handdator

Visa fullständig version : Vita streck på naglar?


Nostromo
2005-10-19, 21:13
Har nu haft vita streck på naglarna på naglarna så långt jag kan minnas. Det ser ungefär ut som kritstreck man fick som ung när man klämde fingrarna i dörren. Min mor som har jobbar inom vården trodde att det var kalkbrist, men jag dricker och har alltid druckit mycket mjölk. Lagrad ost äter jag inte däremot, har aldrig varit förtjust i det. Keso älskar jag, beror säkert på den färska respektive gamla smaken på ostarna.

Hur som helst; är det någon av er användare som kanske har någon lösning på mitt problem? Strecken kommer inte i perioder utan jag har nästan ständigt samma mängd, så att säga.


Tack på förhand för seriösa svar.

King Grub
2005-10-19, 21:21
Leukonyki är i 99 fall av 100 helt ofarligt och resultatet av våld: klämningar, slag, stötar, osv. Känsligheten är individuell: en stöt som inte ger något synbart märke hos en person kan ge en vit fläck hos en annan.

Allergiska reaktioner från t ex nagellack eller lösnaglar är en annan tänkbar orsak.

Zinkbrist är en annan.

Psoriasis och vissa eksem kan ge vita fläckar på naglarna, men är naglarna det enda området som är drabbat är det en osannolik orsak.

Cirrhos, en kronisk inflammation i gallgångarna i levern, kan ge den här effekten. Det har du med största säkerhet inte.

MasterChief
2005-10-19, 21:54
Jag hade mycket sådana vita "fläckar/streck" för 15 år sedan (åt värdelöst på den tiden). Sen började jag läsa om kost och dylikt och hörde, som Grub nämnde, om zinkbrist. Började äta vitamineraltillskott och *pof*; det kom inga fler. Sen dess har jag inte haft några.

^AzAzeL^
2005-10-19, 22:01
sår runt naglar är jag ensam om det???

olwe
2005-10-19, 22:07
Jag har en liten vit fläck på mitt lillfinger. Precis som någon annan hade jag mycket fler sådana innan jag började äta mer seriöst. Då fick jag i mig ganska lite mjölkprodukter.

Bonnie
2005-10-19, 22:44
Nej, det svider och gör ont. *cry*

sår runt naglar är jag ensam om det???

grisbil3n
2005-10-19, 23:13
Mina naglar är typ skrovliga o jävliga, risiga helt enkelt. Vad göra? Pedikyr vågar jag inte ge mig in på.

The_RobRoy
2005-10-19, 23:17
Det kan vara en lindrig variant av nagelsvamp också (särskilt om naglarna inte är släta längre)

egge
2005-10-20, 17:28
sår runt naglar är jag ensam om det???
Troligtvis har alla andra som biter på naglarna samma problem. Tumvantar av ull är bästa botemedlet har jag hört (ska smaka förjävligt).... :D

murmeldjur
2005-10-20, 18:21
grisbil3n: är det dina tånaglar som ser för jäkliga ut? om jag inte missminner mig så gör man pedikyr på tårna, och manikyr på fingrarna *innocent*

^AzAzeL^
2005-10-20, 18:34
Troligtvis har alla andra som biter på naglarna samma problem. Tumvantar av ull är bästa botemedlet har jag hört (ska smaka förjävligt).... :D

okej jag erkänner jag biter på naglarna :em: