handdator

Visa fullständig version : Dödshjälp?


H.Emanuel
2005-10-21, 04:26
Alla har säkert tagit del av historien om killen som beslutade sig för att ta sitt liv på en sk dödsklinik utomlands. 1999 skedde den fruktansvärda bilolyckan som förvandlade denna levande, starka och glada tvåbarnsfar till ett totalförlamat paket som bara kunde andas med hjälp av respirator. Historien berättar att han trots detta tillstånd kämpade, var glad och försökte få till situationen så bra det gick, men det stötte på patrull på flera håll, tjafs om vilken instans som var ekonomiskt ansvarig för hans vidare behandling drog ut på tiden. Han tvingades tillbringa sina dagar på en avdelning för gamla och senildementa. Han bokade till slut, efter sex långa år, en plats på "dödshjälpskliniken" i Schweiz, vilket han hemlighöll för sina knoddar. Väl där fick han så hjälp att somna in. När hans söner fick vetskap om faderns planering var deras spontana undran varför han inte fick dö på hemmaplan, och det kan man ju tycka. Men vårat samhälle och våra lagar tillåter icke dödshjälp. Vad anser panelen här om dödshjälpsfrågan? Livet får vi ansvara för, men inte våran död. Är det rätt eller fel?

Fultjack
2005-10-21, 06:04
fel tycker jag, vill man dö ska man få dö, så enkelt är det

Mr. Moose
2005-10-21, 06:24
Sverige är ju en humanitär välfärds stat, då kan man väl inte ha dödshjälp?? (Obs, sarkasm)

Claes

(Varför tror ni jag bor i Thailand)

Big_Vik
2005-10-21, 06:36
Vet inte hur pass vanligt det kan vara men är man förlamad och totalt oförmögen att ta sitt eget liv, trots att man vill, bör man väl ändå som när det gäller så många andra regler kunna få dispens? Man kanske kan be någon att hjälpa till att försätta en i hjälplöst läge t.ex. drunkningssituation, eftersom detta skall vara det bästa sättet att dö på, alternativt att man betalar någon en rejäl hacka för att denne ska supa ner sig och köra över en? Vem kan inte tänka sig ett års obetald semester på tukthuset för en anseenlig, låt oss säga sjusiffrig summa pengar? För mig finns det inte på kartan att tacka nej, skulle kunna tillbringa en natt med Michael Jacksson om betalningen vore den rätta (OBS: ganska högt pris ;))

Men de allra flesta har väl ändå rent fysiskt förmågan att på något sätt ta sitt liv, det är bara en fråga om fantasi? Att dödshjälp borde införas tycker jag inte eftersom den skulle kunna komma att missbrukas: "Han sa att han ville dö, kolla här på papperet som han skrev under innan då" :rolleyes:

Big_Vik
2005-10-21, 06:39
ähum vill inte döda någon egentligen, men om det rörde sig om en bekant som verkligen ville dö och lagen om dödshjälp inte avskaffades. :angel:

Big_Vik
2005-10-21, 06:47
Såg att jag glömde bort vad jag argumenterade för så nu lär väl folk bli elaka :( Jag tror att man måste sätta sig in i att se sin lidande kompis år ut och år in. Man kan riktigt läsa ur hans ögon "snälla döda mej" Det skulle jag självklart göra gratis....;)

Fultjack
2005-10-21, 06:50
Såg att jag glömde bort vad jag argumenterade för så nu lär väl folk bli elaka :( Jag tror att man måste sätta sig in i att se sin lidande kompis år ut och år in. Man kan riktigt läsa ur hans ögon "snälla döda mej" Det skulle jag självklart göra gratis....;)


jag tycker inte riktigt man behöver lida för att vill ha dödshjälp.
Om man bara känner att detta liv är skit och man inte vill leva mer, ja då borde man inte behöva det

olwe
2005-10-21, 07:16
jag tycker inte riktigt man behöver lida för att vill ha dödshjälp.
Om man bara känner att detta liv är skit och man inte vill leva mer, ja då borde man inte behöva det

Om man bara känner att livet är skit kan man ta sitt eget liv.

Piranha
2005-10-21, 07:47
Såg programmet på tv24 igår.

Supersvår fråga det där , givetvis så är man helt oförmögen att leva ett vettigt liv och tex inte kan röra sig, andas genom respirator och knappt kan kommunicera med omvärden så kanske aktiv dödshjälp är en sak.

Sen kommer frågorna om det är moraliskt rätt, kostnad för sammhället och allt sånt.

Vet inte riktigt hur jag tycker om det skall stadgas in i lagar.

Får läsa på mer.

Lasse Kongo
2005-10-21, 07:57
(Varför tror ni jag bor i Thailand)

För att de har villiga tjejer och trevliga apotek :naughty:

Jakelol
2005-10-21, 08:14
En sjuk grej som jag hörde på efterlyst tror jag det va är att om man försöker ta sit liv men misslyckas så kan man bli dömd för grovmisshandel. (OBS detta är ej vanligt). *screwy*

skaparn
2005-10-21, 08:43
Då dödshjälp diskuteras får jag ofta en känsla av att yngre människor är mer positivt inställda till eutanasi, som är något av en eufemism (så får jag in ett annat svårt ord). Det har dock ingen statistisk uppbackning men det får mig ändå att fundera över ifall man värderar liv lite annorlunda beroende på vilken situation man befinner sig i.
Frågan är vansinnigt svår men jag tror ändå grundtanken i ett samhälle ska vara att man inte har rätt att ta livet av någon annan. Jag ser mer risker än fördelar, samt väldigt otrevliga rättstvister.

hangatyr
2005-10-21, 09:26
En sjuk grej som jag hörde på efterlyst tror jag det va är att om man försöker ta sit liv men misslyckas så kan man bli dömd för grovmisshandel. (OBS detta är ej vanligt). *screwy*

mmm, det låter ju troligt.

Zpliff
2005-10-21, 10:14
Tycker personligen att dödshjälp är rätt, jag ska helt klart ha den lagliga rätten att bestämma om jag vill leva eller dö. Samhället ska inte bestämma över mig i den frågan. Det är trots allt mitt liv och inte statens.

jwzrd
2005-10-21, 10:23
Sverige är ju en humanitär välfärds stat, då kan man väl inte ha dödshjälp?? (Obs, sarkasm)

Claes

(Varför tror ni jag bor i Thailand)

Du bor i thailand för att du vill kunna få hjälp att dö?

hangatyr
2005-10-21, 10:53
Tycker personligen att dödshjälp är rätt, jag ska helt klart ha den lagliga rätten att bestämma om jag vill leva eller dö. Samhället ska inte bestämma över mig i den frågan. Det är trots allt mitt liv och inte statens.

problemet är att det är förbjudet att avsluta en påbörjad behandling. alltså: om du väljer att vägra behandling så kan ingen hindra dig från att dö, förutsatt att du är vid dina sinnens fulla bruk. om du däremot har fått behandling mot (den dödliga)åkomman i fråga, är det olagligt att avbryta behandlingen.

Zpliff
2005-10-21, 11:00
problemet är att det är förbjudet att avsluta en påbörjad behandling. alltså: om du väljer att vägra behandling så kan ingen hindra dig från att dö, förutsatt att du är vid dina sinnens fulla bruk. om du däremot har fått behandling mot (den dödliga)åkomman i fråga, är det olagligt att avbryta behandlingen.

Ok, är inte insatt i frågan.
Tycker det borde vara en självklarhet att man som individ får bestämma över sitt vara eller icke vara, behandling eller inte :)
Lär ju kosta staten mindre pengar om inte annat, de slipper ge mig behandling som kostar, på så sätt kan de använda dem på människor som behöver och vill ha hjälp.

hangatyr
2005-10-21, 11:02
Lär ju kosta staten mindre pengar om inte annat, de slipper ge mig behandling som kostar, på så sätt kan de använda dem på människor som behöver och vill ha hjälp.

det är just det som är grejen: om man tilpåter dödshjälp så finsn farhågor att man av ekonomiska skäl dödar människor eller förmår dem att acceptera dödshjälp trots att de inte vill.

egge
2005-10-21, 11:46
Hmm detta är en svår fråga. Jag tycker att dödshjälp borde tillåtas för som andra sagt, man borde ha rätt att bestämma om man vill leva eller dö (givetvis skulle detta ej gälla helt normalt friska människor, de kan ta sitt eget liv om de inte vill leva). Däremot så måste man kunna hantera det på ett riktigt sätt. Jag tycker att man ska fråga sina närmast anhöriga innan man drar iväg till en "dödsklinik" i Schweiz, inte så schysst och bara sticka och dö utan och säga till sina barn (tror faktiskt de hade förstått).

H.Emanuel
2005-10-21, 11:53
En sjuk grej som jag hörde på efterlyst tror jag det va är att om man försöker ta sit liv men misslyckas så kan man bli dömd för grovmisshandel. (OBS detta är ej vanligt). *screwy*
En gång i tiden i Sverige begravdes inte självmördare på kyrkogårdarna utan för sig själva. Försöker man begå självmord men misslyckas kan det innebära vårdintyg och inlåsning på psykiatrisk avdelning.

Besserwisser
2005-10-21, 11:54
En sjuk grej som jag hörde på efterlyst tror jag det va är att om man försöker ta sit liv men misslyckas så kan man bli dömd för grovmisshandel. (OBS detta är ej vanligt). *screwy*

Och om du snubblar på ditt skosnöre och slår dig kan du bli dömd för vållande till kroppsskada (OBS, detta är också ovanligt).

Garnax
2005-10-21, 12:04
Jag har rätt till att få leva mitt liv, jag har exakt lika stor rätt att
få avsluta det.

Man kan inte tvinga en annan människa att döda någon men personligen
tycker jag det är en skyldighet som medmänniska att hjälpa den som inte
kan ta sitt liv själv. Men som klart kan uttrycka sin vilja till det.

I Sverige har alla människor rätt att t.ex få hjälp att laga och äta sin mat
om man inte kan det själv. Men den större rätten, att välja om man vill
dö eller leva det får man inte hjälp med.

Att säga:

Ja men det blir så svårt att skaffa lagar som ser till att det inte kan missbrukas.

Det är bara att skjuta det framför sig istället för att ta tag i det.

Även en hårt reglerad och med en satans massa paragrafer skapad lag är
bättre än ingen alls.

I Holland måste man vara vaken, ta drogen själv och svälja den själv utan
hjälp. Det är något vi skulle kunna ha här.

Det är ett övergrepp att tvinga människor att leva om dom inte vill det.
Ingen annan har rätt att bestämma över mitt liv utom mig

Garnax
2005-10-21, 12:07
En sjuk grej som jag hörde på efterlyst tror jag det va är att om man försöker ta sit liv men misslyckas så kan man bli dömd för grovmisshandel. (OBS detta är ej vanligt). *screwy*

Inte i Sverige...

Minns inte om dom sa att det har funnits på andra ställen eller om
det fortfarande finns på vissa ställen.

Men där handlar det troligen om att livet anses så heligt att om man
försöker avsluta det så har man begått ett brott emot Gud och kan straffas
för det.

I Sverige fick man inte begravas om man tog sitt liv t.ex man var inte värdig.
Självmord är en synd i kristendomen

Besserwisser
2005-10-21, 12:13
I Holland måste man vara vaken, ta drogen själv och svälja den själv utan
hjälp. Det är något vi skulle kunna ha här.



Låter väldigt mycket som ett högst ordinärt självmord och väldigt lite som aktiv dödshjälp. Apoteket tillhandahåller redan idag receptfria läkemedel som i hög dos kan användas för självmord, enda skillnaden skulle väl då bli att man mot recept (?) kan få mer effektiva grejer.

scythe
2005-10-21, 12:18
Låter väldigt mycket som ett högst ordinärt självmord och väldigt lite som aktiv dödshjälp. Apoteket tillhandahåller redan idag receptfria läkemedel som i hög dos kan användas för självmord, enda skillnaden skulle väl då bli att man mot recept (?) kan få mer effektiva grejer.
Håller med.

n1tro
2005-10-21, 12:53
Du bor i thailand för att du vill kunna få hjälp att dö?

eller? *rolleyes*

Garnax
2005-10-21, 12:55
Låter väldigt mycket som ett högst ordinärt självmord och väldigt lite som aktiv dödshjälp. Apoteket tillhandahåller redan idag receptfria läkemedel som i hög dos kan användas för självmord, enda skillnaden skulle väl då bli att man mot recept (?) kan få mer effektiva grejer.

Mmm, då kan du ju som totalt förlamad gå ner dit och köpa det. Blanda det själv och sen svepa glaset/pillren.

I Sverige är det olagligt att köpa ett medel och ge det till en annan människa
om man vet att resultatet är skadligt/dödligt...kallas mord/dråp.

i Holland kan en läkare blanda en drog som dödar dig innan du hinner få i dig hela glaset. Ge dig den antingen i handen och du dricker själv eller får glaset fört till munnen med sugrör så du får dricka det själv.

jwzrd
2005-10-21, 13:09
eller? *rolleyes*

Ja?

Besserwisser
2005-10-21, 13:13
I Sverige är det olagligt att köpa ett medel och ge det till en annan människa
om man vet att resultatet är skadligt/dödligt...kallas mord/dråp.


Nej, det är inte olagligt. Se RH 1996:69 - en kvinna förde in sammanlagt 45 tabletter i sin dotters mun, varefter dottern av egen fri vilja och med egen kraft svalde tabletterna. Moderns handlande bedömdes som medhjälp till självmord, vilket inte är straffbelagt.

Jense
2005-10-21, 13:16
ligger man i en säng och inte kan röra sig och dessutom behöver andningshjälp är det ganska svårt att gå ner till apoteket och köpa 500 ark alverdon.

o andra sidan kan man lida ihjäl sig genom att inte äta, . nej fyfan. vill folk dö så varsågod. men om man kan ta sitt liv genom ordinärt självmord såsom kula i huvudet, hänga sig eller hoppa från hustak så ska man inte kunna få dödshjälp.

scythe
2005-10-21, 13:17
Håll andan, så dör ni.

XroW
2005-10-21, 13:18
o andra sidan kan man lida ihjäl sig genom att inte äta, . nej fyfan. vill folk dö så varsågod. men om man kan ta sitt liv genom ordinärt självmord såsom kula i huvudet, hänga sig eller hoppa från hustak så ska man inte kunna få dödshjälp.

Håller med fast. ibland kan man ju tycka att d vore bättre om dem fick hjälp tex finns ju många fall när ungarna hittar sin förälder död ..
Frisk den ungen blir av det ..

Jense
2005-10-21, 13:20
Håll andan, så dör ni.


höll andran i 20 sekunder igår.. håll på att dö faktiskt. jag såg en tunnel med vitt ljus i slutet. kom på sen att jag hade glömt att släcka lampan.


menhur sjukt hade inte det varit om man fick straff för misslyckade självmordsförsök.

få 8 år för mordförsök,, eller få elektriska stolen för upprepade mordförsök

Jense
2005-10-21, 13:21
Håller med fast. ibland kan man ju tycka att d vore bättre om dem fick hjälp tex finns ju många fall när ungarna hittar sin förälder död ..
Frisk den ungen blir av det ..


ja ungen blir ju jackie arklöv på plats, men tar man sitt liv så skiter man i de som är kvar så man försöker nog inte ta sitt liv på ett fint sätt, eller vad man ska säga.


alla borde få ett "ta ditt liv kit" av staten när de föds. ett gevär, en snara och ett hustak

Besserwisser
2005-10-21, 13:21
ligger man i en säng och inte kan röra sig och dessutom behöver andningshjälp är det ganska svårt att gå ner till apoteket och köpa 500 ark alverdon.

o andra sidan kan man lida ihjäl sig genom att inte äta, . nej fyfan. vill folk dö så varsågod. men om man kan ta sitt liv genom ordinärt självmord såsom kula i huvudet, hänga sig eller hoppa från hustak så ska man inte kunna få dödshjälp.

Och då kan man i dag, i Sverige, göra precis som kvinnan i det rättsfall jag refererade till.

hangatyr
2005-10-21, 13:39
förr i världen kom man itne till himlen när man begick självmord (man fick ej syndernas förlåtelse). det var därför itne helt ovanligt att självmordsbenägna tog livet av små barn för att bli avrättade i stället.

mkt bizarrt.

Tolkia
2005-10-21, 13:45
Då dödshjälp diskuteras får jag ofta en känsla av att yngre människor är mer positivt inställda till eutanasi, som är något av en eufemism (så får jag in ett annat svårt ord). Det har dock ingen statistisk uppbackning men det får mig ändå att fundera över ifall man värderar liv lite annorlunda beroende på vilken situation man befinner sig i.
Visst gör man det. Jag tror t.ex. att man har olika syn på döden beroende på hur nära en själv den är. Många som säger saker som "ja, om jag vore i situation skulle jag vilja att någon tog livet av mig/skulle jag vilja ta livet av mig direkt" eller för den delen som kläcker klyschor om att leva"fortmen/och kort" och att det är "better to burn out than to fade away" har nog aldrig överhuvudtaget varit särskilt nära döden. Det är väldigt lätt att tycka till om saker som ligger väldigt långt borta från en, och om bara hälften av de som i ungdomen hävdade att de skulle komma att ta livet av sig innan de blev gamla och handikappade verkligen gjorde det skulle Sveriges befolkning vara bra mycket mindre ...

skaparn
2005-10-21, 14:19
Visst gör man det. Jag tror t.ex. att man har olika syn på döden beroende på hur nära en själv den är. Många som säger saker som "ja, om jag vore i situation skulle jag vilja att någon tog livet av mig/skulle jag vilja ta livet av mig direkt" eller för den delen som kläcker klyschor om att leva"fortmen/och kort" och att det är "better to burn out than to fade away" har nog aldrig överhuvudtaget varit särskilt nära döden. Det är väldigt lätt att tycka till om saker som ligger väldigt långt borta från en, och om bara hälften av de som i ungdomen hävdade att de skulle komma att ta livet av sig innan de blev gamla och handikappade verkligen gjorde det skulle Sveriges befolkning vara bra mycket mindre ...

Väl talat. För att anknyta till mitt favoritämne så tar jag till termen "tidsinkonsistenta preferenser".

Zpliff
2005-10-21, 14:30
det är just det som är grejen: om man tilpåter dödshjälp så finsn farhågor att man av ekonomiska skäl dödar människor eller förmår dem att acceptera dödshjälp trots att de inte vill.

Självklart finns det människor som skulle försöka dra nytta av det.
Det är en otroligt svår fråga på många olika sätt, är det etiskt riktigt, är det moraliskt riktigt, religiösa har ju en syn på vart man hamnar om man tar självmord och så vidare.

Men rent prinicipiellt så är jag för det. Skulle jag en dag gå från fysiskt frisk med allt vad det innebär till ett paket som inte kan röra sig eller andas utan hjälp skulle jag utan tvekan välja att dö.

Nu har jag ingen erfarenhet om de känslor och tankar som människor i den situationen har, men mina tankar nu säger att det är döden jag hade valt. Men man vet ju aldrig hur tankarna går när man väl befinner sig där och jag hoppas att jag aldrig kommer till den punkten där jag får reda på det.