handdator

Visa fullständig version : Träna symmetri efter skada.


Igge
2005-10-21, 00:08
Hej. Jag har efter en axelskada haft ena armen fastspänd i en kudde och inte använt den alls under cirka tre veckors tid. Sedan följer ju alltid några månader rehab. Eftersom den ena armen knappt har använts under tiden så har hela den sidan av överkroppen blivit ganska mycket mindre och svagare.

Frågan är hur jag nu ska träna upp den för att den ska bli likvärdig med den andra sidan? Ska jag köra alla övningar som vanligt men anpassa vikten till den svaga sidan? Kanske köra en del enarmsövningar?

Mr. Moose
2005-10-21, 05:51
Hej. Jag har efter en axelskada haft ena armen fastspänd i en kudde och inte använt den alls under cirka tre veckors tid. Sedan följer ju alltid några månader rehab. Eftersom den ena armen knappt har använts under tiden så har hela den sidan av överkroppen blivit ganska mycket mindre och svagare.

Frågan är hur jag nu ska träna upp den för att den ska bli likvärdig med den andra sidan? Ska jag köra alla övningar som vanligt men anpassa vikten till den svaga sidan? Kanske köra en del enarmsövningar?

Jag har varit gipsad 2 gånger (armarna ) och var gång har jag tappat otroligt med volym.

Det går otroligt fort att komma tillbaks till sin gamla form/storlek. Jag gjorde ingen speciell träning utan bara satte igång som vanligt. Räkna med att du fått minskad rörlighet i leden.. Lite extra streching skadar inte men börja försiktigt. Man vill ju inte förvärra skadan om man inte är 100% ännu.

Claes

Det beror naturligtvis på naturen av din skada också.