handdator

Visa fullständig version : Olika grepp på chins & dipsmaskinen?


Helena B
2005-10-22, 14:49
En liten fråga till någon som kan. Har börjat köra chins i en sådan där maskin med assistance. När man kör chins så finns det tydligen flera grepp, militär eller bred militär (finns kanske fler). Testade både och, brett tyckte jag var jobbigare. Men min fråga är om man tränar mer eller mindre på vissa muskelgrupper beroende på grepp?

//Helena

H.Emanuel
2005-10-22, 16:00
En liten fråga till någon som kan. Har börjat köra chins i en sådan där maskin med assistance. När man kör chins så finns det tydligen flera grepp, militär eller bred militär (finns kanske fler). Testade både och, brett tyckte jag var jobbigare. Men min fråga är om man tränar mer eller mindre på vissa muskelgrupper beroende på grepp?

//Helena
Skulle tro det. Finns det inte en sån där förklaringstext på den maskinen, det brukar det finnas, på dom jag provat iaf, som förklarar hur det tar?

Helena B
2005-10-22, 17:48
Skulle tro det. Finns det inte en sån där förklaringstext på den maskinen, det brukar det finnas, på dom jag provat iaf, som förklarar hur det tar?

Det finns bara bilder vilka muskelgrupper som arbetar. Under greppbeskrivningen står det bara vila sorters grepp det finns, inte vilka muskler som arbetar mer/mindre beroende på grepp.

H.Emanuel
2005-10-22, 17:57
Det finns bara bilder vilka muskelgrupper som arbetar. Under greppbeskrivningen står det bara vila sorters grepp det finns, inte vilka muskler som arbetar mer/mindre beroende på grepp.
Håller man med brett (Mer än axelbrett)överhandsgrepp tränar man hela ryggen + biceps,brachialis,braciorialis och pectoralis major
Med axelbrett underhandsgrepp tränas litissimus dorsi och teres major samt biceps och brachialis
Om jag hajat rätt?

Helena B
2005-10-22, 18:44
Håller man med brett (Mer än axelbrett)överhandsgrepp tränar man hela ryggen + biceps,brachialis,braciorialis och pectoralis major
Med axelbrett underhandsgrepp tränas litissimus dorsi och teres major samt biceps och brachialis
Om jag hajat rätt?

Jaha, jag körde med överhandsgrepp båda greppen. Ska man inte göra det?

H.Emanuel
2005-10-22, 19:21
Kan man göra, ville bara påvisa en variation

Helena B
2005-10-22, 19:23
Kan man göra, ville bara påvisa en variation

Om man tränar med axelbrett överhandsgrepp då, blir det samma om underhandsgreppet?

Sheogorath
2005-10-22, 20:33
Det man generallt kan säga (som JAG förstått det ;)) är att om man håller smalt kan man inte genomföra en perfekt adduktionsrörelse i axeln, och man kommer få något mindre aktivering av Latissiumus dorsi (latsen), och något större aktivering av Deltoid, posterior (bakre axlar). Håller man underhandsfattning kommer man också att aktivera biceps mer.

H.Emanuel
2005-10-22, 20:59
Axelbrett överhandsgrepp vetefan om man bör köra alls, som Sheo typ skrev.

Helena B
2005-10-22, 22:24
Axelbrett överhandsgrepp vetefan om man bör köra alls, som Sheo typ skrev.

Varför inte, det var skönare att hålla så? Så om man kör brett militärgrepp överhandsfattning om man kör axelbrett underhandsfattning?

Pez
2005-10-22, 23:14
Varför inte, det var skönare att hålla så? Så om man kör brett militärgrepp överhandsfattning om man kör axelbrett underhandsfattning?
Que? No habla svammel.

Se över din fråga/meningsbyggnad så blir det lättare att ge ett bra svar. :)
Det där, my dear lady, är jibberisch.

H.Emanuel
2005-10-23, 06:28
Varför inte, det var skönare att hålla så? Så om man kör brett militärgrepp överhandsfattning om man kör axelbrett underhandsfattning?
Ibland är det faktiskt bättre om man sover och istället skriver när man är lite piggare ;)

Helena B
2005-10-23, 12:39
Hmm :D Inte ens jag förstod min fråga ;) Vilken tur att det var sent då så man kan skylla på det.

Om jag ska köra axelbrett militärgrepp så bör jag använda underhandsfattning? Varför kan jag inte köra överhandsfattning?

Så comprendeis?

H.Emanuel
2005-10-23, 12:42
Var det inte det Sheogorat svarade på längre upp?

Sheogorath
2005-10-23, 12:44
Hmm :D Inte ens jag förstod min fråga ;) Vilken tur att det var sent då så man kan skylla på det.

Om jag ska köra axelbrett militärgrepp så bör jag använda underhandsfattning? Varför kan jag inte köra överhandsfattning?

Så comprendeis?

Därför att anledningen till att man håller en så smal fattning troligen är att man vill aktivera biceps (och kanske baksida axlar) i något högre grad, och om man håller överhandsfattning kommer man att koppla ur biceps, och flytta över trycket till Brachio-radialis mer (underarmens armböjare). Så skulle jag tänka, i alla fall. Men frågan är om det här är så viktigt att det kommer göra skillnad i ens muskulära utveckling. Jag är tveksam, som alltid :).

Helena B
2005-10-23, 12:55
Därför att anledningen till att man håller en så smal fattning troligen är att man vill aktivera biceps (och kanske baksida axlar) i något högre grad, och om man håller överhandsfattning kommer man att koppla ur biceps, och flytta över trycket till Brachio-radialis mer (underarmens armböjare). Så skulle jag tänka, i alla fall. Men frågan är om det här är så viktigt att det kommer göra skillnad i ens muskulära utveckling. Jag är tveksam, som alltid :).


Okej men då vet jag tack Sheo. Beror väl på vilken musklegrupp man vill aktivera mest, men jag körde den för ryggen så då kanske det där med biceps inte spelar så stor roll.

Sheogorath
2005-10-23, 13:03
Okej men då vet jag tack Sheo. Beror väl på vilken musklegrupp man vill aktivera mest, men jag körde den för ryggen så då kanske det där med biceps inte spelar så stor roll.

De flesta som kör chins som övning PRIMÄRT för ryggen (f.a. latsen) brukar köra bred överhandsfattning. Bred underhandsfattning har jag aldrig sett, men spontant känns det som om handlederna skulle hamna i ett väldigt knasigt läge. Här får någon med bättre koll på anatomin ta över.

petersson
2005-10-23, 14:39
Därför att anledningen till att man håller en så smal fattning troligen är att man vill aktivera biceps (och kanske baksida axlar) i något högre grad, och om man håller överhandsfattning kommer man att koppla ur biceps, och flytta över trycket till Brachio-radialis mer (underarmens armböjare). Så skulle jag tänka, i alla fall. Men frågan är om det här är så viktigt att det kommer göra skillnad i ens muskulära utveckling. Jag är tveksam, som alltid :).

Vid smalare fattning sträcks väl latsen ut bättre än vid bred? Jag tycker det känns så iaf, men jag har ingen koll på anatomi.

Sheogorath
2005-10-23, 14:53
Vid smalare fattning sträcks väl latsen ut bättre än vid bred? Jag tycker det känns så iaf, men jag har ingen koll på anatomi.

Så uppfattar jag det också. *lämnar över till någon med bättre koll*

Helena B
2005-10-23, 15:58
Vid smalare fattning sträcks väl latsen ut bättre än vid bred? Jag tycker det känns så iaf, men jag har ingen koll på anatomi.

Okej men om latsen sträcks ut vid smalare fattning så borde jag väl köra så eftersom jag kör den primärt för ryggen...eller blandar jag ihop det nu=/ Har inte tänkt på hur de andra håller när de kör smalt, men jag tycker det verkar enklare att höra smalt överhandsgrepp än unerhandsgrepp. Men det kanske inte har någon betydelse för ryggen?

Sheogorath
2005-10-23, 16:16
Okej men om latsen sträcks ut vid smalare fattning så borde jag väl köra så eftersom jag kör den primärt för ryggen...eller blandar jag ihop det nu=/ Har inte tänkt på hur de andra håller när de kör smalt, men jag tycker det verkar enklare att höra smalt överhandsgrepp än unerhandsgrepp. Men det kanske inte har någon betydelse för ryggen?

Latsen sträcks ut bättre med smal fattning, ja. Men samtidigt isoleras latsen mer om man håller brett, och med överhandsfattning, eftersom biceps och bakre delta kopplas bort i högre grad. Vilken av dessa två som då blir "bäst" som ryggövning måste någon mer kunnig reda i. Vad alla nog kan enas om är i alla fall att de allra flesta som kör chins har den som ryggövning, och de allra flesta som kör chins kör framförallt med bred överhandsfattning. Om det sedan är av gammal "byggarsed" eller om det faktiskt är bäst för utvecklingen av latsen måste som sagt någon anatomikunnig reda i.