handdator

Visa fullständig version : Axelskada + Harakiri


Shadow Warrior
2005-10-20, 05:33
Jag blir galen på det här nu, min jävla axel blir aldrig bra vet inte vafan jag ska göra länge, men ok så här ligger det till:

Sommaren 2004 fick jag en sträckning i höger pec, tränade "bara" axlar i ca 8veckor, sen när jag kom igång med brösträningen igen så skadade jag axeln i plan hantelpress, körde på 27,5kg, skulle göra 8reps, efter 4reps börjar den högra axeln göra ont så jag sätter ned vikten, dagen efter gör det ont i axeln hur jag än gör med armen, speciellt mycket kändes det när jag förde armen bakom ryggen.

Jag var vilade axeln i nån månad (tränade knappt alls), var till doktorn, fick remiss till sjukgymnast, fick lite rehabövningar, har rehabbat axeln så gott det går sen dess (skadade den i November förra året alltså). När jag började jobba på våren igen så hade axeln blivit hyffsad men snabbt kom värken tillbaks såklart, men efter två veckor så började styrkan komma tillbax och jag har kunnat jobba hårt ända sen dess.

Har nu gått på akupunktur ett par ggr, och axeln blev lite bättre, den var ganska bra före med så jag är/var mycket nöjd, men sen så ökade jag vikterna lite för att det kändes så bra (9kg sittande hantel press, 11kg plan hantelpress) och några dagar efter det (nu alltså) så har värken kommit tillbaks igen, så nu kommer det dröja en vecka eller så tills axeln blivit "normal" igen, men skiten går inte bort helt enkelt.

Jag får ont i framsidan när jag jobbar/lyfter mycket och innanför nyckelbensfästet och i nedre trapsen.

Valen jag har är att fortsätta med akupunkturen, (blir arbetslös om 4veckor, kanske det löser saken?), eller gå tillbaks till Sjukgymnasten och börja träna på deras gym med en smärtstillande injektion inför varje träning, ELLER så ringer jag min doktor igen och insisterar på en magnetröntgen, vad nu det skulle hjälpa? Jag sade att jag ville ha en kortison spruta förut men det behövde jag inte för varken doktorn eller sjukgymnasten trodde att det var någon inflamation....

Jag hoppas någon kan hjälpa mej här, jag måste tillbaks till gymmet helt enkelt.

Tack på förhand.

Sohlis
2005-10-20, 08:30
God morgon.

Som tidigare ofta sagts så är det speciellt med axeln mycket svårt att ställa diagnos via forumet. Titta bara på Börjes axelskola som tar upp ett problem.
Akupunktur tar ofta uppemot 10 ggr innan det ger riktigt bra resultat, så där måste du ha tålamod.
Vettig läkare och sjukgymnast som inte ville ge cortison, då det inte är ovanligt att cortisonet ger större besvär i längden.
Om man skall ge sig på en gissning vad gäller din problem efter din beskrivning så skulle man kunna misstänka att besvären på framsidan kommer antingen från pectoralis major, pectoralis minor, subclavius eller coracobrachialis (ev deltoideus anterior). Det du känner på baksidan (nedre trapezuis) kommer nog som en kompensationsöveransträngning antingen från trapsen, rhomberna eller infra spinatus. Detta är då om det är muskulära problem, men det låter det som. Man skulle nog gärna titta en del på ryggen också för att se hur den rör sig.
Mitt råd är att gå till en legitimerad naprapat eller OMT utbildad sjukgymnast för undersökning och behandling av axeln iom att du haft besvären väldigt länge.
Mvh.

Shadow Warrior
2005-10-20, 15:17
Tack för tipsen, men då fortsätter jag nog med akupunkturen och hoppas på det bästa, kommer få betydligt bättre återhämtning för axeln när jag slutar jobba över vinter (jobbar som målare så jag nöter med höger arm hela dagarna liksom).

Ska komma ihåg det där med naprapaten, det blir nästa steg om det behövs något sådant.