handdator

Visa fullständig version : patellar ligament


ArnoldOnLehmä
2005-10-19, 18:56
Jag har gått och skadat patellar ligamentet. Jag har altså ont i den ganska mjuka delen precis under knäskålen. Tror smärtan uppkom då jag drog en yxspark på en grej som låg på ett bord *screwy* . Altså sparken kom uppifrån och träffade med hälen på bordet. Det smärtade till i knäet och idag kunde jag inte köra benböj eftersom det gjorde lite för ont. Finns det nåt jag kan göra för att det skall läka snabbare eller ska jag bara vila och svära att aldrig leka karate kid igen?

Börje H
2005-10-19, 19:03
Jag har gått och skadat patellar ligamentet. Jag har altså ont i den ganska mjuka delen precis under knäskålen. Tror smärtan uppkom då jag drog en yxspark på en grej som låg på ett bord *screwy* . Altså sparken kom uppifrån och träffade med hälen på bordet. Det smärtade till i knäet och idag kunde jag inte köra benböj eftersom det gjorde lite för ont. Finns det nåt jag kan göra för att det skall läka snabbare eller ska jag bara vila och svära att aldrig leka karate kid igen?
Det är nog lugnt. Vila från benträningen några dagar. Cykla möjligtvis litegrann under dessa dagar. Patellarsenan tror jag inte att du skadar vid ett våld av denna typ.

Sohlis
2005-10-20, 07:58
God morgon.

Gör det ont när du böjer benet? Smärta vid lätt ansträngnin, typ gå upp eller nedför en trappa?
Även jag har svårt att se att det är senan som blivit skadad av den typen av våld. Ev kan det vara slemsäcken under senan (bursa infrapatellaris profunda) som blivit irriterad, den sitter dock lite längre ner mot fästet för senan.
I värsta fall är det det främre korsbandet som fått sig en smäll, men då brukar knät svullna upp ganska ordentligt.
Förmodligen är det ingen större fara, utan följ Börjes råd med lätt cykling och lägg till stretch för fram och baksida lår. Blir det inte markant bättre efter ca 1 v är det läge att kolla upp det noggrannare. Detsamma gäller om det markant skulle bli sämre under tiden.
Mvh.

ArnoldOnLehmä
2005-10-20, 13:12
Tack för svaren och råden! Cykla gör jag eftersom det är så jag oftast tar mig fram.
Kom just på att jag köpte nya ol-skor för några veckor sen och att jag efter dem två första böjpassen hade "träningsverk" högst upp på smalbenen. Kan det vara så att jag överbelastat området under knät eftersom det blivit mer tryck där av den nya vinkeln pga av klacken i skorna?