handdator

Visa fullständig version : Min träning.


Alexlindgren
2005-10-22, 11:34
Hej!
Det är så att jag har tränat ett tag, både hemma och på gym, men har bestämt mig för att köra seriöst nu. Har börjat med att sluta med godis och annan skräpmat i en månad, ska skriva upp vikten varje kväll också. Lite info om mig: 15 år, inte tjock, men kanske lite för mycket underhudsfett, 173 cm, 65 kg.

Såhär ser min vecka ut:
Mån: Tennisträning, fotbollsträning
Tis: ?
Ons: Fotbollsträning
Tors: Idrott, gym.
Fre: Gym.
Lör: Vila
Sön: Vila

Men det är det att jag inte veet om jag lägger upp mitt gymprogram rätt. Jag brukar köra helkroppspass, är det bra? Eller ska jag lägga in ett gympass på tisdagen och köra olika muskelgrupper istället? Tänk på att det är ett skolgym jag tränar på, så dom mest avancerade apparaterna finns inte.

Sen efter träning så brukar jag ta en gainomax, käka nån macka och nån frukt. Är det bra? När jag tränar hemma brukar jag käka äggröra efter.

Skulle vara fint om nån kunde hjälpa mig med det här :)

Såhär lägger jag upp mitt gympass:

1. Arm, axlar, underarmar.
2. Ben (vader, framsida lår, baksida lår)
3. Rygg (olika för både övre rygg, mellan och nedre)
4. Sida och mage.

Innan värmer jag självklart upp och förstretchar lite, och efter varvar jag ner och stretchar.

MVH. Alex.

agahowa22
2005-10-22, 12:27
är ditt mål att bli av med fettet lr att börja bygga?

gainomax tycker jag är lite för dyrt även om de är gott =), satsa på vassle och malt istället mycket billigare

Alexlindgren
2005-10-22, 13:19
lite både och, vet att det är ganska svårt att förbränna samt bygga samtidigt, men jag vill göra något mitt emellan. Vill få ner lite av underhudsfettet, och samtidigt bli biffigare. Vad är det för produkter du pratar om? Vart finns dom att köpa och vad kostar dom?

Alexlindgren
2005-10-22, 13:27
hm, sorry för dubbelpost, vet ej hur man redigerar inlägg. Iaf, min fråga är, ska jag korta ner passen till t.ex. 40 min träning på enskilda utvalda muskelgrupper? Eller köra långa pass för hela kroppen?

benkeee
2005-10-22, 13:30
Jag tror han menar istället för att ta en Gainomax, tar du kosttillskott(protein) som du blandar själv.

benkeee
2005-10-22, 13:38
hm, sorry för dubbelpost, vet ej hur man redigerar inlägg. Iaf, min fråga är, ska jag korta ner passen till t.ex. 40 min träning på enskilda utvalda muskelgrupper? Eller köra långa pass för hela kroppen?

Jag tycker du ska korta ner dina pass till ca 40 minuter, och träna 1-2 muskelgrupper per dag.

Lycka till, du behöver inte äta som en häst för att packa på dig muskelmassa.
Ät mycket protein helst över 50& av ditt kaloriintag, så växer du :)

keffat_liv
2005-10-22, 13:41
Jag tycker du ska korta ner dina pass till ca 40 minuter, och träna 1-2 muskelgrupper per dag.

Lycka till, du behöver inte äta som en häst för att packa på dig muskelmassa.
Ät mycket protein helst över 50& av ditt kaloriintag, så växer du :)

50% av kaloriintag!?!? :laugh:

Alexlindgren
2005-10-22, 14:03
hm. Men kan det inte vara farligt att träna så i min ålder? Så att man kan skada sig? Om jag skulle t.ex. träna, arm, bröst, axlar en dag, lår, vader den andra och mage rygg den tredje?

Sen kmr jag kontra det med 3 fotbollsträningar i veckan under vintern.

Då kommer min vecka antagligen se ut såhär:

Mån: Fotbollsträning, tennisträning, hemmträning (armhävningar, situps)
Tis: Gym, inriktat på muskelgrupperna: Biceps, Triceps, underarm, axlar.
Ons: Fotbollsträning, hemmaträning ( Rygg)
Tors: Gym inriktat på: Framsida lår, baksida lår, vader)
Fre: Gym inriktat på: Bröst, mage, sida, rygg.
Lörd: Vila
Sönd: Vila

Skulle det vara bra?

Alexlindgren
2005-10-22, 14:24
blir det inte för lång tid mellan passen då? ÄR det farligt att gymma så mycket i min ålder? Även fast jag kör olika muskelgrupper?

agahowa22
2005-10-22, 15:46
skippa hemma träningarna så blir de nog bra. om de e farligt i din ålder vet ja inte, men ja antar att du e ganska vältränad sen innan?

du kan köpa de här på: kolohttp://www.kolozzeum.com/index.php?cPath=23 detta är redan färdigt så du behöver inte blanda. är nog enklast när du e ny slipper blada och grejsa. :)

Jax
2005-10-22, 16:20
Lycka till, du behöver inte äta som en häst för att packa på dig muskelmassa.
Ät mycket protein helst över 50& av ditt kaloriintag, så växer du :)
Är du full?

Three pigs
2005-10-22, 16:25
Ser bra ut Alex =)
Skulle inte tro att det är farligt, jag är också 15 =]

Alexlindgren
2005-10-22, 17:42
okej, låter bra:)

Vilka av dom där produkterna ska jag köpa?Vad gör dom och när ska man inta dom?

Hm, kan nog skippa hemmapassen till en början för att vänja mig lite, ja är ganska vältränad, dock inte gjord för 5 styrkapass i veckan, så jag får väl arbeta mig upp.

Men vad är bäst, att göra ett långt helkroppspass eller att koncentrera sig på enskilda muskelgrupper inför varje pass?

agahowa22
2005-10-22, 21:36
Vilka av dom där produkterna ska jag köpa?Vad gör dom och när ska man inta dom?

vilken som hellst. När du tränat så kan man säga "suger" musklerna åt sig protein och kolhydrater en viss period efter du tränat. vet inte om det är exakt så men något liknande. Du ska alltså ta den direkt efter träning som du gjör med din gainomax.

Men vad är bäst, att göra ett långt helkroppspass eller att koncentrera sig på enskilda muskelgrupper inför varje pass?

kör något av passen som finns i länken perfekt för nybörjare
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=9555 :)

Alexlindgren
2005-10-22, 23:00
Tackar:D
Det där ska jag följa.
Men, vad är det här för övningar:
Rotator cuff, utåtrotation 3*15
Rotatorcuff, innåtrotation 2*15
Skivstångsrodd 3*8
Omvända ryggresningar 3*max
Greppträning med kabelhandtag 2*10
Pinch 2*20 s
Rakbensmarklyft 3*10
Kabelcrounches 3*8


Jag får tacka för hjälpen, har varit tll stort nöje:D
*yourock*

agahowa22
2005-10-22, 23:07
är inte säker men de flästa bör finnas här: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=31071 :thumbup: good luck :D

Pez
2005-10-22, 23:20
Inte för att regna på din parad eller nåt - men när man är 15 och börjar känna på gymmet så ska man lattja lite.. eller ja - det gäller väl alla nybörjare imho.. lek och lär liksom - testa en massa nya saker, trial and error osv.. nu kommer säkert nån säga "vaffö dåfö, om han kan få optimala resultat direkt istället?!". Äsch.. man måste gå på lite nitar, det är skoj och sålänge det inte är nåt som skadar så lär man sig. Så mitt råd är träna och pröva allt, lattja lite.

aliquis
2005-10-23, 03:23
varje kväll suger, satsa på en månad suger också.

Väg dig varannan vecka eller något och satsa på ett halvår-år.

Alexlindgren
2005-10-23, 20:17
hm, jag vet att en månad är lite kort tid, men vill bara kolla hur det blir. Angående att latja på gym har jag nog gjort det ett antal gånger, kan iaf mitt skolgym nu :). Ska börja lite lätt med 2 pass per vecka iaf + fotbollsträningarna. Får öka progressitvt, har ingen lust att lattja dessutom, jag är ganska inriktad på träning och tycker saker är tråkiga och onödiga om man inte gör dom ordentligt.

Tack för alla svar! :hbang: