handdator

Visa fullständig version : Filmer: Sheo sumo-markar!


Sheogorath
2005-10-20, 19:25
Hej,

Mycket tjat från mitt håll om marklyft på sistone, jag vet. Nu är det i alla fall film det är frågan om, vilket iaf jag brukar tycka är roligt. Bengan var snäll och filmade mitt sumo-markande idag. Först en trea som del i uppvärmningen, på 90 kg, sedan ett arbetsset på 115 kg. Jag använder här vikter som jag tycker att jag kan hålla "perfekt form" på, och nu vill jag alltså att kunniga styrkelyftare eller andra med de rätta kunskaperna ska kommenterar om jag verkligen är så rätt på det, och om inte, vad jag ska ändra.

Jag har viss kunskap om att man ska "slå ut knäna" när man kör sumo, för att stången lättare ska passera. Jag har dock aldrig upplevt att stången fastnat, men jag kör ju absolut inte på några maxvikter, varför detta problem kanske uppdagas först senare. Någon som vet vad detta handlar om får gärna förklara. Allt som ni ser är galet vill jag ha kommenterat.

Länkar:

Film: Sumo: 90 kg (http://bearny.no-ip.org/Sheo%20-%20sumo%20-%2090%20kg%202005-10-20.avi)
Film: Sumo: 115 kg (http://bearny.no-ip.org/Sheo%20-%20sumo%20-%20115%20kg%202005-10-20.avi)

Jay-Z
2005-10-20, 19:34
Såg bra ut, Sheo. Riktigt strikt och fint. Knäna var nästan helt utsträckta när stången skulle passera, så du slipper ju problemet med att vinkla ut knäna.

Även om jag nu inte kan ett skvatt om sumomarklyft.

Catstyle
2005-10-20, 19:59
För en totalt novis som jag, vad är skillnaden gentemot vanlig mark?

Helena B
2005-10-20, 20:00
Nu blir jag lite förvirrad. Jag kör nästan som Sheo bara inte lika brett med benen och knäna är vinklade framåt. Kallas det jag kör också för sumo?

Sheogorath
2005-10-20, 20:01
För en totalt novis som jag, vad är skillnaden gentemot vanlig mark?

Traditionella mark: händerna utanför låren
Sumo-mark: händerna innanför låren

Sheogorath
2005-10-20, 20:02
Nu blir jag lite förvirrad. Jag kör nästan som Sheo bara inte lika brett med benen och knäna är vinklade framåt. Kallas det jag kör också för sumo?

Har du händerna innanför låren är det sumo du kör. Jag kör ju egentligen sk. "ultra-bred sumo" vilket innebär att jag står så brett jag kan utan att riskera att släppa ner vikterna på tårna :D.

mystic[-_-]
2005-10-20, 20:03
får inte hem dem :S

Ryska_raketen
2005-10-20, 20:04
']får inte hem dem :S


dito

Sheogorath
2005-10-20, 20:05
De ligger där alla andra kollo-filmer ligger, dvs den plats som Bjorne hostar. Inte mycket mer jag kan göra :(.

Helena B
2005-10-20, 20:06
Har du händerna innanför låren är det sumo du kör. Jag kör ju egentligen sk. "ultra-bred sumo" vilket innebär att jag står så brett jag kan utan att riskera att släppa ner vikterna på tårna :D.

Okej då fattar jag. Vet iofs inte hur jag har händerna, axelbrett men inte hur de är i förhållande till låren. Men tack för att du klargjode detta. Kul att du la upp filmerna så man kan se hur man ska göra. Har inga som kör några former av mark på mitt gym så det är svårt att se tekniken då. :)

Helena B
2005-10-20, 20:07
']får inte hem dem :S

Det tog lite tid för mig, först hängde sig programmet ;) men låt det stå och ansluta så dyker det upp efter ett tag. :D

MilkmaN
2005-10-20, 20:09
Enda jag reagerade på var att du släppte stången mellan varje rep. Varför gör du så? Annars såg det ut som en riktigt fin form! (inte för att jag är speciellt pro men :P)

Sheogorath
2005-10-20, 20:11
Enda jag reagerade på var att du släppte stången mellan varje rep. Varför gör du så? Annars såg det ut som en riktigt fin form! (inte för att jag är speciellt pro men :P)

För att få korrekt anspänning (buktryck och "svikt" i hamstrings) i kroppen. Förtydligande: jag upplever att allt det här blir lättare om jag hanterar varje repetion som en singel.

MilkmaN
2005-10-20, 20:17
För att få korrekt anspänning (buktryck och "svikt" i hamstrings) i kroppen. Förtydligande: jag upplever att allt det här blir lättare om jag hanterar varje repetion som en singel.

Okej, imo är alltid första reppen jobbigast, borsett från den sista då. Men då vet jag!

Sheogorath
2005-10-20, 20:18
Okej, imo är alltid första reppen jobbigast, borsett från den sista då. Men då vet jag!

Exakt. Nu vet du varför jag kör så. Alla mina reps blir lika tunga som din första, fast tyngre ändå, eftersom jag också blir trött ;).

BigForre
2005-10-20, 20:35
Sheogorath: Lånar tråden för en fråga, gillar att prova en massa övningar för att gå en personlig uppfattning om hur det känns och så, men sumostil i mark är inget jag någonsin provat. Min fråga är helt enkelt hur sumo skiljer sig rent träningsmässigt från vanlig (romersk?) stil. Alltså t.ex. sumo gör att du tränar bla bla bla bättre, fast du använder inte bla bla bla lika mkt, om du är med på vad jag menar.

Sheogorath
2005-10-20, 20:42
Sheogorath: Lånar tråden för en fråga, gillar att prova en massa övningar för att gå en personlig uppfattning om hur det känns och så, men sumostil i mark är inget jag någonsin provat. Min fråga är helt enkelt hur sumo skiljer sig rent träningsmässigt från vanlig (romersk?) stil. Alltså t.ex. sumo gör att du tränar bla bla bla bättre, fast du använder inte bla bla bla lika mkt, om du är med på vad jag menar.

Sumo lämpar sig för de som har starka ben i förhållande till korsrygg, vilket alltså innebär att benen gör något större del av arbetet i sumo än i traditionell stil. I ultra-bred sumo kopplas även adduktorerna (inåtförarna) in i betydande grad. Men å andra sidan: vem tror att man kan kolla på en stor styrkelyftares rygg och säga: "jaja, den där korsryggen vittnar om att han byggt styrka med SUMO". Det är ju inte så det funkar. Man väljer den stil som känns mest naturlig för ens kropp/styrkeförhållande och kör på.

BigForre
2005-10-20, 21:07
Nej någon större skillnad hade jag inte tänkt mig att det skulle vara, kanske provar på hur det känns någon dag. Variation förnöjer lär någon vis man ha sagt någon gång, marka på...

Sheogorath
2005-10-20, 21:11
Nej någon större skillnad hade jag inte tänkt mig att det skulle vara, kanske provar på hur det känns någon dag. Variation förnöjer lär någon vis man ha sagt någon gång, marka på...

Jag fick testa sumo av nödvändighet. Min kropp tycker INTE om traditionell stil. Verkar vara helt felbyggd för det. Sumo däremot känns väldigt bra. Testa du och se, det tycker jag. Även om vanliga mark känns bra (din avatar ser mäktig ut) så kanske sumo känns ÄNNU bättre. Man behöver säkert inte vara lika felbyggd som jag för att uppskatta den :D.

The Draf
2005-10-20, 21:42
Dude, hoppas dom där sockarna var såpass högt upp för att skydda mot skrapsår. Annars såg det bra ut ;) Sen får du ta i lite. Vill höra ett riktigt rea vrål på sista repset :) Gärna lite light weight å såna grejjer ;)

jwzrd
2005-10-20, 22:16
Fina lyft! På med mer vikter varje pass nu, öka en femma varje gång eller så! :thumbup:

Bjorne
2005-10-20, 22:18
']får inte hem dem :SServern har inte haft några problem under dagen, rullat på fint, även om bandbreden utåt är väldigt hög nu, vilket kan göra att det ibland blir lite fördröjningar innan man får svar, ta "spara som" så löser det sig.

BigForre
2005-10-20, 22:27
Jag fick testa sumo av nödvändighet. Min kropp tycker INTE om traditionell stil. Verkar vara helt felbyggd för det. Sumo däremot känns väldigt bra. Testa du och se, det tycker jag. Även om vanliga mark känns bra (din avatar ser mäktig ut) så kanske sumo känns ÄNNU bättre. Man behöver säkert inte vara lika felbyggd som jag för att uppskatta den :D.

Ja det ska ta å göras, måste ju göra det om inte bara för att ha provat. Glömde ju helt att säga att jag tycker att lyften ser bra ut, dock inget expertutlåtande, men brukar ju alltid vara kul att höra även fast jag inte kan avgöra om det skulle vara några små tekniska missar. Avtaren är lättare än den ser ut :em:

Kaboffastar
2005-10-20, 22:36
om man tävlar i SL, går det lika bara att köra SUMO som vanlig ?

Bjorne
2005-10-20, 22:44
om man tävlar i SL, går det lika bara att köra SUMO som vanlig ?Yees.

Lite trist, fast iofs får man ha på sig en tröja som trycker upp vikten i bänkpress, så kanske inte är så farligt i jämnförelse.

Svedberg
2005-10-20, 23:21
offtopic, va behöver jag för codec för att se filmen, trodde jag fixat till min codecs för ett tag framöver :furious:

the_PL_man
2005-10-20, 23:48
Sheogorath: Lånar tråden för en fråga, gillar att prova en massa övningar för att gå en personlig uppfattning om hur det känns och så, men sumostil i mark är inget jag någonsin provat. Min fråga är helt enkelt hur sumo skiljer sig rent träningsmässigt från vanlig (romersk?) stil. Alltså t.ex. sumo gör att du tränar bla bla bla bättre, fast du använder inte bla bla bla lika mkt, om du är med på vad jag menar.

Vad som tränas kanske klarnar om du ser sumon ur en annan vinkel. :)
Se här:
http://karlstadsak.se/lars/040601_me_dl.wmv

/the_PL_man

Jman
2005-10-21, 01:38
Det som gör marklyften en återkommande och så intressant fråga är dess komplexitet. Kul att någon lägger upp videos! Det reder ut begreppen för oss mindre erfarna. Jag är nu medveten om flera nya tekniker som jag ska testa och se vilken passar mig bäst.

Shadow Warrior
2005-10-21, 05:13
Snygga lyft Sheo.

Jag har själv kört sumu några gånger för nått år sedan, och det är en helt okej övning, anledningen att jag inte fortsatte med dem är att jag fick hålla inne på den blanka ytan och vile i allafall då inte använda mej av straps.

KRILLE!
2005-10-21, 07:41
Bra lyft. Skulle dock hellre se att du körde 3 snabba explosiva på raken istället för 3 lite långsammare singlar. Det går ju bra nu men när de tyngre vikterna kommer så måste du ha bra fart för annars blir det svårt. I sumostilen kan du inte slita å stånka upp vikter på samma sätt som när du kör smalt.

Om du vill så ännu bredare så kan du vinkla tårna framåt å skjuta hälarna närmare vikterna.

keep up the good work :thumbup:

Sniggel
2005-10-21, 09:18
Bra förklaring på vanligt marklyft om ni går in på:
http://tomgorman.moonfruit.com/cleanpressii
och klickar på "its all in the pull"

edit: Sheo såg mycket fint ut dina lyft, stabil rak rygg :thumbup:

Fartman
2005-10-21, 09:24
Vad som tränas kanske klarnar om du ser sumon ur en annan vinkel. :)
Se här:
http://karlstadsak.se/lars/040601_me_dl.wmv

/the_PL_man

Ruggiga vikter! :thumbup:
Någon speciell anledning till att du släpper stången när du nått toppläget?

bubbe
2005-10-21, 09:48
Bra förklaring på vanligt marklyft om ni går in på:
http://tomgorman.moonfruit.com/cleanpressii
och klickar på "its all in the pull"

edit: Sheo såg mycket fint ut dina lyft, stabil rak rygg :thumbup:

den artikeln är en förklaring till hur man drar upp vikterna i ryck och stöt, inte
marklyft. om du ser på bilderna ser du hur axlarna ligger långt över stången, inte
bakom som i ett marklyft.

the_PL_man
2005-10-21, 10:36
Ruggiga vikter! :thumbup:
Någon speciell anledning till att du släpper stången när du nått toppläget?
Tja, själva lyftet är färdigt. Iofs så måste jag hålla i stången hela vägen ner på tävling, men jag ser inte behovet av att slösa energi på det under träning.

/the_PL_man

Fartman
2005-10-21, 10:38
Tja, själva lyftet är färdigt. Iofs så måste jag hålla i stången hela vägen ner på tävling, men jag ser inte behovet av att slösa energi på det under träning.

/the_PL_man

Okej, jag förstår! Förövrigt var det trevligt att höra att det finns gym som lirar lite riktig musik! :thumbup:

Sheogorath
2005-10-21, 10:43
Yees.

Lite trist, fast iofs får man ha på sig en tröja som trycker upp vikten i bänkpress, så kanske inte är så farligt i jämnförelse.

Vad menar du? På elitnivå finns det både de som drar sumo och de som drar traditionellt, och det innebär ju att det inte automatiskt blir så att man lyfter mer vikt med den ena än med den andra. Fallet med bänktröja är helt annorlunda: den ger alltid en massa kilon, efter lite tillvänjning.

Sheogorath
2005-10-21, 10:44
offtopic, va behöver jag för codec för att se filmen, trodde jag fixat till min codecs för ett tag framöver :furious:

DivX

Sheogorath
2005-10-21, 10:47
Snygga lyft Sheo.

Jag har själv kört sumu några gånger för nått år sedan, och det är en helt okej övning, anledningen att jag inte fortsatte med dem är att jag fick hålla inne på den blanka ytan och vile i allafall då inte använda mej av straps.

Jag håller halva handen på räfflingen och andra halvan av handen på den blanka ytan. Det räcker för att greppet ska bli stabilt. Eftersom man ska hålla axelbrett kanske det blir problematiskt om man har smalare mellan axlarna.

Sheogorath
2005-10-21, 10:50
Bra lyft. Skulle dock hellre se att du körde 3 snabba explosiva på raken istället för 3 lite långsammare singlar. Det går ju bra nu men när de tyngre vikterna kommer så måste du ha bra fart för annars blir det svårt. I sumostilen kan du inte slita å stånka upp vikter på samma sätt som när du kör smalt.

Om du vill så ännu bredare så kan du vinkla tårna framåt å skjuta hälarna närmare vikterna.

keep up the good work :thumbup:

Jag ska testa att köra dem mer explosivt, men än så länge har jag satsat på att få ett jämnt fint lyft, och kör jag snabbare är jag rädd att höften ska sticka. Vågar knappast stå bredare än jag gör nu eftersom jag är rädd att sätta ner vikterna på tårna :). Nu har jag väl en 5 cm marginal från tåspets till innersta viktskiva.

the_PL_man
2005-10-21, 10:54
Jag ska testa att köra dem mer explosivt, men än så länge har jag satsat på att få ett jämnt fint lyft, och kör jag snabbare är jag rädd att höften ska sticka. Vågar knappast stå bredare än jag gör nu eftersom jag är rädd att sätta ner vikterna på tårna :). Nu har jag väl en 5 cm marginal från tåspets till innersta viktskiva.

En centimeter räcker. Bara att inåtrotera foten när man skläpper ner vikten, inag problems. På 17 år har jag aldrig lagt vikterna på foten under ett sumolyft.

/the_PL_man

Sheogorath
2005-10-21, 10:55
En centimeter räcker. Bara att inåtrotera foten när man skläpper ner vikten, inag problems. På 17 år har jag aldrig lagt vikterna på foten under ett sumolyft.

/the_PL_man

Najs. Ska göras :thumbup:.

petersson
2005-10-21, 11:04
Sheo: Du har alltid schyssta filmer! :thumbup:

Sheogorath
2005-10-21, 11:05
Sheo: Du har alltid schyssta filmer! :thumbup:

*flinar* Tackar ;) Bänkpress och tunga knäböj (hejdå fin form :D) är nästa projekt. Men egentligen är det BENGAN som förtjänar en eloge. Det är han som har tålamod att ta med sin digitalkamera till gymmet och filma mig *flex*.

Sniggel
2005-10-21, 11:41
den artikeln är en förklaring till hur man drar upp vikterna i ryck och stöt, inte
marklyft. om du ser på bilderna ser du hur axlarna ligger långt över stången, inte
bakom som i ett marklyft.
aj fan, måste länkat fel, det var en annan jag tänkte på :-( ska se om jag hittar den

Jman
2005-10-21, 15:23
Vid sumo lyft bör väl fötterna peka i samma riktning som låren. Skulle man ha fötterna lite inåtroterade dvs de pekar mer framåt så skulle väl det ge en snedbelastning på knät, som i längden kan ge skador? Speciellt vid dessa vikter och vid bredare ställning. Sheo verkar ha en bra ställning.
Sheo, hur känns det för dig när det gäller knäna och balansen?

Sheogorath
2005-10-21, 16:20
Vid sumo lyft bör väl fötterna peka i samma riktning som låren. Skulle man ha fötterna lite inåtroterade dvs de pekar mer framåt så skulle väl det ge en snedbelastning på knät, som i längden kan ge skador? Speciellt vid dessa vikter och vid bredare ställning. Sheo verkar ha en bra ställning.
Sheo, hur känns det för dig när det gäller knäna och balansen?

Det känns bra i knäna. Inga konstiga spänningar eller smärtor eller så. Balansen är lite trixig, och är väl det som i så fall är svårast. Men jag tror att ju mer jag nöter på desto lättare kommer det att bli. Eftersom ingen än sålänge klagat på utförandet tänkte jag ha denna form som riktlinje för hur mina lyft ska se ut. Det blir inga höga vikter, det är jag medveten om, men jag ser ingen mening med att ha "slappare" kriterium. Ökar gör man ju förhoppningsvis i vilket fall som helst, och det är ju förändring i vikt på stången som avspeglar förändring i styrka ;). Men klart som fan att jag ska testa att maxa någon gång *flex*.

tegel
2005-10-21, 19:17
Borde du inte "hålla emot" lite mer på nervägen? Såg ut som du släpper spänningen i rygg/mage rätt tidigt. Jag har iofs aldrig kört sumo-style, utan bara traditionella.

Sheogorath
2005-10-21, 19:39
Borde du inte "hålla emot" lite mer på nervägen? Såg ut som du släpper spänningen i rygg/mage rätt tidigt. Jag har iofs aldrig kört sumo-style, utan bara traditionella.

Om detta tvistar de lärde (finns en hel tråd om det där folk bråkar och har sig). För mig är lyftet färdigt när jag lyft stången från marken och står upprätt. Precis som på tävling.