handdator

Visa fullständig version : Deff och cardioträning?


Mr A
2005-10-20, 19:18
1. Är det för mycket att köra 5 st 40-60 min cardiopass i veckan (spinning eller trapppmaskin) under deff. Ligger på ca 65% av Vo2Max (75 % av maxpuls) under passen.

2. Och kan man köra 60 min spinning direkt efter 60 min > styrketräning? Dvs blir det för mkt att köra spinning efter styrkan? Kan det få negativ effekt för muskelbygget, risk att bli övertränad??

Tacksam för synpunkter och råd!

King Grub
2005-10-20, 20:06
1. Nej. Du lär få svårt att bygga muskler på energiunderskott och intensiv konditionträning, men det är ju inget konstigt. Däremot behöver du inte förlora muskelmassa.

2. Visst kan du. Men det är inte ett bra upplägg. Det är inte negativt för fettförbränningen, men lär vara synnerligen kontraproduktivt för styrketräningsresultaten. Det är mycket bättre att dela upp passen, så du kör kondition separat, t ex på morgonen, och styrka på eftermiddag/kväll.

userfriendly
2005-10-21, 07:08
1. jag kör 2h cardio om dagen nu ( exkl. styrketräning/intervallträning) i form av promenader och jag tappar ingen muskelmassa (vad jag vet o ser) .. du bygger ju inget men det är ju inte målet heller... MEN kör inte mer än du behöver... vila så mkt du kan!

2. låter inte så smart under deff eller under uppbyggnad..

Kaew
2005-10-21, 08:14
1. Är det för mycket att köra 5 st 40-60 min cardiopass i veckan (spinning eller trapppmaskin) under deff. Ligger på ca 65% av Vo2Max (75 % av maxpuls) under passen.

2. Och kan man köra 60 min spinning direkt efter 60 min > styrketräning? Dvs blir det för mkt att köra spinning efter styrkan? Kan det få negativ effekt för muskelbygget, risk att bli övertränad??

Tacksam för synpunkter och råd!


Det beror ju ocksa helt pa vilka mal du har med din traning. Ar du radd for att forlora muskler tex sa ar det kanske lite val mycket cardio . Sjalv kor jag styrketraning 40 minuter pa morgonen , 2timmar cardio pa kvallen . Kor sa i 10 dar sen vilar 3 osv. Jag bygger bra pa bade energiunderskott och mycket cardio, men de funkar inte for alla testa dig fram och se hur det gar .