handdator

Visa fullständig version : stannar man i växten av styrketräning?


bajsmannen
2005-10-20, 16:38
Jag har hört att man stannar i växten av att styrkträna. Jag hörde att musklerna "förbjuder" skelettet att växa. Är det sant?
Tacksam om lekmän kunde låta bli att svara och om någon rutinerad svarar, då jag inte vill stanna i växten :)

jwzrd
2005-10-20, 16:43
Inte om du inte utsätter kroppen för _extremt_ hårt kroppsarbete kombinerat med undernäring typ. Tallar du på AAS däremot så kan du mycket väl försluta tillväxtzonerna i skelettet.

Arne Persson
2005-10-20, 16:43
Jag har hört att man stannar i växten av att styrkträna. Jag hörde att musklerna "förbjuder" skelettet att växa. Är det sant?
Tacksam om lekmän kunde låta bli att svara och om någon rutinerad svarar, då jag inte vill stanna i växten :)


Du har hört helt rätt! Jag själv stannade själv i växten eftersom jag började som 12 åring. Jag är endast 194 cm. :(

jwzrd
2005-10-20, 16:44
Du har hört helt rätt! Jag själv stannade själv i växten eftersom jag började som 12 åring. Jag är endast 194 cm. :(

Du ser iofs något kort ut med den där bröstkorgen :D

bigtraps
2005-10-20, 16:46
Suleymanoglu är väl drygt 150 tror jag
han började nog tidigare än dej Arne
Han är ju inte lång den killen, ändå ska han visst vara längst i släkten :bow:

bajsmannen
2005-10-20, 16:48
Så om jag ska tolka det rätt så stannar man inte i växten om man tränar rättoch inte för tungt?

Arne Persson
2005-10-20, 16:50
Suleymanoglu är väl drygt 150 tror jag
han började nog tidigare än dej Arne
Han är ju inte lång den killen, ändå ska han visst vara längst i släkten :bow:


Ytterligare ett bevis på att man växer av styrketräning!

Arne Persson
2005-10-20, 16:50
Så om jag ska tolka det rätt så stannar man inte i växten om man tränar rättoch inte för tungt?


MAn skall både träna rätt och TUNGT!

bajsmannen
2005-10-20, 16:54
Så det om att musklerna förbjuder skelettet att växa är alltså nonsens?

Arne Persson
2005-10-20, 16:58
Så det om att musklerna förbjuder skelettet att växa är alltså nonsens?


Gissa?

bajsmannen
2005-10-20, 16:59
du kanske förstår attt jag vill ha klara svar när det gäller min kropp... men jag tar det som att det är ok att träna även fast jag växer...

Arne Persson
2005-10-20, 17:01
du kanske förstår attt jag vill ha klara svar när det gäller min kropp... men jag tar det som att det är ok att träna även fast jag växer...


Bra beslut! Jag + mfl här har i åratal förtvivlat försökt döda den där gamla sega myten!

Jacksatan
2005-10-20, 17:07
däremot är det sant att man får mindre penis av att styrketräna vilket egentligen är den enda negativa effekten. =/

Arne Persson
2005-10-20, 17:11
däremot är det sant att man får mindre penis av att styrketräna vilket egentligen är den enda negativa effekten. =/

Helt fel! Styrketräning är för vissa ett nödvändigt ont för att övriga kroppen skall komma i proportion till penisen! :)

keffat_liv
2005-10-20, 17:12
Helt fel! Styrketräning är för vissa ett nödvändigt ont för att övriga kroppen skall komma i proportion till penisen! :)

hahahaha:) men blir den mindre? låter ju sjukt

bubbe
2005-10-20, 17:14
hahahaha:) men blir den mindre? låter ju sjukt

varför inte? proportionellt borde det ju bli så!

keffat_liv
2005-10-20, 17:15
varför inte? proportionellt borde det ju bli så!

beror ju på om man växer i massa eller inte :)

DavidLeeRoth
2005-10-20, 17:22
MAn skall både träna rätt och TUNGT!

Den ekvationen går allt för sällan ihop!

snelhest
2005-10-20, 17:55
Den ekvationen går allt för sällan ihop!
Jodå här på kolozzeum har ingen ont i ryggen *screwy* Se bara på rehab & skador delen. Helt tom *rolleyes*

Catstyle
2005-10-20, 17:55
Helt fel! Styrketräning är för vissa ett nödvändigt ont för att övriga kroppen skall komma i proportion till penisen! :)
Haha, årets citat. xD :bow:

Catstyle
2005-10-20, 17:56
Jodå här på kolozzeum har ingen ont i ryggen *screwy* Se bara på rehab & skador delen. Helt tom *rolleyes*
Se på övriga delen av svenska män över 50 år som ALDRIG styrketränat, ingen som har ryggproblem där? *screwy*

Ninjasmurf
2005-10-20, 17:59
däremot är det sant att man får mindre penis av att styrketräna vilket egentligen är den enda negativa effekten. =/
bara för att det hände dig behöver det inte hända alla andra :)

Catstyle
2005-10-20, 18:01
bara för att det hände dig behöver det inte hända alla andra :)
Jag tror han intalat sig själv att den inte alltid varit så utan att det endast beror på träningen. *kissass*

snelhest
2005-10-20, 18:04
Se på övriga delen av svenska män över 50 år som ALDRIG styrketränat, ingen som har ryggproblem där? *screwy*Så klart det inte är. Men det hjälper inte om man lyfter tungt och fel. Då kan man lika gärna skita i det.

Catstyle
2005-10-20, 18:06
Så klart det inte är. Men det hjälper inte om man lyfter tungt och fel. Då kan man lika gärna skita i det.
Absolut, men jag tycker ändå ditt resonemang var lite galet.
Att peka på ett forum för skador och säga 'titta vad mycket folk som har diverse skador där' är lite misstolkande. :)

Missförstå mig inte, alltför många tränar mer eller mindre 'fel'. :)

Ame
2005-10-20, 18:30
Vad finns det för studier som säger att man skulle stanna i växten egentligen? Min idrottslärare på gymnasiet stod nämligen och talade om för alla hur styrketräning kunde påverka tillväxtzonerna(på yngre), och man får väl anta att hon hade *någon* källa på det iaf. Jag försökte invända men hon kom bara med något löjligt orelevant argument och bytte ämne ;)

Catstyle
2005-10-20, 18:36
Jag blir alltid så sur när så många "utbildade" idrottslärare, PTs etc står och snackar ren goja.
De flesta tror ju självklart på det, iom att de inte fått någon annan kunskap.

Philippp
2005-10-20, 20:04
http://www.youronlinefitness.com/Fitness_Articles/articles/March_2002_articles/common_fitness_myths_exposed.htm

“Don't believe any tales about resistance training making you shorter or prematurely closing the growth centres of the bones. There are even some Russian studies and one Russian book ("School of Height"), which suggests that resistance training from youth, may stimulate increase in height. Use any weight training methods that you like - none of them will ever make you shorter. Other British studies show that people who avoid imposing ballistic or shock loading on the body tend to exhibit a higher incidence of arthritis and bone deterioration (see the Supertraining archives or my "Facts & Fallacies of Fitness" book for more details).

Another study has shown that lifters have the highest bone density of all athletes (like the study cited a few months ago on the superheavy powerlifters whose bones were scanned in a scientific study), so any decision to do weight training will be of great personal benefit in many ways if one simply follows the basic method of gradual progressive overload.

In other letters, I have also pointed out that many daily and sporting activities involving running, jumping, hitting and kicking impose far greater loads on the growing bones of children than even squats or jerks with double bodymass. Thus, if one militates against weightlifting for juveniles, then all sports involving those types of activity (including football, basketball, track & field, soccer and baseball) should also be banned from schools. Some people seem to have forgotten that the body of the human adapts at any age to sensibly imposed stresses and strains. Damage is the consequence of bad training, not because weight training is intrinsically "bad" for the body.”

Lindberg
2005-10-20, 20:15
Går det att träna fram muskler på penisen då?

Catstyle
2005-10-20, 20:18
Nix det enda som funkar är pillrena som säljs på diverse suspekta internetsiter. :devil:

Philippp
2005-10-20, 20:19
Går det att träna fram muskler på penisen då?
vet inte men här kan du träna fram lite starkare penis
http://www.betterman.com/showthread.php?t=995

Fatalist
2005-10-20, 20:20
Går det att träna fram muskler på penisen då?

Kommentar på detta, Arne t ex som har koll på anatomin?

Jacksatan
2005-10-20, 20:26
för att utveckla mitt resonemang lite så är det ju så att ju större lår man får desto mindre ser penis ut. Inte sant? =)

keffat_liv
2005-10-20, 20:27
för att utveckla mitt resonemang lite så är det ju så att ju större lår man får desto mindre ser penis ut. Inte sant? =)

du skrämmer mig! om 10 år kan jag kanske inte tillfredställa en tjej *cry*

morte
2005-10-20, 20:37
för att utveckla mitt resonemang lite så är det ju så att ju större lår man får desto mindre ser penis ut. Inte sant? =)

Det är därför man inte skall träna benen. Stor överkropp=visuellt mindre ben, visuellt små ben=visuellt stor schlang. Discobuild är optimalt.

Arne Persson
2005-10-20, 21:07
Går det att träna fram muskler på penisen då?


Den består främst av svällkroppar inte muskler.

Lillgrabben
2005-10-20, 22:40
Du har hört helt rätt! Jag själv stannade själv i växten eftersom jag började som 12 åring. Jag är endast 194 cm. :(


Jag är snart 30 & har inte slutat växa ännu!



( jag blir bara rundare & rundare för varje år som går........ :em: )

TigerÖga
2005-10-21, 08:45
bullshit jag har vara växt mer av att jag börjat träna styrketräning på ett år har jag växt 6 cm Wiee :P

jwzrd
2005-10-21, 09:05
Så klart det inte är. Men det hjälper inte om man lyfter tungt och fel. Då kan man lika gärna skita i det.

Nääh, har du fastslagit att man får ryggskador av att lyfta fel? Men dra på trisser, där ser man! :thumbup:

jwzrd
2005-10-21, 09:06
för att utveckla mitt resonemang lite så är det ju så att ju större lår man får desto mindre ser penis ut. Inte sant? =)

Det stämmer :em:

JJ
2005-10-21, 09:54
Det stämmer :em:

Mmmmm, skyll på låren..

jwzrd
2005-10-21, 09:55
Mmmmm, skyll på låren..

Kombon är dödligt ofördelaktig :D

carlsm
2005-10-21, 17:41
Tacksam om lekmän kunde låta bli att svara

Umm fråga en doktor istället för att posta här då liksom.

bajsmannen
2005-10-21, 19:03
Umm fråga en doktor istället för att posta här då liksom.
har inte tid att söka upp en doktor... dessutom är du g*y :booty:

stahlberg
2005-10-22, 17:42
Den ursprungliga frågan (alltså den om tillväxten och inte den om penisen) är en av de mest svåravlivade myterna inom styrketräning. Hur ofta man än svarar på den så återkommer den, gång på gång.

Även om jag är lekman, så har jag styrketränat i knappt 30 år, och varit styrkelyftstränare i 25 av dem. Vare sig praktisk erfarenhet eller de vetenskapliga undersökningar jag tagit del av i ämnet tyder på att det finns minsta risk för att en ung människas tillväxt skulle påverkas negativt av riktigt utförd, ålders- och "storleks"anpassad styrketräning.

Man förstår dock att många tröttnat på denna fråga och spexar lite istället.

Arne Persson
2005-10-22, 17:57
Den ursprungliga frågan (alltså den om tillväxten och inte den om penisen) är en av de mest svåravlivade myterna inom styrketräning. Hur ofta man än svarar på den så återkommer den, gång på gång.

Även om jag är lekman, så har jag styrketränat i knappt 30 år, och varit styrkelyftstränare i 25 av dem. Vare sig praktisk erfarenhet eller de vetenskapliga undersökningar jag tagit del av i ämnet tyder på att det finns minsta risk för att en ung människas tillväxt skulle påverkas negativt av riktigt utförd, ålders- och "storleks"anpassad styrketräning.

Man förstår dock att många tröttnat på denna fråga och spexar lite istället.


;)