handdator

Visa fullständig version : Rörkrökare


Lasse Kongo
2005-10-22, 10:35
Finns det ngn tjomme på brädan som jobbar som rörkrökare (vvs-are)

Varför fråga ja, jo för att ja funderar på att skola om mig helt så tänkte höra om ngn jobbar som det så man kan snacka lite, har lite frågor och funderingar.

Snackare och däcksparkare undanbedes.

PoK :D

Piranha
2005-10-22, 10:48
Som röris får man både kröka å gänga på arbetstid.

XarsioN
2005-10-22, 10:57
Hm, jag jobbar inte som rörmokare men jag utbildar mej till rörmokare och har praktik 3 dagar i veckan iallfall.

Lasse Kongo
2005-10-22, 11:07
Som röris får man både kröka å gänga på arbetstid.

haha passe Lassie bra du ;)

Lasse Kongo
2005-10-22, 11:09
Hm, jag jobbar inte som rörmokare men jag utbildar mej till rörmokare och har praktik 3 dagar i veckan iallfall.

Ofan, får bli ett pm till dig sen när ja hinner.

XarsioN
2005-10-22, 14:01
Ofan, får bli ett pm till dig sen när ja hinner.
Görså. Jag är inte färdigutbildad men eftersom jag är ute på praktik 3 gånger i veckan och i skolan 2 (1 dag kärnämnen 1 dag i verkstan) så har jag lite erfarenhet iallfall.

Jorgen
2005-10-22, 14:28
Brist på rörisar är det iallafall. Nu vet jag iofs inte hur det ser ut i resten av landet, men här nere i sköna södern så finns det för få.

Lasse Kongo
2005-10-22, 14:35
Brist på rörisar är det iallafall. Nu vet jag iofs inte hur det ser ut i resten av landet, men här nere i sköna södern så finns det för få.

det är riktigt stor brist på dem i större delen av landet, så det är helt klart ett framtidsyrke, eller hantverkare över huvudtaget, svårt att ersätta med maskiner eller lägga till unlandet =)

Är inte du hantverkare Jörgen?

Jorgen
2005-10-22, 14:41
det är riktigt stor brist på dem i större delen av landet, så det är helt klart ett framtidsyrke, eller hantverkare över huvudtaget, svårt att ersätta med maskiner eller lägga till unlandet =)

Är inte du hantverkare Jörgen?
Är man byggare så får man jobb på två röda här nere. Folk (läs ungdomar) vill inte skita ner sig/slita/jobba hårt så det är inte så konstigt att det fattas folk. Det märks på majoriteten av dom lärlingar som vi får ut, dock inte alla tack o lov.

Jopp, jag är snickare.

LexSinner
2005-10-22, 14:42
Vet du om det finns rörkrökar utbildning i Norrköping eller ?

Cilia
2005-10-22, 14:45
Brist på rörisar är det iallafall. Nu vet jag iofs inte hur det ser ut i resten av landet, men här nere i sköna södern så finns det för få.
för att inte prata om rörisar som är vettiga!!
dom är nog dom värsta hantverkarna jag någonsin har träffat.
Blir kanske så när dom är för få, då kan man bete sig

Piranha
2005-10-22, 14:49
för att inte prata om rörisar som är vettiga!!
dom är nog dom värsta hantverkarna jag någonsin har träffat.
Blir kanske så när dom är för få, då kan man bete sig


Antar skämten om att riva mellanväggen , rosta ur rören , borra å plugga inte tillhör din humor.

Cilia
2005-10-22, 14:54
Antar skämten om att riva mellanväggen , rosta ur rören , borra å plugga inte tillhör din humor.
gärna bara det inte rör mina domäner *L*
iväg med dig nu så ska jag styra upp forumet *w*

Pingu
2005-10-22, 15:08
Har också funderat på rörsvängen, har en svärfar som har jobbat i 25 år som det. Hur kul som helst att vara hantverkare och som Karin säger " Janne är duktig med händerna" :naughty: :em:

DTH
2005-10-22, 15:48
Jag utbildade mig till det i gymnasiet men trivs inte inom det alls hehe. Valde fel. Jobbar inte inom VVS o har aldrig gjort heller. Men man tjänar bra..

XarsioN
2005-10-22, 15:59
för att inte prata om rörisar som är vettiga!!
dom är nog dom värsta hantverkarna jag någonsin har träffat.
Blir kanske så när dom är för få, då kan man bete sig

Vad är det för fel med dom??
Alla (okej dom flesta) jag varit med ute på praktik har varit bra folk, skulle säga 90%....

Sen är det inte så jävla kul att komma som rörmokare alla gånger, skulle rensa rör ute på djursholm kommer till en fin villa med en fin Fru o fina barn.

Då Frågade barnet mamma:
Mamma vad är det dör för män ?

Mamman: Titta in på dom , det är bara smutsiga hantverkare som ska laga vår trasiga toalett.

Vi tog våra grejjer och åkte därifrån. Inte kul att bli bemött så precis..vi gör vårat jobb bara.

Pingu
2005-10-22, 16:35
Xarsion : Fy faan vad jag hatar såndana överklass kärringar. Helt rätt att dra därifrån :thumbup:

reinholdsson
2005-10-22, 16:40
det är riktigt stor brist på dem i större delen av landet, så det är helt klart ett framtidsyrke, eller hantverkare över huvudtaget, svårt att ersätta med maskiner eller lägga till unlandet =)

Är inte du hantverkare Jörgen?

Ja, men det blir nog fler och fler utländska arbetare i sverige som har en tredjedel i lön av vad en svensk hantverkare har.

ryssen
2005-10-22, 16:43
utbildad och jobbat som det men inte nu längre.

Cilia
2005-10-22, 16:47
Vad är det för fel med dom??
Alla (okej dom flesta) jag varit med ute på praktik har varit bra folk, skulle säga 90%....
dom är säkert bra folk men inte alltid pålitliga
för det första är dom svåra att få tag på
sen dyker dom inte alltid upp.

mina uppdrag har aldrig varit att rensa några avlopp utan att installera nya grejer och dra rör.

jag skriver bara om min erfarenhet och dom flesta andra hantverksgrupper är lättare att ha att göra med. Den enda grupp jag har haft riktiga problem med är just rörmokare.

XarsioN
2005-10-22, 17:46
dom är säkert bra folk men inte alltid pålitliga
för det första är dom svåra att få tag på
sen dyker dom inte alltid upp.

mina uppdrag har aldrig varit att rensa några avlopp utan att installera nya grejer och dra rör.

jag skriver bara om min erfarenhet och dom flesta andra hantverksgrupper är lättare att ha att göra med. Den enda grupp jag har haft riktiga problem med är just rörmokare.

Jo de e sant att rörmokare inte alltid dyker upp i rätt tid..men i mina fall ..
1. En kund kan ringa, säger att det är "nått enkelt fel"..man kommer dit, fixar det enkla felet, så märker man att massa andra delar är fallfärdiga, eller att dom går sönder när man monterar den nya delen. = Massa nytt arbete = det som från början skulle gå på 20 minuter kan ta flera timmar...

Därav förseningar . Men jag håller med dig om att det är dåligt av rörisar att inte höra av sig om dom blir sena eller överhuvudtaget inte kommer, men det brukar vi göra.

Johan1986
2005-11-26, 13:07
Bump

Har funderat lite på att efter muck ge mig in i VVS-branschen. Men hur ska man gå tillväga? Ska man läsa ett år på Lernia och sedan söka praktik eller ska börja ringa runt till olika företag och gå som lärling. Vilket ger störst chans till jobb? Mest lärorikt?

backen
2005-11-26, 16:13
Vet du om det finns rörkrökar utbildning i Norrköping eller ?
Ja Ebersteinska skolan har VVS-utbildning.
Gick själv i Linköping innan den lades ned :(