handdator

Visa fullständig version : Är du rik eller fattig?


thomast
2005-10-21, 09:30
Länk till testet (http://www.sida.se/jamstalldhet/test_content.html)

Griip
2005-10-21, 09:32
Gillade grejen med att man ska inse att man är stenrik men seriöst, blir galen på alla jävla jämnställdhetsgrejer.

Runda Grodan
2005-10-21, 09:33
Jaha... :confused:

Kaew
2005-10-21, 09:34
*rolleyes*

Nitrometan
2005-10-21, 09:35
"Eftersom du är man är du rik"

WTF ??

Det här är nåt för mini!!

Cilia
2005-10-21, 09:36
jag är kvinna och med automatik fattig.
har lite svårt för sånt ............

J.Saarela
2005-10-21, 09:37
ööö muppsida

Piranha
2005-10-21, 09:38
Tja eftersom det är SIDA som presenterar det så jämförs du såklart med 3'e världen och bör nu ha dåligt samvete.

Mental
2005-10-21, 09:38
Yes! Sen att 80% av de tjejer jag umgås med är bättre utbildade, smartare och har mer pengar än mig är bara en struntsak ;)

Men visst, den reklamen hade känts mer relevant i talibanien än här. just nu flinar jag bara åt hur mycket den missar målet på mig.

Davil
2005-10-21, 09:39
Suck!

Jense
2005-10-21, 09:44
ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅH jävla flator!

Piranha
2005-10-21, 09:44
ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅH jävla flator!


What ?

Jense
2005-10-21, 09:47
What ?



överdirv är ni snälla med jämnställdhetssnack. kvinnor har exakt lika stort utbud på utbildningar, läkarvård, mer kontroll över sitt sexliv och får rösta lika jävla mycket som en man får, fattar inte poängen? och vad är det dom inte förstår vad gäller jämnställdhet? på 1500talet va det bara männen som drog in deg , 16, 17, 18 och halva 1900 talet också, det ändras inte över en dag.

bosse_brutal
2005-10-21, 09:50
*suck*

LBacker
2005-10-21, 09:51
Klart att jag är rik som Man, framförallt på kärlek till mig själv och min förträfflighet. Dessutom är det numera vida känt att vi Män äger det kvinnliga könet rakt av, mer förmögen än så lär Man[sic] aldrig bli, eftersom kvinnan och hennes förmåga att bära äkta rikedom (föda barn) obestritt är det mest värdefulla moder jord har lånat oss.

Vilken tur att testet var så rättvisande på samtliga plan, annars skulle någon kanske ha känt sig kränkt.

Piranha
2005-10-21, 09:51
överdirv är ni snälla med jämnställdhetssnack. kvinnor har exakt lika stort utbud på utbildningar, läkarvård, mer kontroll över sitt sexliv och får rösta lika jävla mycket som en man får, fattar inte poängen? och vad är det dom inte förstår vad gäller jämnställdhet? på 1500talet va det bara männen som drog in deg , 16, 17, 18 och halva 1900 talet också, det ändras inte över en dag.


Du blandar ihop SIDA och FI och Grupp 8 flatorna här , sida är väl mest aktiva i asien för kvinnorättsfrågor etc.

Flator har väl inte så mycke i duskussionen att göra.

Nåväl, saken är säkert god men allvarligt jag börjar bli lite smått less på att alla organisationer skall bygga sina kampanjer på "samvetes" principen, man visar hur bra de är i Ilandet och jämför dig med andra mindre lyckligt lottade och räknar med pengar.

En uppfriskande variant vore om de visade vad de gjort , hur de går till väga och lite statistik på resultaten de uppnår.

King Grub
2005-10-21, 09:52
Både man och rik, men knappast rik därför att jag är man.

Jense
2005-10-21, 09:53
Du blandar ihop SIDA och FI och Grupp 8 flatorna här , sida är väl mest aktiva i asien för kvinnorättsfrågor etc.

Flator har väl inte så mycke i duskussionen att göra.

Nåväl, saken är säkert god men allvarligt jag börjar bli lite smått less på att alla organisationer skall bygga sina kampanjer på "samvetes" principen, man visar hur bra de är i Ilandet och jämför dig med andra mindre lyckligt lottade och räknar med pengar.

En uppfriskande variant vore om de visade vad de gjort , hur de går till väga och lite statistik på resultaten de uppnår.


ja men då borde testet va på kinesiska och inte på svenska, verkar inte bättre än att SIDA nu äver är FI'ba

Larsson
2005-10-21, 09:59
Både man och rik, men knappast rik därför att jag är man.

Har du vunnit på lotto ;)

Fartman
2005-10-21, 10:00
ha! det där jävla testet kan ta och skita ner sig.. jag är fanimej inte rik!
Varför ska dom alltid envisas med att skuldbelägga oss män här i Sverige?(som säkerligen är världens mest jämställda land)

Semiramis
2005-10-21, 10:01
Fattig "för att" jag är kvinna trots att jag tjänar mer än de flesta män och kan bestämma över mitt eget liv. Grrr det gör mig så sur, det är ett hån mot alla som faktiskt är fattiga för att inte tala om ett hån mot de kvinnor (och män) som inte kan bestämma över sina egna liv. Jag gillar verkligen inte resonemang som går ut på t ex att: kvinnor är generelt sett fattigare än män, du är kvinna, därför är du fattig.

z_bumbi
2005-10-21, 10:07
En uppfriskande variant vore om de visade vad de gjort , hur de går till väga och lite statistik på resultaten de uppnår.

En fråga jag funderar på är, hur mycket kostade testet att framställa och hur många kunde ha fått skolgång i ett u-land för de pengarna?

LexSinner
2005-10-21, 10:10
En fråga jag funderar på är, hur mycket kostade testet att framställa och hur många kunde ha fått skolgång i ett u-land för de pengarna?

Ja, och vad är dom egentligen ute efter. Efter att ha kollat på testet vart jag sne och kommer aldrig ge en krona till sida... :devil:

Hoppas det var det som var meningen med deras reklam, annars har dom misslyckats... :(

Trance
2005-10-21, 10:10
Sluta gnäll era fjollor. Det handlar om en plojgrej för att göra folk uppmärksamma på att hela världen är inte jämställd. Det var inte ett mätvärde på din person, även om du fick kryssa i saker. Så nej, det handlar inte om Sverige. Det handlar om länder där kvinnor inte kan få riktig läkarvård, äga saker eller bestämma när de skall gå ut.

Fartman
2005-10-21, 10:10
En fråga jag funderar på är, hur mycket kostade testet att framställa och hur många kunde ha fått skolgång i ett u-land för de pengarna?

Och, om organistationen är en sådan som lever på bidrag som folk skickar in, hur mycket bidrag dom går miste om pga ett sådant idiotiskt test som bara förargar människor

Fartman
2005-10-21, 10:11
Sluta gnäll era fjollor. Det handlar om en plojgrej för att göra folk uppmärksamma på att hela världen är inte jämställd. Det var inte ett mätvärde på din person, även om du fick kryssa i saker. Så nej, det handlar inte om Sverige. Det handlar om länder där kvinnor inte kan få riktig läkarvård, äga saker eller bestämma när de skall gå ut.

Men dom missade ju målet med flera hundra meter.

z_bumbi
2005-10-21, 10:12
Och, om organistationen är en sådan som lever på bidrag som folk skickar in, hur mycket bidrag dom går miste om pga ett sådant idiotiskt test som bara förargar människor

Vet du inte vad SIDA är?

Fartman
2005-10-21, 10:13
Vet du inte vad SIDA är?

Nä, faktiskt inte. Inte ingående iaf.

thomast
2005-10-21, 10:17
Nä, faktiskt inte. Inte ingående iaf.

"Sida, styrelsen för internationellt utvecklingssamararbete, är en statlig myndighet som hör till Utrikesdepartementet, UD. Vårt mål är att bidra till att skapa förutsättningar för fattiga människor att förbättra sina levnadsvillkor."

http://www.sida.se/Sida/jsp/polopoly.jsp?d=128

z_bumbi
2005-10-21, 10:17
www.sida.se
" Sida, styrelsen för internationellt utvecklingssamararbete, är en statlig myndighet som hör till Utrikesdepartementet, UD. Vårt mål är att bidra till att skapa förutsättningar för fattiga människor att förbättra sina levnadsvillkor.
Liksom andra svenska myndigheter arbetar Sida självständigt inom de ramar som sätts upp av riksdag och regering. De beslutar om de ekonomiska ramarna, vilka länder Sverige - och därmed Sida - ska samarbeta med och vilken inriktning samarbetet ska ha.

Sida är en global aktör med huvudkontor i Sverige och utlandskontor i ett 50-tal länder. Det totala personalantalet (exklusive tjänstlediga) är 759 varav 172 arbetar i fält vid ett 50-tal ambassader och sektionskontor. Siffrorna är hämtade ur Sidas årsredovisning 2004.

De som finns utomlands är både utresta från Sverige och lokalanställda. De har djup kunskap om den lokala situationen och ansvarar för kontakterna i samarbetsländerna."

Mest kända för fiaskot i baibang (Stavas hur?) om man är lite äldre.

Fartman
2005-10-21, 10:21
www.sida.se
" Sida, styrelsen för internationellt utvecklingssamararbete, är en statlig myndighet som hör till Utrikesdepartementet, UD. Vårt mål är att bidra till att skapa förutsättningar för fattiga människor att förbättra sina levnadsvillkor.
Liksom andra svenska myndigheter arbetar Sida självständigt inom de ramar som sätts upp av riksdag och regering. De beslutar om de ekonomiska ramarna, vilka länder Sverige - och därmed Sida - ska samarbeta med och vilken inriktning samarbetet ska ha.

Sida är en global aktör med huvudkontor i Sverige och utlandskontor i ett 50-tal länder. Det totala personalantalet (exklusive tjänstlediga) är 759 varav 172 arbetar i fält vid ett 50-tal ambassader och sektionskontor. Siffrorna är hämtade ur Sidas årsredovisning 2004.

De som finns utomlands är både utresta från Sverige och lokalanställda. De har djup kunskap om den lokala situationen och ansvarar för kontakterna i samarbetsländerna."

Mest kända för fiaskot i baibang (Stavas hur?) om man är lite äldre.

Okej, tack! Känns förövrigt inte som någon överaskning att det är statliga medel som används till ett sånt där test.. *rolleyes*

TrasMannen
2005-10-21, 10:31
Haha, det spelade ju ingen roll vad man klickade i, den gick ju bara på man och kvinna frågan.
Hatar också hela den hära bara för att man är man skall man må dåligt över sig själv.
Det är ju att dra alla över en kant.
Vilket man inte får göra i sverige.

LBacker
2005-10-21, 10:33
Haha, det spelade ju ingen roll vad man klickade i, den gick ju bara på man och kvinna frågan.
Hatar också hela den hära bara för att man är man skall man må dåligt över sig själv.
Det är ju att dra alla över en kant.
Vilket man inte får göra i sverige.

Hur många gånger gjorde du testet på olika sätt? :D