handdator

Visa fullständig version : Insida Bröst


masen69
2005-10-20, 19:52
Någon som kan ge ett tips på en övning som tar mest på insidan av bröst ??

mystic[-_-]
2005-10-20, 19:53
går inte att prickskjuta inre bröst

Arne Persson
2005-10-20, 19:54
Någon som kan ge ett tips på en övning som tar mest på insidan av bröst ??


Pec dec, cable cross och smala bänk! *innocent*


























:D

Spannmål
2005-10-20, 19:57
Mm, knästående cableflies från nedre trissan.

MilkmaN
2005-10-20, 19:59
Vad dumma ni är pojkar.

sunkan
2005-10-20, 19:59
stackare, första posten å det första dom gör är att driva med dig

King Grub
2005-10-20, 20:00
Det går tyvärr inte, som sagt. Muskelfibrerna löper horisontellt i en solfjäderform, och det går inte att träna en del av en muskelfiber mer än en annan del. Det är mer massa generellt som gäller, så kommer även inre bröst att bli fylligare.

Dissector
2005-10-20, 20:05
stackare, första posten å det första dom gör är att driva med dig


Sånt är lite trist ja. Ibland verkar man förväntas kunna vissa saker när man frågar något här, så man avskräcks ibland från att fråga, för man vet att man lär få en hel del "I pwn you n00b !!11!"-svar :) Men man lär sig leva med det ^^

Arne Persson
2005-10-20, 20:41
Sånt är lite trist ja. Ibland verkar man förväntas kunna vissa saker när man frågar något här, så man avskräcks ibland från att fråga, för man vet att man lär få en hel del "I pwn you n00b !!11!"-svar :) Men man lär sig leva med det ^^

På den gamla goda tiden, så var det första lärlingen fick en riktig lärlingalusing. Så se detta som milt uppfostrande... :D

masen69
2005-10-20, 20:52
Inte fasen tar jag åt mig av det....En del har ju tränat ända sen Jesus gick i kortbyxor och vissa har precis börjat och vill lära sig. Är tacksam för seriösa svar och sorterar bort resten !!

morte
2005-10-20, 20:57
Inte fasen tar jag åt mig av det....En del har ju tränat ända sen Jesus gick i kortbyxor och vissa har precis börjat och vill lära sig. Är tacksam för seriösa svar och sorterar bort resten !!

Ok, eftrsom resten jävlas. Du kan inte isolera insida bröst (se King Grubs svar) så satsa helt enkelt på mer massa, så löser det sig, hur muskler o dyl fäster och dess form är 100% genetiskt och du kan bara påverka storleken. Med den vetskapen i bagaget, kör bänkpress och snedbänkpress tills du storknar.

Dissector
2005-10-20, 21:01
På den gamla goda tiden, så var det första lärlingen fick en riktig lärlingalusing. Så se detta som milt uppfostrande... :D

That's what's makin' the best soldiers :D

Nä, men nu syftade jag inte så mycket på dig, det var ganska lindrigt skrivet ändå, tänkte mer på i övrigt på forumet. Finns ju en del skräckexempel :P Men visst, man kan väl ana en gnutta humor i det hela med :)

Big_Vik
2005-10-21, 12:54
Kan vi inte för enkelhetens skull bara säga att plan bänkpress och hantelpress tar mest på insida bröst, eftersom dessa övningar ger mest massa över hela bröstet?

Baan
2005-10-21, 15:29
Kan vi inte för enkelhetens skull bara säga att plan bänkpress och hantelpress tar mest på insida bröst, eftersom dessa övningar ger mest massa över hela bröstet?

nej men vi kan säga att bröst tränas bäst av dom övningarna (förutsatt att det är ett faktum), men eftersom insida bröst är en del som någon hittat på och som praktiskt inte går att träna är det nog bättre att vi kör en "let's never speak about this again" istället för att komplicera med onödiga kopplingar.

wintzell
2005-10-21, 16:40
Många som jag träffat som vill ha mer massa på insidan av bröstet har dålig hållning och framåtroterade axlar. Det kan då upplevas som att det saknas massa på insidan av bröstet då axlarna är så långt fram och "putter ut" utsidan av bröstemucklerna mer. Så kanske stretcha brösten och tänka på hållningen?
Men det är bara lite funderingar från min sidan, har inget att grunda det på.

titanic
2005-10-21, 18:47
Många som jag träffat som vill ha mer massa på insidan av bröstet har dålig hållning och framåtroterade axlar. Det kan då upplevas som att det saknas massa på insidan av bröstet då axlarna är så långt fram och "putter ut" utsidan av bröstemucklerna mer. Så kanske stretcha brösten och tänka på hållningen?
Men det är bara lite funderingar från min sidan, har inget att grunda det på.

Har själv tänkt en hel del på det där, kan nog ligga nåt i det :)

Jman
2005-10-21, 19:01
Det är väl bara deff som gäller förutsatt att du har något att visa. Vissa har väl genetiskt lagda fettdepåer som rundar av bröstmuskeln. Fast med tillräckligt med massa så syns det väl ändå ...

Big_Vik
2005-10-23, 18:02
nej men vi kan säga att bröst tränas bäst av dom övningarna (förutsatt att det är ett faktum), men eftersom insida bröst är en del som någon hittat på och som praktiskt inte går att träna är det nog bättre att vi kör en "let's never speak about this again" istället för att komplicera med onödiga kopplingar.

Nej vi säger att nämnda övningarna GER (det är ju bättreatt något ger än att det tar?) mest på insida bröst, vilket är helt sant?

Sonny
2005-10-23, 19:21
Wordclass personliga tränare lär nya medlemmar köra "bänkpress med smalfattning, för inre delen av bröstet"

Om en PT säger att det är så, då är det så, dom är juh utbildade för bövelen :D

bengdoktor
2005-10-23, 19:31
Jag har fasen funderat över samma sak. . som om det vore ovanligt.

jag bytte program och ändrade en del bröstövningar till övningar med lutande bänk, hantelpress och flyes på lutande bänk. vet mkt väl att man inte kan tröna någon speciell del av bröstmuskulaturen men blir ändå splittrad när jag har mer träningsvärk i övre delen av bröstet än när jag kör hantelpress mm på plan bänk. klart att muskler kring nacken, axlar osv aktiveras på anant vis, men tränigsvärken i övre tuttdelen inte kan vara helt obefogad. eller?

Arne Persson
2005-10-23, 19:36
Wordclass personliga tränare lär nya medlemmar köra "bänkpress med smalfattning, för inre delen av bröstet"

Om en PT säger att det är så, då är det så, dom är juh utbildade för bövelen :D


Precis! Gå aldrig emot denna oerhörda visdom! Kom ihåg alla tusentals kronor alla dessa PT:are har spenderat för att bli fulländade! :bow: :)

Hazed
2005-10-23, 19:36
Jag har fasen funderat över samma sak. . som om det vore ovanligt.

jag bytte program och ändrade en del bröstövningar till övningar med lutande bänk, hantelpress och flyes på lutande bänk. vet mkt väl att man inte kan tröna någon speciell del av bröstmuskulaturen men blir ändå splittrad när jag har mer träningsvärk i övre delen av bröstet än när jag kör hantelpress mm på plan bänk. klart att muskler kring nacken, axlar osv aktiveras på anant vis, men tränigsvärken i övre tuttdelen inte kan vara helt obefogad. eller?

Håller med, sätter en peng på Worldclass PTs. Man kan ju få värk t ex i nederdelen av biceps men inte i överdelen? (Biceps är ju tvådelad men inte på det hållet va..?). :thefinger

Fatcan
2005-10-23, 19:45
jag bytte program och ändrade en del bröstövningar till övningar med lutande bänk, hantelpress och flyes på lutande bänk. vet mkt väl att man inte kan tröna någon speciell del av bröstmuskulaturen men blir ändå splittrad när jag har mer träningsvärk i övre delen av bröstet än när jag kör hantelpress mm på plan bänk. klart att muskler kring nacken, axlar osv aktiveras på anant vis, men tränigsvärken i övre tuttdelen inte kan vara helt obefogad. eller?

Jo, man kan träna övre och undre bröst. Det är mitten och yttre du ej kan specialträna.

Mr. Moose
2005-10-24, 05:49
Håller med, sätter en peng på Worldclass PTs. Man kan ju få värk t ex i nederdelen av biceps men inte i överdelen? (Biceps är ju tvådelad men inte på det hållet va..?). :thefinger

Eller är det brachialis, som ligger under biceps, som värker??

Claes

morte
2005-10-24, 07:38
Eller så gör det helt enkelt ont i fästet för att det har överansträngts.

Hazed
2005-10-24, 08:43
Eller är det brachialis, som ligger under biceps, som värker??

Claes

Eller så gör det helt enkelt ont i fästet för att det har överansträngts.

Brachialis har jag svårt att tro, den är väl inte koncentrerad till nederdelen av överarmen utan löper väl snarast längs med utsidan (rätta mig om jag har fel)?

Ont i fästet är däremot säkert sant, men detta borde väl också kunna indikera en förstärkning av det området. På samma sätt tror jag att man med olika vinklar kan komma åt bröstets fästen även i horisontellt led och därmed åstadkomma en träning av bröstmusklernas allra innersta delar. Men det är ingenting som jag har något annat än svaga empiriska belägg för.

Men kan man, som någon sa, träna över resp. underdelen av bröstmuskeln så är det väl inte mindre troligt att det skulle gå att på verka också olika delar av bredden..? :em:

Sheogorath
2005-10-24, 09:27
Brachialis har jag svårt att tro, den är väl inte koncentrerad till nederdelen av överarmen utan löper väl snarast längs med utsidan (rätta mig om jag har fel)?

Ont i fästet är däremot säkert sant, men detta borde väl också kunna indikera en förstärkning av det området. På samma sätt tror jag att man med olika vinklar kan komma åt bröstets fästen även i horisontellt led och därmed åstadkomma en träning av bröstmusklernas allra innersta delar. Men det är ingenting som jag har något annat än svaga empiriska belägg för.

Men kan man, som någon sa, träna över resp. underdelen av bröstmuskeln så är det väl inte mindre troligt att det skulle gå att på verka också olika delar av bredden..? :em:

Tänk dig bröstmuskeln som en samling gummiband, som ligger parallellt med vandra. Du kan ta tag de övre gummibanden, eller du undre, och ge dem anspänning, men du kan inte ta tag i ett enskilt gummiband och få det att sträckas bara "innerst" eller "ytterst". Varken gummiband, eller muskelfibrer, fungerar så. Spänner du ett gummiband är spänningen jämt fördelat över hela dess längd.

Liten fin illustration av bröstmuskler, uppbyggda av "gummiband", bifogas :D.

Hazed
2005-10-24, 09:47
Tänk dig bröstmuskeln som en samling gummiband, som ligger parallellt med vandra. Du kan ta tag de övre gummibanden, eller du undre, och ge dem anspänning, men du kan inte ta tag i ett enskilt gummiband och få det att sträckas bara "innerst" eller "ytterst". Varken gummiband, eller muskelfibrer, fungerar så. Spänner du ett gummiband är spänningen jämt fördelat över hela dess längd.

Liten fin illustration av bröstmuskler, uppbyggda av "gummiband", bifogas :D.

Ha ha, extra plus för den fina pedagogiken. Lärare? :D

Okej, då får jag väl ge mig. Men om nu din gummibandsteori stämmer så borde väl anspänningen normalt sett vara som störst i mitten av "gummibanden", förutsatt att de "dras ut lika mycket åt båda håll"? Inbillar mig att ett gummiband oftast spricker mitt på om man drar i det tills det brister. vad detta har för implikationer på träning vet jag iofs inte, börjar kanske bli lite väl teoretiskt nu..? Men är man akademiker så är man... :rolleyes:

Sheogorath
2005-10-24, 09:54
Ha ha, extra plus för den fina pedagogiken. Lärare? :D

Okej, då får jag väl ge mig. Men om nu din gummibandsteori stämmer så borde väl anspänningen normalt sett vara som störst i mitten av "gummibanden", förutsatt att de "dras ut lika mycket åt båda håll"? Inbillar mig att ett gummiband oftast spricker mitt på om man drar i det tills det brister. vad detta har för implikationer på träning vet jag iofs inte, börjar kanske bli lite väl teoretiskt nu..? Men är man akademiker så är man... :rolleyes:

Det var en liknelse, ingen teori ;). Men vad vill du veta? Om muskelbristningar ofta sker mitt över en muskelfiber? Det lämnar jag över till någon annan. Jag ville bara illustrera varför man inte kan träna inre eller yttre delen av bröstmusklen, eller nedre eller övre biceps heller, för den delen (där löper ju fibrerna förskjutet 90 grader i förhållande till illustrationen).

Sheogorath
2005-10-24, 09:58
...om armarna hänger rakt ner längs kroppen, vilket brukar vara förutsatt när man talar om "övre och nedre delarna av biceps".

(och ja, jag ska undervisa i framtiden ;))

Hazed
2005-10-24, 10:10
Det var en liknelse, ingen teori ;). Men vad vill du veta? Om muskelbristningar ofta sker mitt över en muskelfiber? Det lämnar jag över till någon annan. Jag ville bara illustrera varför man inte kan träna inre eller yttre delen av bröstmusklen, eller nedre eller övre biceps heller, för den delen (där löper ju fibrerna förskjutet 90 grader i förhållande till illustrationen).

Nej nej, jag ville inte direkt veta nånting, avlutningen på mitt inlägg var närmast riktat mot min egen akademiska enfald och jag tycker som sagt att dina synpunkter var intressanta. Bristningar mitt i bröstet skall nog mycket till. Nej snarare så blir väl slutsatsen att man borde vara som starkast mitt i muskeln och det verkar ju också logiskt som sagt.

morte
2005-10-24, 11:48
Ont i fästet är däremot säkert sant, men detta borde väl också kunna indikera en förstärkning av det området. :

Eller en förslitning. Gör det riktigt ont kring armvecken efter bicepspasset har något inte gått riktigt som det skall.

Mr. Moose
2005-10-24, 11:50
[QUOTE=Hazed]Brachialis har jag svårt att tro, den är väl inte koncentrerad till nederdelen av överarmen utan löper väl snarast längs med utsidan (rätta mig om jag har fel)?
QUOTE]

Lättast att ilustrera med bild. Kolla ursprung och fäste.

Claes

Hazed
2005-10-24, 12:04
[QUOTE=Hazed]Brachialis har jag svårt att tro, den är väl inte koncentrerad till nederdelen av överarmen utan löper väl snarast längs med utsidan (rätta mig om jag har fel)?
QUOTE]

Lättast att ilustrera med bild. Kolla ursprung och fäste.

Claes

Okej då! :thumbup:

Hazed
2005-10-24, 12:09
Eller en förslitning. Gör det riktigt ont kring armvecken efter bicepspasset har något inte gått riktigt som det skall.

Tja, riktigt ont och riktigt ont men jag känner oftast den största ömheten/träningsvärken där nere och det kan nog göra lite ont ibland. Tycker dock iofs inte att jag översträcker det minsta, kör inte ens koncentrationscurl eftersom jag tycker att just det här området blir extra utsatt då.

Vad kan det bero på då tror du? Nån gammal skada? Eller är det helt enkelt så att jag är för klen i infästningen i förhållande till övriga muskeln och att jag därför får en överbelastning där? Kanske ska börja med att bara sänka vikten till 90 grader men jag vill ju samtidigt låta muskeln jobba i sin fulla längd..?

:confused:

Sniggel
2005-10-24, 12:23
Men om nu din gummibandsteori stämmer så borde väl anspänningen normalt sett vara som störst i mitten av "gummibanden", förutsatt att de "dras ut lika mycket åt båda håll"? Inbillar mig att ett gummiband oftast spricker mitt på om man drar i det tills det brister.

Nej, spänningen är jämnt fördelad, vilket innebär i teorin att det spricker på alla ställen samtidigt om det är ett "perfekt" gummiband.
Men gummibandet är inte perfekt utan spricker där det är mest slitet (could be anywhere).
Muskelfibrer är ju inte heller "perfekta" till formen och om man skulle få en muskelbristning så blir ju det på det klenaste stället.