handdator

Visa fullständig version : SSU:are?


Endumen
2005-10-20, 01:34
Har vi några SSU:are här på forumet måntro?

Jense
2005-10-20, 01:36
om det finns så är det få. kolozzeum är tydligen väldigt moderattätt, de enda avikelserna är nog vänsterextremisterna.

mela
2005-10-20, 07:59
MUF är det enda rätta ;) :naughty:

Honn
2005-10-20, 08:31
Fd SSU:are. Slutade pga att det var för mycket intriger och att delar av Umeås SSU är lite för långt åt vänster för att det ska kännas bekvämt.

Cilia
2005-10-20, 08:41
MUF är det enda rätta ;) :naughty:
sa hon som den äkta demokrat hon är

tp_88
2005-10-20, 08:47
Nope, eller, det kanske man kan säga. För jag antar att de bokför mig som medlem, som de verkar göra med de flesta. Annars betalas det bra med skatt dit iaf. Så lite halvt är jag väl med...

Endumen
2005-10-20, 19:54
Nope, eller, det kanske man kan säga. För jag antar att de bokför mig som medlem, som de verkar göra med de flesta. Annars betalas det bra med skatt dit iaf. Så lite halvt är jag väl med...


Haha, jag ska säga dig att ditt MUF drar exakt lika mycket skattepengar (om inte mer) som SSU gör... SSU har även andra sätt att tjäna pengar på (bland annat att sälja sin skraplott). Och Moderaterna ska inte säga något om medlemsfusk, för det var även mycket uppmärksammat för ett tjugotal år sedan att MUF hade grova felberäkningar på deras medlemslista (bland annat i Södertälje).

mela
2005-10-20, 19:56
Haha, jag ska säga dig att ditt MUF drar exakt lika mycket skattepengar (om inte mer) som SSU gör... SSU har även andra sätt att tjäna pengar på (bland annat att sälja sin skraplott). Och Moderaterna ska inte säga något om medlemsfusk, för det var även mycket uppmärksammat för ett tjugotal år sedan att MUF hade grova felberäkningar på deras medlemslista (bland annat i Södertälje).

Vart ifrån har du fått den informationen?

MUF Partille drar väldigt VÄLDIGT lite pengar. Vi betalar mycket själva.
SSU finns dock inte i Partille.

Kwon
2005-10-20, 19:58
Jak var med i SSU nån gång i högstadiet.

Nu är jag Hårdrockare (handlar på Lidl etc).

Endumen
2005-10-20, 19:59
Vart ifrån har du fått den informationen?

MUF Partille drar väldigt VÄLDIGT lite pengar. Vi betalar mycket själva.
SSU finns dock inte i Partille.

Bland annat från min far som var med och avslöjade dom :D.

Okej, så får vi se till att sprida vår politik dit med :D

Endumen
2005-10-20, 20:00
Jak var med i SSU nån gång i högstadiet.

Nu är jag Hårdrockare (handlar på Lidl etc).


Haha, du är så skööön :hbang:

mela
2005-10-20, 20:00
Bland annat från min far som var med och avslöjade dom :D.

Okej, så får vi se till att sprida vår politik dit med :D

Får jag fråga varför du är med i SSU ?

reinholdsson
2005-10-20, 20:01
Om man ser till antalet medlemmar får MUF mer i bidrag.

http://www.ungdomsstyrelsen.se/ad2/user_documents/Bidrag2005.pdf

Trance
2005-10-20, 20:01
sa hon som den äkta demokrat hon är

Hmm, ja det är väl rätt?

Pingu
2005-10-20, 20:03
Aldrig varit med i ssu men jag röstar rött

Dumleman
2005-10-20, 20:03
Om man ser till antalet medlemmar får MUF mer i bidrag.

http://www.ungdomsstyrelsen.se/ad2/user_documents/Bidrag2005.pdf
Måste svida i hjärtat hos alla MUFare. Rimmar ju inte alls med deras bidragshatande politik.

Lillgrabben
2005-10-20, 20:04
Aldrig varit med i ssu men jag röstar rött


Samma här.


Iofs kan man ju kanske ha varit tvångsansluten till SSU, vad vet jag?! ;)

mela
2005-10-20, 20:05
Måste svida i hjärtat hos alla MUFare. Rimmar ju inte alls med deras bidragshatande politik.

vi hatar inte bidrag.
vi anser bara att om möjligheten finns skall man klara sig utan bidrag.

Pingu
2005-10-20, 20:07
Så länge ni får bidrag till muff så kan ni ju inte hata det

Endumen
2005-10-20, 20:07
Får jag fråga varför du är med i SSU ?


Så gärna så:

Jag är med i SSU för att de har den politiska ideologin som står närmast min egen. Jag tycker att ALLA människor ska bidra till ett solidariskt och jämlikt samhälle. I Sverige är bland annat löneklyftorna fortfarande stora mellan män och kvinnor. Något som SSU alltid opponerat sig emot.
Jag tycker inte att vi ska sparka på dom som redan har det dåligt genom att ta bort arbetslöshetsförsäkringen, en av byggstenarna till vår välfärd. Jag tycker att vi ska ha en effektiv sjukvård som är till för alla, och inte för den som har råd att betala för sig.

Detta är bara få av de anledningar jag har att välja det förbund som jag tycker är mer jämställt och är mer solidaridarisk än något annat förbund. Nämligen SSU!

mela
2005-10-20, 20:08
Så länge ni får bidrag till muff så kan ni ju inte hata det

Om vi betalar minst 32% i skatt till en regering som sedan lovar att
vi ska få tillbaka en del av det i bidrag så kan vi ju ta emot det.


Men vi vill sänka skatten, så att man klarar sig UTAN bidrag.
Vilket är totalt omöjligt för människor idag.

mela
2005-10-20, 20:10
Så gärna så:

Jag är med i SSU för att de har den politiska ideologin som står närmast min egen. Jag tycker att ALLA människor ska bidra till ett solidariskt och jämlikt samhälle. I Sverige är bland annat löneklyftorna fortfarande stora mellan män och kvinnor. Något som SSU alltid opponerat sig emot.
Jag tycker inte att vi ska sparka på dom som redan har det dåligt genom att ta bort arbetslöshetsförsäkringen, en av byggstenarna till vår välfärd. Jag tycker att vi ska ha en effektiv sjukvård som är till för alla, och inte för den som har råd att betala för sig.

Detta är bara få av de anledningar jag har att välja det förbund som jag tycker är mer jämställt och är mer solidaridarisk än något annat förbund. Nämligen SSU!


Men du tycker att det är bra att arbetslösheten ökar varje dag för att det är för dyrt att ha anställde på grund av alla skatter?
Du tycker att det är bra att alla ska behandlas likadant när alla har olika behov?
Du tycker att alltså att sjukvården fungerar bra?

Lillgrabben
2005-10-20, 20:10
Om vi betalar minst 32% i skatt till en regering som sedan lovar att
vi ska få tillbaka en del av det i bidrag så kan vi ju ta emot det.


Men vi vill sänka skatten, så att man klarar sig UTAN bidrag.
Vilket är totalt omöjligt för människor idag.


Vi?!

Hittills arbetar väl inte Mela kan jag tänka mig?

reinholdsson
2005-10-20, 20:11
Om vi betalar minst 32% i skatt till en regering som sedan lovar att
vi ska få tillbaka en del av det i bidrag så kan vi ju ta emot det.


Men vi vill sänka skatten, så att man klarar sig UTAN bidrag.
Vilket är totalt omöjligt för människor idag.


Nu har inte jag tagit någon politisk ställning nu, för jag har ingen.

Men jag måste fråga, vad menar du? Mina föräldrar får inga bidrag, vi svälter inte ändå.

Kan ungdomar klara sig utan studiebidrag om skatten är lägre?

Pingu
2005-10-20, 20:12
Mela : Ni vill sänka skatten men var ska dom pengarna tas ifrån då ???
Blir det från dom arbetslösas ersättning eller pensionersvården, kanske rent ut av sjukvården eller skolan ???

mela
2005-10-20, 20:12
Vi?!

Hittills arbetar väl inte Mela kan jag tänka mig?

Sommarjobb? Helgjobb har jaginte fått något FÖR DET FINNS INGA!

Göteborgs stad (som förövrigt är Sossestyrd) har kommit med en finfin idé.
Alla unga som är arbetslösa får en praktikplats där de får 15:-/h. HURRA!
Och nej, det är inte bättre än att inte ha något jobb alls.

tp_88
2005-10-20, 20:14
Haha, jag ska säga dig att ditt MUF drar exakt lika mycket skattepengar (om inte mer) som SSU gör...
Det där skulle vara VÄLDIGT intressant att se siffror på. Sen har väl säkert andra ungdomspartier än sossarnas fuskat, dock sa jag det lite skämtsamt eftersom deras SUPER-BLUFF genomskådades för något år sedan. Jag var tyvärr inte född för 20år sedan så kan inte relatera till det...

Endumen
2005-10-20, 20:14
Om vi betalar minst 32% i skatt till en regering som sedan lovar att
vi ska få tillbaka en del av det i bidrag så kan vi ju ta emot det.


Men vi vill sänka skatten, så att man klarar sig UTAN bidrag.
Vilket är totalt omöjligt för människor idag.


Tror du verkligen att skattesänkningar kommer lösa allt? Vi måste se till det riktiga problemet, nämligen arbetslösheten. Vi måste bekämpa arbetslösheten, inte sdom arbetslösa som vi brukar säga.

"Bidraget" du syftar på är väl främst A-kassan? Detär iaf vad jag har uppfattat från mina diskussioner med diverse mufare. Men nu är det nämligen så att A-kassan inte är ett bidrag, utan en arbetslöshetsförsäkring. Varje månad betalar man in pengar som går till sin egen A-kassa. Det är väl principen för alla försäkringar, som ni älskar :D.

Tycker du att det är rimligt att en arbetslös flerbarnsmamma slka leva på 5000 kr i månaden?

mela
2005-10-20, 20:15
Mela : Ni vill sänka skatten men var ska dom pengarna tas ifrån då ???
Blir det från dom arbetslösas ersättning eller pensionersvården, kanske rent ut av sjukvården eller skolan ???

Man prioriterar.
Istället för en politiker har vi en vårdcentral.
Istället för Perssons fina torp får människor arbeta.

Sänks skatterna, klarar sig fler på sin lön = mindre bidrag.

Sänks skatterna, är det billigare att driva ett företag och ha anställda = mindre bidrga.


Partille är moderatstyrt, vi har de lägsta skatterna i västsverige. Vi har de bästa skolorna i västsverige. Vi har den bästa äldrevården i västsverige.

Pingu
2005-10-20, 20:15
Mela : bra att i alla fall du har förstått att det inte finns jobb, ändå vill Fredrik R sänka arbetslöshetsersättningen och sjukförsäkringen efter x antal dagar.
Mycket vill ha mer verkar vara moderaternas kampsång

Helena B
2005-10-20, 20:16
Om man ser till antalet medlemmar får MUF mer i bidrag.

http://www.ungdomsstyrelsen.se/ad2/user_documents/Bidrag2005.pdf

Och vi får minst *grr27*

mela
2005-10-20, 20:16
Tror du verkligen att skattesänkningar kommer lösa allt? Vi måste se till det riktiga problemet, nämligen arbetslösheten. Vi måste bekämpa arbetslösheten, inte sdom arbetslösa som vi brukar säga.

"Bidraget" du syftar på är väl främst A-kassan? Detär iaf vad jag har uppfattat från mina diskussioner med diverse mufare. Men nu är det nämligen så att A-kassan inte är ett bidrag, utan en arbetslöshetsförsäkring. Varje månad betalar man in pengar som går till sin egen A-kassa. Det är väl principen för alla försäkringar, som ni älskar :D.

Tycker du att det är rimligt att en arbetslös flerbarnsmamma slka leva på 5000 kr i månaden?


Och vad gör Persson och hans parti mot arbetslösheten? Inte ett piss.
Det går ju åt helt fel håll. Det är 100 000 ungdomar idag som är arbetslösa och det blir fler.

Dumleman
2005-10-20, 20:16
Om vi betalar minst 32% i skatt till en regering som sedan lovar att
vi ska få tillbaka en del av det i bidrag så kan vi ju ta emot det.


Men vi vill sänka skatten, så att man klarar sig UTAN bidrag.
Vilket är totalt omöjligt för människor idag.
Vem refererar du till när du skriver "man" egentligen? Sänka skatten så de sjuka och gamla kan klarar sig utan bidrag, solklart resonemang. Jag ska nog bli en muf!

reinholdsson
2005-10-20, 20:16
Det där skulle vara VÄLDIGT intressant att se siffror på. Sen har väl säkert andra ungdomspartier än sossarnas fuskat, dock sa jag det lite skämtsamt eftersom deras SUPER-BLUFF genomskådades för något år sedan. Jag var tyvärr inte född för 20år sedan så kan inte relatera till det...


Läste du länken jag postade?

mela
2005-10-20, 20:17
Mela : bra att i alla fall du har förstått att det inte finns jobb, ändå vill Fredrik R sänka arbetslöshetsersättningen och sjukförsäkringen efter x antal dagar.
Mycket vill ha mer verkar vara moderaternas kampsång


Det finns idag MÅNGA unga som är "sjukskriva" för att dom har lite ont i ena knät... vid ett kontrosjobb? De känner att de tjänar mer på att ligga hemma än att arbeta. Ska det vara så?

Nej. Det ska löna sig att arbeta!

Trance
2005-10-20, 20:17
Istället för Perssons fina torp får människor arbeta.


Jag röstar förmodligen blått nu, men seriöst mela. Tragiskt argument som går emot ALLT jag hoppades du skulle stå för. Varför skulle Persson inte få köpa sig ett hus?

Pingu
2005-10-20, 20:18
Det är egentligen ganska enkelt, hur har det gått då det har varit moderat styre i Sverige ........

mela
2005-10-20, 20:18
Vem refererar du till när du skriver "man" egentligen? Sänka skatten så de sjuka och gamla kan klarar sig utan bidrag, solklart resonemang. Jag ska nog bli en muf!

Man är alla.
Moderaterna har aldrig sagt att vi vill ta bort bidragen helt.
Men det ska vara svårare att få bidrag.

Klart att en gammal, sjuk dam ska ha bidrag om hon inte klarar av att få tag i pengarna på annat håll.


Men finns möjligheten till en inkomst skall den tas.

mela
2005-10-20, 20:19
Jag röstar förmodligen blått nu, men seriöst mela. Tragiskt argument som går emot ALLT jag hoppades du skulle stå för. Varför skulle Persson inte få köpa sig ett hus?

Ett hus sure.. men det va lite väl överdrivet?

tp_88
2005-10-20, 20:19
Läste du länken jag postade?
Jag gjorde det nu. Den bevisar alltså att Enduman skrev rena lögner. Deras medlemsantal är ju dock ganska osäkert, minst sagt...

Endumen
2005-10-20, 20:19
Men du tycker att det är bra att arbetslösheten ökar varje dag för att det är för dyrt att ha anställde på grund av alla skatter?
Du tycker att det är bra att alla ska behandlas likadant när alla har olika behov?
Du tycker att alltså att sjukvården fungerar bra?

Nej, jag tycker inte att det är bra att arbetslösheten ökar. Det måste vi stoppa, men det går inte genom att sänka skatterna.

Alla ska behandlas jämlikt och bli respekterad för den man är, oavsett hudfäg, härkomst, inkomst osv.

Ja, sjukvården i Sverige är en av de bästa som finns i världen. Självklart går det att effektivisera, men inte genom privatisering. Ni vill ha en sjukvård av typen "USAmodel". Där man måste betala sjuka försäkringspremier till försäkringar som ofta inte täcker ens behov. Istället för att ha det som det är i dag, med en skattefinanserad vård där alla, oavsett inkomst har lika möjligheter ch rättigheter.

Trance
2005-10-20, 20:20
Det är egentligen ganska enkelt, hur har det gått då det har varit moderat styre i Sverige ........

Idiotargument nummer 2. En fråga eftersom du är så insatt, ansåg den socialdemokratiska oppositionen att det var rätt att försvara kronan vid det tillfället?

Jag skulle vilja säga att det var det socialdemokratiska synsättet som genomsyrade även den moderata politiken, detta resulterade i den vi skall klara oss själva-politik som krashade Sverige.

Dumleman
2005-10-20, 20:20
Men finns möjligheten till en inkomst skall den tas.
Du säger emot dig själv. Du har möjlighet till en inkomst på 15kr/h. Varför tar du den inte istället för bidrag?

mela
2005-10-20, 20:21
Det är egentligen ganska enkelt, hur har det gått då det har varit moderat styre i Sverige ........


Vilka förutsättningar hade vi?
Wiie lågkonjunktur.. Hurra!
Moderaterna kunde inte göra något. Det va omöjligt att ändra ett helt land när det är på botten.

Pingu
2005-10-20, 20:21
Mela : avundsjukan är trevlig va ... Klart som fn att Göran ska få köpa sitt "hus" om han vill och har råd till det

Trance
2005-10-20, 20:21
Ett hus sure.. men det va lite väl överdrivet?

Överdrivet för vem? Individens frihet med att spendera pengarna som han/hon vill, inte den vänsterinspirerade: alla skall vara lika och ingen skall sticka upp.

Gör om gör rätt. ;)

aliquis
2005-10-20, 20:22
Har vi några SSU:are här på forumet måntro?Nej, övervägt ungdomsdelarna av både socialdemokraterna (mindre där...), vänsterpartiet och miljöpartiet, vet inte varför det inte blev något med vänsterpartiet och på miljöpartiet var det bara tråkigt snack om något ungdomshus o grejer så jag orkade inte ;D

Funderade på suf ett tag med men det var bara konstigt folk där, säkert mycket roligare där än hos de andra dock :)

reinholdsson
2005-10-20, 20:22
Jag gjorde det nu. Den bevisar alltså att Enduman skrev rena lögner. Deras medlemsantal är ju dock ganska osäkert, minst sagt...


Det är väll lite av en tolkningsfråga. Om de får bidrag för det antalet medlemmar som står där får de mindre per medlem än vad MUF får.

mela
2005-10-20, 20:22
Du säger emot dig själv. Du har möjlighet till en inkomst på 15kr/h. Varför tar du den inte istället för bidrag?

För att jag går i skolan? Det är för människor som tagit studenten.

Yankeee
2005-10-20, 20:23
Det är egentligen ganska enkelt, hur har det gått då det har varit moderat styre i Sverige ........

Här har vi en som har koll på vad han snackar om.

mela
2005-10-20, 20:23
Överdrivet för vem? Individens frihet med att spendera pengarna som han/hon vill, inte den vänsterinspirerade: alla skall vara lika och ingen skall sticka upp.

Gör om gör rätt. ;)


Moderat politik.
Persson går ut med att vara Socialdemokrat medan han själv lever som en Moderat.

Nu menar jag inte att han är moderat för att han är en egoistisk man, utan för att han lever efter individuallismen.

Endumen
2005-10-20, 20:24
Jag gjorde det nu. Den bevisar alltså att Enduman skrev rena lögner. Deras medlemsantal är ju dock ganska osäkert, minst sagt...


VADÅ RENA LÖGNER??? NI FÅR MER BIDRAG PER MEDLEM ÄN VAD VI FÅR. (PUNKT!!!)

Endumen
2005-10-20, 20:25
Moderat politik.
Persson går ut med att vara Socialdemokrat medan han själv lever som en Moderat.

Nu menar jag inte att han är moderat för att han är en egoistisk man, utan för att han lever efter individuallismen.


Så du tror alltså att bara man är socialdemokrat får man inte tjäna pengar... Göran Person betalar nog sin beskärda del av skatten han oxå...

Trance
2005-10-20, 20:26
Moderat politik.
Persson går ut med att vara Socialdemokrat medan han själv lever som en Moderat.

Nu menar jag inte att han är moderat för att han är en egoistisk man, utan för att han lever efter individuallismen.

Socialdemokraterna är inte emot det heller, bara för att moderaterna trycker på det mer så betyder inte det att socialdemokraterna hatar det. Han har betalat sin höga skatt på de pengarna, varför skall han var undantaget mot sin egen politik och inte få spendera de pengarna sen?

mela
2005-10-20, 20:26
Sry har inte mer tid nu.
Vill ni har svar på era frågor gå in här (http://www.moderat.se)

Jag måste plugga.

Dumleman
2005-10-20, 20:26
För att jag går i skolan? Det är för människor som tagit studenten.
Ja och vad är det som gör det möjligt? Börjar s och slutar på katter, börjar på s och slutar på tudiebidrag :).

tp_88
2005-10-20, 20:27
Det är väll lite av en tolkningsfråga. Om de får bidrag för det antalet medlemmar som står där får de mindre per medlem än vad MUF får.
Ok, då ska vi se...

Endumen skrev: "jag ska säga dig att ditt MUF drar exakt lika mycket skattepengar (om inte mer) som SSU gör"

Lögn 1) "Ditt MUF", jag varken äger eller är medlem i MUF.
Lögn 2) "MUF drar exakt lika mycket skattepengar (om inte mer) som SSU gör" MUF drog UPPENBARLIGEN ( om inte du länkat till osannt material, kanske copyright Enduman? ) MINDRE pengar än SSU.

Var det något annat du ville reda ut när vi ändå håller på?

Trance
2005-10-20, 20:27
Här har vi en som har koll på vad han snackar om.

Samma fråga till dig då(om du inte var ironisk).

Vad tyckte den socialdemokratiska oppositionen om försvaret av kronan vid den tidpunkten?

Endumen
2005-10-20, 20:28
Det är egentligen ganska enkelt, hur har det gått då det har varit moderat styre i Sverige ........


:bow: :bow: :bow:

Trance
2005-10-20, 20:28
Ja och vad är det som gör det möjligt? Börjar s och slutar på katter, börjar på s och slutar på tudiebidrag :).

Men tror du allvarligt att mela vill ta bort alla skatter och bidrag? Det är som att säga, ja med du som är socialdemokrat vill ju ha 100% skatt. Hur roligt är det att gå till jobbet och inte få NÅGOT ALLS! Du är ju sjuk!!!!!

Endumen
2005-10-20, 20:29
Vilka förutsättningar hade vi?
Wiie lågkonjunktur.. Hurra!
Moderaterna kunde inte göra något. Det va omöjligt att ändra ett helt land när det är på botten.

Men ändå lyckades Socialdemokraterna? Det går inte att styra ett land enbart vid högkonjunktur Mela.

Cilia
2005-10-20, 20:30
Om vi betalar minst 32% i skatt till en regering som sedan lovar att
vi ska få tillbaka en del av det i bidrag så kan vi ju ta emot det.
Du betalar väl ändå inte 32 % statlig inkomstskatt heller?
Den stora delen av det där är ju kommmunal- och landstingskatt.

tp_88
2005-10-20, 20:30
VADÅ RENA LÖGNER??? NI FÅR MER BIDRAG PER MEDLEM ÄN VAD VI FÅR. (PUNKT!!!)
Hade du skrivit det kanske jag inte hade oppunerat mig? Hade man dessutom kunnat lita på siffrorna hade jag absolut hållt käft.

Det var frågan hur mycket skattepengar som gick till dem. Då spelar det ju mindre roll hur många medlemmar det finns. "Svensson" får betala mer till SSU (PUNKT!!!)

Endumen
2005-10-20, 20:31
Ok, då ska vi se...

Endumen skrev: "jag ska säga dig att ditt MUF drar exakt lika mycket skattepengar (om inte mer) som SSU gör"

Lögn 1) "Ditt MUF", jag varken äger eller är medlem i MUF.
Lögn 2) "MUF drar exakt lika mycket skattepengar (om inte mer) som SSU gör" MUF drog UPPENBARLIGEN ( om inte du länkat till osannt material, kanske copyright Enduman? ) MINDRE pengar än SSU.

Var det något annat du ville reda ut när vi ändå håller på?

Ja, men inte till antalet medlemmar...

Trance
2005-10-20, 20:31
Men ändå lyckades Socialdemokraterna? Det går inte att styra ett land enbart vid högkonjunktur Mela.

Är du knarkad eller?

Jag får väl fråga en tredje gång, Vad tyckte socialdemokraterna om försvaret av kronan vid tidpunkten?

Bjorne
2005-10-20, 20:31
Sommarjobb? Helgjobb har jaginte fått något FÖR DET FINNS INGA!

Göteborgs stad (som förövrigt är Sossestyrd) har kommit med en finfin idé.
Alla unga som är arbetslösa får en praktikplats där de får 15:-/h. HURRA!
Och nej, det är inte bättre än att inte ha något jobb alls.Det är väl alldeles utmärkt att nga får komma ut på arbetsmarknaden, även om 15kr är i minsta laget, 30kr/h så blir det 4k kr i månaden, vilket är bättre än inget alls, samt att några kanske helt plöstligt då finner ett annat arbete. Blått betyder inte att alla är högavlönade, utan att man får mer ansvar, börjar man på botten får man arbeta sig upp. Jag kan lova dig att det är lättare att få ett jobb ifall du har tidigare arbetserfarenhet.

Livet är hårt, med blått i makten kommer det bli hårdare. Har man mentaliteten där man hellre tar bidrag för att man får mer eller lika pengar istället för alternativt där man arbeta, ja då bör man inte rösta blått.

Mela, du borde nog försöka kolla in andra politiska-alternativ och inte bara följa det som du anser ha högst status...

Cilia
2005-10-20, 20:32
Moderat politik.
Persson går ut med att vara Socialdemokrat medan han själv lever som en Moderat.
hur lever man som moderat respektive socialdemokrat?

Pingu
2005-10-20, 20:32
Vad som spelar roll är väl att muff får just mer bidrag per person

Yankeee
2005-10-20, 20:32
Samma fråga till dig då(om du inte var ironisk).

Vad tyckte den socialdemokratiska oppositionen om försvaret av kronan vid den tidpunkten?

Är jag någonsin icke-ironisk? :)

Du kommer aldrig få ett riktigt svar på den frågan av någon sosse ;)

tp_88
2005-10-20, 20:33
Vad som spelar roll är väl att muff får just mer bidrag per person
Om de nu får det...

Trance
2005-10-20, 20:34
Det är väl alldeles utmärkt att nga får komma ut på arbetsmarknaden, även om 15kr är i minsta laget, 30kr/h så blir det 4k kr i månaden, vilket är bättre än inget alls, samt att några kanske helt plöstligt då finner ett annat arbete. Blått betyder inte att alla är högavlönade, utan att man får mer ansvar, börjar man på botten får man arbeta sig upp. Jag kan lova dig att det är lättare att få ett jobb ifall du har tidigare arbetserfarenhet.

Livet är hårt, med blått i makten kommer det bli hårdare. Har man mentaliteten där man hellre tar bidrag för att man får mer eller lika pengar istället för alternativt där man arbeta, ja då bör man inte rösta blått.

Mela, du borde nog försöka kolla in andra politiska-alternativ och inte bara följa det som du anser ha högst status...


Mmm, bullshit. 15 kr/h är en förolämpning. Då jobbar man hellre svart eller vad som helst. Alla skall kunna klara sig på ett arbete, det skall vara lönt att arbeta. Över 1/5 skall inte vara arbetslösa, då är det fel.

Ja, sedan så har hon väl redan visat sig hyfsat engagerad och inte någon fluga, det är som att säga att ni som röstar rött kanske skall sluta följa vad pappa gjorde och tänka själva.

Endumen
2005-10-20, 20:35
Är du knarkad eller?

Jag får väl fråga en tredje gång, Vad tyckte socialdemokraterna om försvaret av kronan vid tidpunkten?


Knarkad?

Yankeee
2005-10-20, 20:36
Knarkad?

Just answer the man, catfish?

Trance
2005-10-20, 20:36
Knarkad?

i hôvet.

Nej, men bara svara på frågan. Google stänger om 15 min så skynda dig.

Endumen
2005-10-20, 20:37
Just answer the man, catfish?


OM jag ska vara ärlig så försog jag inte vad han menade :D, sen ska inte jag stå tillsvars för vad Socialdemokraterna ansåg för 10 år sedan... Jag står för det jag står för. INget mer med det.

reinholdsson
2005-10-20, 20:38
En annans sak som är lite fundersamt är att miljöpartiet får 738 kr / medlem, medans SSU får nöja sig med 179 kr.

Gjorde en liten uträkning, reserverar mig för avrundningsfel.

Edit: kronor per medlem

Centerpartiet..............575
Fria moderata.............432
Grön ungdom..............738
Kristdemokraterna.......405
Liberalerna................475
Moderaterna.............357
Socialdemokraterna....179
Vänster....................286

Trance
2005-10-20, 20:38
OM jag ska vara ärlig så försog jag inte vad han menade :D, sen ska inte jag stå tillförs vad Socialdemokraterna ansåg för 10 år sedan... Jag står för det jag står för. INget mer med det.

Varför då anklaga moderaterna för den svenska lågkonjukturen när du inte har en aning vad som orsakade den eller hur det politiska klimatet var i Sverige vid det tillfället?

Yankeee
2005-10-20, 20:39
OM jag ska vara ärlig så försog jag inte vad han menade :D, sen ska inte jag stå tillsvars för vad Socialdemokraterna ansåg för 10 år sedan... Jag står för det jag står för. INget mer med det.

Mja, men ett av s bästa argument (antar att det är ert bästa eftersom att det kommer upp hela tiden) är ju just "MEN VAD HÄNDE NÄR M HADE MAKTEN!!!!11!1!!!".

Endumen
2005-10-20, 20:40
hur lever man som moderat respektive socialdemokrat?


Hon anser att att vara moderat = att vara rik. Hon är därför medlem i MUF, för att försöka uppfylla drömbilden!

Endumen
2005-10-20, 20:41
En annans sak som är lite fundersamt är att miljöpartiet får 738 kr / medlem, medans SSU får nöja sig med 179 kr.

Gjorde en liten uträkning, reserverar mig för avrundningsfel.

Edit: kronor per medlem

Centerpartiet..............575
Fria moderata.............432
Grön ungdom..............738
Kristdemokraterna.......405
Liberalerna................475
Moderaterna.............357
Socialdemokraterna....179
Vänster....................286


GULD VÄRT!! TACK! *yourock*

reinholdsson
2005-10-20, 20:42
Det var inte för någons skull jag postade det.

Vet någon varför det är så stora skillnader?

Cilia
2005-10-20, 20:42
Hon anser att att vara moderat = att vara rik. Hon är därför medlem i MUF, för att försöka uppfylla drömbilden!
Jag misstänkte att det var det hon menade och försökte bara påvisa att man då inte har förstått vad politik handlar om och varför man väljer att arbeta politiskt.





klart medveten om att det finns "politiker" med andra syften och mål men nu pratar jag om majoriteten av politikerna

Bjorne
2005-10-20, 20:43
Mmm, bullshit. 15 kr/h är en förolämpning. Då jobbar man hellre svart eller vad som helst. Alla skall kunna klara sig på ett arbete, det skall vara lönt att arbeta. Över 1/5 skall inte vara arbetslösa, då är det fel.

Ja, sedan så har hon väl redan visat sig hyfsat engagerad och inte någon fluga, det är som att säga att ni som röstar rött kanske skall sluta följa vad pappa gjorde och tänka själva.Det är lite pengar, men du får se det som en utbildning också, du får knappast några pengar för att gå i skolan.

Sedan, varför ska du arbeta svart? Du kommer inte kunna använda det för framtida arbeten, du snyltar på statliga resurser utan att ge något tillbaks. Det där funkar väl inte riktigt.

Men absolut, 15kr/h är väldigt lite, men finns där inte alternativ, så får man helt enkelt bita ihop och hela tiden ha målet i huvudet att man ska nå långt, för vill man komma någonstanns, men inte kan bita ihop och slita i hårda tider, kommer man troligen inte uppnå sitt mål.

Sedan är jag inte röd för den delen.

Endumen
2005-10-20, 20:43
Varför då anklaga moderaterna för den svenska lågkonjukturen när du inte har en aning vad som orsakade den eller hur det politiska klimatet var i Sverige vid det tillfället?


Jag anklagade inte moderaterna för den svenska lågkonjukturen i mitt inlägg till mela. Jag sa bara att man måste kunna styra landet både i högkonjunktur och lågkonjunktur.
Sen att de under sin regeringstid drev Sveriges ekonomi i botten är en annan sak!

Yankeee
2005-10-20, 20:43
Vet någon varför det är så stora skillnader?

Fler medlemmar innebär mindre kr per person, är väl rätt vanligt?

Trance
2005-10-20, 20:43
Hon anser att att vara moderat = att vara rik. Hon är därför medlem i MUF, för att försöka uppfylla drömbilden!

Nej, hon ansåg att socialdemokrat = det är fult att vara rik och därför är Göran en hycklare. Detta har jag dock spankat henne för och de stolta blå skall vara över sådana argument anser jag, speciellt eftersom det är felaktigt. (Även om hon kan mer om moderat politik än vad jag kan)

Yankeee
2005-10-20, 20:44
Sen att de under sin regeringstid drev Sveriges ekonomi i botten är en annan sak!

Du är pinsam.

Endumen
2005-10-20, 20:44
Sedan, varför ska du arbeta svart? Du kommer inte kunna använda det för framtida arbeten, du snyltar på statliga resurser utan att ge något tillbaks. Det där funkar väl inte riktigt.
.

Du får heller inget credit till pensionen om du jobbar svart!

Trance
2005-10-20, 20:45
Jag anklagade inte moderaterna för den svenska lågkonjukturen i mitt inlägg till mela. Jag sa bara att man måste kunna styra landet både i högkonjunktur och lågkonjunktur.
Sen att de under sin regeringstid drev Sveriges ekonomi i botten är en annan sak!

Men vafan, du skrev ju just att du inte visste något om tillfället. Hur vet du då inte att de gjorde allting perfekt men att den stora invasionen från Mars runt 90-talet gjorde det svårare eftersom så många blev arbetslösa i strålpistolfabrikerna?

Endumen
2005-10-20, 20:45
Du är pinsam.


Ljuger jag?

reinholdsson
2005-10-20, 20:47
Fler medlemmar innebär mindre kr per person, är väl rätt vanligt?

Men varför får ung vänster mer pengar i kr totalt mot socialdemokraterna?

Kanske är pga antalet lokala avdelningar, låter iofs troligt..

Nu svarade jag på min egen fråga :/

Endumen
2005-10-20, 20:47
Men vafan, du skrev ju just att du inte visste något om tillfället. Hur vet du då inte att de gjorde allting perfekt men att den stora invasionen från Mars runt 90-talet gjorde det svårare eftersom så många blev arbetslösa i strålpistolfabrikerna?

Och du säger att jag är pinsam. Jag skrev inte att jag inte visste någonting om det, jag skrev att jag inte förstod din fråga. Hur kan allt skötas perfekt när ekonomin rasade? Något måste de ha gjort fel... (Bland annat lånade dom massa jävla pengar)

tp_88
2005-10-20, 20:47
Bland annat lånade dom massa jävla pengar
Tillskillnad från S...

Endumen
2005-10-20, 20:48
Det var inte för någons skull jag postade det.

Vet någon varför det är så stora skillnader?

Nej, det förstog jag väl, men det var iaf guld värt!

reinholdsson
2005-10-20, 20:48
Finns det inga pengar lånar man, det har väll/gör socialdemokraterna med?

Yankeee
2005-10-20, 20:49
Och du säger att jag är pinsam. Jag skrev inte att jag inte visste någonting om det, jag skrev att jag inte förstod din fråga. Hur kan allt skötas perfekt när ekonomin rasade? Något måste de ha gjort fel... (Bland annat lånade dom massa jävla pengar)

För att avlasta trance lite, hur ställde sig s till det m gjorde då?

Trance
2005-10-20, 20:50
Det är lite pengar, men du får se det som en utbildning också, du får knappast några pengar för att gå i skolan.

Sedan, varför ska du arbeta svart? Du kommer inte kunna använda det för framtida arbeten, du snyltar på statliga resurser utan att ge något tillbaks. Det där funkar väl inte riktigt.

Men absolut, 15kr/h är väldigt lite, men finns där inte alternativ, så får man helt enkelt bita ihop och hela tiden ha målet i huvudet att man ska nå långt, för vill man komma någonstanns, men inte kan bita ihop och slita i hårda tider, kommer man troligen inte uppnå sitt mål.

Sedan är jag inte röd för den delen.

15 kr/h är lite och meningslöst att erbjuda. Då är det bättre att ändra politiken så att McDonalds kan anställa fler. 15kr/h är ju inget du kan försörja dig på, så det är inte bara att bita ihop. Jag skulle söka till en högskola på distans och läsa astrologi och datorkunskap för retards i en termin medans jag sökte ett riktigt jobb.

Endumen
2005-10-20, 20:51
Tillskillnad från S...

Ja?

tp_88
2005-10-20, 20:53
Ja?
Jag tänkte på att statsskulden växer varje år....

Yankeee
2005-10-20, 20:54
Jag tänkte på att statsskulden växer varje år....

Fattar du inte att det är moderaternas fel? De sabbade allt som sossarna hade byggt upp under 70 år på 4 år vid makten.

Bjorne
2005-10-20, 21:00
15 kr/h är lite och meningslöst att erbjuda. Då är det bättre att ändra politiken så att McDonalds kan anställa fler. 15kr/h är ju inget du kan försörja dig på, så det är inte bara att bita ihop. Jag skulle söka till en högskola på distans och läsa astrologi och datorkunskap för retards i en termin medans jag sökte ett riktigt jobb.Är du intresserad av det så självklart ska du göra det då du erbjuds möjligheten. Annars är det bara slöseri med din tid och kostar en massor av pengar. Visst, 15kr/h är väldigt lite, inte meningslöst, för det bli 2600kr i månaden, inte är det mycket, men det är mer än inget.

Ändra politiken är något långsiktigt, dock bör man ju inte bete sig som en nolla fram tills att det är ändrat. Kämpa för mer än 15kr/h, visst, under tiden man arbetar. För att sitta hemma på bidrag är inte respektingivande.

Om det gäller en invandrare, hon erbjuds ett jobb där hon får 3000kr i månaden, eller så kan välja att sitta hemma och få 4000kr i månaden för det, hon väljer alternativ två. Anser du detta vara okej?

Gör detta valet att du respekterar henne mer eller mindre? Hjälper det henne i framtiden att få ett yrke? Hjälper hon samhäller mer eller mindre? Visar hon att glöden finns inom henne och att hon kämpar för att i framtiden bli något stort? Ambitöst?

Dumleman
2005-10-20, 21:00
Men tror du allvarligt att mela vill ta bort alla skatter och bidrag? Det är som att säga, ja med du som är socialdemokrat vill ju ha 100% skatt. Hur roligt är det att gå till jobbet och inte få NÅGOT ALLS! Du är ju sjuk!!!!!
Men vilka skatter och bidrag ska tas bort då? Vilka ska lida? Alla onda arbetslösa som vägrar jobba för 15kr/h eller?

Trance
2005-10-20, 21:04
Är du intresserad av det så självklart ska du göra det då du erbjuds möjligheten. Annars är det bara slöseri med din tid och kostar en massor av pengar. Visst, 15kr/h är väldigt lite, inte meningslöst, för det bli 2600kr i månaden, inte är det mycket, men det är mer än inget.

Ändra politiken är något långsiktigt, dock bör man ju inte bete sig som en nolla fram tills att det är ändrat. Kämpa för mer än 15kr/h, visst, under tiden man arbetar. För att sitta hemma på bidrag är inte respektingivande.

Om det gäller en invandrare, hon erbjuds ett jobb där hon får 3000kr i månaden, eller så kan välja att sitta hemma och få 4000kr i månaden för det, hon väljer alternativ två. Anser du detta vara okej?

Gör detta valet att du respekterar henne mer eller mindre? Hjälper det henne i framtiden att få ett yrke? Hjälper hon samhäller mer eller mindre? Visar hon att glöden finns inom henne och att hon kämpar för att i framtiden bli något stort? Ambitöst?

Hon väljer såklart 4000, detta är ju helt rätt valt av henne. Man bygger inte en karriär på sådana meningslösa åtgärder. Det är inte valet som är fel, det är erbjudandet. 2000 i bidrag eller 5000(bara exempelsiffror) för ett jobb skall valet vara, och jobbet skall vara ett riktigt jobb. Inte ett för att dölja siffror.

Jag vill att man skall tjäna på att arbeta ja, jag vill att man kanske måste ta ett skitjobb istället för att gå hemma och leva på bidrag. Men jag anser inte att just detta erbjudandet är något jobberbjudande, det är ett sätt att dölja lite siffror.

Trance
2005-10-20, 21:07
Men vilka skatter och bidrag ska tas bort då? Vilka ska lida? Alla onda arbetslösa som vägrar jobba för 15kr/h eller?

Hmm? Jag kan inte tillräckligt på att gå in på enskilda skatter utan att läsa på mer.

Men om vi säger såhär, vi har störst skattetryck i världen. Jag anser att detta är helt onödigt och att vi borde blicka lite mer väst och bli inspirerade.(ej Norge)

Bjorne
2005-10-20, 21:17
Hon väljer såklart 4000, detta är ju helt rätt valt av henne. Man bygger inte en karriär på sådana meningslösa åtgärder. Det är inte valet som är fel, det är erbjudandet. 2000 i bidrag eller 5000(bara exempelsiffror) för ett jobb skall valet vara, och jobbet skall vara ett riktigt jobb. Inte ett för att dölja siffror.

Jag vill att man skall tjäna på att arbeta ja, jag vill att man kanske måste ta ett skitjobb istället för att gå hemma och leva på bidrag. Men jag anser inte att just detta erbjudandet är något jobberbjudande, det är ett sätt att dölja lite siffror.Skippa den biten, helt klart, det är inte rimligt att man får högre bidrag än man får i lön, det är väldigt tråkigt att det ser ut sådär, som det faktiskt gör i många fall idag. Dock måste man skilja sig från staten som ser ut så, klara sig på egen hand eller följa staten i handen.

Det är absolut inte bara guld och gröna skogar när det gäller blå politik, alla kommer inte få överskott av pengar och kunna köpa en fet bil. Dock är det större chans att du får vad du förtjänar ifall du sliter helthjärtat, samt att du får det sämre ifall du inte gör något alls. Att sitta på arslet och ta emot bidrag går in på nummer två.

gothen
2005-10-20, 21:25
Men vilka skatter och bidrag ska tas bort då? Vilka ska lida? Alla onda arbetslösa som vägrar jobba för 15kr/h eller?


Orkar inte läsa igenom allt i tråden men i alla fall...

Om vi hade ett mer gynnsamnt företagsklimat så skulle "alla" arbetslösa skaffa egna företag istället för att gå runt och snylta bidrag osv. Och nej vi har inget härligt företagsklimat som sossar brukar säga; mängder av företag flytar och egenföretagare vågar inte anställa personer på grund av arbetsgivaravgifter osv.

Sen var det att moderaterna pajade allt som sossar i 70 år byggt upp... Ni har som sagt haft dryga 70 år på er, är det här det bästa ni kan åstakomma? Brottsligheten är skyhög och det svenska folket mår sämre och sämre.

Det jag vill ha i mitt liv är frihet. Självfallet den "grunläggande" friheten enligt FN och bla bla bla men jag vill också att jag ska få ha kvar dom pengar jag tjänar t.ex. Jag vill inte vara detaljstyrd av staten att inte köpa det jag vill pga att skatten på den varan är skyhög, t.ex. fettskatten eller vad det ryktas om nu. Säkert hemskt med alla som inte har jobb och så men om jag ska vara helt ärlig har jag ingen lust att betala för dom, och nej jag anser inte alla ska ha rätt till arbete som i sovjet. Däremot ska individen ha möjligheten att starta ett företag så att hon kan vara självgående. Därför behöver Sverige slopa arbetsgivaravgifterna, sänka bidragen för icke-arbetande osv.
Nu blir väll alla arbetslösa galna och säger att de inte klarar sig på det lilla dom får och det förstår jag, men att leta jobb år in och år ut ska inte vara en väg om man har dåligt om pengar. Starta eget om det inte finns ngt jobb...

Endumen
2005-10-20, 21:30
Jag tänkte på att statsskulden växer varje år....


Nu vill jag ha bevis, för jag hävdar motsatsen :)

Trance
2005-10-20, 21:38
Nu vill jag ha bevis, för jag hävdar motsatsen :)

http://www.ssd.scb.se/databaser/makro/Visavar.asp?yp=gglobx&xu=A4393001&omradekod=OE&huvudtabell=Statsskuld&omradetext=Offentlig%20ekonomi&tabelltext=Statsskulden+efter+kontopost%2E+M%E5nad&preskat=O&prodid=OE0202&deltabell=+&deltabellnamn=Statsskulden+efter+kontopost%2E+M%E5 nad&innehall=Stallning&starttid=1970M01&stopptid=2005M09&Fromwhere=M&lang=1&langdb=1

Trance
2005-10-20, 21:42
Meh, ingen editering. Beror på hur man räknar som sagt om den stiger eller inte, men kan posta detta så får folk titta lite själva:

Statsskulden, ställning, mkr efter tid


2000M01 1358417
2000M02 1330188
2000M03 1312979
2000M04 1309238
2000M05 1307239
2000M06 1241329
2000M07 1229438
2000M08 1238303
2000M09 1229752
2000M10 1240375
2000M11 1288849
2000M12 1279205
2001M01 1222937
2001M02 1185971
2001M03 1185103
2001M04 1186266
2001M05 1194916
2001M06 1163644
2001M07 1156940
2001M08 1166956
2001M09 1145602
2001M10 1136753
2001M11 1126924
2001M12 1156827
2002M01 1149272
2002M02 1128475
2002M03 1128326
2002M04 1133137
2002M05 1118338
2002M06 1093801
2002M07 1136064
2002M08 1147839
2002M09 1148053
2002M10 1156138
2002M11 1152662
2002M12 1160329
2003M01 1248286
2003M02 1217164
2003M03 1221628
2003M04 1234663
2003M05 1198771
2003M06 1194515
2003M07 1193146
2003M08 1224571
2003M09 1198907
2003M10 1207175
2003M11 1228653
2003M12 1228740
2004M01 1265428
2004M02 1258230
2004M03 1267140
2004M04 1246389
2004M05 1227737
2004M06 1230559
2004M07 1229532
2004M08 1237953
2004M09 1242692
2004M10 1246468
2004M11 1237073
2004M12 1257326
2005M01 1286784
2005M02 1269500
2005M03 1269454
2005M04 1251464
2005M05 1245837
2005M06 1248052
2005M07 1243059
2005M08 1254413
2005M09 1257816
Från och med 2003M01 redovisas derivatinstrument (swappar och valutaterminer) i den officiella
statsskulden vilket måste beaktas vid jämförelser med tidigare månader. Instrumenten i statsskulden
värderas dessutom numera till nominellt slutvärde enligt samma principer som tillämpas inom EU.

Peter-N1
2005-10-20, 22:21
Så gärna så:

Jag är med i SSU för att de har den politiska ideologin som står närmast min egen. Jag tycker att ALLA människor ska bidra till ett solidariskt och jämlikt samhälle. I Sverige är bland annat löneklyftorna fortfarande stora mellan män och kvinnor. Något som SSU alltid opponerat sig emot.
Jag tycker inte att vi ska sparka på dom som redan har det dåligt genom att ta bort arbetslöshetsförsäkringen, en av byggstenarna till vår välfärd. Jag tycker att vi ska ha en effektiv sjukvård som är till för alla, och inte för den som har råd att betala för sig.

Detta är bara få av de anledningar jag har att välja det förbund som jag tycker är mer jämställt och är mer solidaridarisk än något annat förbund. Nämligen SSU!

Det märks att du är HELT OBJEKTIV.

Jag däremot vill att så få människor som möjligt ska få bidra till ett solidariskt och jämlikt samhälle (eller osolidariskt och ojämlikt samhälle).
Sen tycker jag att vi ska sparka på dom som redan har det dåligt.
Jag tycker att vi ska ha en ineffektiv sjukvård som bara är till för några få.

Då måste jag väl vara moderat va?

Endumen
2005-10-20, 22:23
Meh, ingen editering. Beror på hur man räknar som sagt om den stiger eller inte, men kan posta detta så får folk titta lite själva:

Statsskulden, ställning, mkr efter tid


2000M01 1358417
2000M02 1330188
2000M03 1312979
2000M04 1309238
2000M05 1307239
2000M06 1241329
2000M07 1229438
2000M08 1238303
2000M09 1229752
2000M10 1240375
2000M11 1288849
2000M12 1279205
2001M01 1222937
2001M02 1185971
2001M03 1185103
2001M04 1186266
2001M05 1194916
2001M06 1163644
2001M07 1156940
2001M08 1166956
2001M09 1145602
2001M10 1136753
2001M11 1126924
2001M12 1156827
2002M01 1149272
2002M02 1128475
2002M03 1128326
2002M04 1133137
2002M05 1118338
2002M06 1093801
2002M07 1136064
2002M08 1147839
2002M09 1148053
2002M10 1156138
2002M11 1152662
2002M12 1160329
2003M01 1248286
2003M02 1217164
2003M03 1221628
2003M04 1234663
2003M05 1198771
2003M06 1194515
2003M07 1193146
2003M08 1224571
2003M09 1198907
2003M10 1207175
2003M11 1228653
2003M12 1228740
2004M01 1265428
2004M02 1258230
2004M03 1267140
2004M04 1246389
2004M05 1227737
2004M06 1230559
2004M07 1229532
2004M08 1237953
2004M09 1242692
2004M10 1246468
2004M11 1237073
2004M12 1257326
2005M01 1286784
2005M02 1269500
2005M03 1269454
2005M04 1251464
2005M05 1245837
2005M06 1248052
2005M07 1243059
2005M08 1254413
2005M09 1257816
Från och med 2003M01 redovisas derivatinstrument (swappar och valutaterminer) i den officiella
statsskulden vilket måste beaktas vid jämförelser med tidigare månader. Instrumenten i statsskulden
värderas dessutom numera till nominellt slutvärde enligt samma principer som tillämpas inom EU.


Du måste ju jämföra med perioden 1991-1994.

Trance
2005-10-20, 22:32
Du måste ju jämföra med perioden 1991-1994.

Varför då?

Endumen
2005-10-20, 22:35
Varför då?


Kanske för att se hur stora skatteskulderna var under moderatrgeringen...

Bjorne
2005-10-20, 22:44
Kanske för att se hur stora skatteskulderna var under moderatrgeringen...Men då byggdes ju Sverige upp!



:D

Trance
2005-10-20, 22:49
Kanske för att se hur stora skatteskulderna var under moderatrgeringen...

Nu vet inte jag hur just detta påverkar:


"Från och med 2003M01 redovisas derivatinstrument (swappar och valutaterminer) i den officiella statsskulden vilket måste beaktas vid jämförelser med tidigare månader. Instrumenten i statsskulden värderas dessutom numera till nominellt slutvärde enligt samma principer som tillämpas inom EU."

Någon som faktiskt brydde sig om statistiken när de läste den kan säkert förklara. Men jag kan visa lite mer siffror:



1990M01 595508
1990M02 599144
1990M03 602708
1990M04 594798
1990M05 581902
1990M06 582456
1990M07 581974
1990M08 572961
1990M09 588592
1990M10 606448
1990M11 604787
1990M12 618571
1991M01 617229
1991M02 622410
1991M03 642075
1991M04 635330
1991M05 622989
1991M06 626698
1991M07 628481
1991M08 622332
1991M09 646796
1991M10 651505
1991M11 664670
1991M12 692956
1992M01 704057
1992M02 692117
1992M03 706910
1992M04 705794
1992M05 709189
1992M06 710982
1992M07 729151
1992M08 728832
1992M09 763337
1992M10 784252
1992M11 845587
1992M12 880800
1993M01 939224
1993M02 952534
1993M03 964926
1993M04 953580
1993M05 953435
1993M06 960611
1993M07 1003711
1993M08 998871
1993M09 1042354
1993M10 1051325
1993M11 1086300
1993M12 1132267
1994M01 1150432
1994M02 1147420
1994M03 1161886
1994M04 1150560
1994M05 1163788
1994M06 1178643
1994M07 1206666
1994M08 1215294
1994M09 1235317
1994M10 1232414
1994M11 1270227
1994M12 1286597
1995M01 1326136
1995M02 1313992
1995M03 1345928
1995M04 1348498
1995M05 1355460
1995M06 1370401
1995M07 1366089
1995M08 1368964
1995M09 1374829
1995M10 1359784
1995M11 1369600
1995M12 1386165
1996M01 1411036
1996M02 1380547
1996M03 1371928
1996M04 1369604
1996M05 1373428
1996M06 1373616
1996M07 1394503
1996M08 1398772
1996M09 1394000
1996M10 1394822
1996M11 1395538
1996M12 1411193
1997M01 1423377
1997M02 1409109
1997M03 1408681
1997M04 1426017
1997M05 1428378
1997M06 1432819
1997M07 1437743
1997M08 1424200
1997M09 1408084
1997M10 1418288
1997M11 1432670
1997M12 1432076
1998M01 1440267
1998M02 1413381
1998M03 1406793
1998M04 1398124
1998M05 1394929
1998M06 1392866
1998M07 1401988
1998M08 1411889
1998M09 1409432
1998M10 1431075
1998M11 1429582
1998M12 1448859
1999M01 1430113
1999M02 1427744
1999M03 1409824
1999M04 1396285
1999M05 1405587
1999M06 1391259
1999M07 1385363
1999M08 1385952
1999M09 1372939
1999M10 1373448
1999M11 1372916
1999M12 1374180
2000M01 1358417
2000M02 1330188
2000M03 1312979
2000M04 1309238
2000M05 1307239
2000M06 1241329
2000M07 1229438
2000M08 1238303
2000M09 1229752
2000M10 1240375
2000M11 1288849
2000M12 1279205
2001M01 1222937
2001M02 1185971
2001M03 1185103
2001M04 1186266
2001M05 1194916
2001M06 1163644
2001M07 1156940
2001M08 1166956
2001M09 1145602
2001M10 1136753
2001M11 1126924
2001M12 1156827
2002M01 1149272
2002M02 1128475
2002M03 1128326
2002M04 1133137
2002M05 1118338
2002M06 1093801
2002M07 1136064
2002M08 1147839
2002M09 1148053
2002M10 1156138
2002M11 1152662
2002M12 1160329
2003M01 1248286
2003M02 1217164
2003M03 1221628
2003M04 1234663
2003M05 1198771
2003M06 1194515
2003M07 1193146
2003M08 1224571
2003M09 1198907
2003M10 1207175
2003M11 1228653
2003M12 1228740
2004M01 1265428
2004M02 1258230
2004M03 1267140
2004M04 1246389
2004M05 1227737
2004M06 1230559
2004M07 1229532
2004M08 1237953
2004M09 1242692
2004M10 1246468
2004M11 1237073
2004M12 1257326
2005M01 1286784
2005M02 1269500
2005M03 1269454
2005M04 1251464
2005M05 1245837
2005M06 1248052
2005M07 1243059
2005M08 1254413
2005M09 1257816

porja
2005-10-20, 22:59
Jag har varit med SSU för några år sedan.


Nu är jag MODERAT :hbang:

men tycker inte om privatisering

Bjorne
2005-10-20, 23:16
Nu vet inte jag hur just detta påverkar:Det var väl du som drog upp att "stadsskulden ökar". När de blåa satt 91-94 dubbla de praktiskt taget våran stadsskuld, efter det har den inte höjts mycket.

Trance
2005-10-20, 23:22
Det var väl du som drog upp att "stadsskulden ökar". När de blåa satt 91-94 dubbla de praktiskt taget våran stadsskuld, efter det har den inte höjts mycket.

Que?

Jag drog väl inte upp det? Dessutom är det väl ingen som säger emot att statsskulden ökade kraftigt under de åren, och även under efterföljande år. Frågan som jag inte har fått svar på är ju dock, vilken skillnad i politik skulle in socialdemokratisk regering fört så att det skulle förhindrats?

Det finns massor av människor som tycker en massa, men ingen har ens orkat leta upp information om varför saker händer.

dared
2005-10-21, 00:29
SSU har även andra sätt att tjäna pengar på (bland annat att sälja sin skraplott).

Ja SSU får sälja sina äckla lotter medan rädda barnen och Cancerfonden har fått avslag fast de sökt rätt att sälja lotter. Bra jävla monopolsystem vi har.

Jense
2005-10-21, 00:35
Ja SSU får sälja sina äckla lotter medan rädda barnen och Cancerfonden har fått avslag fast de sökt rätt att sälja lotter. Bra jävla monopolsystem vi har.
det är ett under att det inte står SSU'are och säljer aluma.