handdator

Visa fullständig version : Vad händer med proteinet?


NuPpArT
2005-10-19, 14:12
Jag har läst lite tränings och kostlära i skolan. Så som jag förstår det så omvandlas kolhydrater till kroppsfett om man inte gör av med dom.
Hur är det då med protein? Säg att jag äter väldigt väldigt mkt protein, omvandlas proteinet till kroppsfett då? Det kanske är så att allt omvandlas till fett om jag inte gör av med mer energi än vad jag äter, vad vet inte därför frågar jag :)

Davil
2005-10-19, 14:19
Jag har läst lite tränings och kostlära i skolan. Så som jag förstår det så omvandlas kolhydrater till kroppsfett om man inte gör av med dom.
Hur är det då med protein? Säg att jag äter väldigt väldigt mkt protein, omvandlas proteinet till kroppsfett då? Det kanske är så att allt omvandlas till fett om jag inte gör av med mer energi än vad jag äter, vad vet inte därför frågar jag :)
All form av överskottskalorier lagras som kroppsfett. Oavsett dessa komemr från kolhydrater,fett,alkohol eller protein.

Peter-N1
2005-10-19, 16:30
All form av överskottskalorier lagras som kroppsfett. Oavsett dessa komemr från kolhydrater,fett,alkohol eller protein.

Men ett överskott av kolhydrater är väl värre än protein? Hur kommer det sig i såndant fall?

Sverker
2005-10-19, 17:45
Men ett överskott av kolhydrater är väl värre än protein? Hur kommer det sig i såndant fall?

Här måste du räkna på normalpersonen. Kolozzeummedlemen är inte normal med 2 - 3 g protein per kg kroppsvikt. Normalt är 60 - 100 g per dag för Svensson.
Normalpersonen äter betydligt mer kolhydrat, raffinerat socker, stärkelse etc. För normalpersonen är alltså kolhydraterna långt värre.

MUGEN
2005-10-19, 17:52
ett alltför stort överskott av protein har väll visat sig ha testosteron-sänkande effekt :nono:

King Grub
2005-10-19, 18:09
Ja, men vilken effekt det kan ha på träningsresultaten är oklart.

mmmis
2005-10-19, 19:23
ett alltför stort överskott av protein har väll visat sig ha testosteron-sänkande effekt :nono:

Var har du läst det?

Hittade en någorlunda överensstämmande artikel i International Journal of Sports Medicine (25 Nov. 2004) men vill gärna ha fler belägg.

King Grub
2005-10-19, 19:33
Det har varit känt i många år.

J. Steroid Biochem. 20: 459-464, 1984.Diet and serum sex hormones in healthy men.

J Appl Physiol. 1997 Jan;82(1):49-54. Testosterone and cortisol in relationship to dietary nutrients and resistance exercise.

userfriendly
2005-10-19, 19:41
ett överskott av proteiner lagras väl inte till fett på en gång utan måste först omvandlas ännu en gång till skillnad från kolhydraterna?

Ninjasmurf
2005-10-20, 06:37
ett överskott av proteiner lagras väl inte till fett på en gång utan måste först omvandlas ännu en gång till skillnad från kolhydraterna?

som jag förstått det (efter 10p biokemi för 100år sen) så bryts allt (fett, kolhydrater, protein som inte används till uppbyggnad) ner till acetyl CoA och sen där ifrån kan det antingen fortsätt i citronsyracykeln och bli energi eller om man har tillräckligt med energi (citronsyracykeln = full med sustrat) omvandlas till fett..väääldigt förenklat

Philippp
2005-10-20, 20:15
http://www.halso.info/protein.html

"Bland styrketränande personer har man under väldigt lång tid haft en rekommendation om två gram protein per kilo kroppsvikt och dag. Vissa forskare har hävdat att idrottare inte har högre proteinbehov än medelsvensson, men på senare år har det visat sig att två gram protein / kg / dag är en ganska bra rekommendation.

I studien Is increased dietary protein necessary or beneficial for individuals with a physically active life style?" Nutr. Rev. 54:S169-175, 1996 kommer man fram till att personer som styrketränar eller deltar i olika styrkeidrotter bör äta 1.7-1.8 gram protein per kroppsvikt kilo och dag.

En annan studie, Tarnopolsky, MA, "Evaluation of protein requirements for trained strength athletes." J. Applied. Phys. 73(5): 1986-1995, 1992 kom fram till liknande resultat, där rekommenderas ett proteinintag på 1.76 gram / kilo / dag. "

King Grub
2005-10-20, 20:19
"For athletes desiring muscle hypertrophy, there is little
reason to limit protein intake.

Even if 2.5–3.0 g protein/kg/day is consumed and this amount
of protein is more than the synthetic machinery can
process, the excess will simply be oxidized. As long as
the intake of other nutrients important to the success of
an athlete is not compromised, there appears to be little
harm in ingesting these high amounts."

J Sports Sci. 2004 Jan;22(1):65-79. Protein and amino acids for athletes. Tipton&Wolfe.

JLL
2005-10-20, 20:30
the excess will simply be oxidized.
Betyder det att överskottet bara "försvinner" och inte lagras som kroppsfett på nåt sätt?

King Grub
2005-10-20, 20:35
Oxiderar till energi.