handdator

Visa fullständig version : Va tycker ni om mitt schema?


A.x
2005-10-19, 20:18
Måndag: Axlar och Triceps
Tisdag: Ben och vader
Onsdag: Rygg och mage
Torsdag: Bröst och traps
Fredag: Biceps
Lördag: Springer eller cyklar
Söndag: Springer eller cyklar

Gör 8-10 reps på allting och 2-3 set. Är 16 år och tränat ca ett halvår..

Brukar ta Whey 80 efter träningen och kreatin tar jag innan och efter träning.

Vill bygga mycket massa, styrka är inte lika viktigt. :P

Är det något som är fel?
Kan man köra varje muskelgrupp 2 gånger i veckan utan att bli övertränad?

/Anton

Mucius
2005-10-19, 20:22
Jag antar att du inte ens behöver byta om på fredagarna då :p Men svårt å säga när du inte skriver hur länge du tränar.

A.x
2005-10-19, 20:36
Jag antar att du inte ens behöver byta om på fredagarna då :p Men svårt å säga när du inte skriver hur länge du tränar.

Brukar bli runt 40 minuter och lite kortare på fredag då =P

Philippp
2005-10-19, 20:36
jag hade nog slängt ihop bröst och triceps tillsammans sen hade jag också kört någon ben-gym träning löpning bygger ju inte precis massa på dina ben, det stjäl nog mer massa från dina ben så vitt du inte kör dina löp pass på 20 mins intervall eller så.

Det handlar ju inte riktigt om att bara göra 8-10 reps försök få en bra pump(fast det kanske du redan försöker) bara mellan 8-15 reps.

2-3 set med biceps låter ju inte alltför väl :P

BigForre
2005-10-19, 20:39
Det här kan vara något att ta en titt på... (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=9555)

A.x
2005-10-19, 20:53
jag hade nog slängt ihop bröst och triceps tillsammans sen hade jag också kört någon ben-gym träning löpning bygger ju inte precis massa på dina ben, det stjäl nog mer massa från dina ben så vitt du inte kör dina löp pass på 20 mins intervall eller så.

Det handlar ju inte riktigt om att bara göra 8-10 reps försök få en bra pump(fast det kanske du redan försöker) bara mellan 8-15 reps.

2-3 set med biceps låter ju inte alltför väl :P

Kör med 15 minuters intervaller ;)

Okaj.. försöker få en bra pump :) Men ibland går det inte så bra.

När jag kör biceps så kör jag Skivstångscurl 3 set, Hammercurl 2 set och Curlstång 2 set.

nemd
2005-10-19, 21:03
"Va tycker ni om mitt schema?"

Riktigt skit.

Måndag: Bröst, Axlar och Triceps
Onsdag: Rygg, biceps
Fredag: Ben, vader, mage

Sisådär. ;)

Nej men allvarligt, du har inte tränat så länge, jag tycker du ska ta dig en titt på z_bumbis scheman som BigForre länkade till som är mycket bra.

A.x
2005-10-19, 21:12
"Va tycker ni om mitt schema?"

Riktigt skit.

Måndag: Bröst, Axlar och Triceps
Onsdag: Rygg, biceps
Fredag: Ben, vader, mage

Sisådär.

Nej men allvarligt, du har inte tränat så länge, jag tycker du ska ta dig en titt på z_bumbis scheman som BigForre länkade till som är mycket bra.

Varför är det skit och varför är det bättre att köra på 3 dager istället för 5?

Har kört z_bumbis schema i ungefär ett halvår nu och kände att jag ville byta ut det. =P

nemd
2005-10-19, 21:23
Varför är det skit och varför är det bättre att köra på 3 dager istället för 5?

Har kört z_bumbis schema i ungefär ett halvår nu och kände att jag ville byta ut det. =P

Jasså det har du? Det var inge klokt val att isåfall byta till det schemat du kör tycker jag. Om du kört bumbis schema tycker jag du borde kunna knapa ihop ett bättre schema, men jag tycker du kan följa det lite till, grymt bra schema.

3 dagar istället för 5, dina muskler får vila mer. Vila behövs för o bygga muskler.
Och du ville ju bygga massa.

Och enligt mig är ditt schema skit för att biceps behöver inte ha en egen dag. OCh tycker inte du behöver träna traps specefikt sådär.

Det är mina åsikter eftersom du frågade vad man tyckte så tyckte jag sååå.. ;)

BigForre
2005-10-19, 21:26
Inlägg 2: Är inte rätt person att börja styra och ställa i folks träningsupplägg, har helt enkelt inte tränat tillräckligt länge för att få någon personlig emipirisk kunskap, utan lever på mitt sunda förnuft och andra människors misstag och erfarenheter. Ingen annan har natrurligtvis rätt att bestämma över din träning, det är ju i slutändan du som lägger upp ditt schema, men det är också du som har störst intresse i att ditt schema är så effektivt som möjligt...

Kan ge dig en tankeställare genom att be dig tänka över storleken på muskeln du tänkt träna på fredagar och jämföra den med storleken på musklerna i t.ex. tisdag och onsdagspasset...

Keep on mosing...

A.x
2005-10-19, 21:30
Jasså det har du? Det var inge klokt val att isåfall byta till det schemat du kör tycker jag. Om du kört bumbis schema tycker jag du borde kunna knapa ihop ett bättre schema, men jag tycker du kan följa det lite till, grymt bra schema.

3 dagar istället för 5, dina muskler får vila mer. Vila behövs för o bygga muskler.
Och du ville ju bygga massa.

Och enligt mig är ditt schema skit för att biceps behöver inte ha en egen dag. OCh tycker inte du behöver träna traps specefikt sådär.

Det är mina åsikter eftersom du frågade vad man tyckte så tyckte jag sååå..

Okej. En instruktör på gymmet rekommenderade Max-Ot's scheman så jag tog lite därifrån.

Men jag fortsätter köra mitt gamla schema istället då. Tack så mycket. =P

A.x
2005-10-19, 21:33
Kan ge dig en tankeställare genom att be dig tänka över storleken på muskeln du tänkt träna på fredagar och jämföra den med storleken på musklerna i t.ex. tisdag och onsdagspasset...

Keep on mosing...



Okej. Ska tänka på det =)

BigForre
2005-10-19, 21:47
Okej. Ska tänka på det =) Du får ju inte bli avskräckt för all framtid att prova på nya saker och ändra lite fram och tillbaka...vill enligt tidigare anledning inte lägga mig i ditt schema i störra grad...att prova nya saker gör att jag håller uppe min motivation och intresse för träning/kost...Men som sagt att ägna en dag åt biceps som är ca 1/3 av överarmen, kan jag nog med säkerhet säga är en onödig sak att prova på...

Rock'nRoll
2005-10-19, 23:28
Om jag var dig så skulle jag ta och köra bara axlar på måndag och bicep/tricep på fredag. Det tror jag skulle funka bra.

z_bumbi
2005-10-20, 09:26
Fortsättning
Om man vill byta ut tredagarsprogramet mot något nytt så har man tränat i minst 6 månader, man har ett föråd av övningar att välja mellan och med rätt ledning så har man grundläggande kunskaper om hur kroppen reagerar på träning.

OBS! Bara ett förslag. OBS!

Fyra dagar är oftast bättre än fem dagar i det här stadiet, det är ingen mening med att öka antalet övningar och set så mycket mer. Styrketräningen är en process av att vänja kroppen vid hård och tung träning och vilan är underskattad för att undvika skador och få bra resultat.

Jag skriver inte ut rekommenderat antalet set och reps på vissa övningar då man nu kan börja variera sig mer och ibland gå tyngre och ibland gå lättare, antingen helt efter hur det känns eller efter någon sorts periodisering. Det sista kan vara något som det är läge att kika på hur det går till när man tränat mer än ett halvår.
Antalet set får man se till att anpassa så man tränar fram och baksida av kroppen något så när lika mycket (Inte 15 set bröst och 5 set rodd t ex.) och sen är det bara att testa vad som funkar.

Det behövs minst en vilodag mellan dag 2 och 3 samt mellan dag 4 och 1. Antingen träna två dagar, vila en, träna två och vila en eller två (Det sista är t ex ett måndag-, tisdag-, torsdag- och fredagsupplägg.) eller så kör man varannan dag rullande eller någon egen variant. Det går att variera sig i all oändlighet och det är ett tips att man inte låser sig vid ett sätt.

Dag 1
Knäböj. Huvudövning så lägg mest tonvikt här.
Utfall. Bra för att bygga upp en jämstark kropp, ha jämn rörlighet samt ger balansträning på köpet.
Rakbensmarklyft
Benspark
Bencurl

Stående vadpress
Sittande vadpress. Om man har lust, i det här läget inget direkt nödvändigt.

Dag 2
Bänkpress eller hantelpress. Om bänken funkar bra så behåll den men testa också hur det känns med hantlar, det kan vara det som får träningen att skjuta fart igen.
Lutande bänk eller lutande hantelpress
Flyes, cablecross eller pecdeck. Om man har lust men det går minst lika bra att lägga de seten på övningarna innan.

Bicepscurl med stång eller hantelcurl. Samma tankesätt som vid bänkpress.
Hammercurl

Rotator cuff, utåtrotation 3*15 Styrkan bör finnas här så nu är det mest underhåll, kör igenom och se hela tiden till att göra fulla rörelser.
Rotatorcuff, innåtrotation 2*15 "Samma som ovan."

Dag 3
Marklyft
Skivstångsrodd
Latsdrag eller chins
Hantelrodd
Ryggresningar med rullande rygg 3*20-25, blir det för lätt så kör även några set med rak rygg och en viktplatta före de med rullande rygg.

Barholds och/eller greppträning med kabelhandtag
Pinch. Dags att börja lasta på mer vikt istället för att koncentrera sig på tiden.

Dag 4
Axelpress
Sidolyft
Baksida axlar av någon typ

Smal bänkpress
Liggande tricepspress runt huvudet.

Crounches/situps
Kabelcrounches (Eller någon annan valfri magövning.)

En något lättare dag men då kan man roa sig med att köra kondition som komplement då benen inte är involverade i styrketräningen.

A.x
2005-10-20, 13:32
Tack så mycket z_bumbi :bow:. Ska nog köra det schemat, eller liknande iaf.