handdator

Visa fullständig version : Nybörjarföda/tillskott


nadde
2005-10-21, 00:15
Titulerar mig själv nybörjare. Vill inte ösa på med frågor om träningsmetoder, program osv, det ska jag nog lösa på egen hand, utan tänkte bara höra om någon kan ge mig tips på vilka tillskott jag behöver för att göra inköpslistan komplett.
Har alltid beslutsångest när jag blickar ut över det gigantiska sortimentet av gainers, amino/whey-pulver, kreatin osv.

gymmar 4 dar/vecka +löpning. Går till gymmet efter jobbet vilket blir vid 6-tiden på kvällen.
vad ska jag ta före, under och efter träning? Gainer eller rent proteinpulver? Vad är skillnaden? Behöver jag ta nåt Slow protein innan läggdags? :eating:

Ok, blev lite "ösning" me frågor ändå. *rolleyes*

mangemani
2005-10-21, 00:47
börja med "bas" tillskotten,dvs kreatin,maltodextrin och vassle protein.
kreatin monohydrat
whey-80(vassle)
carbo flex(maltodextrin)

detta är vad jag rakomenderar,billigt och bra.

sen kan du komplentera detta med helt fantastiska produkter som LEAN och KCG(en oslagbar kombination).
dom här produkterna ger dej mer styrka,uthållighet samt att du inte får mjölksyra så lätt.

sen kan ju alltid omega-3 och nått multivitamin tillskott vara bra(typ som farings bitamin/mineral/enzym tillskott)

det där räcker,tro mej,det räcker.

men visst,är du som jag,dvs vilja testa på lite utav varje ur kostillskotts sortimenten,så varsågod,har du pengar till det så säger jag go for it.

gainern blandar du ihop själv(tycker det är bäst så),du tar så mycket carbo flex och whey-80 som just DU behöver.
du tar sen halva gainern innan passet och halva efter.

om du har pengar och OM du INTE får i dej den protein mängd du behöver per dag genom kosten,så kan ju ett kassein pulver vara rätt så bra ja(rekomenderar milk-90,protec eller sloow protein),men är det kärvt på penga fronten samt att du får i dej den mängd protein du behöver genom maten,så spara då pengarna istället.

Fartman
2005-10-21, 09:53
satsa pengarna på ett billigt vasslepulver (ex whey-80, exell) och maltodextrin
när det gäller kreatin så är det knappast nödvändigt som nybörjare, men å andra sidan så är ett vanligt monohydrat inte dyrt alls så det är upp till dig och hur du vill fördela kosingen

nadde
2005-10-21, 10:47
[QUOTE=mangemani]gainern blandar du ihop själv(tycker det är bäst så),du tar så mycket carbo flex och whey-80 som just DU behöver.
du tar sen halva gainern innan passet och halva efter.QUOTE]

Ok tack för svaren! *yourock*
Har lite mer grejer jag klurar på dock.

Ska LEAN och KCG bara intas innan träning?
Ang. hur mycket jag behöver i gainern beräknas vad jag förstått på kroppsvikten. 2-3g protein per kroppsvikt/dygn va? Finns det nån liknande regel för kolhydraterna?

Har varit dålig på att räkna, men ibland har jag nog svårt att fylla kvoten protein på en dag, främst pga jobbets arbetsförhållanden och skiftande lunchtider. hur som helst, när är det som mest fördelaktigt att inta kaseinet, på morgonen eller? kan det vara en god ide att blanda ihop en gainer vid någon annan tidpunkt på dagen eller ska jag bara köra den vid träning? *screwy*

Fartman
2005-10-21, 10:55
[QUOTE=mangemani]gainern blandar du ihop själv(tycker det är bäst så),du tar så mycket carbo flex och whey-80 som just DU behöver.
du tar sen halva gainern innan passet och halva efter.QUOTE]

Ok tack för svaren! *yourock*
Har lite mer grejer jag klurar på dock.

Ska LEAN och KCG bara intas innan träning?
Ang. hur mycket jag behöver i gainern beräknas vad jag förstått på kroppsvikten. 2-3g protein per kroppsvikt/dygn va? Finns det nån liknande regel för kolhydraterna?

Har varit dålig på att räkna, men ibland har jag nog svårt att fylla kvoten protein på en dag, främst pga jobbets arbetsförhållanden och skiftande lunchtider. hur som helst, när är det som mest fördelaktigt att inta kaseinet, på morgonen eller? kan det vara en god ide att blanda ihop en gainer vid någon annan tidpunkt på dagen eller ska jag bara köra den vid träning? *screwy*

I gainern brukar det vara vanligt att man blandar ca 0,5g protein/kg kroppsvikt och 1g kolhydrat/kg kroppsvikt

Kasseinet tar du när du behöver protein och inte anser dig kunna/orkar laga vanligt käk, vanligt är att just kaseinet brukar tas som ett sista kvällsmål så att man ska ha proteintillförsel under natten också.

nadde
2005-10-21, 12:37
så om jag förstått allt rätt bör jag inhandla ett vassleprotein, ett kasein, ett maltodextrin, en burk LEAN samt möjligtvis en sats me kreatin.

LEAN en tablett 30 min innan träning.
vassle+maltodextrin blandas till gainer å tas 50/50 innan och efter träning.
kasein innan läggdags.
på morgonen frukost samt vassle (eller kasein?).
sedan käka som vanligt under dan å kanske sluka en proteindrink till?

KCG är jag inte riktigt på det klara hur jag ska använda..?

Tack hur som helst alla som hjälpt mig :thumbup:

mangemani
2005-10-21, 12:45
[QUOTE=mangemani]gainern blandar du ihop själv(tycker det är bäst så),du tar så mycket carbo flex och whey-80 som just DU behöver.
du tar sen halva gainern innan passet och halva efter.QUOTE]

Ok tack för svaren! *yourock*
Har lite mer grejer jag klurar på dock.

Ska LEAN och KCG bara intas innan träning?
Ang. hur mycket jag behöver i gainern beräknas vad jag förstått på kroppsvikten. 2-3g protein per kroppsvikt/dygn va? Finns det nån liknande regel för kolhydraterna?

Har varit dålig på att räkna, men ibland har jag nog svårt att fylla kvoten protein på en dag, främst pga jobbets arbetsförhållanden och skiftande lunchtider. hur som helst, när är det som mest fördelaktigt att inta kaseinet, på morgonen eller? kan det vara en god ide att blanda ihop en gainer vid någon annan tidpunkt på dagen eller ska jag bara köra den vid träning? *screwy*


KCG och LEAN intas ungefär 1 timme innan styrke passet.

jag satsar på att få i mej ett högt protein intag i gainern och snäppet mindre kolhydrater....för mej kan en gainer se ut som så: 49 gr proteiner och 50-75 gr kolhydrater.....stämmer bra det,2-3gr per kilo kroppsvikt är nått man bör satsa på...vad det gäller kolhydraterna sä är enligt mej dom bara som ett komplement numera,personligen ligger jag på 35-40 gr kolhydrater till varje måltid.

dåså,då är ju ett kassein pulver det du behöver:)...kasseinet är bäst om du tar det som mellanmål och som kvällsmål(direkt innan du går och lägger dej.
ta kasseinet med nått grovt bröd eller liknande som mellanmål och ta kasseinet som kvällsmål tillsammans med nån fett källa,typ som rapsolja eller en näve nötter.

gainer ska bara intas vid träning.

känns som att jag har missat nån fråga nu,men du får fråga igen om jag nu missade nån fråga.

MUGEN
2005-10-21, 12:54
så om jag förstått allt rätt bör jag inhandla ett vassleprotein, ett kasein, ett maltodextrin, en burk LEAN samt möjligtvis en sats me kreatin.


du bör inte göra det.. enligt min mening, det kommer förvisso troligtvis inte att ha annat än positiva effekter.. men eftersom du är ny på gymet så kommer förmodligen resultaten att visa sig redigt bra även utan alla produkter. äter du tillräckligt mycket finns det ju absolut INGEN anledning till att köpa någon av produkterna.

ett efterträningsprotein/gainer kan väll vara bra om man har långt hem efeter passen, annars tycker jag inte du skall gå i fällan och spendera hela studiebidraget på produkter som inte kommer göra mer än marginell skillnad i ett så tidigt stadie.

mangemani
2005-10-21, 12:59
du bör inte göra det.. enligt min mening, det kommer förvisso troligtvis inte att ha annat än positiva effekter.. men eftersom du är ny på gymet så kommer förmodligen resultaten att visa sig redigt bra även utan alla produkter. äter du tillräckligt mycket finns det ju absolut INGEN anledning till att köpa någon av produkterna.

ett efterträningsprotein/gainer kan väll vara bra om man har långt hem efeter passen, annars tycker jag inte du skall gå i fällan och spendera hela studiebidraget på produkter som inte kommer göra mer än marginell skillnad i ett så tidigt stadie.


eh,det är inte nån slags tribulus produkt vi snackar om här(låter nästan som att du tror det) utan det är produkter som ökar styrkan och uthålligheten.

mangemani
2005-10-21, 13:03
eh,det är inte nån slags tribulus produkt vi snackar om här(låter nästan som att du tror det) utan det är produkter som ökar styrkan och uthålligheten.


är ju bara ett stort plus om han kan prestera ÄNNU bättre på gymmet,särskillt nu när han är nybörjare och att han är ung,då kroppen växer som bara fan.

MUGEN
2005-10-21, 13:15
eh,det är inte nån slags tribulus produkt vi snackar om här(låter nästan som att du tror det) utan det är produkter som ökar styrkan och uthålligheten.


jag vet precis vad det är för produkter du talar om, jag har säkerligen använt samtliga du nämnde någon gång(förutom KCG, tror jag)

och vadå produkter som ökar styrkan och uthålligheten, ge mig EN förskningsrapport som talar för att fullvärdigt protein i pulverform skulle ge bättre muskeltillväxt än fullvärdigt protein i matform?

nu skrev förvisso han att han hade problem med att få i sig tillräckligt med protein i kosten pga. arbete etc. Men det säger ju inte att ditt argument håller.

Kreatin tex. är i de billigare varianterna(och dyrare?) verkningslöst på väldigt många personer, varför skall han spendera pengar på något som kanske inte fungerar för honnom redan i ett tidigt skede, bättre att vänta tills det säger stopp i utveckligen på egen hand och sedan börja prova produkter.

baah, orkar fan inte, vill du spendera så gör det.. inte min ensak vart dina pengar går. mina råd går till killen i topic som ställde en fråga.

mangemani
2005-10-21, 13:38
jag vet precis vad det är för produkter du talar om, jag har säkerligen använt samtliga du nämnde någon gång(förutom KCG, tror jag)

och vadå produkter som ökar styrkan och uthålligheten, ge mig EN förskningsrapport som talar för att fullvärdigt protein i pulverform skulle ge bättre muskeltillväxt än fullvärdigt protein i matform?

nu skrev förvisso han att han hade problem med att få i sig tillräckligt med protein i kosten pga. arbete etc. Men det säger ju inte att ditt argument håller.

Kreatin tex. är i de billigare varianterna(och dyrare?) verkningslöst på väldigt många personer, varför skall han spendera pengar på något som kanske inte fungerar för honnom redan i ett tidigt skede, bättre att vänta tills det säger stopp i utveckligen på egen hand och sedan börja prova produkter.

baah, orkar fan inte, vill du spendera så gör det.. inte min ensak vart dina pengar går. mina råd går till killen i topic som ställde en fråga.


vart skrev jag att protein i pulverform skulle ge bättra styrka och uthållighet än vanlig mat :confused: .
det är LEAN och KCG vi pratar om här,det är inget protein.

om han inte testar så får han ju aldrig reda på om det funkar för honom*duuh*

ja,självklart var råden till trådskaparen,jag behöver inga råd,trust me :thumbup:

MUGEN
2005-10-21, 14:42
vart skrev jag att protein i pulverform skulle ge bättra styrka och uthållighet än vanlig mat :confused: .
det är LEAN och KCG vi pratar om här,det är inget protein.

om han inte testar så får han ju aldrig reda på om det funkar för honom*duuh*

ja,självklart var råden till trådskaparen,jag behöver inga råd,trust me :thumbup:

och?

jag besvarade nadde´s inlägg som löd;

så om jag förstått allt rätt bör jag inhandla ett vassleprotein, ett kasein, ett maltodextrin, en burk LEAN samt möjligtvis en sats me kreatin.



och dessa produkter kommenterade jag;
Vassleprotein
Kaseinprotein
Maltodextrin
Lean
Kreatin


vartfan du får endast KCG och Lean ifrån vet jag inte, inte heller vart du får att jag tror att det skulle vara testo-höjande liknande prep med tribulus..
du som cyklar i denna tråd, inte jag.. end of story

mangemani
2005-10-21, 14:45
och?

jag besvarade nadde´s inlägg som löd;



och dessa produkter kommenterade jag;
Vassleprotein
Kaseinprotein
Maltodextrin
Lean
Kreatin


vartfan du får endast KCG och Lean ifrån vet jag inte, inte heller vart du får att jag tror att det skulle vara testo-höjande liknande prep med tribulus..
du som cyklar i denna tråd, inte jag.. end of story

du quotade mej och jag svarade...läs om,läs rätt.

nadde
2005-10-21, 18:28
du bör inte göra det.. enligt min mening, det kommer förvisso troligtvis inte att ha annat än positiva effekter.. men eftersom du är ny på gymet så kommer förmodligen resultaten att visa sig redigt bra även utan alla produkter. äter du tillräckligt mycket finns det ju absolut INGEN anledning till att köpa någon av produkterna.

ett efterträningsprotein/gainer kan väll vara bra om man har långt hem efeter passen, annars tycker jag inte du skall gå i fällan och spendera hela studiebidraget på produkter som inte kommer göra mer än marginell skillnad i ett så tidigt stadie.

det du säger stämmer ju såklart. det e dumt att slösa stålar på saker som utgör ett överflöd om man lyckas proppa i sig tillräckligt me käk. dock lyckas jag ju inte alltid med detta, har haft problem länge, när jag tränade förr att inte öka i vikt muskelmässigt. har ju nu då bestämt mig för att satsa lite mer än den tidigare ganska loja inställningen till träningen. väljer ändå att kalla mig nybörjare eftersom jag e dålig på att botanisera mellan preparaten på marknaden. :confused: men tack ändå! :)

Mangemani >> Har du några speciella märken jag bör kika på när det gäller alla tillskott vi tagit upp? vad använder du själv och hur ser ditt intag ut under 24 timmar? tack för alla andra svar! :thumbup:

mangemani
2005-10-21, 18:52
Mangemani >> Har du några speciella märken jag bör kika på när det gäller alla tillskott vi tagit upp? vad använder du själv och hur ser ditt intag ut under 24 timmar? tack för alla andra svar! :thumbup:


star nutrition har bra och billiga produkter.eiselt har lite av varje(en favorit ur deras sortiment är protec) och sist men inte minst faring,i deras sortiment hittar du så gott som allt,allt från prestations höjande preparat till kolhydrater.

utav det som har nämts så använder jag:
milk-90...tar detta typ 4-5 ggr om dagen,som mellanmål och kvällsmål(ungeför 33 gr protein per portion)
whey-80...tar detta på morgonen(49 gr) samt efter träningen(49 gr) tillsammans med kolhydrater.
KCG och LEAN tar jag kombinerat med varandra,tar detta 1 timme innan styrkepasset.
carbo flex .....tar detta med whey-80(egengjord gainer)
creatin citrate(vet att det var tal om monohydrat i tråden,men men)....tar detta direkt efter träningen samt några timmar senare tillsammans med måltid(på vilodagarna tar jag det på morgonen och på kvällen).
farings vitamin/mineral...tar en tabblet på morgonen och en tabblet på kvällen.
star nutrition omega-3.....tar 2 kapslar till varje måltid.

tja,så ser det ut för mej:)

sen käkar jag lite annat också,men det var det inte tal om i tråden:P

nadde
2005-10-23, 14:18
finns det någon som testat Excell's billiga vassleprotein (syftar på erbjudandet i webshopen). Är det något att satsa på?

mangemani
2005-10-23, 14:40
finns det någon som testat Excell's billiga vassleprotein (syftar på erbjudandet i webshopen). Är det något att satsa på?


protein som protein.
excell är både billigt och bra

nadde
2005-10-23, 15:17
protein som protein.
excell är både billigt och bra

ok. blev bara lite betänksam när jag såg nån annan tråd på forumet där ämnet "verkningslöst protein" togs upp.

Hur som helst, blir nog till å beställa star nutrition's whey 80 å carbo flex precis som du föreslog. tack för tipset! :bow:

Sverker
2005-10-23, 15:24
Excell är vassleprotein. Ett vassleproteinkoncentrat, varken mer eller mindre.


"verkningslöst protein" är hydrolyserat kollagen med ett biologiskt värde på noll !:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=53872&highlight=verkningsl%F6st+protein

nadde
2005-10-23, 15:29
Excell är vassleprotein. Ett vassleproteinkoncentrat, varken mer eller mindre.


"verkningslöst protein" är hydrolyserat kollagen med ett biologiskt värde på noll !:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=53872&highlight=verkningsl%F6st+protein

ok, du missuppfattade jag nog lite. tack! :thumbup: