personligheter reduceras till ett enda karaktärsdrag, modell Star Trek Voyager). Cry.

Det där med en eventuell kärlekshistoria mellan Frodo och Sam är kul; jag hade aldrig tänkt tanken förrän någon som sett filmerna sade det. Min läsförståelse är nog starkt färgad av att jag var tio år när jag läste böckerna första gånge. :D

Traenarn
2009-01-03, 21:29
Bästa triologin någonsin.

CiCoro
2009-01-03, 21:50
extremt grymma filmer men som med t.ex. harry potter så är böckerna mycket bättre än filmerna. Lotr filmerna kan man ju inte jämföra med harry potter filmerna men om man jämför film vs bok så vinner böckerna utan problem. Det tog tid o läsa böckerna, och minsta lilla händelse varade jättelänge i boken och man fastnade i det verkligen! Filmerna var också mycket bra men en sak som kunde ta väldigt lång tid o läsa i boken tog 15 min i filmen ? ..

AFanatic
2009-01-03, 21:51
Härskarringen är något magiskt. Det kan bero på att jag läste Bilbo första gången när jag var 12 år och därefter trilogin.

Jag gillar verkligen filmerna, även om de naturligtvis inte följer böckerna till punkt och pricka. Den animerade filmen från ehm '78? kommer alltid att stå för de första "bilderna" som jag främst förknippar med böckerna, eftersom jag såg den innan jag läste min första Tolkien-bok.

Traenarn
2009-01-03, 23:07
Värt att tillägga. Att Bilbo; "En hobbits äventyr", var den första riktiga fantasyboken jag läst. Jag gick i 3:e klass, förstod inte allt som stod skrivit men det hejdade mej inte från att läsa ut boken. Det var först i 6:e klass som jag läste trilogin. Lixom de allra flesta andra historier så är de litterära verken så oerhört mycket bättre än filmerna.:) Tex Harry Potter, Da Vinci Koden, mfl.

KlopFer
2009-01-03, 23:12
extremt grymma filmer men som med t.ex. harry potter så är böckerna mycket bättre än filmerna. Lotr filmerna kan man ju inte jämföra med harry potter filmerna men om man jämför film vs bok så vinner böckerna utan problem. Det tog tid o läsa böckerna, och minsta lilla händelse varade jättelänge i boken och man fastnade i det verkligen! Filmerna var också mycket bra men en sak som kunde ta väldigt lång tid o läsa i boken tog 15 min i filmen ? ..

Ja, men så är det väl med alla filmer?

Om inte du vill ha sagan om ringen filmer som är 30h lång så.

Ignatius72
2009-01-03, 23:15
Ja, men så är det väl med alla filmer?

Om inte du vill ha sagan om ringen filmer som är 30h lång så.

Det kändes som om de var det.

Hemi
2009-01-03, 23:25
Jag har inte läst och jämfört den - det känns inte nödvändigt, när originalet finns. Men det kan ju inte bli sämre i alla fall. :D Ohlmarks skrev förvisso ett vackert språk, men det var inte Tolkiens. Väldigt långt från originalet, även stilmässigt. Och det faktum att han tolkade om texten som det passade honom själv medan han översatte, plus alla rena felaktigheter han smög in, gör att man tycker lite synd om dom som bara har läst den svenska originalöversättningen.

Ohlmarks gjorde sig också känd för en... mindre lyckad översättning av Koranen. Tydligen kunde han inte ett ord arabiska, utan översatte från en engelsk översättning...


Hm, jag visste inte så noga vem han var då jag läste SOR (Sagan om ringen) men har läst en del av och om honom efteråt. Kanske skulle jag uppskattat böckerna mer om jag läst dem på Tolkiens eget skriftspråk. Man får väl se om jag ger dem chansen igen...

Filmerna var storslagna och jag stör mig inte så mycket på ändringar i dramaturgin eftersom det alltid är så, det är svårt eller omöjligt att ge en film exakt samma känsla som böcker. Man måste nästan följa vissa regler om man skall få igenom projektet speciellt om man har så stora krav på en riktigt bred succé. Men jag saknade nog sångerna från böckerna som jag tyckte gav personligheterna mer karraktär. Eller minns jag fel...

wintersnowdrift
2009-01-03, 23:37
Jag fick f.ö.. off topic, ett exemplar av "Lord of the rings" i skinnband, med guldsnitt i disputationspresent. Sjukt snyggt.

Oh, i så fall vill jag också disputera.

Jag tycker snarare att kärlekshistorian mellan Aragorn och Eowyn var alldeles för upphaossad i filmerna. Jag kommer inte ens ihåg att de höll på med varandra i böckerna.


Om jag inte missminner mig hade Eowyn känslor för Aragorn men blev betuttad i Faramir när de möttes i House of healing efter slaget vid Pelennor.

Men ååååh, det behövs inte hållipåas mellan Éowyn och Aragorn. Klart det finns en attraktion mellan dem. Eller, möjligen kan man tolka det som att Éowyn i Aragorn ser allt hon inte har (dvs. frihet, respekt, makt över sitt eget liv) men skulle vilja ha, samtidigt som han är en man som kanske förstår henne. Éowyn presenteras för första gången i boken genom Aragorns ögon och det är definitivt ett av mina favoritavsnitt:

The woman turned and went slowly into the house. As she passed the doors she turned and looked back. Grave and thoughtful was her glance, as she looked on the king with pity in her eyes. Very fair was her face, and her long hair was like a river of gold. Slender and tall she was in her white robe girt with silver; but strong she seemed and stern as steel, a daughter of kings. Thus Aragorn for the first time in the full light of day beheld Éowyn, Lady of Rohan, and thought her fair, fair and cold, like a morning of pale spring that is not yet come to womanhood.

Delar av detta används ju också i filmen, och trots att man kan kritisera allt ifrån övergrepp på vissa karaktärer till avsteg från handlingen så måste jag ändå ge manusförfattarna cred för att de faktiskt är trogen boken, eller i alla fall den känsla som jag tycker att Tolkien förmedlar, på många sätt. Bara det att vissa random replikskiften och inte bara högtidligt dravel är på sindarin tycker jag förhöjer stämningen och trovärdigheten något enormt.

Det beskrivs ju att de har en historia med varandra, men nä, det hålls inte på. Hålls på gör det ju överhuvudtaget inte (jag vill minnas att Ohlmarks, när han ballade ur, kritiserade frånvaron av sex i böckerna). Jag tycker nog att filmerna hade kunnat leva på handlingen utan hållande på; så oehört populistiskt att slänga in lite kärleksscener bara för att man tror att publiken inte orkar hålla sig vaken utan tillräckligt mycket sex och våld.

Det där med en eventuell kärlekshistoria mellan Frodo och Sam är kul; jag hade aldrig tänkt tanken förrän någon som sett filmerna sade det. Min läsförståelse är nog starkt färgad av att jag var tio år när jag läste böckerna första gånge. :D

Jag tror att filmmakarna tvingats gå en populistisk balansgång. Jag har hört många som inte läst böckerna som tycker att filmerna är helt obegripliga, medan andra som inte heller läst dem ändå gillar filmerna skarpt. Vi som redan är frälsta tycker säkert att man hade kunnat hålla fast ännu mer vid originalstoryn, men med tanke på budgeten gissar jag att filmbolaget hade vissa krav på att filmerna skulle funka även på folk som inte är Tolkienfanatiker. Sex och våld var kanske priset man fick betala för att få till stånd en sådan maffig produktion.

Jag var också ung när jag läste böckerna första gången (vilket många som skriver i tråden tycks vara - kanske är barn i 10-12-års åldern som mest mottagliga?), och jag tolkade inte alls in någonting mer än vänskap mellan Sam och Frodo. Faktum är att jag inte gjort det senare heller - varken när jag läste trilogin igen eller när jag sett filmerna. Fan, det lutar åt en omläsning å det snaraste.

//Kristin

Scratch89
2009-01-03, 23:51
Jag förstår inte hur man kan ha missat de vibbarna i boken. I filmen är det inte så mycket mer än "Oh, Sam!" och "Oh, mister Frodo!", men i boken är det lite grevinnan och betjänten, meat packing-version. Inte för att det är dåligt på något sätt, då jag tycker att det ger en extra känsla till berättelsen, men jag tycker det är svårt att inte se det.

Tolkia
2009-01-04, 00:01
Jag måste nog också läsa om. :D

(Jag läste f.ö. fel när jag skrev mitt svar ang. kärlekshistorierna i böckerna; jag syftar på Aragorn och Arwen, inte på Aragorn och Eowyn; klantigt men dock. Den senare uppfattar jag i böckerna mer som ett ensidigt svärmeri, men jag har nog redan straffat ut mig med min totala oförmåga att upptäcka homoförhållandet Sam-Frodo.)

AFanatic
2009-01-04, 00:21
Jag måste nog också läsa om. :D



Du är inte ensam.


Är det för övrigt inte nu som den obligatoriska funderingen, om en sådan uppfattning (om deras eventuella homo-relation) mer beror på läsaren än det verkliga litterära innehållet, borde komma. *host*

Scratch89
2009-01-04, 01:16
Är det för övrigt inte nu som den obligatoriska funderingen, om en sådan uppfattning (om deras eventuella homo-relation) mer beror på läsaren än det verkliga litterära innehållet, borde komma. *host*

Möjligen, men det är egna, fria tolkningar av böckerna vi har diskuterat, inga absoluta sanningar.

palme
2009-01-04, 01:27
Hur tolkar ni sam som ghey? Sam visar att han gillar brudar från början och gängar ju sig i slutet å fixar kids (förnekelse? döljer han sitt förhållande med frodo?)

Att frodo är bög kan jag acceptera däremot, en riktig buttyboy det där.

Scratch89
2009-01-04, 01:31
Hur tolkar ni sam som ghey? Sam visar att han gillar brudar från början och gängar ju sig i slutet å fixar kids (förnekelse? döljer han sitt förhållande med frodo?)

Att frodo är bög kan jag acceptera däremot, en riktig buttyboy det där.

I filmen visar han intresse, men inte så mycket i böckerna. Det är mer påkrävande, typ "Sam, varför har du inte skaffat dig en fru än?" och han nämner Rosa. Det är först efter allting som han gängar sig med henne. Sen kan man vara homosexuell och kär i någon som man inte gifter sig med...


EDIT: Shit vad jag blev sugen på att läsa om dem på engelska. Undrar vad de kostar inbundna...

palme
2009-01-04, 01:34
Iövrigt...är det inte skumt att frodo räknas som hjälten när det är sam som styr upp allt jämt?

Yes
2009-01-04, 01:43
Tolkien har ju vad jag förstått rentav skrivit en hel del om Sam's förhållande med Rosa vilket senare editerades bort från slutet av sista boken.

Sam är inte gay utan snarare den trofasta vännen som beundrar Frodo.

CiCoro
2009-01-04, 01:53
Ja, men så är det väl med alla filmer?

Om inte du vill ha sagan om ringen filmer som är 30h lång så.

sant på det viset, men händelser som kändes viktiga och väldigt intressanta i boken togs inte upp alls eller varade i 2 min i filmen..men klart man inte kan ha hela boken i en film, trots det är det väldigt bra filmer, men fortfarande så går det inte ens att jämföra böckerna och filmerna enligt mig.!

shut teh face
2009-01-04, 09:30
Jag hade gärna haft att filmerna var 30-40h styck. :hbang:

MasterChief
2009-01-04, 09:41
Iövrigt...är det inte skumt att frodo räknas som hjälten när det är sam som styr upp allt jämt?

Frodo fick bära på ringen och den bördan var inte lätt.

Mourten
2009-01-04, 12:01
haha jävlar va ni spekulerar :D
enda som ja hört om förr är allt gammal snack om WW2 etc om mordor = nazister etc.

LadyG
2009-01-04, 12:02
Men ååååh, det behövs inte hållipåas mellan Éowyn och Aragorn. Klart det finns en attraktion mellan dem. Eller, möjligen kan man tolka det som att Éowyn i Aragorn ser allt hon inte har (dvs. frihet, respekt, makt över sitt eget liv) men skulle vilja ha, samtidigt som han är en man som kanske förstår henne.

Men de håller ju inte på i filmen heller(inte slaskar mule iaf), Éowyn beundrar på avstånd och Aragorn säger precis innan han ska försöka få den döda armén att stå vid sitt ord att det är en tanke och en skugga hon älskar och att han inte kan ge henne det hon söker. Gestaltningen i filmen är tämligen spot on med andra ord skulle jag vilja säga. Eller hur skulle du velat gestalta Éowyn?

Sen att jag inte gillar att Éowyn ser rädd ut framför witchking of angmar är en annan femma, i boken beskrivs hon som unyealding, unflinching (bland annat) och så framstår hon ju inte i filmen. Varken rak eller stolt och påminner absolut inte om en kungadotter eller sköldmö från Rohan. En ängsligt kurande liten flicka är inte vad jag trodde skulle stå framför the witchking of angmar, och det var inte så jag uppfattade det Tolkien skrev. Fast jag kan ju ha tolkat stycket fel, vad vet jag.

Stoltz
2009-01-04, 12:02
Jag fick f.ö.. off topic, ett exemplar av "Lord of the rings" i skinnband, med guldsnitt i disputationspresent. Sjukt snyggt.

Pics or it didn't happen.

(Ok, jag vill bara se det ;))

Kabuto
2009-01-04, 12:39
haha jävlar va ni spekulerar :D
enda som ja hört om förr är allt gammal snack om WW2 etc om mordor = nazister etc.

Tolkien har sagt och skrivit att LOTR inte är en allegori och att han hatar sånna..

AFanatic
2009-01-04, 12:45
Möjligen, men det är egna, fria tolkningar av böckerna vi har diskuterat, inga absoluta sanningar.

I filmen visar han intresse, men inte så mycket i böckerna. Det är mer påkrävande, typ "Sam, varför har du inte skaffat dig en fru än?" och han nämner Rosa. Det är först efter allting som han gängar sig med henne. Sen kan man vara homosexuell och kär i någon som man inte gifter sig med...

Ena stunden böckerna, nästa filmerna. Oavsett, så är det nog dags att läsa böckerna igen, som sagt.

Att det verkar vara svårt för en del att tro att det kan finnas innerlig kärlek/äkta vänskap mellan killar, i detta fall hobbitar, utan att för den skull vara homosexuell är ganska roande.

wintersnowdrift
2009-01-04, 12:58
Men de håller ju inte på i filmen heller(inte slaskar mule iaf), Éowyn beundrar på avstånd och Aragorn säger precis innan han ska försöka få den döda armén att stå vid sitt ord att det är en tanke och en skugga hon älskar och att han inte kan ge henne det hon söker. Gestaltningen i filmen är tämligen spot on med andra ord skulle jag vilja säga. Eller hur skulle du velat gestalta Éowyn?

Sen att jag inte gillar att Éowyn ser rädd ut framför witchking of angmar är en annan femma, i boken beskrivs hon som unyealding, unflinching (bland annat) och så framstår hon ju inte i filmen. Varken rak eller stolt och påminner absolut inte om en kungadotter eller sköldmö från Rohan. En ängsligt kurande liten flicka är inte vad jag trodde skulle stå framför the witchking of angmar, och det var inte så jag uppfattade det Tolkien skrev. Fast jag kan ju ha tolkat stycket fel, vad vet jag.

Jag tycker att filmgestaltningen av Éowyn är bra! Mitt svar var främst riktat till Scratch89 som inte tyckte att det fanns någon romatik mellan Aragorn och Éowyn. (Jag ser nu att jag citerade dig också, det föklarar jag med en freudiansk felquote eller något ditåt). Överlag tycker att de har fångat Rohan väldigt väl i landskap, kläder och byggnader. Fast bäst/mest stämningshöjande är helt klart musiken.

//Kristin

Kwon
2009-01-04, 13:00
Alla vet ju att Legolas haft en affär med både Frodo och Gandalf.

http://farm2.static.flickr.com/1213/888277023_e682bc906a.jpg

Legolas var på Aragon åsse,

Legolas coppin´a feel.
http://entimg.msn.com/i/gal/LOTR3/lotr3_59164_300x435.jpg

http://farm2.static.flickr.com/1154/888276807_fb5e27094b.jpg?v=0

Kwon
2009-01-04, 13:04
Aragorn och Boromir
http://farm2.static.flickr.com/1214/908390221_7a29973231.jpg?v=0

Kwon
2009-01-04, 13:09
Merry och Pippin reagerar
http://content.ytmnd.com/content/c/1/3/c13c80ff8fe1a83eba113ae02382252b.jpg

Frodo och Sam
http://gawker.com/assets/resources/2008/03/frodosam1.jpg

Stoltz
2009-01-04, 13:10
Merry och Pippin reagerar
http://content.ytmnd.com/content/c/1/3/c13c80ff8fe1a83eba113ae02382252b.jpg


:laugh:

Sofia4_4
2009-01-04, 13:12
Merry och Pippin reagerar
http://content.ytmnd.com/content/c/1/3/c13c80ff8fe1a83eba113ae02382252b.jpg

Frodo och Sam
http://gawker.com/assets/resources/2008/03/frodosam1.jpg


Jag visste att de viktigaste momenterna av filmen var censuererade. Tack Kwon, för att dela med dig av the directors cuts.

LadyG
2009-01-04, 13:14
Jag tycker att filmgestaltningen av Éowyn är bra! Mitt svar var främst riktat till Scratch89 som inte tyckte att det fanns någon romatik mellan Aragorn och Éowyn. (Jag ser nu att jag citerade dig också, det föklarar jag med en freudiansk felquote eller något ditåt). Överlag tycker att de har fångat Rohan väldigt väl i landskap, kläder och byggnader. Fast bäst/mest stämningshöjande är helt klart musiken.

//Kristin

Ah, oki då är vi överens :)

Att ringentriologin är så förhållandevis tom på romantik beror nog ändå till sist på att Tolkien var ganska dålig på att förstå sig på kvinnor (iaf enligt en Discoverydokumentär om Tolkien som gick för ett tag sen), hans vackraste och största försök att beskriva romantik är Lúthien och Berens kärlekssaga men sen är det ganska tomt på utbroderade kärlessagor. Antydningar och korta skildringar här och var finns med, men inget som kommer ens i närheten av samma djup. Fast jag tycker inte man saknar det heller, böckerna klarar sig så bra utan romantik.

Att många killar ylar "ghey" beror nog på (avancerad gissning följer) att ingen av dem som skriker om homoerotik här har dödat, blött och stridit vid andra mäns sida. Tolkien funderade mycket på och skrev mycket om de band som knyts mellan män som går igenom den typen av helvete tillsammans.

Scratch89
2009-01-04, 15:43
Ena stunden böckerna, nästa filmerna. Oavsett, så är det nog dags att läsa böckerna igen, som sagt.

Att det verkar vara svårt för en del att tro att det kan finnas innerlig kärlek/äkta vänskap mellan killar, i detta fall hobbitar, utan att för den skull vara homosexuell är ganska roande.
Betoningen ska ligga på "egna, fria tolkningar", och inte böcker. Alltså, hur vi själv tolkar böckerna och filmerna.

Sen är jag mycket väl medveten om att kärlek inte behöver innebära den sortens kärlek du insuinerar. Däremot är jag förvånad att många inte verkar ha hört talas om det eller tänkt på det, iallafall de inbitna fansen, då det är ett av de mest diskuterade "skvallren" jag har sett på forum och liknande.

Verkar vara känsligt... Geez... :)

Tolkia
2009-01-04, 17:54
Sen är jag mycket väl medveten om att kärlek inte behöver innebära den sortens kärlek du insuinerar. Däremot är jag förvånad att många inte verkar ha hört talas om det eller tänkt på det, iallafall de inbitna fansen, då det är ett av de mest diskuterade "skvallren" jag har sett på forum och liknande.

Verkar vara känsligt... Geez... :)
Vad skådar jag, blir du syr när du inte får hundraprocentigt medhåll? Nog har jag hört homotolkningen, däremot ser/gör jag den inte själv. När det gäller romantik, så nog finns det väl romantik om än den inte är i superfokus. Men jämfört med vad vi idag är vana vid av bara-för-att-det-skall-vara-sex i böcker och på film är det ju förstås nada.

F.ö. håller jag med wintersnowdrift ang. filmgestaltningen av Rohan; de har lyckats mycket bättre med rohirrim än med alverna imho.

AFanatic
2009-01-04, 18:09
Betoningen ska ligga på "egna, fria tolkningar", och inte böcker. Alltså, hur vi själv tolkar böckerna och filmerna.

Sen är jag mycket väl medveten om att kärlek inte behöver innebära den sortens kärlek du insuinerar. Däremot är jag förvånad att många inte verkar ha hört talas om det eller tänkt på det, iallafall de inbitna fansen, då det är ett av de mest diskuterade "skvallren" jag har sett på forum och liknande.

Verkar vara känsligt... Geez... :)

Vad skådar jag, blir du syr när du inte får hundraprocentigt medhåll? Nog har jag hört homotolkningen, däremot ser/gör jag den inte själv.

Eftersom Tolkia hann skriva det jag tänkte så sätter jag helt enkelt en:

+1

Sofia4_4
2009-01-04, 18:17
Hur tolkar ni sam som ghey? Sam visar att han gillar brudar från början och gängar ju sig i slutet å fixar kids (förnekelse? döljer han sitt förhållande med frodo?)

Att frodo är bög kan jag acceptera däremot, en riktig buttyboy det där.

klart han dölja den. Det är något som många kan relatera till även idag. *cupid**cupid*

Scratch89
2009-01-04, 18:17
Vad skådar jag, blir du syr när du inte får hundraprocentigt medhåll? Nog har jag hört homotolkningen, däremot ser/gör jag den inte själv.

Absolut inte. Snarare förvånad att det är otänkbart att kunna tänka sig något, även fast man inte sett det själv.

Fast det är klart. Sitta här och kriga för sin sak, som bara är en spekulation, känns lite ovärt, och drar ner tråden. Jag ska inte skriva något mer om Frodo-Sam-romans-spekulationen (sicket ord!). :)

regus
2009-01-04, 18:19
b0sc-gS9AqM

Scratch89
2009-01-04, 18:25
Haha!

- "Even the fucking trees walked in those movies!"

Leifallan
2009-01-04, 19:30
Filmerna är utmärkta för vad dom är: filmer. Episka och storslagna, och lyckas med det jag och många andra trodde var omöjligt innan premiären: att fånga en hel del av känslan i böckerna. Men böckerna är bättre.

Amen!

MasterChief
2009-01-04, 20:12
Litteratur och film är två olika konstformer och att jämföra dem blir bara löjligt.

palme
2009-01-04, 20:18
klart han dölja den. Det är något som många kan relatera till även idag. *cupid**cupid*

Been around the block? :D



Fan nu kan jag aldrig mer se LOTR filmerna igen pga de där bilderna :laugh:

Tricce
2009-01-04, 20:22
Jag gillar böckerna och filmerna men så älskar jag ju iof fantasy/sci-fi.

Sofia4_4
2009-01-04, 20:32
Been around the block? :D




I wish. Då hade varit lättare att förstå!

:D

Sofia4_4
2009-01-04, 20:55
Jag gillar böckerna och filmerna men så älskar jag ju iof fantasy/sci-fi.

eller så kan man säga sådär ungefär, för att avrunda:

http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=1285982

willis
2009-01-04, 21:33
b0sc-gS9AqM

Jag funderade länge över att lägga in det klippet här med tanke på gay-diskussionen, men det vore fjärde gången jag gjorde det på forumet så jag skippade det :D

Anyways; Kevin Smith har redan sagt allt jag har att säga om sagan om ringen.

Troll
2009-01-04, 23:50
Gillar Sagan Om Ringen både som film och bok men tycker filmerna är bättre, antagligen för att jag såg dom innan jag läste dom.

otherside
2009-01-05, 01:09
Väntade tills alla filmerna kommit på DVD, läste böckerna och såg sedan filmerna. Det var magiska veckor=) Men Tom Bombadill saknade jag verkligen var skönaste karaktären i böckerna. Filmerna är fantastiska, när aragorn och mr Alv får träffa vita gandalf i 2 tornen är en av favoritscenerna.